Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Skivorna bidde ju sketabra!
Hårda att borra i?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skivorna bidde ju sketabra!
Hårda att borra i?

Tackar, jo helt OK givet utrustningen... Blir väl lite mer bling efter puts i en svarv eller dyl.

Kan inte påstå att det var speciellt hårt att borra i. Förborrade första hålen som "mall" sen körde jag med 8mm borr direkt på resterande hål. Lågt varv & 556(!?) som smörj & två billiga biltema borr & någon timme senare = klart...

Mallen som jag laddade ner var = klockren hjälp. :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
AUSPUFFHITZESCHUTZBAND & KLEBER kom med posten idag :)



Ser rätt grovt ut det där bandet, blir spännande att försöka linda på det senare...
 

Bifogat

  • DSC00424.jpg
    DSC00424.jpg
    237.3 KB · Visningar: 149

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nå't skumt pågår i tvättstugan... :skrämd
 

Bifogat

  • xxxxy.jpg
    xxxxy.jpg
    54.4 KB · Visningar: 170

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tittade en gång till på drevpryttlarna och hur jag ska få ditt låsbrickorna på nya drevet. Kom fram till att enklast vore att flytta på båda färsthålen/öronen på låsbrickan så att dom kommer mitt emot varandra men INTE vid något stort hål... Då kan jag använda original "skruvlåsbricka" (köps nytt då detta är trasigt)...

Blir ytterligare två 6mm hål i drevet där jag ritat, borde inte vara några problem hoppas jag. Återstår att se hur lättgängat drevet är.

Bild två hur fästhålen/öronen ska vara (fast brickan felvriden eftersom den nu är olåst).

Buellfox om du läser... kan man få nya fästhål/öron svetsade på brickan till julklapp?? :D

Får nu mäta lite off-set och fundera på hur det ska lösas...
Där får du nog nått att bita i. Framdrev brukar kunna vara vansinnes hårda.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Där får du nog nått att bita i. Framdrev brukar kunna vara vansinnes hårda.

Helt rätt! :tummenupp Har redan provat och det sket sig kan man säga, drevet var minst lika hårt som mina billiga gängtappar, enda resultatet var en blåsa i handen och en trubbig tapp i verktygslådan... :gnissla

Nästa test blir med svets, troligen svetsa fast ett par muttrar på ett eller annat sätt. Återstår att se om det går... :)
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Helt rätt! :tummenupp Har redan provat och det sket sig kan man säga, drevet var minst lika hårt som mina billiga gängtappar, enda resultatet var en blåsa i handen och en trubbig tapp i verktygslådan... :gnissla

Nästa test blir med svets, troligen svetsa fast ett par muttrar på ett eller annat sätt. Återstår att se om det går... :)
Eller om du värmer så härdningen släpper och sedan härdar om.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Eller om du värmer så härdningen släpper och sedan härdar om.

Tackar för tipsen! Har funderat på detta alternativ men har inte lätt tillgång till gas så att jag kan värma, men vill inte svetsen bita så får jag försöka fixa det iaf.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Första tvättstugelackboxprodukterna klara, helt OK. Nu ska jag bara zinkspraya avgaset innan "lackboxen" rivs igen :)
 

Bifogat

  • DSC00426.jpg
    DSC00426.jpg
    221.6 KB · Visningar: 172

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du äntligen fångat ET !
Area 54 rocks.

Spot on! :D

Notera dammsugarslangen i bakgrunden som gör att ET får ligga i behagligt undertryck, man vill ju inte ha lukt av utomjordingar i hela huset :tummenupp

(riktigt udda lösning men funkar helt seriöst mycket bättre än jag trodde, iaf som NÖDlösning när garaget är svinkallt... )
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
AUSPUFFHITZESCHUTZBAND & KLEBER kom med posten idag :)



Ser rätt grovt ut det där bandet, blir spännande att försöka linda på det senare...

Tips från coachen:
Blötlägg bandet först! ...så blir du en gladare människa när det är klart :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tips från coachen:
Blötlägg bandet först! ...så blir du en gladare människa när det är klart :tummenupp

Tackar! :tummenupp Verkar vara ett standardtips, men just denna tillverkare påstod att det skulle läggas på torrt men... tänkte att det inte kan skada att läggas på blött, miljoner flugor kan ju inte ha fel!? :)

Att man dessutom ska ha citronsyra i vattnet vid blötläggning är ett annat bonntips jag sett för att motverka rost. Låter inte som att det skulle kunna göra någon skillnad i längden... eller?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Tackar! :tummenupp Verkar vara ett standardtips, men just denna tillverkare påstod att det skulle läggas på torrt men... tänkte att det inte kan skada att läggas på blött, miljoner flugor kan ju inte ha fel!? :)

Att man dessutom ska ha citronsyra i vattnet vid blötläggning är ett annat bonntips jag sett för att motverka rost. Låter inte som att det skulle kunna göra någon skillnad i längden... eller?

Ofan... tror ändå att det underlättar för att få det tightare. Citronsyra däremot låter som rent hittepå :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tackar! :tummenupp Verkar vara ett standardtips, men just denna tillverkare påstod att det skulle läggas på torrt men... tänkte att det inte kan skada att läggas på blött, miljoner flugor kan ju inte ha fel!? :)

Att man dessutom ska ha citronsyra i vattnet vid blötläggning är ett annat bonntips jag sett för att motverka rost. Låter inte som att det skulle kunna göra någon skillnad i längden... eller?

Blötläggas ska den.
Krymper en aning när den torkar och blir tight som faen.
Skicka i lite citron också, skadar ju inte att händerna luktar gott när det kliar som jefligast.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Här händer det inte så mycket (som det var tänkt) men snart ska cykeln ner på golvet igen iaf... Men innan dess så kanske jag borde fixa ett par saker, velar som vanligt, och sen är just sånt här "underhåll" sååå tråkigt.

Smörj. Vad bör man smörja på en sån här gammal häck? Har inte lagt på fett alls så här långt :gnissla Är det lönt att lägga typ hjullagerfett på hjullager, hjulaxlar(?), svinglager, styrlager? Ska väl vara kapslade lager så jag vet inte om det gör någon skillnad... (Lat)

Bromseri. Tips på latmans-underhåll av bromscylinder & bromsok utan att behöva plocka isär allt i molekyler (och byta alla slitdelar)? Bäst att passa på att göra det allra mest nödvändiga när systemet ändå är tömt på bromsolja...

Statusbild i garaget... den som har falköga trots mobilbild ser lite avgasbandage, resten av systemet är också lindat, det var ett riktigt grisgöra men blev helt OK till slut.
 

Bifogat

  • DSC00430 (2).jpg
    DSC00430 (2).jpg
    240.2 KB · Visningar: 227
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
ett annat bygge på en TR1!? eller XV750? den är ganska lik din i alla fall.

johnryland.posterous.jpeg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
ett annat bygge på en TR1!? eller XV750? den är ganska lik din i alla fall.

Se där! Den har jag inte sett innan. En xv750 (kardan) med modernare gaffel mm... inte riktigt färdigt bygge... men ack va fint med schysst gaffel och ordentliga bromsar fram :)


På mitt eget bygge så har jag idag fettat lager mm, tror inte att det gör någon skillnad med tanke på kapslade lager men då slipper jag tänka på det iaf.

Och nu har jag börjat med att dra om elen igen... usch va trist jobb när det är kallt, stela kablar och fingrar. :gnissla Ska se om jag kan gömma undan än mer kablage än förra säsongen. Får samtidigt se om jag hittar någon skadad kabel då jag hade lite problem i slutet på förra säsongen med batteriet, vart tomt efter en dag eller två utan laddning...
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Två steg framåt o ett steg bakåt... letade fram den manuella kompressorn och demonterade oken ordentligt denna gång (premiär meck för mig). Självklara svaret var, ja, gamla ok behöver rengöras och smörjas... Ena okets glidbult och kolv kärvade ordentligt. Hitta dessutom lite gammalt klegg i oket. Dom fick sig lite rengöring och nytt silikonfett. Man lär så länge man lever :)
 

Bifogat

  • CIMG0866.jpg
    CIMG0866.jpg
    225.9 KB · Visningar: 97
  • CIMG0867.jpg
    CIMG0867.jpg
    216.3 KB · Visningar: 125

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bromsoken monterade, väntar på en dubbel banjobult bara (restad i två månader:mad:) sen är jag klar med bromseriet. :)

Efter att ha läst i madmagnus tråd om att han skulle banta elsystemet så kunde jag inte låta bli att börja riva och snygga till mitt eget... HILFE, det tar massor av tid men blir stor skillnad till slut. Återstår några timmar innan råttboet är utrett, nydraget, lött och lindat... :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00433.jpg
    DSC00433.jpg
    207.8 KB · Visningar: 108
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top