Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Najsbajs ser mycket bättre ut kör på nåt sånt.

Hade tänkt att hoppa över dekal på tanken men men får kanske tänka om. Ska beställa något i vitt (eller silver?) från dekaltrim.nu och prova hur det blir med dekal + lite däckfärg mm.

Hoppas nu på lite varmare väder & tid över till att mecka ihop det sista inför säsongen... Senast till första april ska hojen vara klar! (bortsett från ev omlack)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Handmåla istället mycket roligare så. Ska jag testa iallfall.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Handmåla istället mycket roligare så. Ska jag testa iallfall.

SANT, bra tips, skulle kännas bättre! :)

Kör du frihand? Med vad?

Blir nog aldrig bra om jag ska göra det själv, får nog be någon om hjälp, annars kommer det se ut som ett alster från dagis... :D (Det var därför jag funderade på dekal.)
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
SANT, bra tips, skulle kännas bättre! :)

Kör du frihand? Med vad?

Blir nog aldrig bra om jag ska göra det själv, får nog be någon om hjälp, annars kommer det se ut som ett alster från dagis... :D (Det var därför jag funderade på dekal.)

...och är man inte så konstnärligt lagd, så kan man fuska och använda schabloner :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
...och är man inte så konstnärligt lagd, så kan man fuska och använda schabloner :)

Det kanske skulle funka. Får nog googla upp en instruktion isf, har jag aldrig provat och har inte klart för mig hur man ska gå till väga för att det ska bli bra... :gnissla Har ni tips så dela gärna med er. Nu har jag ju möjlighet att testa lite då jag ändå lurar på en omlack för eller senare. Vore kul att prova själv :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kanske skulle funka. Får nog googla upp en instruktion isf, har jag aldrig provat och har inte klart för mig hur man ska gå till väga för att det ska bli bra... :gnissla Har ni tips så dela gärna med er. Nu har jag ju möjlighet att testa lite då jag ändå lurar på en omlack för eller senare. Vore kul att prova själv :)

Var bor du?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lååångsamt framåt... Avgaskrökarna fastskruvade, kedjan kortad, framdrev svetsat färdigt och på med allt för provmontage på vänster sida och så lite "problem" att fundera på:

- Kedjeskydd kan nog behövas nu när det är fritt fram för trassel iom nya fotpinnar... kanske även kedjesläpa...
- Växelstaget ser för trist ut... får nog leva med det...
- Kåpan över framdrevet ser för trist ut... hålborra eller nåt...
- Stag till ljuddämparen, får nog fila till ett nytt...
- Stag till fotpinnarna drog sig nog under svetsning, inte samma vinkel som innan... gör om & rätt...
- Att ta med sig en riktig kamera till garaget skulle inte skada... bilderna ungefär lika ofokuserade som byggaren...
 

Bifogat

  • DSC00488x.jpg
    DSC00488x.jpg
    240.7 KB · Visningar: 251
  • DSC00489.jpg
    DSC00489.jpg
    238.7 KB · Visningar: 268

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Så ja, såja, du låter så deppig..... Men det behöver du inte vara, är ju bara småfix kvar tills du har en riktigt genomarbetad skönhet till hoj!

Växelstaget, skulle det kunna funka med något hålborrat, platt aluminiumstag? I stil med växelspaken?

Kör så det ryker :yoparty
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Så ja, såja, du låter så deppig..... Men det behöver du inte vara, är ju bara småfix kvar tills du har en riktigt genomarbetad skönhet till hoj!

Växelstaget, skulle det kunna funka med något hålborrat, platt aluminiumstag? I stil med växelspaken?

Kör så det ryker :yoparty

Bara måndagströttheten som lös igenom :D (Kanske även snötröttheten :))

Hålborrat stag till spaken kanske kan funka, ska kolla nästa gång jag är i garaget :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW... Hur får man till ett youtube-fönster direkt i tråden (inte bara en länk)?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack x 2!

Då ska jag prova en gång till i mitt förra inlägg...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fullt upp med annat så hojbygget har stått still ett par veckor och det lär väl gå trögt ett tag till... :(

Men hann med lite mek ikväll, bla fyllt på bromsvätska och... det blev sådär. Inget stuns alls i bromshandtaget, går i botten lätt. Får stå en stund så får vi se om ev luft kryper uppåt under tiden + lufta vid nipplar och kanske övre banjo.

Har laddat batteriet ordentligt och... det verkar näst intill dött efter vintern. Orkar inte ens dra runt startmotorn. Sist jag startade så tog jag ström från bilbatteriet... var visserligen lite segstartat då med men det gick iaf (utgår från att motorn är som den ska eftersom den är orörd).

Är det bara till att kassera batteriet och köpa nytt? Eller går batteriet att rädda? Detta biltema gelbatteri köpte jag till förra säsongen och funkade bra tills jag fick lite strul höstas med förmodad läckström (kortis) men kanske började batteriet ge upp redan då... Ingen underhållsladdning i vintras... Tips innan man handlar nytt? :Bugar
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Glöm inte att underhållsladda det nya :tummenupp

Ang. bygget. Hang in there! Gött o se nån som inte har tummarna fast :)

THX! Nytt inköpt, gick ner till 12A (org 18A), får se hur länge det håller. Blev något förvånad vid installation när jag upptäckte att nya batteriet hade omvänd ordning på polerna, blev till att klippa massa buntband och dra om kablage... :gnissla Men nu funkar det iaf!

Förövrigt så fick jag några timmar över och har plockat ihop hojen så pass mkt att den är klar för en provtur! :banana Hoppas på lite tid över & fint väder för en tur snart... :yoparty bifogar ett par sunkiga mobilbilder.

Sen återstår en hel del att göra, speciellt lack, men jag får se det som ett rullande projekt tillsvidare :)

Tips på (relativt små) kosmetiska förbättringar mottages gladeligen. Känner mig lite hemma-blind... :)
 

Bifogat

  • DSC00526.jpg
    DSC00526.jpg
    240.3 KB · Visningar: 195
  • DSC00527.jpg
    DSC00527.jpg
    238.6 KB · Visningar: 210
  • DSC00529x.jpg
    DSC00529x.jpg
    242.2 KB · Visningar: 163

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tips på (relativt små) kosmetiska förbättringar mottages gladeligen. Känner mig lite hemma-blind... :)

Framskärmen.
Antingen korta den ordentligt (jag sågade av min så att vinklarna från stagen fortsätter) eller byta.
Om du byter skall du dock se till att göra ett löjligt kraftigt fäste ety detta dubblerar som "wobbelstag" mellan gaffelbenen.
I övrigt är den otroligt mycket snyggare än min.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Framskärmen.
Antingen korta den ordentligt (jag sågade av min så att vinklarna från stagen fortsätter) eller byta.
Om du byter skall du dock se till att göra ett löjligt kraftigt fäste ety detta dubblerar som "wobbelstag" mellan gaffelbenen.
I övrigt är den otroligt mycket snyggare än min.

THX!

Ska göra något åt skärmen när jag hinner. Skulle gärna ha den kromad men kromet lär ju gå åt skogen så fort jag börjar kapa... Förstärkning = taget! :tummenupp

en sak och en sak endast!

Jäfvelar så snygg den är! :tummenupp

thx! :)
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top