Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Wohoo, nya lamellerna = :yoparty Helt annan känsla nu när man vrider på rullen, det är ju trots allt lite drag i den gamla veteranen!! :banana
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Rapport:
- Generellt, hojen går fortsatt bra! :tummenupp :)
- Mixtrade lite med öppnare luftfilter, gick som skräp, återgått till vad jag hade och lite noggrannare kollat förbrukning... runt 0,7/0,8 verkar den dra så närmare litern var en överdrift. Får duga som det är...
- Mixtrar lite med dämparinställning fram som är stötig, har i original mängd olja men gaffeln är som sagt "sänkt" 35mm, får ev prova att tappa ur lite olja och se om det gör skillnad.

Fråga:
- Upplever vid full gas en högfrekvent ryckig känsla i hela hojen under drag. Förslag på vad som kan vara orsaken?? (Förutom faktumet att åket är 30 år gammalt och tvåcylindrig :tungan)

Har kollat och dragit alla motorfästen, kollat koppling, drivpaket, sving mm. Långsökt tanke är att avgaspulser från bakre cylinderns anslutning, nästa en "T" anslutning, skulle spela in? Hur som helst ett mindre problem som jag kan leva men lite irriterande är det iaf. Tips = :Bugar
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Kolla så att kedjan inte slackat till sig, enkelt iallafall & det skulle kunna vara det.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kolla så att kedjan inte slackat till sig, enkelt iallafall & det skulle kunna vara det.

Får dubbelkolla igen i brist på andra idéer så länge. Men det var inte så länge sen jag gjorde en justering, spände upp svingen och satte kedjan relativt tight (men inte som en pianosträng) i "yttersta läget"... Men det vore inte första gången som kedjan slackar till sig iof.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ang. din kopplingskorg så har jag vart med om samma sak när jag drog fast bultarna.
Jag lyckades dra av 3 st!

Yammas bultar till dessa är spröda och skall ses som 1 gångs. Bytte till RF-dito.
Skall det inte sitta en bricka på utsidan av tryckplattan som håller bultarna?
Nu sitter de endast med en bricka per bult?

Kul att det funkar med nya kopplingen dock!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ang. din kopplingskorg så har jag vart med om samma sak när jag drog fast bultarna.
Jag lyckades dra av 3 st!

Yammas bultar till dessa är spröda och skall ses som 1 gångs. Bytte till RF-dito.
Skall det inte sitta en bricka på utsidan av tryckplattan som håller bultarna?
Nu sitter de endast med en bricka per bult?

Kul att det funkar med nya kopplingen dock!

Ja dom bultarna var lite speciella, hade ju varit lagom kul om dom gått av i drift...

"Skall det inte sitta en bricka på utsidan av tryckplattan som håller bultarna?" Är inte riktigt med på vilken bricka som skulle saknas? Tryckplattan hålls på plats med dom sex bultarna + bricka & fjäder på varje... om jag inte missat något :gnissla :)

Yupp, gott med en koppling som funkar. Dock vill det gärna smälla till när man slänger i första växeln vid start men sen är det kalas. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nädå tror inte du har missat något.
Så här ser det ut på min.. typ.

Förmodar att den ger ett jämnare tryck över hela lamellpaketet.
 

Bifogat

  • 2011-harley-barnett-clutch-spring-conversion-kit (1).jpg
    2011-harley-barnett-clutch-spring-conversion-kit (1).jpg
    66.7 KB · Visningar: 100

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nädå tror inte du har missat något.
Så här ser det ut på min.. typ.

Förmodar att den ger ett jämnare tryck över hela lamellpaketet.

Aha, great, tackar för bilden & förklaringen. Då har jag sett & lärt mig något nytt idag med :) Den prylen kom nog till några årtionden efter att min hoj konstruerades... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
@EST, tackar för tipset att än en gång kika på kedjan... :tummenupp den var korrekt spännd men det visade sig att jag var vinögd och kedjan inte riktigt spårade :gnissla Klantigt men nu går den gamla häcken så bra som man kan förvänta sig :tummenupp

Långtur igår och bygget fyllde 400 mil, firas med ett par bilder från nämnda långtur...



Har redan börjat fundera på nästa vinters uppdateringar... någon som har tips på hojmodell som skulle kunna donera 17" ekerfälgar med drev & trumma bak samt enkel skiva fram? Gärna med gaffel och frambroms som "duger". Just nu inte sugen på usd så tex 90 tal skulle duga... :)
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    239.3 KB · Visningar: 300
  • 2.jpg
    2.jpg
    231.9 KB · Visningar: 225

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Nice work :)
Inget tips på tak arm.

Leta på blocket
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
@EST, tackar för tipset att än en gång kika på kedjan... :tummenupp den var korrekt spännd men det visade sig att jag var vinögd och kedjan inte riktigt spårade :gnissla Klantigt men nu går den gamla häcken så bra som man kan förvänta sig :tummenupp

Långtur igår och bygget fyllde 400 mil, firas med ett par bilder från nämnda långtur...



Har redan börjat fundera på nästa vinters uppdateringar... någon som har tips på hojmodell som skulle kunna donera 17" ekerfälgar med drev & trumma bak samt enkel skiva fram? Gärna med gaffel och frambroms som "duger". Just nu inte sugen på usd så tex 90 tal skulle duga... :)

leta motardsulor?
 
  • Gilla
Reaktioner: EST

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Motardhjul var ju smart annars från en Legend eller nåt inte trumma bak men det måste väl ga att få dit en skivbroms på hojen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Motardhjul var ju smart annars från en Legend eller nåt inte trumma bak men det måste väl ga att få dit en skivbroms på hojen.

aha.. trumma.
kika typ tradera el likn eft gammla crossbakhjul med trumbroms. bruka hitta typ för nåra hundralappar lite då och då.
samma med framhjul. sen ekra om dom med 17 bana.
hittar du nån som pysslar med sånt så lär de kosta 4-5 tusen för både bak o fram med fälgbanor. men kan du göra de själv kan de bli billigt.
hittar du en bakfälg med 17 bana från typ gammla xt600 el tt600 kan du sätta den bannan fram sen, perfekt för 120 däck.
och navet som du ska ha bak har trumma
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Ekra blev man tvungen att lära sig när man va 15 år & tävla mountainbike, gick ju inte å vänta på att de skulle ha tid ( på cykelaffären)+ att dyrt var det med, dock så har jag inte listat ut eller försökt lista ut hur man räknar ut vad man ska ha för ekrar för det har jag alldrig behövt. Men själv så tycker jag att det är enklare att ekra mc hjul än mtb sålänge inte allt är made in Taiwan & inte passar ihop som på alla HD mongon & köp inga Moradfälgar de brukar vara platta minst en decimeter från fabrik= piss. BMW har ju najs slanglösa lösningar kolla på de vet ja.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar för kommentarer & tips! :tummenupp

Motardhjul var ju smart annars från en Legend eller nåt inte trumma bak men det måste väl ga att få dit en skivbroms på hojen.

Vore kalas med motardhjul färdiga med trumma :) Skivbroms vill jag inte helst inte ha bak, passar bättre med trumma + mindre fippel (+ att jag inte behöver bromsverkan bak, använder knappt bakbromsen iaf :))

aha.. trumma.
kika typ tradera el likn eft gammla crossbakhjul med trumbroms. bruka hitta typ för nåra hundralappar lite då och då.
samma med framhjul. sen ekra om dom med 17 bana.
hittar du nån som pysslar med sånt så lär de kosta 4-5 tusen för både bak o fram med fälgbanor. men kan du göra de själv kan de bli billigt.
hittar du en bakfälg med 17 bana från typ gammla xt600 el tt600 kan du sätta den bannan fram sen, perfekt för 120 däck.
och navet som du ska ha bak har trumma

Ah, det där var lite goa tips, tackar! :tummenupp

Om jag fattar det rätt: xt/tt fälgar, använder båda naven + ny bredare fälgbana bak + återanvända 17 banan fram? Låter kalas, med lite tur så kanske man kan hitta ett sånt begagnat kit färdigt :) Får hålla ögonen öppna!

Ekra blev man tvungen att lära sig när man va 15 år & tävla mountainbike, gick ju inte å vänta på att de skulle ha tid ( på cykelaffären)+ att dyrt var det med, dock så har jag inte listat ut eller försökt lista ut hur man räknar ut vad man ska ha för ekrar för det har jag alldrig behövt. Men själv så tycker jag att det är enklare att ekra mc hjul än mtb sålänge inte allt är made in Taiwan & inte passar ihop som på alla HD mongon & köp inga Moradfälgar de brukar vara platta minst en decimeter från fabrik= piss. BMW har ju najs slanglösa lösningar kolla på de vet ja.

Ekra själv? Det vore kul :) Risk för att det blir ännu ett "hur svårt kan det vara projekt" som slutar med katastrof :D Hittar jag inget färdigt till vettigt pris så får jag kanske prova.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Om jag fattar det rätt: xt/tt fälgar, använder båda naven + ny bredare fälgbana bak + återanvända 17 banan fram?.

jupp, se till så de är samma ekerantal bara men de brukar de vara.
behöver ju inte framfälg till densamma utan hittar du olika fälgpar bara de är trumma bak kan du ta vad helst fram så länge (som sagts) antalet ekrar stämmer

ett tips kan av o köpa en hel hoj tex
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_TT600_lvreg_nybes_4000kr_33993314.htm?ca=4&w=3
och sen sälja av allt annat så har du fått dom gratis.
skulle tro bara alla däck är en tusenlapp.
kolla även gamcrossar.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ekra själv? Det vore kul :) Risk för att det blir ännu ett "hur svårt kan det vara projekt" som slutar med katastrof :D Hittar jag inget färdigt till vettigt pris så får jag kanske prova.

Det är inte så svårt som det ser ut! Det svåraste är väl att få en jämn och lagom hård ekerspänning. Skulle det bli kass kan du ju bara lämna in hjulen med monterade ekrar och löst påskruvade ekernipplar, så lär du spara en del pengar iaf. Tror dock du grejar det själv.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
jupp, se till så de är samma ekerantal bara men de brukar de vara.
behöver ju inte framfälg till densamma utan hittar du olika fälgpar bara de är trumma bak kan du ta vad helst fram så länge (som sagts) antalet ekrar stämmer

ett tips kan av o köpa en hel hoj tex
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_TT600_lvreg_nybes_4000kr_33993314.htm?ca=4&w=3
och sen sälja av allt annat så har du fått dom gratis.
skulle tro bara alla däck är en tusenlapp.
kolla även gamcrossar.

OK, tackar! :tummenupp

Hoppsan, det var ett billigt objekt!! Inte omöjligt att jag köper något liknande vid tillfälle, men det få vänta tills jag utforskat andra möjligheter först...

Det är inte så svårt som det ser ut! Det svåraste är väl att få en jämn och lagom hård ekerspänning. Skulle det bli kass kan du ju bara lämna in hjulen med monterade ekrar och löst påskruvade ekernipplar, så lär du spara en del pengar iaf. Tror dock du grejar det själv.

Sant, tackar, vore som sagt lite kul att försöka :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hitta ett par motardfälgar som säljs av en trevlig tjomme som jag ämnar hämta imorgon. :)

Är det hål i huvudet att köra med enkelskiva fram?

Är det dubbelt hål i huvudet att köra utan ryckutjämnare bak??


Enkelskiva tror jag borde lösa sig med lite bättre bromsok. Mer orolig för att motorn ska ta stryk av avsaknad rycktutjämnare. Å andra sidan har många TR1 byggen xs650 ekerfälg bak och den saknar oxå ryckutjämnare...

Kommentarer = :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top