Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hehe, så kanske det är :) Men nu har jag lärt mig att pinna på rätt så bra med hojen (för att vara jag), förvånat mig själv och kanske några andra i sommar :D Så det skulle inte sitta fel med moderna 17" sport/touringdäck med en vettig profil istället... så jag är tebax till att kanske ordna nya fälgar eller i värsta fall försöka bredda original. Fortsättning följer...

Jag är inte helt övertygad om att den uppför sig bättre med 17" sportsulor. Sätter ju mera press på ramen på ett sätt den inte är konstruerad för. Gyroverkan hos de större hjulen kan också ha en välgörande och stabiliserande effekt på fordonet. Om vi tar ett praktexempel i vinglighetssammanhang, cb 900, så blev den ju värre när man gick ner från 19" fram till 18". De bredare (nåja) däcken jämfört med föregångaren spädde på det ytterligare.

Nu var det inte det jag skulle kommentera utan de något mer grovmönstrade däcken. Kan inget om dem men har förstått att de kan räcka väl så bra. Minns ett däcktest för något år sen, (bike eller motorrad), där de körde en mängd däck på bana med en R1200 GS. Denne kompetente förares tider var inte mycket sämre med det mer grus/offroad -orienterade däcket.

Fast det där finns det också gott om folk som kan mycket bättre än jag. Skrotnisse har gjort kloka uttalanden om denna typ av däck och han är ju dessutom överdrivet bekant med TR-1. Jag tror du kan köra dem utan problem och kanske t o m få lite roligare på somliga, lite grövre underlag.Sen går det ändå ett par bakdäck per säsong så du är inte gift för att du testar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag är inte helt övertygad om att den uppför sig bättre med 17" sportsulor. Sätter ju mera press på ramen på ett sätt den inte är konstruerad för. Gyroverkan hos de större hjulen kan också ha en välgörande och stabiliserande effekt på fordonet. Om vi tar ett praktexempel i vinglighetssammanhang, cb 900, så blev den ju värre när man gick ner från 19" fram till 18". De bredare (nåja) däcken jämfört med föregångaren spädde på det ytterligare.

Nu var det inte det jag skulle kommentera utan de något mer grovmönstrade däcken. Kan inget om dem men har förstått att de kan räcka väl så bra. Minns ett däcktest för något år sen, (bike eller motorrad), där de körde en mängd däck på bana med en R1200 GS. Denne kompetente förares tider var inte mycket sämre med det mer grus/offroad -orienterade däcket.

Fast det där finns det också gott om folk som kan mycket bättre än jag. Skrotnisse har gjort kloka uttalanden om denna typ av däck och han är ju dessutom överdrivet bekant med TR-1. Jag tror du kan köra dem utan problem och kanske t o m få lite roligare på somliga, lite grövre underlag.Sen går det ändå ett par bakdäck per säsong så du är inte gift för att du testar.


Du kan ha helt rätt vad gäller bieffekter av att ändra fälgstorlek (har sett liknande kommentarer i andra forum) men jag är beredd att chansa och prova ändå.

Angående däck (och för den delen även profil & storlek), jag är ju ingen roadracingförare så förmodligen skulle nästan vad som helst duga för mitt tempo... Största delen är nog psykologisk för min del, känslan av att kunna lita lite mer på grejerna.

Ska jag vara helt ärlig så går cykeln rätt bra, jag skulle kunna låta den vara som den är men det är ju kul med projekt så något måste jag ju hitta på :D (Prio är att titta till motorn under vintern, resten är bonus.)

Tackar för comments, uppskattas! :tummenupp

Får se om Skrotnisse tittar förbi denna tråd och delar med sig av sina åsikter :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bara en sak till, sen ska jag sluta. Jag lovar, kanske...

Om du nu, (vilket jag förutsätter), ämnar använda det matchande framdäcket finns en risk för att klackighet uppstår. Iaf om man kör mest asfalt. Bara en liten sak att ha med i beräkningen. Behöver inte bli ett problem förrän däcket är på upphällningen ändå.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick ett litet paket idag.

Återstår att se om, hur & när det kommer till användning...
 

Bifogat

  • DSC00652.jpg
    DSC00652.jpg
    237.2 KB · Visningar: 143
  • DSC00653.jpg
    DSC00653.jpg
    239.3 KB · Visningar: 179
  • DSC00654.jpg
    DSC00654.jpg
    238 KB · Visningar: 200
  • DSC00655x.jpg
    DSC00655x.jpg
    239.7 KB · Visningar: 196

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
en till sån fram så :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)

Hoppas det blir det.

Måste bara klura ut hur man måttar upp gamla & nya hjulet på ett klokt sätt så att kedja spårar + att hjulet blir centrerat.

Sen blir det väl lite knep och knåp på det... :)

Mha nya lager så ska nog befintlig hjulaxel passa.

en till sån fram så :tummenupp

Yepp, det är planen. Får jag bara bakhjulet att passa så ska jag även ge mig på framhjulet... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Då har meckar-säsongen officiellt börjat! :yoparty

Häktade dit nya hjulet på prov, verkar som om man med lite mätning och distanser ska kunna få allt att lira ganska bra! :banana

En liten miss var att bromsarmen hamnade lite skumt men det är ju lösbart...

Ska se om jag inte kan hitta ett matchande framhjul också :)
 

Bifogat

  • DSC00657.jpg
    DSC00657.jpg
    226.8 KB · Visningar: 266
  • DSC00658x.jpg
    DSC00658x.jpg
    238.9 KB · Visningar: 159

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Vilken hoj tog du bakhjulet ifrån om jag får fråga?
Eller rättare sagt köpte.... Kanske... =)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köper du bakfälg från tex en savage el mindre så har dom ju 130 bredd. skulle tryckt in en sån, skulle kunna bli snyggt.
dom har även trumma som skulle se coolare ut fram.
hålborra den lite och sätt ett stag till där bromsoket ska sitta så kan du köra med bara vajer,, snyggt men kanske inte så bra frambroms.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kanon sen så är det rejs att ha staget uppåt så att det inte ska fastna i så lätt :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vilken hoj tog du bakhjulet ifrån om jag får fråga?
Eller rättare sagt köpte.... Kanske... =)

En Kawa Vulcan så fick jag både trumma och ryckdämpare (som jag hängt upp mig på tidigare i tråden :))

köper du bakfälg från tex en savage el mindre så har dom ju 130 bredd. skulle tryckt in en sån, skulle kunna bli snyggt.
dom har även trumma som skulle se coolare ut fram.
hålborra den lite och sätt ett stag till där bromsoket ska sitta så kan du köra med bara vajer,, snyggt men kanske inte så bra frambroms.

Kanske skulle funka. Skrivbroms är ett måste då jag kör ganska aktivt när jag är på humör. Får se vad det blir. Möjligen blir fälgbanorna svarta oxå.

Kanon sen så är det rejs att ha staget uppåt så att det inte ska fastna i så lätt :)

Bromsstaget bak? Hmm... då kommer ju bromsarmen att bli felvänd eller?
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ja nu syns det ju inte så bra på bilderna men det ja menar är att bromsarmen ska vara på ovansidan. På en trumma spelar det ingen roll åt vilkel håll du drar för det sitter en exenter som ser likadan ut åt bägge håll om du fattar vad ja babblar om. Nä nu ska jag ut å fortsätta dra Vespa el...urk
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ja nu syns det ju inte så bra på bilderna men det ja menar är att bromsarmen ska vara på ovansidan. På en trumma spelar det ingen roll åt vilkel håll du drar för det sitter en exenter som ser likadan ut åt bägge håll om du fattar vad ja babblar om. Nä nu ska jag ut å fortsätta dra Vespa el...urk

Å f-n, när du nämner exentern så fattar jag logiken! Ska se om det kan vara en lösning. Tack för tipset! :tummenupp

/Tänkte inte på det... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick tummen ur & beställde ett framhjul... Ett 16" från en Kawa Vulcan precis som bakhjulet. Ingen aning om det passar osv, det märks... :gnissla :D

Sen är det bara jobbet kvar, att få allt att lira. Tur att det är några dagar kvar till våren. :hihi

xxx.JPG
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer bli kanonfint med ekerfälgar. Mycket bättre än dom gjutna originalfälgarna. :tummenupp

Yamaha var ju inte direkt kända för att bygga vackra hojar när det begav sig... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kommer bli kanonfint med ekerfälgar. Mycket bättre än dom gjutna originalfälgarna. :tummenupp

Yamaha var ju inte direkt kända för att bygga vackra hojar när det begav sig... :)

Måste erkänna att jag någonstans gillar dom gjutna oxå, lite hat-kärlek så där... Men ekrar blir gött :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
ekerfälgar is the shit!

Så är'e :)

Säkrare kort hade nog varit att köra på motardfälgar, precis som du gör = läckert!!

Men kunde inte låta blir att prova med knubbiga 16" istället... Får hoppas att det blir lika bra som jag tänkt mig... :D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
chubby sixteen blir kanon =)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top