Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Friskt kopplat, hälften brunnet brukar det heta! Gut gelungen!

:D

Eltejpen tog slut mitt i eldragandet så jag gjorde en ny batteribox istället. Med en handklippare, hammare och lite våld så blev den helt OK, bättre än den gamla. :) Svarta tejpen ska bort när jag har tiggt till mig ett par svetspunkter...

Provmontering. Allt kablage och batteri är gömt under sadeln i den lilla lådan :banana (Har ingen innerskärm på plats så det hänger lite sladd där bak.)

På bilden har jag gömt reglaget till bakdämparen under cutsen, frågan är om den ska vara gömd där eller som en synlig detalj som tidigare på ramsidan (gamla bilden). Åsikter om denna lilla detalj?
 

Bifogat

  • DSC00439.jpg
    DSC00439.jpg
    242.7 KB · Visningar: 200
  • DSC00440.jpg
    DSC00440.jpg
    241 KB · Visningar: 255
  • DSC00331x.jpg
    DSC00331x.jpg
    238.8 KB · Visningar: 277
Last edited:

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
:D

Eltejpen tog slut mitt i eldragandet så jag gjorde en ny batteribox istället. Med en handklippare, hammare och lite våld så blev den helt OK, bättre än den gamla. :) Svarta tejpen ska bort när jag har tiggt till mig ett par svetspunkter...

Provmontering. Allt kablage och batteri är gömt under sadeln i den lilla lådan :banana (Har ingen innerskärm på plats så det hänger lite sladd där bak.)

På bilden har jag gömt reglaget till bakdämparen under cutsen, frågan är om den ska vara gömd där eller som en synlig detalj som tidigare på ramsidan (gamla bilden). Åsikter om denna lilla detalj?

Skicka me prylarna så ska jag svettsa att T dig....den ska vara gömd:yoparty
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skicka me prylarna så ska jag svettsa att T dig....den ska vara gömd:yoparty

Gömt får det bli :)

Tackar, som sagt, får vänta lite med svetshjälpen. Hittade ju en gammal pinnsvets hos grannen så jag lyckades iaf svetsa stagen till fotpinnarna :)

Elen färdigdragen i fronten, en milstolpe att få lyktan på plats med tanke på allt kablage i den. :) Ser ut som om lyktan kan sänkas lite nu när säkringsdosa och t-koppling till bromslangen är borta...

Bak återstår en hel del eljobb :D

Får fundera lite på färgval till tank & cuts senare... ser ut som en gammal armé-hoj eller nå´t :va Inte riktigt det helhetsintryck som jag tänkt mig. Med avgaset på plats ser den lite coolare, måste bara få bort spännbanden... Hur som, får fundera vidare på vad som stör helhetsintrycket.
 

Bifogat

  • DSC00443.jpg
    DSC00443.jpg
    241.9 KB · Visningar: 228
  • DSC00444.jpg
    DSC00444.jpg
    239.9 KB · Visningar: 227

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Snyggt jag vet en sak som stör du har en framskärm som sträcker sig 3 varv runt jorden testa maska den lite & se om det känns annorlunda men jag skulle tro det. Eller lacka den i samma färg som hojen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snyggt jag vet en sak som stör du har en framskärm som sträcker sig 3 varv runt jorden testa maska den lite & se om det känns annorlunda men jag skulle tro det. Eller lacka den i samma färg som hojen.

:rofl :D

Sant, har lite hat-kärlek till den där skärmen. Tänkte inte ha den alls från början men... Hur som, får lyfta ner cykeln på backen och kolla hur det ser ut med fjädringen under tryck och sen laborera med skärm, färg mm... Känns som det är något mer än skärmen. Det löser sig...
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snyggt!

Håller med föregående talare, kapa gärna skärmen en meter eller så ;)
VOre även snyggt med hålborrade sidor (fästena).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snyggt!

Håller med föregående talare, kapa gärna skärmen en meter eller så ;)
VOre även snyggt med hålborrade sidor (fästena).

Du menar skärmfästena? Absolut en bra ide :tummenupp Kanske får förstärka dom lite på insidan om det går då skärmen även funkar som gaffelstabilisator till mina spagettigafflar :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har hängt upp mig på helhetsintrycket som enligt mitt tycke är knas :mad:

Tips på (färg)ändringar som skulle kunna vara ett lyft för cykeln är välkomna! :tummenupp (Man behöver inte vara finkänslig i ev kritik :)) Ny bild & gammal bild som jämförelse...

Egen fundering. Egentligen är det bara två färgändringar som är gjorda, cylindrarna är numera silvergrå och fälgarna mattsvarta... Kanske det senare som blev "fel"... kanske polera fram fälgbana, ekrar eller bromstrumma? Eller blanksvarta eller silvergrå fälgar? (Ekerfälgar vore ju snyggast men har svårt att fixa jobbet som krävs så det går bort denna säsong iaf.)

Hilfe tack! :tummenupp
 

Bifogat

  • Cimg0870x1.jpg
    Cimg0870x1.jpg
    233.5 KB · Visningar: 214
  • DSC00329.jpg
    DSC00329.jpg
    238.1 KB · Visningar: 204

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Silver rand på fälgarna & nån rand på sidan av tanken eller en ovalaktig grej som kan följa nåt på tanken, eller 2 klassiska sträck som binder ihopdet lite men jag tror att det skulle va bra att ta upp lite av motorfärgen i resten av hojen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Silver rand på fälgarna & nån rand på sidan av tanken eller en ovalaktig grej som kan följa nåt på tanken, eller 2 klassiska sträck som binder ihopdet lite men jag tror att det skulle va bra att ta upp lite av motorfärgen i resten av hojen.

Kanske är som du säger att det behöver bindas ihop lite färgmässigt. :tummenupp Tittar man på hojen från ett annat perspektiv där stripes och drev mm syns är helthetsintrycket lite annat... Lutar åt att börja med att grovpolera bromstrumman så den blir alu-grå + kanske nå't silvergrått på tanksidan.

Får suga lite på det medan jag fixar med annat...
 

Bifogat

  • Cimg0872x.jpg
    Cimg0872x.jpg
    225.1 KB · Visningar: 170

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Fint att blixten nådde ända fram men det såg ju klart bättre ut när stripsen syndes jag hade ingen koll på att de redan satt där. Fälgsidor & alustyrändar.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Den är fin!!!!

Tack tack :Bugar

Får som sagt pilla vidare med andra saker så får detaljerna mogna fram så kanske tom jag blir nöjd med profilen :D

Fint att blixten nådde ända fram men det såg ju klart bättre ut när stripsen syndes jag hade ingen koll på att de redan satt där. Fälgsidor & alustyrändar.

Styrändar är ju ytterligare en pryttel att fundera på, tackar :tummenupp
 
Last edited:

quip

[ kwip ]
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha FZR600R, -94; GSXR750, -86, fighterprojekt; ZXR750, -93, ombyggd
Har hängt upp mig på helhetsintrycket som enligt mitt tycke är knas :mad:

Tips på (färg)ändringar som skulle kunna vara ett lyft för cykeln är välkomna! :tummenupp (Man behöver inte vara finkänslig i ev kritik :)) Ny bild & gammal bild som jämförelse...

Egen fundering. Egentligen är det bara två färgändringar som är gjorda, cylindrarna är numera silvergrå och fälgarna mattsvarta... Kanske det senare som blev "fel"... kanske polera fram fälgbana, ekrar eller bromstrumma? Eller blanksvarta eller silvergrå fälgar? (Ekerfälgar vore ju snyggast men har svårt att fixa jobbet som krävs så det går bort denna säsong iaf.)

Hilfe tack! :tummenupp
Tycker det ser rätt bra ut, speciellt när man ser silverstripes:n.
Men jag tror nog att det hade varit bättre om du inte hade haft så många olika nyanser av svart. Nu är ramen blanksvart, fälgarna mattsvarta och tanken/bakdel svartmetallic, som det ser ut som iaf.

En silverpolerad fälgbana skulle nog lyfta de mörka hjulen lite.

Kul bygge förresten, blir så jädra sugen själv när man ser alla som bygger caféräsers :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tycker det ser rätt bra ut, speciellt när man ser silverstripes:n.
Men jag tror nog att det hade varit bättre om du inte hade haft så många olika nyanser av svart. Nu är ramen blanksvart, fälgarna mattsvarta och tanken/bakdel svartmetallic, som det ser ut som iaf.

En silverpolerad fälgbana skulle nog lyfta de mörka hjulen lite.

Kul bygge förresten, blir så jädra sugen själv när man ser alla som bygger caféräsers :)

Tackar för kommentarer! :)

Får se vad den slutgiltiga färgen blir på tank & cuts... färgen är lite skadad så planen är att lacka om dessa under våren hur som helst.

Målade fälgarna mattsvarta för att bryta av mot ramen men i efterhand så kanske blanksvart (eller tom silvergrå) hade varit bättre, får se om jag gör om och rätt :gnissla

Polerade fälgbanor blir det nog inte, inte riktigt i min smak för detta bygge... Ev lyfter jag fram ekrarna lite om det visar sig att jag behöver bryta av det svarta än mer (utöver bromstrumman).
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag som tycker den är så lagomt härlig som den är. :)

Satsa på ekerfälgar istället för ny lack - då skulle den bli dubbelt tuff. :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ljusa fälgar ser lättare ut.
Alu/silver passar.

Letat lite på nätet efter nå´n bild på en TR1a med alu/silver fälgar men icke... Riktigt nyfiken på hur det skulle se ut. Har du nå'n bild över? :)

Jag som tycker den är så lagomt härlig som den är. :)

Satsa på ekerfälgar istället för ny lack - då skulle den bli dubbelt tuff. :tummenupp

Vad kul att du tycker det :)

Ekerfälgar... Det vore godis det men det får vänta tills jag har möjlighet att få dom monterade på ett vettigt sätt.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Elen färdig och allt verkar fungera! :banana
 

Bifogat

  • x.JPG
    x.JPG
    86.9 KB · Visningar: 116
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top