Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snyyygt jobbat! :tummenupp
Du skall se att när du fått ordning på färgfrågan så kommer det bli en helskön hoj! Jag gillar den skarpt! :yoparty

:)

Har inte hänt så mycket synligt på hojen senaste tiden. Finlir med elen har tagit en evighet, fixat batterilådan mm... Hur som så gott som klart nu. :banana

Har börjat fixa finliret med fotpinnarna. Blir nog bra när dessa kommer ordentligt på plats.

Provade en lösning till främre drevlåsning då det härdade drevet inte så lätt låter sig borras, gängas eller svetsas... Jag + (pinn)svets + tunnplåt = katastrof! Men principen med gängade hylsor + bricka på baksidan kommer att funka fint mha av lite bättre grejer och nytt försök. Kul att prova själv iaf. Man får hånskratta :)
 

Bifogat

  • DSC00458.jpg
    DSC00458.jpg
    177.5 KB · Visningar: 149
  • DSC00459.jpg
    DSC00459.jpg
    204.4 KB · Visningar: 184

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
:)

Har inte hänt så mycket synligt på hojen senaste tiden. Finlir med elen har tagit en evighet, fixat batterilådan mm... Hur som så gott som klart nu. :banana

Har börjat fixa finliret med fotpinnarna. Blir nog bra när dessa kommer ordentligt på plats.

Provade en lösning till främre drevlåsning då det härdade drevet inte så lätt låter sig borras, gängas eller svetsas... Jag + (pinn)svets + tunnplåt = katastrof! Men principen med gängade hylsor + bricka på baksidan kommer att funka fint mha av lite bättre grejer och nytt försök. Kul att prova själv iaf. Man får hånskratta :)

Ska jag ta med MIGEN när vi kommer??????????????????????????????
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ska jag ta med MIGEN när vi kommer??????????????????????????????

Jag är ju tjurig som ett dagisbarn och säger: KAN SJÄLV! :mad:

Trots att det är uppenbart att jag inte alls kan svetsa... men alltid lär jag mig nå't på vägen. Har fått tag på lite grövre bricka och hylsor så jag ska prova igen, skam den som ger sig! :)

Men pappa Buell fox får nog rädda upp situationen iaf vad det lider! :D :D

Men ta inte med dig en massa grejer, jag skickar med dig mina småpryttlar i stället när jag slutligen fattar att jag inte reder ut det själv. Hur som tack! :tummenupp

Å'så fick jag idag dessutom tag på en dubbel banjobult till bromseriet så nu kan man fylla på olja oxå! Har inte fyllt på ett tomt system tidigare så jag får nog söka efter lite tips här på forumet först. Känns nu som början på slutet av vinterns skruvande, börjar få vårkänslor i tövädret :)
 
Last edited:

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Å'så fick jag idag dessutom tag på en dubbel banjobult till bromseriet så nu kan man fylla på olja oxå! Har inte fyllt på ett tomt system tidigare så jag får nog söka efter lite tips här på forumet först. Känns nu som början på slutet av vinterns skruvande, börjar få vårkänslor i tövädret :)

Ett tips där för bromesriet, gå inte till mc-firma och köp ett dyrt kit med spruta för oljan och en slangstump. Gå till närmsta apotek, be att få titta på de största sprutorna dom har (utan nål ;) och köp en lämplig slangbit på närmsta verkstadbutik eller så som passar på sprutan och bromsokets luftnippel. Börja sedan att fylla systemet (bromssystemet, inte det systemet med gröna skyltar som hägrar på fredagar.... apropå fylla..) nedifrån bromsoken och upp så får du med det mesta av luften.

Försiktighet och tålamod hjälper på vägen (kanske nåt stärkande från ovan nämda butik också:fyllisar )

PS. förlåt svamlet, börjar bli sängdags.....
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett tips där för bromesriet, gå inte till mc-firma och köp ett dyrt kit med spruta för oljan och en slangstump. Gå till närmsta apotek, be att få titta på de största sprutorna dom har (utan nål ;) och köp en lämplig slangbit på närmsta verkstadbutik eller så som passar på sprutan och bromsokets luftnippel. Börja sedan att fylla systemet (bromssystemet, inte det systemet med gröna skyltar som hägrar på fredagar.... apropå fylla..) nedifrån bromsoken och upp så får du med det mesta av luften.

Försiktighet och tålamod hjälper på vägen (kanske nåt stärkande från ovan nämda butik också:fyllisar )

PS. förlåt svamlet, börjar bli sängdags.....

:D Taget, jag gör nog precis så! :tummenupp Återkommer med rapport senare...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går bra att pumpa i bromsvätskan med en gammeldags smörjkanna också.
Fördelen är att den större volymen ger färre påfyllningar.
Varje gång man slabbar med bromsvätskan, så blir det småbubblor (en del synliga, andra inte) vilket ger luft i systemet.
Jag tycker att det är bäst att fylla en smörjkanna (ny, ren och fin) och låta den stå över natten.
Då hinner bubblorna försvinna.
I bästa fall räcker en kanna.
Annars: upprepa.
Vänta ytterligare en dag med att lufta, så hinner kvarvarande luft stiga upp och samla sig vid nipplarna.
 

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Ort
Västra Götaland
Hoj
nere på 800cc tot.
Det går bra att pumpa i bromsvätskan med en gammeldags smörjkanna också.
Inte så dumt :) det enda man bör tänka på då är att inte köpa kannan på biltema, det gjorde jag, jag hade smörj på hela hyllan där den stod. Pumpmekanismen läckte på nåt vänster efter användning ut olja via gängan i locket... härlig flyktig hydraulolja... Ibland har de bra grejer, ibland ångrar man bittert sin fyndlusta!

God helg! Lycka till med bromseriet!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snitsigt, tackar för tipsen grabbar! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nya pinnar (dom andra var 20 år gamla), grövre bricka som inte ens jag lyckades bränna sönder och sen funkade det. Som tur är kommer det inte att synas & inte belastas... Inte snyggt men jag belönar i alla fall mig själv med en fredags-:öl :D

Imorr'n ska jag fixa två extra öron till den tandade brickan... och kanske snygga till kvällens fusk...
 

Bifogat

  • DSC00462.jpg
    DSC00462.jpg
    247.4 KB · Visningar: 151
  • DSC00463.jpg
    DSC00463.jpg
    216.4 KB · Visningar: 163

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
Nya pinnar (dom andra var 20 år gamla), grövre bricka som inte ens jag lyckades bränna sönder och sen funkade det. Som tur är kommer det inte att synas & inte belastas... Inte snyggt men jag belönar i alla fall mig själv med en fredags-:öl :D

Imorr'n ska jag fixa två extra öron till den tandade brickan... och kanske snygga till kvällens fusk...

Fan du E ju kung på pinne nu:Bugar:Bugar
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fan du E ju kung på pinne nu:Bugar:Bugar

Jag suger men jag har försökt iaf! :D

Fick drevfäste, drevlåsbricka & skruvlåsbricka fixat i helgen iaf... Ugly men funktionellt. :)

Hängde även dit kedjan för att kolla så att längden räckte till. Den vad för lång. Trodde jag var listig som beställde en lika lång som original men tänkte inte på att nya drevomkretsen är mycket mindre... Sträcks väl lite när cykeln kommer på backen men iaf. Tips på hur man bryter en kedja utan just en kedjebrytare? (Har tidigare kört med vinkelslip men vet inte om det är så bra för packningarna...)

Hoppas att kedjan löper utan problem när allt kommer på plats och att jag har tänkt rätt vad gäller utväxling... Gamla bakdrevet är stort som en pizza i jämförelse med nya :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00464.jpg
    DSC00464.jpg
    249 KB · Visningar: 130
  • DSC00465.jpg
    DSC00465.jpg
    239.9 KB · Visningar: 208

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vinkelslip/dremel vad som än slipar går ju fint sen är det bara att slå ut sprinten.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
OK, då kör jag med slipen som tidigare... Behöver ju inte köra så hårt att det blir tokvarmt. :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vinkelslip/dremel vad som än slipar går ju fint sen är det bara att slå ut sprinten.

Tätningarna byter man väl åndå?
Brukar följa med kedjelåset.

Jag är avundsjuk.
Har haft min TR1a sedan -92, men inte kommit lika långt.
Svetsa pinne är som all svetsning.
Knepet ligger i förberedelserna.
Rent och fint, samt uppriggat så att man kan svetsa med så få avbrott som möjligt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har haft min TR1a sedan -92, men inte kommit lika långt.

Ngt OT men jag måste, (återigen), ta tillfället i akt att påminna om att vi vill se bilder på din TR 1.
Dvs, du borde lägga upp bilder på TR 1-an.

Kanske borde jag omformulera mig? Låt mig bara veta om jag är otydlig.

Just det ja, bilder! Foton går också bra.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tätningarna byter man väl åndå?
Brukar följa med kedjelåset.

Jag är avundsjuk.
Har haft min TR1a sedan -92, men inte kommit lika långt.
Svetsa pinne är som all svetsning.
Knepet ligger i förberedelserna.
Rent och fint, samt uppriggat så att man kan svetsa med så få avbrott som möjligt.

Ska kolla i påsen med lås om det ligger lite tätningar där... Har inte själv bytt någon "modern" kedja tidigare.

Pinnen... sant, jag fuskade en hel del. Skulle säkert funka bättre med än mer övning & bättre förberedelser. Kanske får en ny chans att öva när nytt stag till dämparen ska fixas :)

Din TR1a är man ju bra nyfiken på! Kan bara hålla med blueridge... Var är bilderna? :) Man får spamma denna tråd med dom oxå! :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Solsken var det idag, mer sugen på att köra än att mecka... Lyfte ner hojen på backen idag & hängde dit dom lindade krökarna. Blev helt OK med lindat tyckte jag.

Nästa delmål blir att provstarta den :) (men det dröjer kanske ett tag)
 

Bifogat

  • DSC00469.jpg
    DSC00469.jpg
    239.2 KB · Visningar: 277

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer... inget alls. Fullt upp med annat & så är det svinkallt oxå :mad:

Fick en minut över iaf & provade med en vattenlöslig vit penna att kladda på däck & tank för att bryta av lite. Skulle nå't liknande permanent funka tror ni? :va Tips på logga/text (ev i vitt) till tanken isf?

Hoppas det blir varmare & vår snart! :)
 

Bifogat

  • DSC00481.jpg
    DSC00481.jpg
    239.7 KB · Visningar: 262
  • DSC00483x.jpg
    DSC00483x.jpg
    241.2 KB · Visningar: 216

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najsbajs ser mycket bättre ut kör på nåt sånt.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top