Bra ryggsäck för 17"

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Någon som har tips på bra ryggsäck man får ner en bärbar 17are dator i. Behöver inte va något speciellt bara att den ska palla lite motorväg och ska va så billig som möjligt:)
 
Last edited by a moderator:

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag har en Alpinestars Tech Aero Back Pack. Kanske inte den billigaste men för att va ryggsäck så är den slimmad o sitter riktigt bra även i högre farter. Märker den inte ens på ryggen. Har ett speciellt fack för dator som är våtdräktsliknande material. Står att i texten att de flesta 15" laptops går i den....men jag får i min 17" HP utan några problem alls plus andra grejer. Hittade den tyvärr inte i nån webbutik i sverige så jag tog den från fc-moto.de.

Här är direktlänken till den...kan inte annat än o rekommendera den här väskan.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...7048/Products/Alpinestars-Tech-Aero-Back-Pack

Kostar visserligen 129 euro men det är den utan tvekan värd
 
Last edited:

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Jag har en Alpinestars Tech Aero Back Pack. Kanske inte den billigaste men för att va ryggsäck så är den slimmad o sitter riktigt bra även i högre farter. Märker den inte ens på ryggen. Har ett speciellt fack för dator som är våtdräktsliknande material. Står att i texten att de flesta 15" laptops går i den....men jag får i min 17" HP utan några problem alls plus andra grejer. Hittade den tyvärr inte i nån webbutik i sverige så jag tog den från fc-moto.de.

Här är direktlänken till den...kan inte annat än o rekommendera den här väskan.

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...7048/Products/Alpinestars-Tech-Aero-Back-Pack

Kostar visserligen 129 euro men det är den utan tvekan värd


Tack för tipsen, verkar bra men e väll lite smärtgränsen för vad jag vill ge för en ryggsägg. Hade dock helst behövt den till imorgon så ingen som kan tipsa om något på typ intersport, stadium osv?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har en Northface Firewall vet inte va den kostar men lär inte va så dyr. Har varit riktigt nice med mycket bra fack.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
High Colorado Madness på Team Sportia, 499:-.

http://www.teamsportia.se/produkter/friluftsliv/ryggsackar/high-colorado-madness-32/

Jag kör med en sådan, avbärarrem runt midjan, och en rem som håller ihop axelremmarna uppe vid bröstet, praktisk fika närmast ryggen som är som gjord för att förvara bärbara datorer i (har en T61p med 15" widescreen, den går ledigt i - har även fraktat en ciscoswitch av normal rackbredd i den :D ).

Perfa hojryggsäck.

/J
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vad är det för modell på din HP? Klurar på om en macbook pro 17" kan rymmas i den... Liknande mått eller är HP:n mindre?

/Martin

Det är en HP Pavillion i DV9000 serien. Måtten än 395x280x31 BxDxH ca mätte med tumstock nyss så det kan fela nån mm hit eller dit.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
Det är en HP Pavillion i DV9000 serien. Måtten än 395x280x31 BxDxH ca mätte med tumstock nyss så det kan fela nån mm hit eller dit.

Tackar för infon!

Det är några mm extra på varje mått så då kulle jag kunna använda en sådan ryggsäck.

Hur är det med tålighet mot regn? Datorn dränkt på några minuter om jag inte först lägger den i något vattentätt eller är ryggsäcken hyffsat vattentät?

/Martin
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Tackar för infon!

Det är några mm extra på varje mått så då kulle jag kunna använda en sådan ryggsäck.

Hur är det med tålighet mot regn? Datorn dränkt på några minuter om jag inte först lägger den i något vattentätt eller är ryggsäcken hyffsat vattentät?

/Martin

Alla dragkedjor är tätade som på jackor som ska va vattentäta...ligger som gummi över så de inte ser ut som vanliga dragkedjor. Sen finns det även ett regnskydd längst upp på väskan som man kan stanna o dra på hela väskan. Är som en påse i regnkläderaterial som sitter fast i en ficka. Om jag läste rätt om väskan ska den då klara skyfall.

Nyss vaknat efter en kväll på krogen igår om det är lite flummigt skrivet.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Fortsätter på en gammal tråd istället för att börja på nåt nytt. Finns det bättre, aktuella trådar som redan svarar på min fråga så länka!

Letar efter "pendla till jobbet" rygga. Tanken är att den också skall användas när man kasar runt på skidor med ungarna ett par veckor om året men primärt är det hojrygga till jobbpendling. Kravet är att den skall ta en 15" mobile workstation, den jag har nu mäter in på 35x380x260 ungefär och stadiga 3kg + en AC-adapter modell störst och tung som fan. Utöver det ombyte, typ jeans, en skjorta och dojor. Skulle även vara en delighter om man kunde få ner en tvådagars tjänsteresa med en övernattning men det kanske är omöjligt?

Ryggan jag åker med idag, en 10L Lindstrands klarar klädkravet på det berömda håret men naturligtvis inte datorn.

Har tittat på Boblebee lite olika modeller som jag tycker verkar föredömligt starka och lågt utstick bakåt men kanske för små och svårpackade ? Även tittat på Axio Swift och Swift 2 som jag tycker verkar trevliga men känns generellt som lägre kvalite än Boblebee?

Tror jag klarar det primära på 20-25 liter?

Åsikter? Andra bra kandidater?
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Fortsätter på en gammal tråd istället för att börja på nåt nytt. Finns det bättre, aktuella trådar som redan svarar på min fråga så länka!

Letar efter "pendla till jobbet" rygga. Tanken är att den också skall användas när man kasar runt på skidor med ungarna ett par veckor om året men primärt är det hojrygga till jobbpendling. Kravet är att den skall ta en 15" mobile workstation, den jag har nu mäter in på 35x380x260 ungefär och stadiga 3kg + en AC-adapter modell störst och tung som fan. Utöver det ombyte, typ jeans, en skjorta och dojor. Skulle även vara en delighter om man kunde få ner en tvådagars tjänsteresa med en övernattning men det kanske är omöjligt?

Ryggan jag åker med idag, en 10L Lindstrands klarar klädkravet på det berömda håret men naturligtvis inte datorn.

Har tittat på Boblebee lite olika modeller som jag tycker verkar föredömligt starka och lågt utstick bakåt men kanske för små och svårpackade ? Även tittat på Axio Swift och Swift 2 som jag tycker verkar trevliga men känns generellt som lägre kvalite än Boblebee?

Tror jag klarar det primära på 20-25 liter?

Åsikter? Andra bra kandidater?

Ta dig en titt på Kriegas R-serie. Finns som R15, R20, R25, R30 samt R35.
Väldigt genomtänkta, kvalitativa och skalbara produkter (du kan tex montera en US5 eller US10 utanpå). Dock mjuka väskor. Enda nackdelen är att de mindre inte är helt vattentäta, vilket iofs avhjälpes med att ha en dybag i väskan att stoppa sakerna i om det vankas regn.
Bike i Göteborg har dem ev i lager (har dem i sitt sortiment iaf). Ring och kolla.
Har själv en R15 och ångrar att jag inte skaffade den tidigare, suveräna produkter avsedda för MC-åkare.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Hägglöfs Corker, finns i lite olika storlekar med separat fack för datorn närmast ryggen, dessutom ett mindre fack upptil där man kan stoppa ner passerkort eller liknande som man vill ha lättillgängligt. Skön bärsele med reglerbart spänne mellan dom. Jag har en och turar dagligen oavsett väder ca 6mil och har aldrig varit med om att datorn blivit blöt. Dessutom sitter den väldigt skönt och man märker knappt av den.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Fortsätter på en gammal tråd istället för att börja på nåt nytt. Finns det bättre, aktuella trådar som redan svarar på min fråga så länka!

Letar efter "pendla till jobbet" rygga. Tanken är att den också skall användas när man kasar runt på skidor med ungarna ett par veckor om året men primärt är det hojrygga till jobbpendling. Kravet är att den skall ta en 15" mobile workstation, den jag har nu mäter in på 35x380x260 ungefär och stadiga 3kg + en AC-adapter modell störst och tung som fan. Utöver det ombyte, typ jeans, en skjorta och dojor. Skulle även vara en delighter om man kunde få ner en tvådagars tjänsteresa med en övernattning men det kanske är omöjligt?

Ryggan jag åker med idag, en 10L Lindstrands klarar klädkravet på det berömda håret men naturligtvis inte datorn.

Har tittat på Boblebee lite olika modeller som jag tycker verkar föredömligt starka och lågt utstick bakåt men kanske för små och svårpackade ? Även tittat på Axio Swift och Swift 2 som jag tycker verkar trevliga men känns generellt som lägre kvalite än Boblebee?

Tror jag klarar det primära på 20-25 liter?

Åsikter? Andra bra kandidater?

Jag har två Boblbee Megalopolis och en Peoples Delite och jag är väldigt nöjd. Megalopolis rymmer en bärbar dator och allt jag behöver för en dag till en vecka (jag packar i och för sig ganska lätt). Peoples Delite funkar perfekt som dagsäck. Jag använder dem på hojen, på cykeln, till fots, på skidor och på resor. Ja, mest hela tiden faktiskt. Båda upplever jag som sköna att bära även när jag packat dem tungt och jag uppskattar att de dels är godkända som ryggskydd men också att skalet skyddar det jag har packat ner. Jag har aldrig lyckats blöta ner något i ryggsäcken när det har regnat eller snöat. Dessutom tycker jag att de är snygga, men jag vet att smaken skiljer väldigt mycket där.

Nackdelar då? Priset är väl en, men ibland har man tur och snubblar över bra erbjudanden eller hittar begagnade Boblbees. En annan är att skalet gör att man inte kan våldspressa ner packningen som man kan göra i en mjuk ryggsäck utan behöver tänka lite för att utnyttja utrymmet maximalt. En tredje är att formen gör att de inte kan ställas platt på marken utan behöver lutas mot något (ett mindre problem i och för sig). Annars är det det klassiska ryggsäckdilemmat som gäller. Det du vill ha ligger alltid längst ner...

Om du skulle uppleva att en Megalopolis är för liten för dina längsta utflykter så köper du till sidofickorna så får du 6 liter till att packa i. Köp lastnätet också så kan du lägga t ex regnstället där.

En sak som du behöver känna till är att Boblbees bjuder in till samtal med främmande människor. De sticker ut från mängden och folk är nyfikna. Jag har fått frågor om vad det är jag har på ryggen där det har gissats på allt från en fallskärm till "a jetpack like James Bond".

Jag ger i alla fall Boblbee två tummar upp. :tummenupp:tummenupp
 

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Västerås
Hoj
2hjulslös
En sak som du behöver känna till är att Boblbees bjuder in till samtal med främmande människor. De sticker ut från mängden och folk är nyfikna. Jag har fått frågor om vad det är jag har på ryggen där det har gissats på allt från en fallskärm till "a jetpack like James Bond".

Haha kunde inte skrivit det bättre själv. Har en megalopolis aero med vitt skal å den används dagligen till o från jobbet och på resor sedan 2008.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Misstänkte att Boblbee ägare var skapligt nöjda ändå. Kör ni dom med midjebälte eller funkar dom bra på hoj utan?

Nilsson i Helsingborg har Boblbee för 1600kr just nu. Dyrt för en jävla ryggsäck även om det är billigare än normalt. Jag är inte priskänslig öht men lägger jag dom pengarna skall det vara rätt pryl.

Skall susa iväg till Bike och titta efter Kriega med.

Ingen som har nåt att säga om Axio Swift? Den finns i Ducati-rött och har ryggpuckel. Inte billig alls, skiljer bara 300kr till en Boblbee så den har lite att leva upp till.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Misstänkte att Boblbee ägare var skapligt nöjda ändå. Kör ni dom med midjebälte eller funkar dom bra på hoj utan?

Nilsson i Helsingborg har Boblbee för 1600kr just nu. Dyrt för en jävla ryggsäck även om det är billigare än normalt. Jag är inte priskänslig öht men lägger jag dom pengarna skall det vara rätt pryl.

Skall susa iväg till Bike och titta efter Kriega med.

Ingen som har nåt att säga om Axio Swift? Den finns i Ducati-rött och har ryggpuckel. Inte billig alls, skiljer bara 300kr till en Boblbee så den har lite att leva upp till.

Jag blandar och ger.

Till vardags: Utan midjebälte.
När jag kör hoj: Oftast utan midjebälte (jag använder alltid ryggskydd ändå så jag ser Boblbeen mer som ett skydd för packningen). Den sitter som en smäck även utan midjebälte.
När jag åker skidor: Med det midjebälte som kommer med ryggsäcken (för att den skall sitta bättre på plats ifall jag klotar).

De har ett separat midjebälte som man kan köpa och koppla på i neopren med kardborre som fungerar precis som midje-/magbältet på vanliga ryggskydd. Jag har inte köpt det eftersom jag som sagt ändå alltid har ett ryggskydd under.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag älskar min Boblbee.
Men, hur mycket jag än kan rekommendera Boblbee:n, gäller alltid "Morpac's law on luggage", dvs det finns ingen väska som passar alla. Den enes guldväska är den andres hatobjekt.

Med tanke på storleken på investeringen tycker att du ska försöka låna de olika väskorna du funderar på i en vecka innan du bestämmer dig. Djävligt surt att lägga 1600 för en rygga som man sedan inte trivs med.

Jag kan låna ut min "vardags-Boblbee" till dig i en vecka under säsong för utvärdering. Hyreskostnad: en kall pilsner vid tillfälle eller ett lättsamt löfte att du hjälper någon annan någon gång.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top