Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
kolla om du kan svarva av fästet för drevet 3 mm om de va de som fattades,, snabbt o enkelt.
jag tog bort 7-8 mm på ett.

ang lager.
du kan göra lagerhållare som rätt lager passar i som du sen pressar ner i fälgen.
dom ska i princip bara vara som en hylsa som lagret går in i fast med en kant så inte lagret åker inåt.

ang broms fram, vissa ok kan man slipa lite i.
annars fräsa av fästet lite el likn och flytta efter skivan.

Bra tips, tackar. Hittade vn800 bakdrev med 38 kuggar, jfrt med 42 nu. Med nuvarande drev fram (17) så blir det utväxling 2.24. Ungefär som TR1 original 2,19. :tummenupp Om jag inte kan flytta ut framdrevet så kan jag nog svarva bak som du säger.

Tror att det kan finnas färdiga lager som passar men jag måste hur som helst fixa nya distanser. Får se hur jag löser det.

Broms. Spännande att slipa ner oket, undrar hur mycket gods det finns att ta av. Skivan har bara ca tre mm kvar till gaffelbenet. Får kolla att allt är optimalt placerat. Men om man kunde ta sammanlagt 1-2 mm så borde det ju räcka, då blir det kanske tom 4mm mellan ok & ekrar, kanske räcker. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tröttnade på speciallösningar för att lyfta hojen så jag köpte en mc-lyft på biltema = kanon! :tummenupp (Syns lite blått under hojen.)

Kontrollerade måtten igen på bakfälg och distaner. Allt verkar kalas! Dessutom mätt upp dreven igen och är nere i en diff på 1mm fram/bak om jag mätt rätt. Kan jag justera fram. Lysande! :) Blir till att beställa ett nytt bakdrev bara.

Började mäta fram för att fixa nya distanser. Trångt att mäta så jag tillverkade ett par prototyper av en sadelstolpe :D Gjorde två likadana och det visade sig att lagrena inte är symmetriskt placerade, kanske pga lite off-set på fälgen. Det tog i höger gaffelben...

Nästa meck får bli att förlänga den ena och korta den andra tills det blir perfekt centrerat. (Totalmåttet är samma som original.) Och sen försöka få någon att hjälpa till med solida distanser med exakta mått.

DSC00712.jpg
DSC00714.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Pillat lite mer med framhjul.

Justerade prototyp-hjuldistanserna med 2,5mm och sen var saken biff! Centrerat och rullar fritt! :tummenupp Tight mellan gaffel och däck... :D

Sen filade jag till en prototyp till bromsoksadapter. Blev kanon! Behöver inte justera alls i sidled vad jag kan se & så blev det närmare 4mm mellan ok & ekrar :tummenupp Dock bara 2,5mm mellan bultarna i skivan och gaffeln men det borde räcka.

Alles in alles, en bra kväll! :)

DSC00715.jpg
DSC00716.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske kan slipa lite i däcket, motardkillarna bruka ju skära bort för kedjan.
känns som varje mm räknas där =)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
är det 120 däck? kanske funkar med 110 för dig och få då lite mera plats? känns ju tajt annas. ifall det flexa lite här och däck tar det snabbt i gaffeln.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
kanske kan slipa lite i däcket, motardkillarna bruka ju skära bort för kedjan.
känns som varje mm räknas där =)

Sant. Tänker prova att slipa/skära ner "mönsterdjupet" längst ut på kanten för att ha något under byggtiden i alla fall. Borde kunna få några mm på varje sida. :)

Tips på bästa sätt att slipa/skära ned däcket utan alltför mycket jobb eller damm? Slipa verkar tidsödande & dammigt. Skära kan ju oxå bli ett företag... kanske lättare om man värmer upp däcket... Jaja det löser sig, annars blir det nytt däck men en dimension mindre.

är det 120 däck? kanske funkar med 110 för dig och få då lite mera plats? känns ju tajt annas. ifall det flexa lite här och däck tar det snabbt i gaffeln.

130 däck är det nu (fast det är närmare 140 i realiteten). Ett 120 däck skulle fungera, kanske ett 130 däck som verkligen är 130 men det känns lite dumt att chansa. ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
ja men då så. behövs nog ändå inte så bredd däck som 140 :)

Nu när jag har valt den här vägen så vill jag klämma in ett så brett däck som möjligt! :)

Men det får ju inte bli direkt farligt... :gnissla

Jaja, ingen panik med däckvalet, finns lite annat och pilla med oxå innan hojen är körklar + att det är snö ute :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick lite gjort idag:
- Gjorde ny mall till bromsoksadapter, med den förra så kom klossarna lite utanför skivan...
- Monterade ditt ny bromscylinder från en Kawa EX650 (ninja?) -07, borde räcka för nya oket, gillar att det är klassisk modell på vätskebehållaren (modern kopp ville jag inte ha)
- Provade att skära/slipa lite i kanterna på framdäcket, lite vunnet men det får blir nytt däck senare hur som
- Även beställt en distans till insidan av drevhubben bak som saknades + skickat förfrågan på nytt badrev & ny hastighetsvajer

Bygget flyter på lagom bra nu :)

cc.JPG
ccc.JPG
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint en sån broms slängde jag på tjejens Trajja blev stooor skillnad mot 2 kolvs flytande orginalbajset. Kör på.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fint en sån broms slängde jag på tjejens Trajja blev stooor skillnad mot 2 kolvs flytande orginalbajset. Kör på.

Låter bra, ser fram emot att få prova nya bromseriet själv framåt våren :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hann med en kort sväng ut till garaget idag och:
1. Nytt drev bak + ny distans på insidan av drevhub på plats = bakhjulet klart sånär som på ett par brickor
2. Hittade ett par hylsor mha lite svarning kommer att passa kalas fram som distanser (ska bara hitta någon i kvarteret som kan svara bort 1mm...)
3. Ny hastighetsmätarvajer = för kort :( Drar man den kortaste vägen når den precis fram men så kan jag inte ha det. --> Antingen beställa en specialvajer för 600 pengar eller kolla om det går att förlänga den jag har någon decimeter på något enkelt sätt, går det? :confused:

Jaja, ett par myrsteg framåt iaf. :)

DSC00731.jpg
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag köpte lös hastighetsmätarvajer på löpmeter med passande detaljer på ebay. Kolla om Lelles har nåt liknande?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag köpte lös hastighetsmätarvajer på löpmeter med passande detaljer på ebay. Kolla om Lelles har nåt liknande?

Tackar för tipset men tyvärr är det specialanslutning till bakhjulet så det kan bli lite strul. MEN jag hittade billiga färdiga förlängningskit på nätet så det löser sig enkelt iaf :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick ett litet paket idag!! :banana

Hoppas att det passar & kommer till nytta... Hinner inte fixa i helgen :(

DSC00738.jpg
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Tjena. Vad använde du för material till bromsoksadaptern? tjocklek?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hej på dig,ett tag sen ja skrev:fakta:fakta
Men fan vad du jobbar på.......blir ju kallas:yoparty:yoparty

:) Skriver mer än vad jag jobbar, men det ska det bli ändring på snart... får ju vårkänslor nu när det är plusgrader ute & sol... börjar bli bråttom om jag ska bli klar i tid!! :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tjena. Vad använde du för material till bromsoksadaptern? tjocklek?

Plåt! 1mm :hihi Det är bara en mock-up, ska strax göra den slutliga i lite tjockare plåt som jag har på några mm, lägger in en post när jag kommer så långt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hmm... fick ytterligare ett paket idag... :) Undra när man ska få tummen ur och använda grejerna oxå... :gnissla

DSC00741.jpg
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top