YES! Klarade tung mc-kort idag!

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Tjena mors. Idag var en lyckad dag, klarade nämligen uppkörningen! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

tänkte berätta lite om min uppkörning:


Dagen började med att jag vaknade vid nio-snåret, världens magont, nervös :gnissla och nervig (ingen skön känsla alls). Var inte alls sugen på frukost.

Efter någon timma beslöt jag mig för att ändå tvinga i mig något, det blev rester från gårdagen (kyckling med wok och äggnudlar), försökte få i mig hela tallriken men efter 4-5 tuggor kastade jag maten.

"My god, det är uppkörning idag!"

11:30 var det dags att bege sig till Gotlands trafikskola. Bilresan dit var lugn men min mage ville inte lugna ner sig ännu. Parkerade bilen, tog med mig mitt etui med bilkörkortet och tänkte

"skärp dig nu för fan, var inte så nervös, bara en uppkörning ju, går det inte så går det inte".

Väl vid trafikskolan hälsade jag på receptionisten och gick sedan ner till omklädningsrummet för att byta om till ställ, handskar, ryggskydd, stövlar och hjälm.
Träffade på 2st andra elever som också skulle köra upp.

"Hejsan hejsan, jasså en till som ska köra upp idag, hur gör vi då? vi har ju bara 2st motorcyklar här :va" det var inte bara jag som var nervös.

"Det ordnar sig, de får väl skjutsa oss ut till banan om inte annat" svarade jag.

Nerviga som vi var hade vi självklart bytt om alldeles för tidigt och det blev till att invänta trafikläraren. :näsblod

"Jäklar vilka moln, undrar om det blir regn, fasen också, kommer det bli svårare nu?" Molnen hade tätnat till under morgonkvisten.

Efter en stunds konversation kom trafikläraren. Det var dags att åka ut till uppkörningsbanan.

12:00 var vi framme vid banan. Jag hade kört Suzuki Bandit 704cc dit och det var dags att värma upp. Nervositeten började släppa en aning då det visade sig att uppvärmningsövningarna faktiskt löpte på rätt bra. Både högfartsdelen och lågfartsdelen satt som en smäck. :tummenupp

"Visst fan ska jag kunna klara av det här, eller?" tänkte jag. Hjärtat bulltade vid det här laget på rätt friskt.

Vi hade 2 motorcyklar, den tredje eleven fick skjuts av läraren på sin egna mc. Vid banan fick man turas om att värma upp.

12:45, nu var det nära, vägverkets kontrollant kom åkandes på en BMW touring mc (rätt stor röd ful sak :crash ), den gröna västen gick inte att missta. Vi radade upp motorcyklarna och hälsade på Curt, så hette han, en äldre herre med ett glatt humör.

På t-shirten stod det "Det har tagit mig 50 år att bli såhär perfekt".

Jag skrattade lite inombords och funderade om det var hans ölmage som var perfekt eller hans brist på hår.

"Hej och välkommna, idag är det då dags för uppkörning, jag hoppas alla har med sig sitt id-kort. Vi kan börja med André"
"Andrei" svarade jag.

Efter lite introduktion inför dagen så var det dags för mig att börja min uppkörning.

Jag ledde mc:n till angivna linje och började lågfartsprovet.

"Nu är det dags, sabba för fan inte det här nu :gnissla " tänkte jag.

Min trafiklärare var fortfarande kvar. Curt från vägverket, och de andra två eleverna stirrade medan jag körde igång. Jag svängde runt konan, körde till de andra konerna, stannade, körde runt en, stannade, genom korridoren och tillbaks.

"PHEW, det där gick ju bra" tänkte jag.

Curt vinkade åt mig att köra till högfartsdelen.

"Shit pommes frittes! Nu är det verkligen dags"

Han gav klartecken och så var det igång, total koncentration. När jag tittade ner på motorcykeltanken droppade svetten ner på visiret. Jag andades långsamt in och ut några gånger för att stilla nerverna.

"Nu jävlar, nu kör vi!"

Jag gasade på, sådär mycket som man ska göra på högfartsdelen, därefter växlade jag över till 3:an direkt, tog en titt på hastighetsmätaren "48, 49, 50", "Perfekt", undanmanövern gick som på en räls och serpentinen därefter likaså. På tillbakavägen var det dags för inbromsningen.

"Sätt dig upp, närmre tanken, rak i rygg"
Jag knep åt fotbromsen först, därefter handbromsen.

"50 km/h, 30, 15, 0"
Inga problem där heller, jag markerade verkligen att jag tittade långt bort och märkte att kontrollanten (Curt) inspekterade mina ögon (han stod framför mig) då jag tittade in i horisonten.

"Nu vill jag att du vänder och åker tillbaks och bromsar i 70km/h mellan de orange:a konerna" sa Curt.

När jag ställt upp mig körde jag på för glatta livet, "Accelera snabbt så du kan tänka på bromsningen när du kommit upp i fart" full koncentration.

"Rak i Rygg, knip åt med fotbromsen först för att stabilisera hojen, därefter handbromsen, ta i med alla fingrar, titta upp" full koncentration.

"70 km/h, 40, 20, 0" jag hade gjort en bra inbromsning, tittade återigen långt bort i horisonten såsom körskoleläraren instruerat att man ska göra.

"Bra, och så kör vi en bromsning i 90km/h"

"90 km/h, 70, 40, 20, 0" nu var jag inte nervös längre och klarade även den inbromsningen utan problem.

"Mmm, ställ upp motorcykeln till näste man" svarade Curt.

"Mmm? Vafan säger han inte om det hade gått bra eller inte för? :va " Jag fick snällt vänta in de andra 2 eleverna som skulle köra säkerhetskontrollen, lågfartsdelen och högfartsdelen. Väntbåset var tillverkad i plåt och såg ut som ett vindskydd. Man hörde de andra eleverna köra men man såg inget.

Efter ca 1 timmes väntan var det dags för körning i trafik. Curt tyckte det hade sett bra ut och alla fick gå vidare till landsvägskörning och stadskörning.

"Jaha, då börjar vi med André igen då"
"Andrei" svarade jag.

När vi väl kommit ut på landsvägen hade moroten i halsen börjat släppa, vi åkte mot Fårösund och jag skulle svänga av vid Höganäs. Vi körde på 70-vägar, 90-vägar, smala vägar, trafikerade vägar, stopplikt, ner till hamnen.

Vid sjukhuset var det en rejäl och brant backe. "Kör mot Ali's krog, där de har mc-parkering" sa Curt i headsetet.

När jag skulle starta i backen hände då något helt oväntat. Jag hade fått motorstopp! Hade gett för lite gas.

"Jaha, jävla ##¤%#¤#% där rök ditt körkort, fan vad smidigt, idiot! :huvet " Tänkte jag.

Jag svängde av till höger, satte igång Suzukin igen tittade över min axel, blinkade ut, och skakade lite på mitt huvud,

"Motorstopp i backe :brinnerup"

Jag fortsatte till mc-parkeringen. Det var en plats dit kontrollanterna gärna förde eleverna på uppkörningne pga ett dolt förbudstecknet för mc åt ena hållet när man ska lämna parkeringen. Vi parkerade och Curt försökte "lura" mig lite genom att säga, kör ditåt, pekandes mot trafikskolan i riktning mot förbudskylten.

Jag tog en titt på den, vände och körde åt andra hållet ut från parkeringen åt det rätta hållet.

"Fan va nice, du gick inte på den, bra jobbat Andrei! Kanske inte kört i alla fall"

Resterande turen fick jag själv planera och jag körde snabbaste vägen mot trafikskolan där vi skulle möta upp de andra eleverna som inväntade sin uppkörning.

När vi kom fram stängde jag av motorn, tog av mig hjälmen och handskarna.

"Om vi säger såhär, du kör inte bäst, men eftersom jag är på bra humör och det är en sådan här fin dag så....."

"shit fan ska han säga, fick jag det eller inte!??"

"Du låg såhär på gränsen" sa han och visade med handen.

"Detta papper ska du köra på tills du får ditt körkort, inte på men med" sa han med ett leende.

"YEEEEEEEEEEEEEEEEEES, JAG KLARADE DET!" De andra eleverna gratulerade mig.

Att jag fick motorstopp (och dessutom tidigare råkat trycka åt signalknappen när jag skulle blinka) gjorde ingenting. FYFAN vad skönt...

Nu har det äntligen börjat smälta in och jag sitter och ler, :) vad annat kan man göra?

Jag är lycklig :D

/Andrei :yoparty
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
?

På din avatar, köra mc utan hjälm?
Hur tänker du då?
Toyman
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Grattis!! Finns inget bättre än att klara lappen! :)
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Du kommer inte att bli besviken ALLS!!
Hem nu o slipa på hojåkningen och så tar du dig an bulten i slutet på säsongen :yoparty
 

Dark_Messenger

Guest
Hehe det var en detaljerad beskrivning av uppkörningen. Det är bara att gratulera. Byt nu ut det där bojsänket du har på avataren mot en sportmoppe å det snaraste och börja förbereda dig för lelle 2009.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag förstår, e man trött, glömmer man hjälmen.
Eller så e man bosatt på sporthoj.com, lurig sjukdom!
Är väl så för att jag e gammal med rörelseförhinder, dålig kondis:D
Toyman

Är du gammal, så har du väl kört hem från en skank hoe i gryningen på Puch Dakotan, fimpen i mungipan och låtit vinden vädra ur haschdoften ur håret. Utan hjälm. Eller? Minns du inte frihetskänslan fortfarande?

( Jag är inte riktigt så gammal, men minns polarnas storebruscher:)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top