Sporthoj, obekvämt?

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hallå allihopa... Nykomling med nytaget körkort (17/7).
Är tänkt nu i helgen köpa en hoj men har några frågor om just sporthoj.

Är det obekvämt att köra t.ex en R6?, slitet för armarna? ryggen? går det att köra t.ex 4h non-stop med en sporthoj eller pallar man inte detta?
Hur är det för passageraren att sitta baktil, obekvämt med knän i höjd med hakan?
Jag föredrar att köra lite längre turer med min mc och har darför börjat fundera om en sporthoj verkligen är något att satsa på. Var i Fredags inne på AVAMC och snackade med en säljer, han var väldigt övertygande om att en sporthoj är otroligt obekväm när man bara "glider", däremot en jävligt rolig mc när man kör gas,gas,gas i 150 km/h....

Funderat på antingen en Suzuki GSXR 600 eller Suzuki GSXF 600.

Tacksam för svar :)
/Nille
 

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
En sån grön.
Jag Tog en tur förra veckan upp till min bror i södertälje o sen vidare upp till Gävle.
kan säga att röven domnade bort lite men det som jag hade mest värk i va nackmusklerna, även mitt vänstra knä kändes av rätt bra men jag vill tro att det kan bero på en gammal skada jag har där.

Nu kör jag visserligen en xz9r - 98 som är ganska bekväm faktis.
kan inte utala mig om R6.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Jag tog en semestertripp med den lilla röda i somras. 873 mil genom europa. Bästa reskamraten jag någonsin haft. Allt handlar om motivation. :)

Ett tips är att använda bukmusklerna för att hålla upp kroppen och inte hänga på armarna - det gör ju dessutom att du kan styra betydligt smidigare......långa trasportsträcker är det bara att krypa ner bakom kåpglaset och slappna av - även om det bara går i 120km/h eller vad man nu trivs i för hastighet.

Men på ditt sätt att beskriva vad du har tänkt göra så kanske en sporttourer är ett smartare val? Köp med hjärtat - hjärnan ska inte vara inkopplad när man köper hoj - då blir allt så rationellt. ;)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Säljaren=bla bla bla...Du kan glida fint med en sporthoj självklart, en stor custom är bla istan mycket värre tycker jag iaf. Visst kommer sporthojens kvalitér fram vid högre fart eller framför allt vid KURVIG gärna kuperad väg, men säga att den är bekvämast i 150..riktig nöt:va Den kan vara lika utmanande och spännande på en gocart bana i halva den farten i vissa kurvor.Dessutom är det många som även långtourar sporthoj och det går bra, den där säljaren i mina ögon, han skall nog sälja symaskiner, han kanske har mera provision på en viss hojtyp, och försöker "styra" upp köparna därefter.

Jag har kört ren "sporthoj" i närmare 3000 mil nu och visst blir det även stadskörningar i detta, visst får man kanske hänga mer än på en tourer, men det har gått bra för mig iaf.

MEN ett varningens finger här till dig oxå med nytaget körkort, man KÖR INTE 4 timmar nonstop:ajjabajja för det första kommer du säkerligen behöva tanka, för det andra, så länge i sadeln så är du en stor fara för dig själv och för andra, man stannar och rör lite på sig mellan varven. Så man är en pigg och alert förare som gör minimala misstag i trafiken:tummenupp
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En R6a å dylikt är väl iofs inte så bekvämt för en ev passagerare :) Men som förare sitter man hyggligt! Sträck på benen ibland bara :tummenupp
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Förra året blev det väl ca 150 mil i Finland under en 2 dagarsperiod på min R1:a.

Var igentligen inga problem men min kollegas FJR1300 var rena drömmen i jämförelse.

Skall du toura så är en tourer skönare - det är liksom inget snack! Speciellt om du tillhör oss som passerat 190cm redan innan du blev byxmyndig...

Därmed inte sagt att det inte går utmärkt att toura på en sporthoj - det är ju subjektivt vad man upplever som jobbigt eller ej, det bästa är att du faktiskt testar och ser själv vad som passar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en GSX750F -99 en gång i tiden, helt underbar hoj för två pers med packning på! Bekväm, kul att köra och väldigt förlåtande om man gjorde lite fel med den :tummenupp
Anledningen till att jag böt upp mig till R750 var dels att behovet av sporttourer för två försvann och att jag ville ha en hoj som kunde bita ifrån på bana också, för det var mot det hållet jag kände att jag ville utveckla hojåkandet. Men visst, jag åker på nästan lika mycket touring med min R750 som med 750F, men nu är det lite stuttigare, hårdare för röven å skarpare knävinkel.
Skulle jag ha en renodlad touringhoj idag finns det i mina ögon inga alternativ till FJR1300 :Bugar Klockren hoj med bra chassi, skön motor och väldigt bra sittställning, en sån med duktig förare är svåravhängd på krokväg! :fakta Enda problemet är ju priset :( Så där vinner en 750F iaf. Satsa på en 750, inte 600, det vinner du på i långa loppet om du ska åka lite längre!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag håller nog med säljaren för det är först vid 140km/h som fartvinden bär upp dig med en r6a annars blir det mycket tryck på armarna om man inte kämpar med att hålla upp med ryggen.

En sträckkörning på 35 mil är okey sen är det inte för njutningen skull man fortsätter om man inte ligger 200km/h på autobahn.

För min tjej var det jobbigt åt fötterna( pga längd), fick typ inte ned blod men annars var det inte direkt obekvämt tyckte hon.

Annars om man ställer på bakfjädern lite och kastar upp en passagerar så går det ha minst lika kul då med en r6a.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Honda VFR 800 blandar sport och komfort på ett utmärkt sätt. Lagom sportig körställning och dom nyare har även ABS bromsar.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Annars kan jag tipsa om Honda CBR600F -99.
Ser ut som en sporthoj, beter sig som en sporthoj MEN sittställningen är verkligen som på en riktig tourer. Jag sitter väldigt upprätt på den med mina 190cm :tummenupp

Ps. Det är brorsan som har en sådan och han körde ner till alperna och tillbaka och hade fortfarande ett stort :) när han kom hem.

Klockren hoj för dig :pannkyss
 

Vargklippa

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
SUZUKI GSX 750F
Jag har precis gjort mig av med min Suzuki GSX750F och kan bara säga att jag sträck kört över 20 mil mestadels på 70 och 90 vägar och inte kännt av någon obekvämlighet. Sporttourer är skoj men går inte att jämföra med GSX-R. Men försäkringen var OTROLIGT BILLIG!!! Helförsäkring med krav på att förare och passagerare använder skyddsutrustning låg på 4300.

Mer info från mig hittar du på http://www.bike.se/review/view.php?id=362

Lycka till med hojköpet!
 

Kneedrag

Guest
Om du vill ha en hoj med klös i som man kan åka långt på.
Hayabusan
Zx12 R
Zx9r 98 och nyare

Jag har precis gjort mig av med min Suzuki GSX750F och kan bara säga att jag sträck kört över 20 mil mestadels på 70 och 90 vägar och inte kännt av någon obekvämlighet. Sporttourer är skoj men går inte att jämföra med GSX-R. Men försäkringen var OTROLIGT BILLIG!!! Helförsäkring med krav på att förare och passagerare använder skyddsutrustning låg på 4300.

Mer info från mig hittar du på http://www.bike.se/review/view.php?id=362

Lycka till med hojköpet!


Saknar gamla F:en just för att den var bekväm att åka två på. Bytte hoj för mer klös i motorn.
De gamla oljeskylda GSXR motorena kan man byta rakt av o sätta på F:en.
köper nog en sådan hoj och slänger i en beg 1100 R motor kanske någon gång i framtiden.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
om du skall ligga o köra långmil så kanske en sporthoj inte är optimalt.
det finns andra hojar för det.
Det är inte helt ovanligt att jag ligger 60 mil i stöten och det som gör ont då är arschlet. Det finns gel insatser för sadlar osv.
Själv så gillar jag både hojen och skulle faktiskt inte vilja ändra körställning heller.
Det enda som jag ogillar som sådant är tex att man bara har en tank lampa för att nu är det 5 liter kvar.
Packmöjligheterna är om inte obefintliga så är det iaf inte helt lätt att få med sig lite utrustning såsom ombyten osv utan att slänga på sig en rygga.
mer utrustning = mer rygga..

Dock skulle jag inte villja ligga som en bålgeting på en 600 o bränna de 60 milen.

Skulle jag vilja bränna många långa mil skule jag titta på en africa twin eller liknande modell.

Sedan när det gäller AVA skulle jag göra en liten sökning här på forumet om jag vore du.
bara som en liten hint.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Min erfarenhet är att en 25 mil lång motorväg kan bli väldigt jobbig när man kör en sporthoj. I alla fall om det står Ducati 748/996 på sidokåpan. Man sitter i samma sittställning hela tiden vilket gör att man lätt får kramp i armar, nacke och rygg. Även höger handled där man håller gasen i konstant hastighet kan få känning av kramp på slutet. Sedan kan man köra 35 mil på en kurvig landsväg utan att alls uppleva samma besvär. Det säger kanske lite vilken tanke man haft när man konstruerat dem.

När det gäller att åka som passagerare på en sporthoj så är det inte vidare bekvämt. Dels ska du hålla emot på tanken med ena armen. Släpper föraren på gasen så känns det. Gasar föraren på så får man hålla emot andra armen vid midjan. Det är alltså inte helt avslappnat att åka som passagerare. Bromsar föraren hårt så blir det jobbigt. Jag har inte åkt mer än någon mil i sträck på en sporthoj, men kan säga att jag inte skulle vilja åka långt på en sådan. Sittplatsen bak är en nödlösning vad mig beträffar och endast lämplig för kortare turer.

Är tanken att åka långa sträckor med passagerare skulle jag köpa mig en annan typ av motorcykel. En enstaka längre tur går bra om man är medveten om ovanstående. Allt går om man bara vill.

Lycka till med köpet.
 

Terminator

Medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
visby
Hoj
gixxer 2001
köpte en r1a som första hoj i mina föräldras hemtraketer där jag va i en vecka och körde typ 2-3 mil om dagen under veckan för att känna hojen lite jag körde sedan en 30 mils tur hem med en full 70 liters ryggsäck men jag upplevde inte att det var särskilt obekvämt att köra den biten fast det blir ju lite jobbigt för handlederna och röven som gärna domnar bort lite men det är en vanesak dock lite värre med packning men man bör ju stanna efter 6-7 mil i början o sträcka sig lite
annars kan jag säga att en r1a är en gryhmt rolig och lättkörd hoj o helt perfekt nybörjarbåge =) om mna kör med förstånd
 

sid1996

The Dude
Gick med
23 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Gangsta-orange
Har har haft en GSX750F i ett antal år. Tycker det är en klockren kompromiss. Har bl a kört tur och retur till Barcelona via Nurbergring och tycker den funkar perfekt. Sedan är det ju svårt att slå ett nypris på ca 70k.
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
håller inte riktigt med säljare, sportcyklar är skitsköna att köra landsväg med, även om man inte håller 150, dock är det lätt att farten drar iväg lite när man ligger där bakom kåpan o inte känner vinden.
Stadskörning går bra pga bra balans i cyklarna men har kass svängradie när det är trångt på parkeringar o dylikt.
Men när det gäller små kurviga vägar så är en hoj där man sitter mer upprätt roligare o mitt tycke iaf men det är ju en fråga om smak.
köp det du trivs med bara, alla trivs inte på en gixxer eller en duke, därför det säljs.. ähum.. guldvingar
Jag fick jäkligt ont i armbågarna av sporthojssittställningen men det beror nog på vinkeln av styret som inte passade mig, kändes som jag hade reumatism.
 
Last edited:

Ballhead

För feg för att vara crazy
Gick med
15 Jan 2004
Ort
I slutet vid vägen, där åkern slutar.
Hoj
Honda Blackbird. Yamaha DT125.
Honda SuperBlackbird är grejen för dig :yoparty
Sitter bra, skjutsar bra, går bra, håller bra, kostar lagom i utgifter och har Sveriges bästa märkes klubb enligt mig.
Check in forumet :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top