Buller på banorna

Robz

Guest
Intressant debatt i Racingforumet....
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=185730

Själv har jag nu försökt förbättra mina dB-killers efter A-torps svartflagg.
(Pop-nitar i stål + kryss av ståltråd)
Skall bli spännande att se hur mycket detta gör.
 

Bifogat

  • Utsida.JPG
    Utsida.JPG
    94.9 KB · Visningar: 119
  • Insida.jpg
    Insida.jpg
    136.3 KB · Visningar: 105

Hunt

Nu ännu långsammare...
Gick med
21 Nov 2005
Ort
Annelöv
Hoj
frugans gula VTR om jag frågar snällt
Släng på originalblåsen igen, du kan ändå aldrig utnyttja hojens fulla potens :D
 

Robz

Guest
Släng på originalblåsen igen, du kan ändå aldrig utnyttja hojens fulla potens :D
Jag får klökningar av originalets utseende - det har inte med prestanda att göra :tuttar
Självfallet kommer jag att rätta mig efter reglerna - antingen klarar jag mig (vilket jag verkligen hoppas på) eller så blir det återmontering... eller färre bandagar...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag får klökningar av originalets utseende - det har inte med prestanda att göra :tuttar
Självfallet kommer jag att rätta mig efter reglerna - antingen klarar jag mig (vilket jag verkligen hoppas på) eller så blir det återmontering... eller färre bandagar...
Posör :tungan
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Jag som inte riktigt ingår i Blingblingkretsen undrar försynt. Varför skaffar man sig inte slipon som inte låter så mkt? Jag menar, ni som tourar runt, blir ni inte trötta på oväsendet om det dönar som fan?

Jag vet att jag själv tyckte det var på gränsen med min gamla Kawa o den gick genom bullermätningarna på Knudan.

Själv har jag skaffat mig ett BOS-slipon till Kawan o inte ens utan DB-killer är det i närheten av bullergränsen. Jag kom inte ens över 87dB om jag minns rätt.
Perfekt. :tummenupp
 

Robz

Guest
Jag som inte riktigt ingår i Blingblingkretsen undrar försynt. Varför skaffar man sig inte slipon som inte låter så mkt? Jag menar, ni som tourar runt, blir ni inte trötta på oväsendet om det dönar som fan?
Jag vet att jag själv tyckte det var på gränsen med min gamla Kawa o den gick genom bullermätningarna på Knudan.
Själv har jag skaffat mig ett BOS-slipon till Kawan o inte ens utan DB-killer är det i närheten av bullergränsen. Jag kom inte ens över 87dB om jag minns rätt.
Perfekt. :tummenupp

Tänk...!! Jag håller med dig i allt :tummenupp
Dessutom var det faktiskt min avsikt med just dubbelpipan - att väsnas så lite som möjligt. Och skillnaden i mitt fall mot original vid 7000 statiskt är +1dB utan killers och -2dB med killers.
(Dock har jag sedermera plockat av katen också, vilket höjde 3-4dB)

Nu är det ju då så att jag bevisligen klarar mig på både Knudan och SRW.
Pratade faktiskt med Kurvis om detta idag, och vi hade mycket bra logg-värden under hela Knudandagen, dessutom mäter även vi på det något "säkra" hållet, vilket ju är bra.

Jag tänker inte hävda att Humlan mätt fel på A-torp, men mycket talar för det. Visst kan ett slip-on som klarar sig statiskt inte orka med på högre varvtal och då bullra mer... men hur kan vi loggat några max-värden på 97dB för hela dagen om jag själv skulle bullrat 106dB första passet innan jag stoppade i killersen??
Fick nästan uppfattningen att ALLA med slip-on mättes det extra på, helst så nära som möjligt. T o m Jimmy P som klarat sig i alla år med sitt tysta slip-on fick också byta.
Strunt samma - nästa gång är det automatiska systemet på A-torp aktivt och jag ser förnöjt fram emot att då klara mig med samma utrustning som jag nu har. :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag tänker inte hävda att Humlan mätt fel på A-torp, men mycket talar för det.
Hur ska du ha det? Här säger du mot dej själv.

Om jag har mätt fel, hur kommer det sej att det bara drabbade dej och 3 till? Och alla andra dagar jag mäter, endast ett fåtal låter för mycket och blir stoppade. De flesta kan acceptera fakta, åtgärda problemet och köra vidare. Du ifrågasätter istället mätmetod och andra frågor för att få din vilja fram? Vad är problemet egentligen? Synd att du inte kunde stå vid sidan och höra din egen hoj köra förbi, den lät markant mer än övriga hojar på banan och min mätning bekräftade detta. Tror du att jag mätte för att jävlas med våra kunder? Konstig attityd.....
 

Robz

Guest
Hur ska du ha det? Här säger du mot dej själv.
Om jag har mätt fel, hur kommer det sej att det bara drabbade dej och 3 till? Och alla andra dagar jag mäter, endast ett fåtal låter för mycket och blir stoppade. De flesta kan acceptera fakta, åtgärda problemet och köra vidare. Du ifrågasätter istället mätmetod och andra frågor för att få din vilja fram? Vad är problemet egentligen? Synd att du inte kunde stå vid sidan och höra din egen hoj köra förbi, den lät markant mer än övriga hojar på banan och min mätning bekräftade detta. Tror du att jag mätte för att jävlas med våra kunder? Konstig attityd.....

Som sagt, jag hävdar inte eller argumenterar för att du gjort fel. Men INNAN jag slänger mina nuvarande Slip-on vill jag säkerställa att de faktiskt felar.
Som läget är nu har jag betydligt mer som talar för att jag klarar uppsatta gränser än mot. Inte minst våra egna loggar som då är mätta på korrekt avstånd.
Du inser väl att det skiljer upp mot 6-10dB att mäta 3m eller 10m ifrån?
Teoretiskt ger varje fördubbling av mätavståndet 6dB lägre ljudtryck... 1, 2, 4, 8, 16, 32m (alltså ca 30dB i skillnad mellan 1m och 32m)... de stora skillnaderna uppstår på de korta avstånden, för att sedan kräva stora sträckor för ytterligare en 6dB minskning. Nu gör ju markreflektionen att det inte minskar med hela 6dB, men skillnaderna är fortfarande väsentliga.

Om jag väsnades mest, är fortfarande irrelevant om alla klarar sig - hur du sedan kan höra detta är också märkligt om nu 3dB är gränsen för vad örat kan uppfatta som en förändring i ljudtryck.

Förstår heller inte varför du bryr dig om mitt problem här - jag angriper inte dig och dessutom har du ju nu det automatiska systemet igång som säkert kommer att mäta korrekt... och alla problem blir lösta. :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Som sagt, jag hävdar inte eller argumenterar för att du gjort fel. Men INNAN jag slänger mina nuvarande Slip-on vill jag säkerställa att de faktiskt felar.
Som läget är nu har jag betydligt mer som talar för att jag klarar uppsatta gränser än mot. Inte minst våra egna loggar som då är mätta på korrekt avstånd.
Du inser väl att det skiljer upp mot 6-10dB att mäta 3m eller 10m ifrån?
Teoretiskt ger varje fördubbling av mätavståndet 6dB lägre ljudtryck... 1, 2, 4, 8, 16, 32m (alltså ca 30dB i skillnad mellan 1m och 32m)... de stora skillnaderna uppstår på de korta avstånden, för att sedan kräva stora sträckor för ytterligare en 6dB minskning. Nu gör ju markreflektionen att det inte minskar med hela 6dB, men skillnaderna är fortfarande väsentliga.

Om jag väsnades mest, är fortfarande irrelevant om alla klarar sig - hur du sedan kan höra detta är också märkligt om nu 3dB är gränsen för vad örat kan uppfatta som en förändring i ljudtryck.

Förstår heller inte varför du bryr dig om mitt problem här - jag angriper inte dig och dessutom har du ju nu det automatiska systemet igång som säkert kommer att mäta korrekt... och alla problem blir lösta. :tummenupp
Alla klarade inte sej, däför är det relevant att du lät markant mer. Varför är det märkligt att jag kan höra att du låter mer än de övriga? Skillnader i ljudtryck är inte så svåra att höra. Däremot kan jag inte med örat tala om ifall det låter si eller så många decibel, men det behöver jag inte heller, vi har ju mätare som talar om hur mycket det låter.
Jag bryr mej om ditt problem här för att det berör mitt arbete. Det handlar inte om ifall du angriper mej, det kan jag ta, det handlar om, som du själv skriver, att det ska vara korrekt. Du pekar på dina "fakta", jag har min erfarenhet av ljudmätning, och jag vet vad jag litar mest på.
Angående avstånd, jag är mycket väl insatt i hur avståndet påverkar ljudstyrkan, det behöver vi inte upprepa varje gång vi diskuterar frågan.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Bara för att klargöra.

Hur ska bullret mätas vid banan för att få ett korrekt värde?
Det är ju ingen mening med att vi själva tar oss (en förbannad) tid att mäta alla hojarna för att vara säkra på att klara bullerkraven om vi ändå "gör fel", eller får fel värde.

En annan sak som jag kan tycka är lite märklig är den att vi vet alla att buller är ett problem. Vi vet också att icke motorintresserat folk inte gillar hur skönt våra hojar än må låta i våra öron.

Så om det nu finns en gräns, varför ligga precis på gränsen? Om vi istället försöker ta oss i kragen o bullra så lite som möjligt så har vi också större chanser att få fortsätta köra genom att vi förhoppningsvis inte får några klagomål.

Jag har haft slipon på alla mina hojar. Det sista skaffade jag inte för att låta tuff utan för att jag inte vill gå omkull med mitt orginalblås som redan har fått sig en törn.
ALLA mina hojar har gått genom våra egna ljudmätningar på Knudan med RÅGE, och det MED slipon. Till och med Sursukkan som hade helsystem gick igenom utan problem.

Så om du får reda på vid våra ljudmätningar att du ligger nära gränsen, då kanske du ska fundera på att göra nåt åt att sänka bullret lite till. FAST du faktiskt är godkänd. För tro det eller ej, du bullrar en hel del ändå o ligger alla deltagare på gränsen så lär vi föra ett jäkla väsen som är helt onödigt...

Vi själva har inget emot högljuda hojar (det finns så klart gränser) men nu är det ju inte vi som klagar heller, eller hur?

Det hela handlar alltså, åter igen, om att tänka en gång extra och kanske inte bara på sig själv...
 

Robz

Guest
....Jag har haft slipon på alla mina hojar. Det sista skaffade jag inte för att låta tuff utan för att jag inte vill gå omkull med mitt orginalblås som redan har fått sig en törn.
ALLA mina hojar har gått genom våra egna ljudmätningar på Knudan med RÅGE, och det MED slipon. Till och med Sursukkan som hade helsystem gick igenom utan problem......
Måste säga att jag knappt förstår ditt inlägg :va
Om nu mitt original ger 94dB och mitt slip-on med killers 91dB, så är det jämförbart och i linje med ditt tänkande väl?
Har du helt missat debatten kring att det kan ligga väl inom gränserna STATISKT vid 7000 men INTE vid 12000 under belastning?
Att en del vill se ett totalförbud mot slip-on, trots att vissa slippisar kanske bullrar mindre än original, som du (och jag) hävdar?
...Hur ska bullret mätas vid banan för att få ett korrekt värde?Det är ju ingen mening med att vi själva tar oss (en förbannad) tid att mäta alla hojarna för att vara säkra på att klara bullerkraven om vi ändå "gör fel", eller får fel värde...
Det som gäller är 60dB hos närmaste granne - sedan måste detta omvandlas till ett maximalt ljudtryck invid banan.
Mätning BÖR ske enligt (sista sidan):
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
....Så om du får reda på vid våra ljudmätningar att du ligger nära gränsen, då kanske du ska fundera på att göra nåt åt att sänka bullret lite till. FAST du faktiskt är godkänd. För tro det eller ej, du bullrar en hel del ändå o ligger alla deltagare på gränsen så lär vi föra ett jäkla väsen som är helt onödigt...
Ta en titt längst upp i denna tråden igen :tummenupp

Hur som helst - det verkar som att popnitarna gjort ytterligare nytta...
Inga problem på Knudan idag.
Mätningen den 5:e lär väl ge besked.

Men jag tycker nog att du bör byta ditt till original, för det bullrar SÄKERT mindre på höga varvtal under belastning! :rolleyes: :tungan

EDIT:
Kurvis har full koll på hela denna balett - ta ett snack med honom vid tillfälle.
 
Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Ska köra på SRW imorgon. Vågar man köra med sitt akrapovic slipon utan db killer eller är det original som gäller?

\Masonit
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ska köra på SRW imorgon. Vågar man köra med sitt akrapovic slipon utan db killer eller är det original som gäller?

\Masonit

Jag kör med Akra på min 929 och det klarar gränserna fint.
MEN... detta är ingen garanti för att du klarar dig så vill du unvika o behöva mecka imorgon .
Välj då orginal
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jag kör med Akra på min 929 och det klarar gränserna fint.
MEN... detta är ingen garanti för att du klarar dig så vill du unvika o behöva mecka imorgon .
Välj då orginal

Det funkade fint. Akrapovic låter inte så jättemycket. :tummenupp

\Masonit
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Bara för att klargöra.
Hur ska bullret mätas vid banan för att få ett korrekt värde?
Det är ju ingen mening med att vi själva tar oss (en förbannad) tid att mäta alla hojarna för att vara säkra på att klara bullerkraven om vi ändå "gör fel", eller får fel värde.

Lite nyfiken, hur mäter ni skönsången på cyklarna innan ni kör igång varvtal/ex antal meter?

Eller det är bara vid förbipassering?

Var med på Anderstorp förra året och kommer bara ihåg att man drog upp den till ett visst varvtal och sen mätte man en bit ifrån.

(Har en db-mätare på jobbet, hade varit kul och veta var man ligger :) )
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Dom gånger jag har sett mätningarna så varvar man upp hojen till 5000rpm och så mäter dom ca 2m från blåset.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Dom gånger jag har sett mätningarna så varvar man upp hojen till 5000rpm och så mäter dom ca 2m från blåset.

Är tanken att det värdet man får vid en sådan mätning är i relation till en mätning från bankanten (10 m) vid fullgas?

Dvs. Om Knutstorp har en bullergräns på 92 dB så får inte cykeln "sjunga" högre än 92 vid en sådan mätning (2m & 5000 varv)?
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Att mäta ljudet i depån vid vissa varvtal säger ju inte ett smack om hur mycket det sedan låter hos granne Svensson utan det är endast mätningar vid bankant eller allra helst hos Svensson som är relevant. Ljudkraven finns där av en enda anledning och det är att inte störa Svensson mer än lovligt.
så istället för att hålla på att diskutera några DB hit o dit vid 5000rpm
leta upp en raksträcka låna en ljudmätare (Seriösa ventilationsfirmor har sådana smörj ägaren och låna instrumentet).Montera upp db mätaren med så lite reflekterande ytor som möjligt i närheten (reflexpinnarna vid sidan av vägen och lite eltejp brukar funka) kör förbi vid olika varvtal/hastigheter och avstånd från mätaren så får ni en bra inblick i hur mycket hojen väsnas i verkligheten, allså ljudet från motor, transmission och däck m.m.
Många ljudmätare har lagring av peakvärde då kan man göra dessa mätningar själv och även om man är fler är det en fördel att inte polarna står och glor på mätaren då dessa kommer att absorbera eller kanske reflektera ljudet och påverka mätresultatet.
Jag tror att ganska många som gör dessa mätningar kommer att bli förvånade hur mycket hojen väsnas och kanske inser att grannen Svensson kanske inte bara gnäller för gnällandets skull.
På min twinn tar det ca 3 timmar att byta ut helsystemet mot orginal men det tar jag gärna om jag på det viset kan få Svensson lite mer välvilligt inställd till oljudet från banan.
Alla måste ta sitt ansvar annars lär tiden med bankörningar snart vara över.
 

Robz

Guest
Är tanken att det värdet man får vid en sådan mätning är i relation till en mätning från bankanten (10 m) vid fullgas?
Dvs. Om Knutstorp har en bullergräns på 92 dB så får inte cykeln "sjunga" högre än 92 vid en sådan mätning (2m & 5000 varv)?
Intressant fråga som är svår att svara på...

Det som gäller är max 60dB hos närmaste granne (och har gjort så sedan 2004), gäller ALLA banor mig veterligen - men om grannen bor 500m bort eller 1000m bort ger det max 6dB i skillnad pga avståndet.
Statisk mätning är ett sätt att omvandla detta till en hanterbar mätning.
Det som gäller är halva max-varvtalet (alltså INTE just 5000rpm).
Själv får jag varva 7000 med max varv 13750 :rolleyes:

Nu råkar det vara så att en mätning 1m ifrån vid halva varvtalet <100 dB, BRUKAR motsvara 95dB 10m ifrån vid förbipasserande på fullvarv.
95dB på 10m BRUKAR sedan klara 60dB 500m ifrån banan.
Intressant är ju då VAR maxvarv uppnås på banan i förhållande till närmaste granne... kan ju skilja upp mot 2000m från banände till banände.

Ljudtrycket avtar med kvadraten på avståndet för en frihängande ljudkälla, nu gör markreflektion och topologi det hela mer komplicerat (6dB skillnad (1/4-del av ljudtrycket, eller effekten i en högtalare) för varje steg: 1, 2, 4, 8, 32, 64, 128, 256m...osv)
Dessutom kan en underdimensionerad ljuddämpare klara sig vid säg 7000rpm, men bröla som f-n vid fullvarv.
3dB (alltså dubbelt ljudtryck) är gränsen för vad ett mänskligt öra kan uppfatta som en förändring i ljudtryck. 10dB är vidare vad en människa upplever som en fördubbling av ljudtrycket.

Statisk mätning är en god fingervisning, men om man kör på höga växlar (lägre varvtal) i de kritiska punkterna kan man klara sig ändå.
(Såvida inte man råkar komma in sida vid sida med en annan hoj :va )

Detta är en soppa, och tjockare blir den när lokala politiker skall försöka förstå detta. Om tant Agda klagar, är det ju uppenbart att något måste göras - men vad, varför och hur mycket... ja, soppan blir en gröt.

/ :mattias

PS.
Mina pop-nitar med ståltråd (bilder överst i tråden) gjorde tydligen 2dB :yoparty
DS.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top