Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Krympslang på fjädern var ju smart!! Tålig och tight och man slipper slipa måla

Ramen liknar ju en Yamaha FS1 mopperam från åttiotalet:D

Förresten tänk att lämna in plåtramen som mall mot en ny i rundrör, kunde bli asfedt.. Kanske klarar sig på 15.000,- med lite känningar och motorn har ju fler hästar än en Monster 900
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Djädrar vad snygg motor. :tummenupp



Om man blästrar den lite lätt och målar med någon enkel "olje"baserad färg som inte blir så hård borde det funka. Servasprej typ, den brukar ju ta lång tid att torka och blir inte så hård. Undras om blästring ställer till nåt med fjädern dock.

:)

Vad är servasprej för något? Googlade och fick en träff, denna tråd :)

Hammarlack ska visst innehålla silicon så det fungerar inte tillsammans med "vanlig" färg

Yepp, nå't sånt verkar det vara. Googlade lite efter mitt misslyckande...

Krympslang på fjädern var ju smart!! Tålig och tight och man slipper slipa måla

Ramen liknar ju en Yamaha FS1 mopperam från åttiotalet:D

Förresten tänk att lämna in plåtramen som mall mot en ny i rundrör, kunde bli asfedt.. Kanske klarar sig på 15.000,- med lite känningar och motorn har ju fler hästar än en Monster 900

Krympslang, ja kanske, men vet inte riktigt om den går att hålla ren sen med tanke på det utsatta läget vid bakhjulet... Kanske provar bara för att det är en udda lösning.

Ramen... ett kapitel för sig. Men det blir ingen ny sån även om ideen var cool. Tanken är att hålla detta till ett budgetbygge :)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förmodligen menas servalack på sprayburk.
Kanske bra.
Även hammarlack finns som aerosol.
Vad som helst som inte blir hårdare än stålmannens knäskålar bör funka.
Original lackas fjädrarna ofta med pulverlack.
Den brukar släppa.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
OK, tackar sTf_paPs & Skrotnisse för färgtipsen, ska kollas upp!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag slipade och lackade fjädern på min bakdämpare med professionell 2-k lack + klarlack och det håller mkt bra:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nå'n som har erfarenhet av att hålborra bromsskivor & tips på om/hur det görs bäst? Många hål blir det...

Surfat lite utan att hitta några bra tips, förutom att somliga varnar för sprickor etc... Men det verkar inte vara ett ovanligt ingrepp på XV cyklar, så jag tänkte köra på lite hål iaf. :)

Annars så är stötdämparna klara. Byt boxar och "kortat" måttliga 35mm fram. Bak så sänkte jag ambitionsnivån rejält, blev bara tvätt, puts och hammarlack på fjädern.

Bromsoken hänger på tork med ny färg & nya klossar. Nya slangar & tillsnyggning av reglage blir näst steg.

(Ett mått på mitt uselt utrustade garage är det überfeta röda skruvstädet som anas i bakgrunden... :D)
 

Bifogat

  • DSC00396.jpg
    DSC00396.jpg
    241.7 KB · Visningar: 276
  • DSC00397.jpg
    DSC00397.jpg
    241 KB · Visningar: 303
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När jag hålborrat mina skivor, så har jag mätt in och borrat en rad.
Sedan bultat ihop skivorna, så att jag använt hålen som mall för andra skivan.
Lossat bultarna och flyttat ett skruvhål.
Bultat ihop = Två hålrader som mall.

När man gått ett helvarv, så betraktar man sitt verk och funderar på om man skall börja om varvet med en rad hål mellan varje hålrad.
Svårt att förklara.
Lätt att göra.
Bara man har tålamod och pelarborr.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
När jag hålborrat mina skivor, så har jag mätt in och borrat en rad.
Sedan bultat ihop skivorna, så att jag använt hålen som mall för andra skivan.
Lossat bultarna och flyttat ett skruvhål.
Bultat ihop = Två hålrader som mall.

När man gått ett helvarv, så betraktar man sitt verk och funderar på om man skall börja om varvet med en rad hål mellan varje hålrad.
Svårt att förklara.
Lätt att göra.
Bara man har tålamod och pelarborr.

Aah, listigt! Perfekt tips, tackar! :Bugar

Får kika lite närmare på hålmönstret men "rakt" symmetriskt mönster verkar enklast för att slippa spegelvända något. Hålstorlek borde väl vara 6-7mm eller nå't?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Aah, listigt! Perfekt tips, tackar! :Bugar

Får kika lite närmare på hålmönstret men "rakt" symmetriskt mönster verkar enklast för att slippa spegelvända något. Hålstorlek borde väl vara 6-7mm eller nå't?

Spegelvändningen fixar du genom att bulta yttersida mot yttersida.
6-7 mm blir nog bra.
Jag har kört med upp till 8,5mm (färre hål att borra).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Spegelvändningen fixar du genom att bulta yttersida mot yttersida.
6-7 mm blir nog bra.
Jag har kört med upp till 8,5mm (färre hål att borra).

Jo, det slog mig kort efter att jag postat inlägget att spegelvändningen är en bit kaka :)

Hittade dessutom ett par mallar på nätet, blir nog 8mm hål i något enkelt mönster, kanske 6 bågar á 5 hål = 30 hål per skiva. Bara tålamodet som sätter gränsen...

Länkar till mallarna i fall någon har nytta av dom. Just dessa är till xs650, bakskivorna verkar vara samma diameter som på tr1:an fram = :tummenupp Har inte kollat klossarna men borde vara ungefär samma.(länk)
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Såg en bild jag inte sett förut på "hojen" :)
...med EN TILL!

bf30d66fde2c5605b8e2741818663a006cd8f3a8_m.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Såg en bild jag inte sett förut på "hojen" :)
...med EN TILL!

Yepp, har sett dom förr. Har ytterligare en bild eller två på dessa på hårddisken. Hur som helst, RIKTIGT FINA!

Märkligt är att det är samma beställare och byggare... Så killen hade iaf när bilden togs två!

Finns sen flera byggen (inkl mitt) som är inspirerade av dessa cyklar. Dock är det som oftast originalet som är snyggast... och så är det även i detta fall. :huvet
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Yepp, har sett dom förr. Har ytterligare en bild eller två på dessa på hårddisken. Hur som helst, RIKTIGT FINA!

Märkligt är att det är samma beställare och byggare... Så killen hade iaf när bilden togs två!

Finns sen flera byggen (inkl mitt) som är inspirerade av dessa cyklar. Dock är det som oftast originalet som är snyggast... och så är det även i detta fall. :huvet

Jag tycker ditt bygge är as grymt, men faaaan vad de är balla med bakfälgen fram...
du måste nästa ordna till det.

annars som sagt bra gjort:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag tycker ditt bygge är as grymt, men faaaan vad de är balla med bakfälgen fram...
du måste nästa ordna till det.

annars som sagt bra gjort:tummenupp

Tack tack :) Visst är det schysst med den grövre fälgen fram!! :tuttarHalva grejen med dom två cyklarna på bilderna. Halvdrömmer lite om att fixa till något liknande men men har inte resurser eller kontakter för att lösa jobbet som krävs för både fram o bakfälg... så det får vara för tillfället.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nå'n som har erfarenhet av att hålborra bromsskivor & tips på om/hur det görs bäst? Många hål blir det...

Surfat lite utan att hitta några bra tips, förutom att somliga varnar för sprickor etc... Men det verkar inte vara ett ovanligt ingrepp på XV cyklar, så jag tänkte köra på lite hål iaf. :)

Annars så är stötdämparna klara. Byt boxar och "kortat" måttliga 35mm fram. Bak så sänkte jag ambitionsnivån rejält, blev bara tvätt, puts och hammarlack på fjädern.

Bromsoken hänger på tork med ny färg & nya klossar. Nya slangar & tillsnyggning av reglage blir näst steg.

(Ett mått på mitt uselt utrustade garage är det überfeta röda skruvstädet som anas i bakgrunden... :D)

Tänk om min motor såg ut så där :yoparty
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Börjat hänga tebax lite el o grejer. Original säkringsbox är en majestätisk sak med fyra säkringar som jag vill byta ut till något så litet som möjligt som man lätt kan gömma undan. Tips nå´n?

Blir nog omlack av tank o cuts framåt våren. Kikade lite på alternativa bensintankar och hittade detta bygge med CM 400 Honda tank = :tummenupp (Och GSX fälg & gaffel tror jag). Men av lathet så behåller jag tanken som jag har...
 

Bifogat

  • x.jpg
    x.jpg
    58.3 KB · Visningar: 271

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fredagsmys i tvättstugan... :skrämd
 

Bifogat

  • CIMG0680.jpg
    CIMG0680.jpg
    228 KB · Visningar: 175

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Dom 30 år gamla skivorna är numera perforerade. Några hål blev det iaf, 108... inte helt klockrent resultat men får duga med tanke på hobbyborren. Återstår att se om nya klossar, nya stålomspunna slangar och numera ventilerade skivor gör någon skillnad för bromseriet.
 

Bifogat

  • CIMG0713.jpg
    CIMG0713.jpg
    213.4 KB · Visningar: 224
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tittade en gång till på drevpryttlarna och hur jag ska få ditt låsbrickorna på nya drevet. Kom fram till att enklast vore att flytta på båda färsthålen/öronen på låsbrickan så att dom kommer mitt emot varandra men INTE vid något stort hål... Då kan jag använda original "skruvlåsbricka" (köps nytt då detta är trasigt)...

Blir ytterligare två 6mm hål i drevet där jag ritat, borde inte vara några problem hoppas jag. Återstår att se hur lättgängat drevet är.

Bild två hur fästhålen/öronen ska vara (fast brickan felvriden eftersom den nu är olåst).

Buellfox om du läser... kan man få nya fästhål/öron svetsade på brickan till julklapp?? :D

Får nu mäta lite off-set och fundera på hur det ska lösas...
 

Bifogat

  • CIMG0733.jpg
    CIMG0733.jpg
    209.5 KB · Visningar: 125
  • CIMG0732.jpg
    CIMG0732.jpg
    217.1 KB · Visningar: 131
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top