Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Första lilla steget för renoveringen av toppen taget... lossat motorn iaf...

Tänkte att jag skulle gjort ordentliga komptest innan jag rev motorn men det fick vara då jag inte hade lust att hänga på allt för att varmköra motorn. Tog ett par mätvärden på kall motor men dom lär jag inte ha någon större nytta av...
DSC00743.jpg

Hojen ser liten vissen ut nu... :D
DSC00744.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hann och skruva lite till ikväll och fick isär en cylindern iaf! :) Tog stopp vid att jag inte kunde lossa ventilerna utan en ventilfjäderbåge... finns ju på Biltema så det är ju lösbart. Såg att tidigare ägare oxå haft strul med oljeläckage, hittade massa extra silicon... :gnissla

Lite funderingar som jag kanske kan få lite råd kring (är ju grön även på detta):
1. Några standard grejer jag absolut ska kolla när jag ändå har isär cylindrarna?? Kan inte se något nämnvärt slitage på kedja, spännare, cylinder, kolv...
2. Kolvringar... finns det några synbara tecken att kolla efter om dom skulle vara dåliga? Jag hoppas på att oljeläckaget stoppas av nya packningar till topp & ventiler. Blir väl närmare ett lakan att köpa nya kolvringar så det undviker jag gärna om det går...
3. Hur får man bort gamla rester av packningar på ett bra sätt utan att repa toppen?? Fastbrända rester sitter som berget... Vill ju att ytorna ska vara rena och fina innan jag slänger dit nya packningar. :)

Sen blir det till att putsa, tvätta, ny färg, nya packningar och sen plocka ihop cylindern igen.

Tackar för eventuella tips! :tummenupp

DSC00749.jpg
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Få bort packningsrester får man med 3m trissa sen kan du hena loppen lite så ringarna sliter in sig igen nåt annat skulle inte jag göra.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Topparna är snuskigt lika mina XVS 1100 toppar som sitter på mitt ena bygge. Inte mycket som skiljer dem åt :)

1. Kika över kamloberna + lyftarna. Har toppen haft dålig smörning kan du se klara tecken på detta hos kammarna.
2. Jag hade bytt, pungkt.
3. Har tidigare använt rakblad, men EST tips funkar nog finfint med. Akta för fasen så du inte får ned skit i blocket bara. Där hade jag fyllt på med trasor och kört kniv .
4. Större ventiler, portning, HC-kolvar, vassare kammar, flatis fuggar etc. :fyllisar
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar för tipsen!

Hona & ev nya ringar alltså? Får suga på det lite, än mer arbete & dollares ;)

Får börja med ventiler & rengöring... och fundera på ovan.

"Större ventiler, portning, HC-kolvar, vassare kammar, flatis fuggar etc. " :tummenupp:tummenupp:tummenupp Haha, tyvärr blir det inte så men det vore ju riktigt trevligt! :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så här ser ena avgasventilen ut... Har lagt den i ett lag av färgborttagningsmedel över dagen. Får se hur den ser ut till kvällen :)

Om det funkar bra så blir det lite åtgång av färgborttagning till resten av prylarna. Och sen slipa in ventilerna.

Tyvärr lite längsgående report på ena vippan & kammen men jag tror att det duger med att polera bort ojämnheterna... (ingen bild just nu)

DSC00752.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sakta men säkert framåt, båda cylindrarna isär iaf och...
- främre cylindern inte så snygg inuti (bild) :(
- bakre toppen skadad / stora intryck av packning/cylinder efter att toppen blivit för hårt åtdragen (ingen bild) :(

Ska förbi en motorfirma imorgon, hoppas att det räcker med att hona cylindrarna iaf + plana topparna... och så blir det nya kolvringar.

Hur som, rätt kul att plocka med motorn som tidsfördriv :) Hoppas bara att man är körklar framåt april oxå... :D

DSC00763.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Suck. Då fick man domen från motorfirman:

- Spontant när han fick se skadorna på topparna: "Men va f-n..." upp till 0,5mm behöver dom planas. Får jag strul om jag planar så mycket tro?

- Och det otrevliga i cylindern på bilden ovan visade sig vara rost! Suck. Fick rådet att försöka leta upp en ersättningscylinder istället... Någon som har en över?

Det börjar bli en lång lista på strul med motorn nu & säsongen börjar strax... :gnissla Blir snart billigare och enklare att köpa en ersättningsmotor rakt av från en skrot... :huvet
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Borra+nytt foder?
Kolla på e_bay eller motsv annars. Vet ej om senare vstar modeller passar? Vad är det för cc?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Är det inte samma cylindrar på viragon som på din? Borde finnas en uppsjö av cylindrar till den motorn du har, den är ju inte ovanlig direkt.

Annars är det väll att pressa ur fodret och sätta en ny sleev, EBOS i Malmö vet jag gör det men det finns säkert fler/billigare/närmare ställen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Borra+nytt foder?
Kolla på e_bay eller motsv annars. Vet ej om senare vstar modeller passar? Vad är det för cc?

Vet inte om det är så lätt att hitta nytt foder. Har gjort ett par försök men ska kolla igen. Hittade inget på ebay eller google vid ett första försök iaf.

Tveksam till att andra modeller passar rakt av... det är 981 cm3.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Är det inte samma cylindrar på viragon som på din? Borde finnas en uppsjö av cylindrar till den motorn du har, den är ju inte ovanlig direkt.

Annars är det väll att pressa ur fodret och sätta en ny sleev, EBOS i Malmö vet jag gör det men det finns säkert fler/billigare/närmare ställen.

Samma typ av motor/cylinder men passar inte rakt av vad jag kan förstå (?). Som sagt 981 cm3 på TR1:an, borrning och slaglängd: 95,0 mm / 69,2 mm.

Hitta nytt foder kan bli ett aber. Sleev = ?

Men mer tips mottages tacksamt, jag är ute på tunn is, detta är inte alls mitt gebit. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Verkar kunna få ta på en begagnad cylinder på ett eller annat sätt. Lutar åt att chansa på att köpa en och hoppas på att det räcker med en lätt honing + nya kolvringar...

...mina toppar kan jag ju använda förutsatt att det går att plana ner dom upp till 0,5mm... måste bara ta reda på om det går bra att ta så mycket utan att det blir strul.

Skulle kunna få tag på en mer eller mindre komplett motor oxå men risken är ju att man åker på att renovera den oxå inom kort... Å andra sidan om den fungerar bra så är det ju bara till att häkta dit den...

Jaja, får sova på saken & se om det dyker upp några andra idéer innan jag bestämmer mig. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
0,5mm planing skall inte vara några problem
Jag tror att cylindrarna till virago 1100 är samma och att det i stort sett bara är slaget och förgaseriet som skiljer.
Packningsrester skrapar man bort med änden på en vanlig fil.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
0,5mm planing skall inte vara några problem
Jag tror att cylindrarna till virago 1100 är samma och att det i stort sett bara är slaget och förgaseriet som skiljer.
Packningsrester skrapar man bort med änden på en vanlig fil.

Planings-kommentar = tackar! :tummenupp

Gjorde en snabb google-sökning och det verkar vara möjligt att ta 1100 cylindrar (kanske) men packningarna skiljer sig iaf åt enligt sidan som jag skumläste. Finns säker fördelar med 1100 cylindrarna men jag vet inte om jag vill chansa... men kanske blir det så, lättare att få tag på delar till 1100:an iaf.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Planings-kommentar = tackar! :tummenupp

Gjorde en snabb google-sökning och det verkar vara möjligt att ta 1100 cylindrar (kanske) men packningarna skiljer sig iaf åt enligt sidan som jag skumläste. Finns säker fördelar med 1100 cylindrarna men jag vet inte om jag vill chansa... men kanske blir det så, lättare att få tag på delar till 1100:an iaf.

Packningarna skiljer på TR1 också. De tidiga var kass, sedan tror jag att det är samma som på Virago 1100 motorn.
Tror.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Packningarna skiljer på TR1 också. De tidiga var kass, sedan tror jag att det är samma som på Virago 1100 motorn.
Tror.

Triggade på citat på nätet "Cylinders will fit, though 1100 cylinders will have the flat single head gasket rather than the fibre/metal ring and O-ring of the TR1. This is a good thing. " Och när jag kikade på packingar till respektive hoj på ebay så verkar det stämma...

Men du har ju fått mig att fundera på 1100 cylindrar iaf... Vore bra att slippa dom gamla packningar + om man vill skulle man i framtiden kunna byta till 1100 vevaxlar & kolvar om man blir rastlös :hihi Vet inte om det effektmässigt gör någon större skillnad, får säkert lite mer ork på lägre varvtal om inget annat... och så kan man borra upp till 1200cc :rofl Jaja, får väl sluta drömma och lösa nuvarande problem först! :) Tackar för tips & comments! :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Köp 1100 cyllar med tillhörande packningar och HC-kolvar så är du hemma, blir billigare än att fixa gammalt skit. Kammar kan du byta när du får flis. :rock
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Köp 1100 cyllar med tillhörande packningar och HC-kolvar så är du hemma, blir billigare än att fixa gammalt skit. Kammar kan du byta när du får flis. :rock

Då får jag väl borra cyllarna till 1200 när jag ändå håller på :D

Tyvärr blir det inte så nu iaf. Har hittat flera säljare av originalcylindrar så just det ska väl iaf lösa sig till slut. :)

Får mecka med lite andra grejer under tiden.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Var ute en kort sväng i garaget igen... det här går ju åt hel fel håll! Än mer demonterat... ser lite vissen ut! :D

zzzz.JPG

I väntan på ny cyllar ska jag strax demontera gafflarna. Ska målas + fixa till ventilationshål i dom hemmagjorda distanshylsorna som sitter i för att korta ner dom. Återstår att se om jag kommer att märka någon skillnad.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top