Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Återigen stentuff hoj och kul att du fick ordning på bromsen.
Jag hade stora problem på min tills jag luftade upp vid pumpen vid slangen.

Ha en bra säsong!
 

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Nu vet jag vad jag skulle ha önskat mig i födelsedagspresent! :Bugar
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Återigen stentuff hoj och kul att du fick ordning på bromsen.
Jag hade stora problem på min tills jag luftade upp vid pumpen vid slangen.

Ha en bra säsong!

Thx & tack detsamma! Kanske ses i förbifarten i Linkeboda under sommarn, får vinka glatt :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu vet jag vad jag skulle ha önskat mig i födelsedagspresent! :Bugar

:)

Gjorde en första kapning på skärmen idag, är lite sugen på att kapa lite till bak iaf men det beslutet får mogna fram... Kvar att göra på det numera rullande projektet är fixa bakbromsen så att den funkar bra, centrera mätaren, lack & kanske ny sadel men det känns helt ok som det är så det är ingen panik.

Liten bildorgie idag på otvättad hoj i solskenet med sunkig mobil som vanligt... Nu ska jag ut och :hojraket Jihaa, heja våren! :D
 

Bifogat

  • DSC00550.jpg
    DSC00550.jpg
    239.1 KB · Visningar: 289
  • DSC00551.jpg
    DSC00551.jpg
    217.4 KB · Visningar: 5,699
  • DSC00552.jpg
    DSC00552.jpg
    242.7 KB · Visningar: 314
  • DSC00554.jpg
    DSC00554.jpg
    247.2 KB · Visningar: 5,921
  • Dsc00556x.jpg
    Dsc00556x.jpg
    240.4 KB · Visningar: 323
  • Dsc00557x.jpg
    Dsc00557x.jpg
    248.2 KB · Visningar: 5,874

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Skärmen blev ju några miljoner gånget snyggare ,men en radie därbak istället för bara rakt av tror jag skulle va snyggare.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skärmen blev ju några miljoner gånget snyggare ,men en radie därbak istället för bara rakt av tror jag skulle va snyggare.

Några miljoner... :D

Sant att lite mer radie kunde ha varit på sin plats, får fila till det lite nästa gång skärmen är av. :tummenupp

Efter dagens tripp så kom jag fram till att det behövdes nya lameller så det är nu beställt... I love Ebay, halva priset jämfört med här hemma, ca 400 pengar, som hittat :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gött väder & mera mil! Känns fiint! :banana

Ett litet aber, ibland vid fullt gaspådrag på ettans växel (någon enstaka gång på tvåan) så hackar motorn till som att den håller på att dö av soppabrist eller möjligen tändningsfel och efter en sekund eller nåt så är allt som vanligt igen :va

TIPS på vad man ska felsöka på?

Jag har ju inte pillat på motor eller tändning så jag lutar åt soppa/förgasarstrul. Ska kolla igenom alla slangar för soppa & vakuum iaf...
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Inte svar på din fråga men........
jösses vad fin den blev!! Sköna bilder när den står och blänker i solskenet :yoparty
Hoppas du får ordning på det sista lilla problemet snabbt (eller att det försvinner av sig självt?:va) och att dina nya lameller anländer snabbt.
Grattis till en kanonhoj!
 

janneviking

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Skaune
Hoj
Kawasaki ZL900...Kawasaki ZL1000...Kawasaki KZ 1100...Kawasaki KZ 550 LTD
Gött väder & mera mil! Känns fiint! :banana

Ett litet aber, ibland vid fullt gaspådrag på ettans växel (någon enstaka gång på tvåan) så hackar motorn till som att den håller på att dö av soppabrist eller möjligen tändningsfel och efter en sekund eller nåt så är allt som vanligt igen :va

TIPS på vad man ska felsöka på?

Jag har ju inte pillat på motor eller tändning så jag lutar åt soppa/förgasarstrul. Ska kolla igenom alla slangar för soppa & vakuum iaf...

Fint bygge!!
Jag tror det är förhållandet luft/bränsle som är problemet(öppet avgassystem o för små munstycken)
Har själv två TR1 byggda i andra stilar än din.
Ha en bra säsong:yoparty
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Testa skruva ut blandskruvarna lite. Vet inte hur många vara de funkar på den där men testa 3 1/2 kanske som max.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack grabbar! :tummenupp

Jag har dålig koll på hur man ställer in mina förgasare, dags att läsa på och lära sig då! :)

Ska först kolla så att det inte drar tjuvluft eller något, den gick bättre förra säsongen med samma grejer som nu. Störande fel men ingen katastrof än. Men för eller senare borde jag lira lite med inställningar och möjligen munstycken... (Har ju ändrat både på avgas och luftfilter så det kan behövas)

@Janneviking, finns det några bilder på dina TR1 byggen? /Nyfiken :)
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
kul hoj du har skapat fram där :)
personligen skulle jag sänker den lite men annars ser den mkt bra ut!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
thx!

Sänka den generellt menar du? Har sänkt så mycket jag vågar fram. Bak skulle inte vara värt besväret enligt mig. Tackar för kommentaren iaf :tummenupp

Sen verkar jag ha fått ordning på motorgången. Gjorde en ordentlig genomgång av alla anslutningar till förgasarna och tror att den kan ha dragit lite tjuvluft vid ett av insugsgummina... 50 mil & motorgång = :tummenupp men den drar mkt soppa, närmare en liter milen :D

Nya lameller har kommit så strax ska dessa på tillsammans med kraftigare koppligsfjädrar, hoppas på schysst koppling efter det :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sen verkar jag ha fått ordning på motorgången. Gjorde en ordentlig genomgång av alla anslutningar till förgasarna och tror att den kan ha dragit lite tjuvluft vid ett av insugsgummina... 50 mil & motorgång = :tummenupp men den drar mkt soppa, närmare en liter milen :D

Nya lameller har kommit så strax ska dessa på tillsammans med kraftigare koppligsfjädrar, hoppas på schysst koppling efter det :)

Mycket noga att alla slangar sitter rätt.
Motorgången är fantastisk på dessa maskiner, drar klockrent från 1500 till 6500 varv.
Men de skall inte dra mer än 0,6-0,7.
Men å andra sidan så är det inte värt besväret om motorn går bra - Hellre för fett än för snålt.
För du har väl kollat att luftfiltret är OK (plocka ut och provkör utan en fuktig dag) och att det inte bor råttor i ramen?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Mycket noga att alla slangar sitter rätt.
Motorgången är fantastisk på dessa maskiner, drar klockrent från 1500 till 6500 varv.
Men de skall inte dra mer än 0,6-0,7.
Men å andra sidan så är det inte värt besväret om motorn går bra - Hellre för fett än för snålt.
För du har väl kollat att luftfiltret är OK (plocka ut och provkör utan en fuktig dag) och att det inte bor råttor i ramen?

Motorn sjunger bra, men tror att den gick jämnare innan jag ändrade på luft och buller. Förutom att den drar extra soppa så... svårt att beskriva men istället för att dra helt jämnt som en symaskin så drar motorn med en känsla av högfrekvent "knackighet". Men den går jämt och starkt trots denna "känsla". Men avgassystemet med nästan ett rakt rör gör nog sitt till den känsla...

Luftfiltret är rent och såg inga råttbon när jag lackade ramen :) Men däremot är filtret nog för tätt / litet... Har ju ett fiddyluftfilter bakvänt i ramen vid luftintaget... Dags att prova något annat :va

Tyvärr är jag novis även på detta område så det tar nog sin stund innan det blir helt perfekt...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sökte lite på forumet efter tips på åtgärder för ovan och... verkar som min går fett iaf på lågfart. Min hoj startar alltid utan choke, kall som varm... Kanske pga att luftfiltret är för tätt. För prova med ett något luftigare filter.

Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Sökte lite på forumet efter tips på åtgärder för ovan och... verkar som min går fett iaf på lågfart. Min hoj startar alltid utan choke, kall som varm... Kanske pga att luftfiltret är för tätt. För prova med ett något luftigare filter.

Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.

Joo visst är det bättre med lite för fett än för snålt men man behöver ju inte överdriva. Du tappar ju en hel del effekt om den går alldeles för fett och 1 liter mil är mycket.
Testa öppnare filter och se om det går bra.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Å andra sidan bättre att den går för fett än för tunt som kanske är risken med ett öppnare avgas & luftfilter.

Med öppnare luft och/eller avgas skall den gå magrare än innan, det är liksom grundfysik.
Att den går fetare än innan betyder (om inget annat ändrats) att
totaleffekten av 'öppnare' avgassystem och luftfilter av någon
outgrundlig anledning blivit att du täppt till den stackarn i stället. :va

Lätt att testa utan filter såsom sagts ovan.
Fiddyfilter är väl dessutom tänkt till en typ 5ggr mindre cylindervolym?


Å så blev den ju gôrläcker! :Bugar

/e
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Joo visst är det bättre med lite för fett än för snålt men man behöver ju inte överdriva. Du tappar ju en hel del effekt om den går alldeles för fett och 1 liter mil är mycket.
Testa öppnare filter och se om det går bra.

Så sant som det är sagt, will do! :tummenupp

Med öppnare luft och/eller avgas skall den gå magrare än innan, det är liksom grundfysik.
Att den går fetare än innan betyder (om inget annat ändrats) att
totaleffekten av 'öppnare' avgassystem och luftfilter av någon
outgrundlig anledning blivit att du täppt till den stackarn i stället. :va

Lätt att testa utan filter såsom sagts ovan.
Fiddyfilter är väl dessutom tänkt till en typ 5ggr mindre cylindervolym?


Å så blev den ju gôrläcker! :Bugar

/e

Har tänkt i samma banor. Ska provas så snart det hinns, lite körigt nu men kanske framåt helgen. Återkommer med rapport. :tummenupp

Thx! :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Dagens svåra val var... åktur i solen eller fixa dit nya lameller... gjorde fel val och gav mig på det sistnämnda och:
1. Entusiastisk & glad med nya fjädrar och lameller :)
2. Nästan klar. H-vete, skruv gick av! :huvet
3. Tur i oturen, brottytan så grov så jag kunde få grepp och skruva ut resten. :rolleyes:
4. Tvungen att skruva ut alla skruvar igen kolla hur övriga ser ut :skrämd

Hittade nya skruvar i skrotlådan, i med dom och på med loc-tite... Får hoppas att det sitter ordentligt nu, blir ju lite nojig efter strulet...

Imorgon, slå på ny olja & :hojraket + hoppas att det funkar som det ska!

Nu får jag kyla ner mig i väntan på en ny dag... :öl
 

Bifogat

  • DSC00565.jpg
    DSC00565.jpg
    241.5 KB · Visningar: 113
  • DSC00566.jpg
    DSC00566.jpg
    240.6 KB · Visningar: 124
  • DSC00567.jpg
    DSC00567.jpg
    217.8 KB · Visningar: 111
  • DSC00568.jpg
    DSC00568.jpg
    209.1 KB · Visningar: 121
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top