Balkan och Rumänien

Myusername

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Lund
Hoj
Honda CX500C -82
Jag ämnar att inom någon vecka med motorcykel resa till Constanta i Rumänien och planerar att resa genom bl.a. Slovenien, Kroatien och Serbien.

Det finns en motorväg från Zagreb till Belgrad men jag funderar på att ta mindre vägar. Det finns en mindre väg ett antal mil norr om nuvarande motorvägen, på Motormännens karta benämnd "2". Någon som provat denna eller har andra förslag till rutter? Hur höga är annars motorvägsavgifterna?

Jag har låtit mig förstå att Slovenien och Kroatien ur ett brottshänseende är trygga resmål men att samma sak inte alltid kan sägas om Serbien och Rumänien. Vad är risken för exempelvis rån, eller annan brottslighet som skadar ens person, om man ensam och utan kunskaper i det lokala språket kör i länder som Serbien och Rumänien?

Med en tank på 12 liter inklusive reserv ska jag försöka att ha med mig reservbränsle. Finns det något bättre sätt att ta med sig extra bränsle än med små enliters behållare avsedda för bränsle till exempelvis campingkök?
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Det låter som en kul resa.
Jag åkte lite i Slovenien och Kroatien förra året. Dock åkte jag bara i nordvästra Kroatien. Om du kan så bör du undvika motorvägen (långtråkigt). Samtliga av de småvägar jag åkte på var av mycket bra kvallite. Jag och min sambo hade lagt upp en rutt innan. Men när vi väl kom ner till kroatien så använde vi GPSen som en kompass och åkte på känn på småvägarna. Fungerade ypperligt. Mycket trevlig körning i vacker landskap. Mycket bra vägar. De flesta vi åkte på var faktiskt bättre än många vägar här i Sverige. Visst vi kan ha haft en väldans massa tur.
Men mitt förslag är att (under förutsättning att du har GPS) köra småvägar som ser trevliga ut och bara sikta på målet. Vi fick använda oss av vädersträck eftersom min karta på GPSen var väldigt dålig. Enlig den fanns det INGA småvägar, bara motorvägar.
Det du bör tänka på i Kroatien är att när det regnar blir vägarna hala. Riktigt hala. Det ligger som ett fint damm på vägarna som vid början av regn blir halt som såpa. Man märker inte av det på tort väglag. Men när det börjar regna blir det halt. Så om du ska köra i regn bör du låta det regna i en timme innan du kör vidare. Då hinner dammet spolas bort från vägarna.

Ha en riktigt trevlig resa.
 

loxarn

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Ystad
Hoj
ingen
jag e från constanta

vet dock ej va jag skulle kunna hjälpa dig med då jag bor i sverige:)

btw:

du kan va lugn, ingen kommer stjäla din gamla hojj

my.php
 

manneman

Guest
Jag har varit en del i forna yougo även efter...
Jag kan säga att det är nog större risk att du blir antastad i parken hemma än att du blir antastad i ex yougo iaf :tummenupp

Underbara människor i underbara miljöer, gäller det städer så...Split i söder eller Zagreb (gamla centrum-inte nya) utan att blinka. Kroatien överhuvudtaget känns som ett andra hemland!

Får du hojproblem så knacka på i första bästa hus så har du hjälp inom en kvart! :tummenupp
Småvägarna är BRA upprustade och som Newbie_stefan sa tyvärr riktigt snorhala när det regnar och det kan det göra...som sommarregn här.

Rumänien hade jag en polare som vart på förra året på Sunny Beach men tyckte att allt var konstlat a la mafia men själv vet jag inte.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Serbien är heller inga problem, lika lite problem som Kroatien/Slovenien.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Inga problem alls i den regionen. Besökte samtliga länder på hoj förra sommaren. Det enda landet som kändes lite sådär var Albanien. Mest för att det är så fattigt där (= fler klåfingriga människor) och inte för att det skulle vara farligare på något vis.

Mycket trevliga människor i alla länder vi besökte.
Resan blir vad man gör den till.

TourEasting.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top