Stora jakttråden

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Sköna fynd på Biltema idag! Vapenfodral och patronhållare till kolven. Klickpatronerna var slut i kaliber 12, men fanns massa 16 och 20, lite dåligt att inte förutspå att 12 går åt fortare :mad: Blev även en flaska med vapenolja:tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG2275.jpg
    CIMG2275.jpg
    192.8 KB · Visningar: 82
  • CIMG2276.jpg
    CIMG2276.jpg
    241.4 KB · Visningar: 73
  • CIMG2277.jpg
    CIMG2277.jpg
    235.2 KB · Visningar: 80
  • CIMG2278.jpg
    CIMG2278.jpg
    153.3 KB · Visningar: 85
  • CIMG2280.jpg
    CIMG2280.jpg
    223.6 KB · Visningar: 87

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Vapenfodralet är av den sämre biltemakvaliten låter flera bekanta hälsa.
Men du kan väl återkomma med en recension om ett halvår så får vi se om de har blivit bättre nu. Vad jag förstår så är det skumgummit på insidan som släpper och fastnar i korn osv. Tips cabelas.com kan du köpa fodral från 50sek (ink tull&moms samt frakt) och uppåt för om du kan vänta 2v på leverans. Från välkända märken dessutom.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vildsvinsjakt idag. Såg inget. :mad:
Däremot en örn eller annan liknande fågel, fjorton helikoptrar, två rådjur som glodde äckligt, massa duvor, flytt-gåsar, fästing som gick på min hand hörde ett flygplan på start från ARN som höll på att krocka med ett litet hobbyplan. Frös.
Tjuvrökte massa polska cigg dock. :yoparty

Säger som Tobbe, jävla djurjävel. :4skrika

EDIT:
Hörde förresten att det vart slagsmål i och med XXL's lockpriser i Bromma igår. :lol
Såg ni DN-bilagan? Zeiss Diavari 3-12x50. 3000:- spänn. :gnissla
Och massa andra lock-grejer.

Jag sköt lite springande pappälg förra veckan med 9,3mm studsare. Bra grejer :yoparty

Sjukt svår/irriterande hobby faktiskt.
Var på en av de två störe banorna i Sthlm för några veckor sedan, vilket skämt.

2tim (!) väntan för en serie. banchefen där är för övrigt helt dement. Höll på att dö av min diskussion med honom:

"Hej är det du som är banchef"
-...........jaaaaaa?"
"Vad bra, kan man ta skyttelektioner här?
"-...........vad är det du behöver lära dig?
"Öh, träffa?"
"............du får väl sikta?"
"Bra idé, kan man ta skjutlektioner här?"
"-du får väl fråga banchefen"
"Är inte det du?
"-jo"
"Ja kan man ta skyttelektioner här?"
"-du får ringa numret som står på hemsidan"
"Och pata med vem?"
"-mig"
"Och det kan jag inte göra nu eller?
"-nej nu sitter jag ju här" (i en tom hembygdsgård och slösar dina sista 3 mån i livet på att sälja klistermärken)
"Jaha, ja det får vi se om jag gör"
"-vänta lite!"

Så gick han och hämtade en skurmopp, ställde den på marken och simulerade att det var en skjutkäpp": :rofl Min kompis var tvungen att gå därifrån för han höll på att dö av skratt när Senile Sven gav skyttelektioner med en skurmopp. Och nej, han skämtade inte. :5sure

Ärligt så vore det bra att ta lite lektioner, de där serierna man bränner av är föga pedagogiska. Ibland sitter de, ibland inte.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Vapenfodralet är av den sämre biltemakvaliten låter flera bekanta hälsa.
Men du kan väl återkomma med en recension om ett halvår så får vi se om de har blivit bättre nu. Vad jag förstår så är det skumgummit på insidan som släpper och fastnar i korn osv.

Dina bekanta har nog råkat ut för den äldre modellen de har, med massa skumgummi i. Den nya modellen som jag köpte har vanlig vaddering, vilket i mina ögon är mycket hållbarare, men skyddar dock inte vapnet lika bra. Men jag vill mest ha fodralet för att skydda skinnsoffan bak i Jaguaren :)

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv/Jakt/Vapenfodral/
Detta är den gamla "sämre" modellen, den nya finns inte ens på hemsidan, dock i katalogen ;)

Tjuvrökte massa polska cigg dock. :yoparty

Grisen fick vittring av polack och höll sig undan :rolleyes:
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Stora Choke-frågan

Jag måste ha en grundkurs i choke-användning.
Vilka skall man ha och varför, samt vad betyder de olika benämningarna.
Och för att konkretisera, jag ska jaga rådjur och hare i helgen, vad ska jag montera och på över eller under?

Tack för info och förklaring.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Beror väll lite på avstånden du hade tänkt dig skjuta på.

Generellt, om du håller dig till rekomenderade hagelstorlekar och skotthåll på max 20 meter kan du utan problem jaga med öppen, borrning. Men sattsa på halv choke i ena pipan om du vill ha lite mera trångborrning för att kunna skjuta lite längre om du känner dig ok med det.

Ju mer du trångborrar ju mer skicklig borde du vara så kör öppen eller kanske förbättrad cylinder så blir det nog skitbra.

Tänk på att testskjuta vapnet först om du ändrar choker så du inte får en överaskning:tummenupp
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Rådjurs jakt med hagel på Lördag :tummenupp:tummenupp

Då blire att köpa körv imörrn. Blir nog falukörv :)
 

MC Doktorn

Guest
Hur får ni upp gösarna så här års? Det börjar bli kallt som attan att sitta på sjön, det blir mest trolling sista helgen innan skutan åker upp för vintervilan.

2008-06-01+g%C3%B6s+p%C3%A5+ringsj%C3%B6n+002.jpg
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Ja det är ju svårt att veta i förväg men 20-25m max är väl det som sägs som lämpligt på rå. Som max.
Nå, hur ska jag ha det och på vilken över/under.

Vill du hålla dig inom 20 meter så kör öppen borrning du. Choken är mindre viktig än man tror. Min åsikt bara iof.

Stålhagel skjuter tätare än mjukare varianter kan vara bra att tänka på också.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du får ursäkta, men jag hajar inte det här så du får skruva upp pedagogiken. :)
Vad är "öppen borrning", ingen choke alls?
Mer trångborrning, det är alltså mindre spriding på haglen då LR?
Och kollegan hävde ur sig något om "kör de å de i övre å lite så i undre så är det lugnt" :gnissla

Förklara nu steg för steg vad jag ska göra med bocken. :bugar
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hur får ni upp gösarna så här års? Det börjar bli kallt som attan att sitta på sjön, det blir mest trolling sista helgen innan skutan åker upp för vintervilan.

2008-06-01+g%C3%B6s+p%C3%A5+ringsj%C3%B6n+002.jpg

som TS skrev finns det väll fiske tråd? Jakt på land och Fiske ute nånstans :va
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Du får ursäkta, men jag hajar inte det här så du får skruva upp pedagogiken. :)
Vad är "öppen borrning", ingen choke alls?
Mer trångborrning, det är alltså mindre spriding på haglen då LR?
Och kollegan hävde ur sig något om "kör de å de i övre å lite så i undre så är det lugnt" :gnissla

Förklara nu steg för steg vad jag ska göra med bocken. :bugar

Nu står det rent still i huvudet bara för det. Kommer ens inte ihåg vilken pipa som skjuter först. :gnissla Det brukar iaf rekommenderas att man har tätare i den sista pipan då andra skottet oftast brukar vara på längre håll.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Du får ursäkta, men jag hajar inte det här så du får skruva upp pedagogiken. :)
Vad är "öppen borrning", ingen choke alls?
Mer trångborrning, det är alltså mindre spriding på haglen då LR?
Och kollegan hävde ur sig något om "kör de å de i övre å lite så i undre så är det lugnt" :gnissla

Förklara nu steg för steg vad jag ska göra med bocken. :bugar

Precis, enligt mig så skulle du köra utan choke, ska du jaga helt vanligt med skjutavstånd på 15-20 meter så varför krångla till det. Ska du chocka om så borde du också skjuta in dig på det och veta hur skottet tar och så. choka aldrig mer än nödvändigt tycker jag är ett bra tips, choke ökar antalet randhagel och därmed kan du lättare skadeskjuta viltet, är du en duktig skytt så blir ju en trängre pipa effektiva på längre håll, men som sagt håller du rekommenderad hagelstorlek och inte går över 20 meter är funkar öppen pipa i alla lägen.

Vill du ändå testa så kan nog kvarts och halv trångborrning (choke) vara bra att testa om du skjuter med mjukare hagel, bly etc. kvarts och halv är ju ca mellan öppen pipa och full choke. eller kanske en pipa med halv och en med öppen så kan du ta något längre skotthåll med den ena pipa.

Skjuter du med stål som sprids mindre så blir choke ännu mer onödig om du inte vill tumma på avstånden.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
OK, då stoppar jag eventuellt in något i den undre imorgon då.
Stort tack för tipsen. :tummenupp

PS. Hur gör man? Fick man med ngt kit när man köpte jiväret LR? :va
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
På min hagelsprut så har jag ett litet "kit" som en verktygssats till MC fast med choker och en slags skruv grej på den och sen på andra sidan är det en flasköppnare(?:confused:). Trång borrad används till jakt och mera öppen till övning t.ex. lerduva då du vill ha större spridning på haglet där av lättare att "träffa" duvan.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Man brukar rekommendera kvart och halv trångborrning för rådjursjakt. Hagel US 3 eller senare under hösten US 1 för pälsen skull.

Men det viktigaste är att man har trännat flitigt med hagelskyttet, så skyttet sitter i ryggmärgen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top