Stora jakttråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan starkt rekommendera http://www.skyrtorp.se, jag tog min jägarexamen där förra året. Hade tänkt att ta jägarexamen länge utan att det blev av, sedan blev det bråttom och då var intensivkurs ända lösningen. Jag ångrar det absolut inte! Vi var bara 4 st vid det kurstillfället och det bidrog givetvis till att det gick enklare. Vi hade Tom Alderin som skjutinstruktör vilket var kanon! Vi hade nog tur eftersom han hade ett extraknäck som landslagstränare i diverse dicipliner lerduveskytte i Grekland som han var tvungen att smita emellan med...
Litteraturen vi använde oss av var "Kunskap om Jakt" www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9157478317 vilket räckte mer än väl. Två stycken hade köpt Jägarförbundets samlade verk (7 böcker har jag för mig) men dom var mycket svårare att använda sig av. Jag läste genom boken en gång innan jag åkte till kursen och det räckte gott och väl. Vi startade dagarna 08:00 och slutade i princip vid midnatt, så det blev rätt många timmar totalt. Vi tog t.o.m teoriprovet en dag tidigare för att kunna fokusera på skyttet mot slutet. Vi klarade oss allihop förresten, även på uppskjutningen.

Jag skjuter från höften här, men det var en Djursholmare som höll i kursen, det borde tilltala dig?

Som du vet följde jag dina instruktioner.
Men nu är man rätt besviken ändå.
Köpte den där boken, fine. Läste den också, fine. Tog examen, ok. Tänkte att jag ville lära mig mer om vapenlagen för den är mycket kortfattat redovisad i Kunskap om Jakt. Igår kväll slog jag upp kapitlet igen och såg att man kunde köpa en bok, också från Bilda förlag, som heter Jaktlagstiftningen. Sagt och gjort.
Men, Bilda förlag är Socialdemokraternas bokförlag har det kommit fram nu! Jag känner mig spottad på, kissad på, våldtagen och förnedrad. Vaknade nu i duschen där jag försökt tvätta bort ABF-känslan till tidig morgon då jag måste svimmat av utmattning.
Nu är frågan, har Jägareförbundet fler kopplingar till Socialdemokraterna?
Oavsett så skall jag kompensera med att vara elak hela dagen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Gud Hör Bön


Bästa kund

Vi kan tyvärr inte leverera din beställning. Artiklarna är inte längretillgängliga hos någon av våra leverantörer och därför har de annullerats.

- 1 st Jaktlagstiftning (9789157479433) à 115.00 kr

Artikeln är tillfälligt slut hos förlaget och har därför annullerats.
Med vänliga hälsningarKundservice, Bokus

http://www.bokus.com


ABF vs Markus

0 - 1
 

Dr.Bike

Guest
Varför inte plocka ut Jaktlagen ur Svensk FFS?
Borde ju ligga tillgänglig på nätet i Rixlex.
Och är ju då (men det är ju sossigt!) gratis!
:)


Bästa kund

Vi kan tyvärr inte leverera din beställning. Artiklarna är inte längretillgängliga hos någon av våra leverantörer och därför har de annullerats.

- 1 st Jaktlagstiftning (9789157479433) à 115.00 kr

Artikeln är tillfälligt slut hos förlaget och har därför annullerats.
Med vänliga hälsningarKundservice, Bokus

http://www.bokus.com


ABF vs Markus

0 - 1
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Varför inte plocka ut Jaktlagen ur Svensk FFS?
Borde ju ligga tillgänglig på nätet i Rixlex.
Och är ju då (men det är ju sossigt!) gratis!
:)

Jag har en FFS hemma men den är två år gammal, dvs omodern.
Tycker man faktiskt kan kosta på sig lite nya grejer ibland.

Sedan får man väl hoppas att de kryddat upp texten litet med vanliga frågeställningar och svar på dem och annat. Juridik är ju jävla vänsterlära som bara blir öppet för tolkning och diskussion på lärosätena i tjotahejti.
Fy fan, jag har läst juridik i en termin typ på SU. Värsta jävla vänsterskit jag gjort.
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Som du vet följde jag dina instruktioner.
Men nu är man rätt besviken ändå.
Köpte den där boken, fine. Läste den också, fine. Tog examen, ok. Tänkte att jag ville lära mig mer om vapenlagen för den är mycket kortfattat redovisad i Kunskap om Jakt. Igår kväll slog jag upp kapitlet igen och såg att man kunde köpa en bok, också från Bilda förlag, som heter Jaktlagstiftningen. Sagt och gjort.
Men, Bilda förlag är Socialdemokraternas bokförlag har det kommit fram nu! Jag känner mig spottad på, kissad på, våldtagen och förnedrad. Vaknade nu i duschen där jag försökt tvätta bort ABF-känslan till tidig morgon då jag måste svimmat av utmattning.
Nu är frågan, har Jägareförbundet fler kopplingar till Socialdemokraterna?
Oavsett så skall jag kompensera med att vara elak hela dagen.

:tummenupp
jaha grabbar 4 dagar kvar till stora jakten.. laddade?
 

rewind

Luttrad å tillbakalutad ...
Gick med
27 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
SV650S -01, ktm exc 450
:tummenupp
jaha grabbar 4 dagar kvar till stora jakten.. laddade?

Jo nu smäller det :D


Synd att man inte får rasta basseten på några veckor då allt man inte vill störa viltet

Vad jagas det med för hundar då?
Själv har jag en Petit Basset Griffon Vendeen
Även tillgång till hundarnas Rolls Royce, ett stycke vansinnig tysk jaktterrier

Skitjakt på Er ;)
 

MC Doktorn

Guest
Jaktsäsongen är ett nationellt komplex för att legitimera vapen användandet.Tänk alla fascister och brännvins gubbar som springer omkring och leker rambo i skogarna skrämmande tycker jag.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Jävlar va jag ska reta upp jägare i skogen med geggmoppen..
Driv dem mot mitt pass! :tummenupp Vi ser dock inte ut att hålla till i samma buske iof. Jag och .30-06'an drar till Dalarna på lördag och lever torparliv en vecka i en fäbod från 1873.

Öppen spis - Check!
Fotogenlampa - Check!
Rökdoft överallt - Check!
Elektricitet - nope
Rinnande vatten - nope
Fina naturupplevelser och 20,000 hektar jaktmark utanför Rättvik - Check!
Tilldelning på tolv vuxna och fritt kalv.

Man uppskattar civilisationen efter jaktveckan där badkaret är en diskbalja! :D

Om jag vistades i skogen skulle jag uppskatta att jägarna sköt djur som gör ont att krocka med.
Precis som alla bil- och mcförare också borde göra :)
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jävlar va jag ska reta upp jägare i skogen med geggmoppen..

Nu handlade inte denna tråden om debatten för/emot jägare och jakt, utan här kan vi som är jägare diskutera jakt och det omkring. Starta gärna en egen tråd om du vill provocera...
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Två dagar kvar till älgprovet. :gnissla

det kommer nog gå bra...
sköt 59 av 60 när jag sköt upp .. första gången jag sköt löpande .. .nybör tur som faan ... har inte kommit i närheten av det vid senare skjutningar

Jo nu smäller det :D


Synd att man inte får rasta basseten på några veckor då allt man inte vill störa viltet

Vad jagas det med för hundar då?
Själv har jag en Petit Basset Griffon Vendeen
Även tillgång till hundarnas Rolls Royce, ett stycke vansinnig tysk jaktterrier

Skitjakt på Er ;)

blir min första älgjakt.. tror hundförarn har en jämte... elelr han har väl fler men en som han jagar med..en ilaget har en tysk han med.. verkar ju vara trevliga hundar.. elelr så har han ett bra exemplar..

Jävlar va jag ska reta upp jägare i skogen med geggmoppen..

där jägarna har rätt att jaga lär ju inte du ha rätt att köra geggmoppen.. såvida dom inte arrenderar av dig och då är du ju jävligt respektlös..
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
det kommer nog gå bra...
sköt 59 av 60 när jag sköt upp .. första gången jag sköt löpande .. .nybör tur som faan ... har inte kommit i närheten av det vid senare skjutningar

Jo tack, det gick som det skulle. :)
Ett våda av en annan student dock. :gnissla
Det är sådant som gör en osugen på hela konceptet, en sådan tomte kan ju snart ha sin examen och licens och sedan har man ett skptt i bröstet. :eek:
Men hur man skjuter 59 av 60 när max tillåtna är 36 är för mig ett mysterium...
 

SW

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
örebro
Hoj
kx 250, sporthoj till nästa år får man hoppas
Jo tack, det gick som det skulle. :)
Ett våda av en annan student dock. :gnissla
Det är sådant som gör en osugen på hela konceptet, en sådan tomte kan ju snart ha sin examen och licens och sedan har man ett skptt i bröstet. :eek:
Men hur man skjuter 59 av 60 när max tillåtna är 36 är för mig ett mysterium...

3 serier ... 2 stående 2 löpande skott per serie.. 12 * 5 60 i min värld iallfall

således 11 st femmor och en 4a blir 59 poäng...kanske är olika på olika banor hur man räknar.. men helt orelevant på provet då du kan ha 12st 1or
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top