YZF 750 R -94 tyskimport

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Hej hopp!

Har nyligen skaffat en YZF750R -94 som är tyskimporterad av föregående ägare.
Är till 99,9% säker på att den har kvar strypningarna som gjordes i ett tillfälligt ögonblick av total sinnesförvirring för den tyska marknaden.

Har suttit och rotat runt en hel del på forumet här och blir tamigfan inte klok på att sökfunktionen inte stödjer uteslutande av ord varav man får upp 80% irrelevanta träffar. Eller så är det bara jag som är trött..

I skrivande stund är den i princip lika seg som min gamla RF600 -97 fast med lite mer vrid och piggare än så ska den fan vara ostrypt.

Standard strypningarna för den tyska marknaden som jag har förstått det består på de här modellerna antingen av borrade hål i sidorna på trottlarna alternativt moddade insug.
Det jag är nyfiken på är mest om det är antingen eller? De lär väl inte strypt på bägge sätten om maskinen ska ligga på 72kw?

En annan sak jag även är nyfiken på är om YZF'en har någon form av elektronisk begränsning av tändningen likt gixxerns gällande de 3 första växlarna och om denna i sådana fall går att koppla ur?

//Conny
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
För det första, bra val av hoj! :tummenupp :yoparty
Min är också tyskimport, den är just nu strypt till 70kW på pappret, men förra ägaren hade strypt av hojen, och eftersom jag inte har sett/märkt någon inverkan på trottlarna och den gick bra helt ostrypt så är det antagligen brickor i insuget. Fick dock inte med dessa, men det spelar inte så stor roll då jag ändå har monterat 25kW strypning/brickor (har dock inte reg.besiktigat ännu).

Kanske inte hjälpte dig så mycket, men man kan ju alltid skriva det man vet:tummenupp :)

Skickar med en bild på min hoj, lägg gärna upp en bild på din:) :tummenupp
 

Bifogat

  • gg.JPG
    gg.JPG
    221.9 KB · Visningar: 170

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
För det första, bra val av hoj! :tummenupp :yoparty
Min är också tyskimport, den är just nu strypt till 70kW på pappret, men förra ägaren hade strypt av hojen, och eftersom jag inte har sett/märkt någon inverkan på trottlarna och den gick bra helt ostrypt så är det antagligen brickor i insuget. Fick dock inte med dessa, men det spelar inte så stor roll då jag ändå har monterat 25kW strypning/brickor (har dock inte reg.besiktigat ännu).

Kanske inte hjälpte dig så mycket, men man kan ju alltid skriva det man vet:tummenupp :)

Skickar med en bild på min hoj, lägg gärna upp en bild på din:) :tummenupp

Än så länge måste jag säga att jag är positivt överraskad av hojen (trots att jag körde den från Gbg till Sthlm i måndags med runt 10c utetemp, hade lite ont i arslet kan jag lova...) men vi får väl se hur det blir längre fram då suget efter en SRAD Gixxer bara blir större och större :D
Förra ägaren har kört knappa 500 mil på 4 år varav de sista 2 åren har den i princip bara stått så fuggarna är garanterat rätt solkiga inuti och i behov av en större rengöring. Ska byta olja och filter i den i morgon i alla fall och eventuellt börja riva lite i bryggan också annars blir det till helgen.

Kommer slänga upp ett par bilder i profilen senare när den fått sig en ordentlig skrubbning.


Någon mer som kan dra en kvalificerad gissning på hur EG strypningarna brukar göras eller rent av sitter på exakt info?
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Hann som hastigast riva av luftburken i dag och konstaterade i alla fall att det inte sitter några trottelstopp. Alla tankar och idéer är välkommna.

Såg att det satt en påsvetsad mutter med en bult in i varje grenrör, ungefär på mitten. Någon som vet vad det kan vara? Det är första gången jag sett något liknande och finner ingen info någonstans om vad det kan vara. Vill ju heller inte bara lossa dem utifall att de faktiskt håller någonting på insidan som faktiskt ska sitta där men det vore lite skumt om det skulle göra det.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Nästa steg är att lyfta på förgasarna och kolla om det sitter strypbrickor i insugsgummina. Det kan också vara "ingjutna" strypningar i gummit. Dom skär du bara bort med din finaste morakniv (eller mattkniv eller hur du nu är lagd) så är ordningen återställd och effekten som gud avsåg.

De små skruvarna på grenrören vetefan vad det är. Jag har dom också.
 

Hassle

Någon måste komma sist
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Rydöbruk/Göteborg
Hoj
YZF750R -93, GSX-R1000 -02
På min 93:a är den rödvita tråden som går från elektronikboxen under sadeln avknipsad och dragen till jord. Enligt förste ägaren är detta en elektronisk ostrypning. De svenska 93:eek:rna såldes som 100-hästars.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
På min 93:a är den rödvita tråden som går från elektronikboxen under sadeln avknipsad och dragen till jord. Enligt förste ägaren är detta en elektronisk ostrypning. De svenska 93:eek:rna såldes som 100-hästars.

Hmm, intressant. Hade av luftburken idag igen och tog en närmare titt. Ser ut som att det suttit någon form av gummiflänsar på mellan gasarna och insuget som ser ut att ha skurits av, dock något slarvigt då man ser lite små flänsar på ett par ställen. Hojen är ju tysksåld från början och reggad som 72kw.

Nu har jag inte tittat någonting närmare på kablarna men kikar man på det bifogade elschemat så finns det ju till synes bara en röd/vid och den skall ha med bränslereserven att göra om jag inte är helt blind. Sen finns det två stycken vit/röda varav en ser ut att vara i kontakt med EXUPen och den andra med pickup coilen (ingen aning om vad det är på svenska). Exakt vilken kabel är det du syftar på?

Jag skulle inte bli förvånad om det finns någon form av begränsning i elektroniken men vill vara helt säker innan jag kliver på och knipsar kablar. Kan ju vara så att exupen ser till att inte öppna fullt ut såvida inte den vit/röda klipps. Ser ju lite skumt ut vad gäller den kabeln på exschemat.
Någon mer som har erfarenhet av detta?

Hur pass pigg är din YZF Hassle? Tycker den borde skjuta till väders ordentligt på 1:an om man håller fullt från lågvarv. Min reser lite men inte så mycket och det först när den passerar ca 10.000rpm. Borde väl även gå att koppla upp den på 2:an med 125hk? Karaktärs mässigt känns den som min f.d RF600R fast med lite mer vrid. Har du möjlighet att ta någon bild på "ful kopplingen" som är gjord på din så jag får se hur det ser ut?
Antar att jag borde kunna testa relativt riskfritt i och med att din fungerar och 93/94 har samma elsystem.

Tack för ditt svar förresten!
 

Bifogat

  • Elschema_YZF750R93-94.jpg
    Elschema_YZF750R93-94.jpg
    232.5 KB · Visningar: 135

Hassle

Någon måste komma sist
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Rydöbruk/Göteborg
Hoj
YZF750R -93, GSX-R1000 -02
Jag tycker min är hyggligt pigg, hängde med CBR900:eek:r från motsvarande tid, de var väl också på runt 125 häst. Däremot kan inte jag få upp den på bakhjulet med bara gas, men det kanske säger mer om mig. Skickar med bild tagen med dålig mobilkamera.
 

Bifogat

  • DSC00007_2.JPG
    DSC00007_2.JPG
    44.9 KB · Visningar: 163

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag tycker min är hyggligt pigg, hängde med CBR900:eek:r från motsvarande tid, de var väl också på runt 125 häst. Däremot kan inte jag få upp den på bakhjulet med bara gas, men det kanske säger mer om mig. Skickar med bild tagen med dålig mobilkamera.

Sitter i vid datorn i garaget nu (ja, jag vet, jättelyxigt:rolleyes: ).
Lyfte sadlarna och hittade exakt samma kabel klippt och kopplad till minuspolen:tummenupp Blir nästan sugen på att koppla ihop den röd/vita kabeln igen och se hur den går då :tummenupp
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Tack för infon grabbar. Kollade lite närmare och såg att min faktiskt är klippt också men på ett så pass snyggt sätt att det ser fabriksmässigt ut.

Ringde även Yamaha Centeri Haninge och hörde mig för om detta och meken jag snackade med lär mycket förvånad för normalt är att röd/vit är strömmen till boxen.

Zooma in och ta en noggrann titt på el-schemat jag bifogade så ser ni hur skumt det verkar med tanke på att röd/vit jordas, går ihop med knappen till bränslereserven, upp till reläet och vidare till stoppknapp och slutligen till stift och startrelä.. Följ det bakvänt så verkar det fan som om det skulle ligga 12v där.
Måste fan riva fram multimetern och ta en närmare titt på detta. Skulle det mot all förmodan finnas 20-25 häst extra att plocka så ska de fan fram om det så är det sista jag gör :D :yoparty

Kan lägga upp en bättre version av el-schemat på en annan adress och länka in den här ikväll om det är för otydligt. Var tvungen att komprimera rätt hårt pga forumets begränsning.
 

Hassle

Någon måste komma sist
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Rydöbruk/Göteborg
Hoj
YZF750R -93, GSX-R1000 -02
Det kanske är så att i schemat är rödvit anluten till plus och detta ger strypning, medans rödvit till minus som på våra betyder ostrypt? Någon driftig person (= inte jag) kan ju alltid koppla tillbaks och prova hur det känns.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Är det måhända någon som har ett EXUP-spjäll till övers? Jag har pajat mitt, hur fan man nu gör det. :gnissla

Sen finns det två stycken vit/röda varav en ser ut att vara i kontakt med EXUPen och den andra med pickup coilen (ingen aning om vad det är på svenska). Exakt vilken kabel är det du syftar på?

Fundering: På bilden är det ju den rödvita till pickup coilen som är klippt. Är det samma på din? Undrar vad man kan få för intressanta fenomen och man klipper och jordar fel rödvita kabel? Upp med bilder på alla era klippta kablar nu. Jag vill också ha 25 hk till gratis, tack.
 
Last edited:

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Fundering: På bilden är det ju den rödvita till pickup coilen som är klippt. Är det samma på din? Undrar vad man kan få för intressanta fenomen och man klipper och jordar fel rödvita kabel? Upp med bilder på alla era klippta kablar nu. Jag vill också ha 25 hk till gratis, tack.

På bilden är det en vit/röd till pickup coilen, inte en röd/vit. På ett el-schema står alltid kabelns huvudfärg först och sedan kommer färgen på markeringen, om inte annat anges i förteckningen.

Vill nog inte veta vad som kan hända om fel kabel klipps och kopplas på någon annanstans. Har man tur så startar helt enkelt inte hojen och fungerar om man kopplar tillbaka den klippta. Har man otur skjuter man boxen åt helvete.
Ska gräva vidare i detta men jobbet har tagit lite väl mycket tid nu när flera kollegor är på semester.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Spännande update. Jag klippte och jordade precis som på bilden. Skillnaden var enorm. Enorm på det viset att jag blev enormt besviken. Ingen som helst skillnad. Kiss.

Glädjande är ju dock att inget gick sönder. Alltid nåt.
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Spännande update. Jag klippte och jordade precis som på bilden. Skillnaden var enorm. Enorm på det viset att jag blev enormt besviken. Ingen som helst skillnad. Kiss.

Glädjande är ju dock att inget gick sönder. Alltid nåt.

Då är ju frågan, varför ser det ut såhär på vissa hojar då?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Då är ju frågan, varför ser det ut såhär på vissa hojar då?


Gissningsvis finns det olika varianter av boxen som alla ser likadana ut på utsidan. Dock fattas förmodligen komponenten (vad det nu kan vara för nåt) som utgör strypningen. Min har inga spår efter begränsningar i insugsgummina heller. Min omkoppling är nog helt verkningslös. Jag ska dra isär kablarna helt och se vad som händer. Bergis ingenting.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top