Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
chubby sixteen blir kanon =)

Hoppas det! :)

Frakten tar sin lilla stund så i väntan på riktiga grejer så kladdade jag lite i paint (jag är kass på att rita, jag vet!). Inspirerad av en HD så fick jag lite nya ideer som kanske kan realiseras någon gång i framtiden... :D

Hur som helst, ett tjockt framhjul kan bli bra . Får vara glad om jag hinner fixa dit hjul och renovera toppen denna vinter.

xxxx.JPG
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
aldrig gillat då sadeln bara slutar sådär. isf skulle den ner lite o få glidarstuk/bobber.
kanske en annan sadel o minimal bakända skulle funka?
tanken passa in skitbra =)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
aldrig gillat då sadeln bara slutar sådär. isf skulle den ner lite o få glidarstuk/bobber.
kanske en annan sadel o minimal bakända skulle funka?
tanken passa in skitbra =)

Du har en poäng gällande sadeln, även om jag är svag för sådana solosadlar... En sportster/peanuttank skulle vara kul att prova men men... inget jag behöver fundera så mycket på just nu, har som sagt nog med att få nya hjul och renoverad topp på plats i vinter ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer inte så mycket... Hade beställt framhjul o lite pryttlar ett par dagar innan förra inlägget men fortfarande ingen leverans. :mad: Jaja, så kan det va när man beställer från andra sidan pölen. Den som väntar på något gott...

I väntan på pryttlarna så började jag riva lite med sadeln. Behöver lite mer stoppning samtidigt som jag tänker mig en lite rundare form på sittytan. Av bara farten blev det nog ca 150% mer stoppning :dummer Säkert skönt att sitta på men det ser lite för fylligt ut jämfört med tidigare. Får se om jag river ner och bantar lite innan jag ger mig på ett nytt galonöverdrag (temporärt tejpat dit det gamla).

Får suga lite på det... ett par bilder från kvällens övningar + provbild.
 

Bifogat

  • z.JPG
    z.JPG
    51.3 KB · Visningar: 96
  • zz.JPG
    zz.JPG
    46.4 KB · Visningar: 89
  • zzz.JPG
    zzz.JPG
    43.8 KB · Visningar: 86
  • zzzz.JPG
    zzzz.JPG
    113.4 KB · Visningar: 171
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Med lite hjälp av min skotske vän Bowmore så bantades lite stoppning bort på sadeln, lite bättre men inte kalas. Överdraget fortfarande fusktejpat...

zzzz.JPG

Funderar på om man kunde får ett så där ribbat mönster på överdraget som på xv750 bygget i inlägg ovan. Gissar att man får vecka / lappa ihop sittytan för att få den effekten. Någon som provat/vet?

...

...

...

o fortfarande ingen leverans av framhjul... :gråta
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja någon form på sadeln skulle ju inte skada just nu känns den lite skitrist eller lite midja på den nånting som gör den mindre kantig iallafall snälla :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vad är den byggd av?
varför inte göra en liten brant backe som går upp över bakkåpan,
stöd för bakarslet.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
vad är den byggd av?
varför inte göra en liten brant backe som går upp över bakkåpan,
stöd för bakarslet.
En bockad plåt i botten som täcker övre rören på bakramen, på gott & ont, gör att sadeln ser tjock(are) ut. En backe skulle säkert gå att fixa, lite svårare att ordna överdraget bara. Ska fundera på't. Thx :tummenupp

Ja någon form på sadeln skulle ju inte skada just nu känns den lite skitrist eller lite midja på den nånting som gör den mindre kantig iallafall snälla :)

:D Så är'e. Midja på "bredden" blir svårt utan att bygga om bakramen eller cuts. Sadeln ligger dikt an längs med ramen & är lika bred som cutsen. Kanske någon form som Ozeo föreslår, dvs på "höjden" skulle gå...

Thx för funderingarna båda två, får sova på saken.

Får även se om jag orkar prova på att göra ett ribbat överdrag/sadel liknande den på bilden. Kanske händer om jag blir alltför rastlös...

zzzz.JPG
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Men smala av den uppåt i mitten som en midja då skulle inte det funka??
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Men smala av den uppåt i mitten som en midja då skulle inte det funka??

Givet, en midja på "höjden" skulle kunna funka. Lite tunnare stoppning i mitten bara och sen en schysst form på resten. Får vänta tills nästa anfall kommer och se vilket jag provar först :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
1. 6 veckors väntan, heja usps/tullen/posten!! :gnissla
2. Wohoo, paket att hämta, äntligen!! :Bugar
3. Men va f-n har dom gjort med paketet?? :mad:
4. Pust... allt verkar vara med & helt. Hjul & braohagrejer :)
5. Kan nog blir bra det här, tar en pilsner & firar, helgen räddad!! :öl :D

DSC00683.jpg
DSC00692.jpg
DSC00693.jpg
DSC00694.jpg
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Mmmm:tummenupp

Jag är nyfiken på fälgarna du köpt. Vad är dom ifrån för mc?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Japp ser kanon ut & det kommer det nog att bli med :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Thx!

@ gatuslagskämpen, 16" hjulen kommer från Kawasaki VN, VN800 bak, VN1500 fram (det är samma på 800:an fram förutom lagren). Återstår "bara" att få allt att lira oxå ;) Dags att jag får tummen ur nu om jag ska bli klar till våren! Lär dyka upp några hinder på vägen...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
komma bli nice,, för att denna hoj skulle bli perfekt skulle jag vilja se en fetare gaffel(ej usd) samt en mer formad bak som linjerar med tanken som i den "ursprungliga hojen"
ev en liiiiten sänkning, men den är jäkla nice ändå.
vad för tjocklek är de på gaffeln?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
komma bli nice,, för att denna hoj skulle bli perfekt skulle jag vilja se en fetare gaffel(ej usd) samt en mer formad bak som linjerar med tanken som i den "ursprungliga hojen"
ev en liiiiten sänkning, men den är jäkla nice ändå.
vad för tjocklek är de på gaffeln?
Håller med i allt du säger :)
- Vill inte ha USD men en fetare gaffel skulle sitta fint, var nära och inhandla tidigare men ville köpa hjulen först... Och nu när jag köpt hjulen har jag spräckt budgeten kan man säga ;) Får fundera på det lite till. Tänkte prova ett par "bälgar" oxå men jag är tveksam till om det skulle bli snyggare för det.
- Baken är jag inte 100 nöjd med av samma anledning som du säger. Risken är att jag åker på att bygga om bakramen för att lösa det och det har jag inte ork till just nu... i bästa fall bara en ny cuts & sadel...
- Sänkning vore snyggt, fram är ju lätt, bak vet jag inte riktigt hur jag ska lösa utan att byta dämpare... Tips? (Ska sänka handtagen fram oxå för lite lägre look...)

Dessutom sugen på omlack, dels för en lackskada på cutsen, dels för att underjobbet generellt suger... och sen vill jag nog ha helsvart istället för brutet åt grått (eller vad det nu är).

Men men, Rom byggdes inte på en dag och hojen ska som tur är inte ställas ut. Får ha lite lagom ambitioner med mina förutsättningar :D

edit: just det, tjocklek... 37mm tror jag det är uppe om jag kommer ihåg rätt. Fett som bara den iaf!! :D
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Thx!

@ gatuslagskämpen, 16" hjulen kommer från Kawasaki VN, VN800 bak, VN1500 fram (det är samma på 800:an fram förutom lagren). Återstår "bara" att få allt att lira oxå ;) Dags att jag får tummen ur nu om jag ska bli klar till våren! Lär dyka upp några hinder på vägen...

Kanon! Tack för infon.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top