Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ah, ska kolla så att alla slangar ser bra ut. Tackar!

Jag bytte faktiskt bränsleslang mellan tank och förgasare som var lite dåliga men längden där kan det oxå ha betydelse?

Angående tank. Tyvärr. Lägger en del extra energi på att behålla alla orginaldelar intakta så att jag kan återgå till orginal senare om jag skulle vilja... Kolla med Bildelslagret Vänersborg AB, dom har en! :)
Bensinslangen spelar ingen roll.
Slangarna till luftningen ovanför trotteln är känsliga.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bensinslangen spelar ingen roll.
Slangarna till luftningen ovanför trotteln är känsliga.

OK! Kikade tidigare idag på slangeriet och...

1. En bensinslang lite för lång med ett "knäck på", åtgärdat men ingen skillnad på motorgången.

2. En av slangarna ovanför trotteln har en liten "burk" som är ganska löst ihopsatt. Ingen aning vad den har för funktion. Pillade & klämde på den under drift, verkar inte göra någon skillnad... (Bild på "burk"$$ bifogad.)

3. Hörde ett sugande ljud på vänster sida och tänkte att jag hittat ett tjuvluftsläckage. Men inte, det var från bensinkranen. På kranen finns ett litet hål på kranen som jag antar har med vakuumkranen att göra... Finns även en vakuumslang påkopplad på kranen. Jag antar att detta är som det ska MEN

4. Sist men inte minst så kom jag nu ihåg att jag inför besiktningen hade problem med bensinläckage från bensinkranen på HÖGER sida ifrån just nämnde lilla hål på kranen. Som temporär lösning täppte jag till just samma lilla lufthål till bensinkranen på vänster sida. Har kollat och det kommer bensin i bensinslangen trots denna temporära åtgärd. (Ska byta packningar i kranen senare.) MEN kan detta igentäppta hål på något sätt påverka driften av motorn? Förstår inte hur det skulle kunna göra det, tror att vakuumslangen som är kopplad till bensinkranen har som funktion att endast vakuumsätta kranen så att bensinen flödar... Och flödar gör det som sagt ändå just nu.

Suck. Får fortsätta att felsöka när jag hinner. :gnissla

TIPS någon?? Tackar! :tummenupp

EDIT: Kikat lite närmare på det hela... Funderar på om det kan vara bensinkranen som läcker bensin in i vakuumslangen --> för mkt bensin till förgasaren? Dessutom verkar samma vakuumslang vara kopplad till en "bränslemix-kontroll" mojäng... Kanske har det igentäppta hålet stört bränsle/luft-blandningen. Eller är jag ute och cyklar?

Hur som, nya packningar till kranen ska beställas pronto...
 

Bifogat

  • förg.jpg
    förg.jpg
    32.5 KB · Visningar: 278
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OK! Kikade tidigare idag på slangeriet och...

1. En bensinslang lite för lång med ett "knäck på", åtgärdat men ingen skillnad på motorgången.

2. En av slangarna ovanför trotteln har en liten "burk" som är ganska löst ihopsatt. Ingen aning vad den har för funktion. Pillade & klämde på den under drift, verkar inte göra någon skillnad... (Bild på "burk"$$ bifogad.)

3. Hörde ett sugande ljud på vänster sida och tänkte att jag hittat ett tjuvluftsläckage. Men inte, det var från bensinkranen. På kranen finns ett litet hål på kranen som jag antar har med vakuumkranen att göra... Finns även en vakuumslang påkopplad på kranen. Jag antar att detta är som det ska MEN

4. Sist men inte minst så kom jag nu ihåg att jag inför besiktningen hade problem med bensinläckage från bensinkranen på HÖGER sida ifrån just nämnde lilla hål på kranen. Som temporär lösning täppte jag till just samma lilla lufthål till bensinkranen på vänster sida. Har kollat och det kommer bensin i bensinslangen trots denna temporära åtgärd. (Ska byta packningar i kranen senare.) MEN kan detta igentäppta hål på något sätt påverka driften av motorn? Förstår inte hur det skulle kunna göra det, tror att vakuumslangen som är kopplad till bensinkranen har som funktion att endast vakuumsätta kranen så att bensinen flödar... Och flödar gör det som sagt ändå just nu.

Suck. Får fortsätta att felsöka när jag hinner. :gnissla

TIPS någon?? Tackar! :tummenupp

EDIT: Kikat lite närmare på det hela... Funderar på om det kan vara bensinkranen som läcker bensin in i vakuumslangen --> för mkt bensin till förgasaren? Dessutom verkar samma vakuumslang vara kopplad till en "bränslemix-kontroll" mojäng... Kanske har det igentäppta hålet stört bränsle/luft-blandningen. Eller är jag ute och cyklar?

Hur som, nya packningar till kranen ska beställas pronto...
Bensinkranarna är vakumstyrda, så de öppnar flödet när motorn ger vakum.
Börja med att plocka loss slangarna och plugga dem, samt kör kranarna på "PRI"läge.
Då är de öppna utan vakum.
Den lilla dosan är ett filter.
Bra tänkt?
Ja.
Men:
Filterna i dessa är av otroligt dålig kvalitet och ramlar sönder efter några år.
Sätter igen överallt.
Kasta.
Bränsleblandningstrollerimanicken slängde jag.
Märkte ingen skillnad.

Om mopeden inte går som den skall när du kör på "PRI" och pluggade slangar, så är det dags att ta fram startgasen.
Utmärkt medel för att leta tjuvluftsläkage.







Åter igen: Jag hatar dessa förgasare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bensinkranarna är vakumstyrda, så de öppnar flödet när motorn ger vakum.
Börja med att plocka loss slangarna och plugga dem, samt kör kranarna på "PRI"läge.
Då är de öppna utan vakum.
Den lilla dosan är ett filter.
Bra tänkt?
Ja.
Men:
Filterna i dessa är av otroligt dålig kvalitet och ramlar sönder efter några år.
Sätter igen överallt.
Kasta.
Bränsleblandningstrollerimanicken slängde jag.
Märkte ingen skillnad.

Om mopeden inte går som den skall när du kör på "PRI" och pluggade slangar, så är det dags att ta fram startgasen.
Utmärkt medel för att leta tjuvluftsläkage.







Åter igen: Jag hatar dessa förgasare.

Lysande! Mysteriet med den lilla dosan är löst! :Bugar Slipper jag fundera på det!

Så sant att jag kan prova med PRI läget och igenpluggade vakuumslangar! Tackar för svar & tips! Ska provas ikväll! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vakuumslangen sög mycket riktigt in bensin från bensikranen så jag antar att membranet inne i kranen gått sönder... Provade med PRI läge och igenkorkad vakuumslang, verkade funka i garaget iaf! :) Tackar för tipset!

Reparationssats till kranen beställd.

Nu kan jag återgå till att spackla tanken igen! :D Går åt mer slipande och spacklande än vad jag trodde från början...

Sen blir det till att bygga en kuts & sadel. Velar lite kring om jag ska våga ge mig på att lacka med 2k färg på burk själv eller om det ska lämnas in... jaja, det blir ett senare beslut. Mycket plast & spackel kvar innan jag kommer så långt.:tungan
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blivande cuts?

:hihi
 

Bifogat

  • korg.jpg
    korg.jpg
    37.5 KB · Visningar: 151

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
jag såg en bild här förut på en olivgrön härlig skapelse av just samma hoj som du har. faaan va biten man blev. dom passar ju skitbra som caféracers :tummenupp:tummenupp
tycker du har något på gång där. tänkte du rejka något lr? hur mycket får man rejka för att slippa trassel med lagens tjänare?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
jag såg en bild här förut på en olivgrön härlig skapelse av just samma hoj som du har. faaan va biten man blev. dom passar ju skitbra som caféracers :tummenupp:tummenupp
tycker du har något på gång där. tänkte du rejka något lr? hur mycket får man rejka för att slippa trassel med lagens tjänare?

Jo den gröna e fiiin! :D Som sagt, den är byggd på en xv750 och jag bygger på en xv1000/TR1 vilket innebär lite skillnader som jag försöker hantera på ett vettigt sätt... Hur som helst, får se hur slutresultatet blir, hoppas på en snarlik look trots låg budget & tidsbrist.

Rejka?? Haha, vet inte ens vad det betyder i mc-sammanhang!(?) Eller är det poker vi pratar om helt plötsligt :tungan

Får gärna utveckla vad du menar. Ska iaf släppa upp gafflarna genom kronan en bit när jag kommer så långt...
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Rejka?? Haha, vet inte ens vad det betyder i mc-sammanhang!(?) Eller är det poker vi pratar om helt plötsligt :tungan


Som alla choppers man vinklar ut styrhuvudet så att hojen bara vill åka rakt fram & blir omöjlig att byta spår i en kurva, men det finns fördelar man kan köra med en hand på styren å den andra kan man klia sig i röva med. Nävars jag kortade å rejkade ut min Daytonaram (den med graffiti men det fans liksom inget styrhuvud alls på den när jag köpte den så var ju ändå tvungen att få dit nåt )så att den blev lika lång som en Tiger just för att den skulle bli lite lugnare. För som du vet så är ju SP3:an ganska så kvickstyrd.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Rejka?? Haha, vet inte ens vad det betyder i mc-sammanhang!(?) Eller är det poker vi pratar om helt plötsligt :tungan


Som alla choppers man vinklar ut styrhuvudet så att hojen bara vill åka rakt fram & blir omöjlig att byta spår i en kurva, men det finns fördelar man kan köra med en hand på styren å den andra kan man klia sig i röva med. Nävars jag kortade å rejkade ut min Daytonaram (den med graffiti men det fans liksom inget styrhuvud alls på den när jag köpte den så var ju ändå tvungen att få dit nåt )så att den blev lika lång som en Tiger just för att den skulle bli lite lugnare. För som du vet så är ju SP3:an ganska så kvickstyrd.

Aha, gr8, tackar! :tummenupp

Nä, inga planer på att rejka som det ser ut just nu. Skulle vara om jag upplever den som nervös eller för kvickstyrd när jag sänkt den fram men jag hoppas slippa detta...

Några jämförelser med S3:an vågar jag inte göra alls... Det är inte mycket som går att jämföra mer än att båda cyklarna är spännande att köra på OLIKA sätt... :D

På tal om styrning mm... Någon som har erfarenheter av wobbelstag till en gammelhoj? Är det något som gör någon nämnvärd skillnad?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aha, gr8, tackar! :tummenupp

Nä, inga planer på att rejka som det ser ut just nu. Skulle vara om jag upplever den som nervös eller för kvickstyrd när jag sänkt den fram men jag hoppas slippa detta...

Några jämförelser med S3:an vågar jag inte göra alls... Det är inte mycket som går att jämföra mer än att båda cyklarna är spännande att köra på OLIKA sätt... :D

På tal om styrning mm... Någon som har erfarenheter av wobbelstag till en gammelhoj? Är det något som gör någon nämnvärd skillnad?

Wobbelstaget sitter integrerat i skärmen.
En kraftig förstärkning mellan fästena.
Skall du byta skärm, eller plocka bort den, så skall du ha ett wobbelstag.
Jag har kortat originalskärmen, men funderar på att tillverka ett "Wobbelstag" genom att kopiera det som sitter i skärmen men kraftigare och i aluminium.
Fästa en liten aluminiumskärm i detta.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Wobbelstaget sitter integrerat i skärmen.
En kraftig förstärkning mellan fästena.
Skall du byta skärm, eller plocka bort den, så skall du ha ett wobbelstag.
Jag har kortat originalskärmen, men funderar på att tillverka ett "Wobbelstag" genom att kopiera det som sitter i skärmen men kraftigare och i aluminium.
Fästa en liten aluminiumskärm i detta.

OK, jag tolkar det som att du anser att staget gör skillnad och att det behövs... Speciellt eftersom skärmen ska bort förr eller senare. Tackar!

Tillverka ett själv i aluminium verkar seriöst! Det har jag inte möjlighet till själv... Du får gärna göra två! :D

Det blir nog till att inhandla ett stag eller möjligen låta tillverka ett i hederligt järn om det bara blir stabilt/styvt nog...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
OK, jag tolkar det som att du anser att staget gör skillnad och att det behövs... Speciellt eftersom skärmen ska bort förr eller senare. Tackar!

Tillverka ett själv i aluminium verkar seriöst! Det har jag inte möjlighet till själv... Du får gärna göra två! :D

Det blir nog till att inhandla ett stag eller möjligen låta tillverka ett i hederligt järn om det bara blir stabilt/styvt nog...
Stabiliteten mellan underbenen kommer från hjulaxeln (som är ganska klen) och skärmfästet (som är en ganska klen stålplåt).
Jag tänker bara kopiera skärmfästet i grövre material.
Att det blir aluminimums är bara för att jag hatar att montera tunga grejor på hojjar.
Problemet blir att grövre material stjäl utrymme från däcket (på sidorna).
Antagligen får jag göra det bredare och sedan fräsa in för gaffelbenen.
För att det skall bli snyggt, krävs nästan någon sorts överfall på utsidan av gaffelbenen.
Om jag vore begåvad och erfaren, så kanske det skulle gå lätt.
Det är jag inte.
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Jo den gröna e fiiin! :D Som sagt, den är byggd på en xv750 och jag bygger på en xv1000/TR1 vilket innebär lite skillnader som jag försöker hantera på ett vettigt sätt... Hur som helst, får se hur slutresultatet blir, hoppas på en snarlik look trots låg budget & tidsbrist..

men vänta nu, va inte den gröna en TR1:a som han monterade XV:ns tank på :va:va

mjo, budget brukar väl nästan alltid bestämma vart det ska landa :D:D

...Som alla choppers man vinklar ut styrhuvudet så att hojen bara vill åka rakt fram & blir omöjlig att byta spår i en kurva.


nja, det där är en vanlig missuppfattning. Jag har haft chopper oxå och den gick att göra en garagevändning med oxå :gnissla
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Stabiliteten mellan underbenen kommer från hjulaxeln (som är ganska klen) och skärmfästet (som är en ganska klen stålplåt).
Jag tänker bara kopiera skärmfästet i grövre material.
Att det blir aluminimums är bara för att jag hatar att montera tunga grejor på hojjar.
Problemet blir att grövre material stjäl utrymme från däcket (på sidorna).
Antagligen får jag göra det bredare och sedan fräsa in för gaffelbenen.
För att det skall bli snyggt, krävs nästan någon sorts överfall på utsidan av gaffelbenen.
Om jag vore begåvad och erfaren, så kanske det skulle gå lätt.
Det är jag inte.

OK... Får fundera på hur jag ska göra. Fräs & aluminium fixar jag inte så ev hemmabygge får blir någon annan variant, typ plattjärn isf.

Farbror Google länkade till Roffes motor: (67-5822 WOBLSTG,TAROZZI.YA185/37/57x60) st 895.00 kr...

men vänta nu, va inte den gröna en TR1:a som han monterade XV:ns tank på :va:va

Noop, kardan & 750, I'm pretty sure efter att ha synat alla detaljer... :)
 
Last edited:

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Noop, kardan & 750, I'm pretty sure efter att ha synat alla detaljer... :)

Jasså den hade kardan, det var det jag trodde den saknade. där ser man.
Jag har oxå en TR1:a i tanken för en Caféräser....men när jag är klar med mitt så lär jag nog bara hitta dom på museum i mintcondition :D
vi får väl se!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
kom lite kändi fråm ebäj tudäj :tuttar
 

Bifogat

  • clip.jpg
    clip.jpg
    28.8 KB · Visningar: 216

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser ju toknice ut!

När får man se ett provmontage?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser ju toknice ut!

När får man se ett provmontage?

:) Hoppas på att få lite tid över under helgen... postar en bild så fort dom är på plats.

Annars är det cuts-bygge som är prio just nu men som vanligt är det tidsbrist... :huvet
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Angående provmontage... kunde inte låta bli att göra ett försök... Tyvärr kunde jag inte montera styrhalvorna under kronan som planerat just nu, lyse & kablage i vägen så la dom tillfälligt ovanför kronan istället... Ser ut som skrot men det blir nog bra när allt kommer på plats :)
 

Bifogat

  • DSC00096.jpg
    DSC00096.jpg
    229.1 KB · Visningar: 287
  • DSC00099.jpg
    DSC00099.jpg
    223.6 KB · Visningar: 341
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top