40DvsD80 @barkis (stora bilder)

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Barkarby 080702 .. jag och Helios bestämde oss för att med samma inställningar (iso, bländare & zoom med kamerorna ställda med bländarprio) plåta samma åkare från ungefär samma plats.

Här är resultatet i form av skärmdumpar från camera raw dels helt orört sedan med samma inställningar/ändringar.
Lite nördigt men för den intresserade kanske det kan vara intressant.
För den som inte fattar så är det blåa varningar i programmet.

Så till bilderna.

1-40Dorord.jpg

2-D80orord.jpg

3-40Dv2.jpg

4-D80v2.jpg


Ja så kan de vara ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Men det som är intressant är ju egentligen objektiven...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
"motsvarande"?

Objektivet gör ju bilden. :)
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Jag har ett 70-200/4L IS
När bilden tog körde jag med IS i läge 2 (alltså bara IS i vertikal-led).

Intressant test det där...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono


Den är tagen med en 350D
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
En annan intressant site är www.pixel-peeper.com
Där kan man välja ett objektiv, och sedan se bilder tagna med detta. Sedan kan man välja vilken kamera man vill att bilderna skall vara tagen med.

Har för mig det är från flickr.com bilderna hämtas.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Tack för tipsen. Nja , mina krav är väl diskutabla. Jag är ju nybörjare på detta. Klart att man vill ha bra bilder , men ungarna vill också ha mat på bordet. :)
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Tack för tipsen. Nja , mina krav är väl diskutabla. Jag är ju nybörjare på detta. Klart att man vill ha bra bilder , men ungarna vill också ha mat på bordet. :)

Jag är också rookie .. (med en klase ungar) ... finns beg Nikon AF80-200/2,8 för 4-5k på blocket.
De finns i flera generationer och de tidigaste rekomenderas inte i de tester jag läst. Köpte sigma som alternativ till nikon original för att det är halva priset .. men ~7500 är lite deg ändå ...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Självklart blir testet lite fel om inte objektiv med någerlunda lika prestanda är monterade. Helst ska det vara samma.

Jag tycker Canon-bilderna är snyggare, skarpare och livligare även om de verkar vara mer mättade. Nikon-bilderna ser suddigare ut och verkar ha mindre kontrast.
 

ryman

HONUNG!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
bredvid grannen
Hoj
KTM 640 SM Prestige
jag kör en D80 jag med och kan på dessa bilder säga att canon har de bättre bilderna, dock vet jag inte om canon kameran kör fullstor sensor, vet att D80 inte gör det + att ni körde olika objektiv... olika kameror måste ju ha olika inställningar... eftersom det är olika ^^ ;D

IS va fan står det för nu igen... lost in space.. sorry.. :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
IS va fan står det för nu igen... lost in space.. sorry.. :)

IS = Image Stabilizer, tror jag. Betyder i praktiken att man kan ha 1-2 steg längre slutartid vill jag minnas (iaf i mörker).
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Meningslöst test. ett stegs nedblänande till F4 från 2.8 ger stor fördel. Is hjälper knappt på stativ, kan ta bort något spegelskak men knappt märkbart.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Dessa körde jag med min Canon 400D ett Sigma 70-300 APO Macro som du är intresserad av men jag var helt ny "är det fortfarande" på fotografering.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165987 Men det går inte att jämföra med mitt 70-200 4L IS som jag kör nu. Men så kostar det ett antal tusenlappar mera men du kommer iallafall lägga de pengarna om du fortsätter fota. Visst det är bra att prova ett billigare glugg för att se om man har intresset men sen är det bara att köra på för kvalite gör verkligen skillnad.

När jag har lite mer tid så kan vi jämföra mitt också Canon 400D + Canon 70-200 4L IS men samma bilder nån gång.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Meningslöst test. ett stegs nedblänande till F4 från 2.8 ger stor fördel. Is hjälper knappt på stativ, kan ta bort något spegelskak men knappt märkbart.

Helt meningslöst tycker jag inte det är även om man ska ta det med en nypa salt men det är en intressant jämförelse. Rätta mig om jag har fel men det ska väl vara nerbländning från F4 till 2,8 ger en fördel? Mmm IS hjälper knappt på stativ? Så t,ex naturfoton med ett 400mm utan fjärrlösare så är det meningslöst att köra med IS?

Från en nybörjare.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jämförelsen visar ju bara hur mycket bättre Helios optik är. Visst en jämförelse mellan era riggar men inte på kameran.

Dessutom panorerar ni vilket helt dödar jämförelsen....handhavande skillnader under panoreringarna är ju klart en av de största skillnaderna.

Bör ju nämnas att D80 är en bra Hobby kamera medans 40D är en semiprokamera.

Båda kamerorna är kapabla att prestera grymma bilder med bra optik.

Conseal, om du testade med min 70-200VR skulle du skita i allt annat å sälja frugan för att få behålla det.

Du har ett stort intresse....skippa mellan klassen, Köp dig ett 70-200VR/2,8...
Jag köpte mitt i HongKong.
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Jämförelsen visar ju bara hur mycket bättre Helios optik är. Visst en jämförelse mellan era riggar men inte på kameran.

Dessutom panorerar ni vilket helt dödar jämförelsen....handhavande skillnader under panoreringarna är ju klart en av de största skillnaderna.

Bör ju nämnas att D80 är en bra Hobby kamera medans 40D är en semiprokamera.

Båda kamerorna är kapabla att prestera grymma bilder med bra optik.

Conseal, om du testade med min 70-200VR skulle du skita i allt annat å sälja frugan för att få behålla det.

Du har ett stort intresse....skippa mellan klassen, Köp dig ett 70-200VR/2,8...
Jag köpte mitt i HongKong.

Jag som precis fick igenom ett köp av objektiv .. :rolleyes: Får väl uppgradera framöver någon gång .. får öva lite till på resten först :rolleyes: :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top