Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Snidade till ett fäste i tunnplåt i dag till höger fotpinne. Principen verkar funka och ser ganska bra ut så det blir till att fixa ett likadant fäste fast i lite tjockare material... Får se om det blir lika lätt att fixa fästen på vänster sida.
 

Bifogat

  • DSC00338x.jpg
    DSC00338x.jpg
    241.5 KB · Visningar: 270

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skulle vilja putsa upp motorn ordentligt under vintern men är osäker på hur jag ska göra detta... Vill ha bort alla svart färg och ha ett "plåtrent" intryck.

Cylindrar, är det bara blästring som funkar för att få bort den gamla färgen? Svårt att komma åt att putsa mellan flänsarna annars, kanske på kemisk väg men, nja... Hur efterbehandla cylindrarna när dom väl är plåtrena?

Motorblock och kåpor borde räcka att polera... tror jag.

Tips??
 

Halvhög

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2010
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Skulle vilja putsa upp motorn ordentligt under vintern men är osäker på hur jag ska göra detta... Vill ha bort alla svart färg och ha ett "plåtrent" intryck.

Cylindrar, är det bara blästring som funkar för att få bort den gamla färgen? Svårt att komma åt att putsa mellan flänsarna annars, kanske på kemisk väg men, nja... Hur efterbehandla cylindrarna när dom väl är plåtrena?

Motorblock och kåpor borde räcka att polera... tror jag.

Tips??

Min teori är att glasblästring skulle vara ett vinnande koncept :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Min teori är att glasblästring skulle vara ett vinnande koncept :tummenupp

Yupp, verkar vettigt! :tummenupp Provade med kemikalier här i dagarna och kom fram till att det inte kommer att funka så då återstår bara blästring...

Men är fortfarande osäker på om cylindrarna ska efterbehandlas på något sätt efter blästringen... olja? lack, nja? obehandlat, kanske?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Yupp, verkar vettigt! :tummenupp Provade med kemikalier här i dagarna och kom fram till att det inte kommer att funka så då återstår bara blästring...

Men är fortfarande osäker på om cylindrarna ska efterbehandlas på något sätt efter blästringen... olja? lack, nja? obehandlat, kanske?

Kolsyreblästring verkar spännande annars.
Eftersom man använder kolsyreis som blästermedium, så blir det inga rester förutom oxiden och lacken som man tar bort.
Går därför att blästra delarna på plats.
Påstås det.
Ytbehandling på kåpor och liknande lättåtkomliga ytor tycker jag funkar bäst med vanligt bilvax.
Det går ganska fort att polera upp igen när det behövs.
Cylindrar är värre.
Skall man ha värmetålig lack, så är BMWs original för bättring av svartkromaterade avgassystem bra.
Men svart.
Svarta cyllar är osnyggt.

Eastwood stainless steel coating var bra och fanns i olika färger, men jag vet inte var man får tag på det nu.

Jag höll på och bättrade med aluminiumspray för bilavgassystem (finns hos mekonomen och andra bilavgassystemförsäljningsställen) när jag fortfarande brydde mig tillräckligt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kolsyreblästring verkar spännande annars.
Eftersom man använder kolsyreis som blästermedium, så blir det inga rester förutom oxiden och lacken som man tar bort.
Går därför att blästra delarna på plats.
Påstås det.
Ytbehandling på kåpor och liknande lättåtkomliga ytor tycker jag funkar bäst med vanligt bilvax.
Det går ganska fort att polera upp igen när det behövs.
Cylindrar är värre.
Skall man ha värmetålig lack, så är BMWs original för bättring av svartkromaterade avgassystem bra.
Men svart.
Svarta cyllar är osnyggt.

Eastwood stainless steel coating var bra och fanns i olika färger, men jag vet inte var man får tag på det nu.

Jag höll på och bättrade med aluminiumspray för bilavgassystem (finns hos mekonomen och andra bilavgassystemförsäljningsställen) när jag fortfarande brydde mig tillräckligt.

Tackar! :tummenupp

Googlade lite igen och verkar som om det vanligaste är att lackera cylindrar & motorkåpor... Blästring kan vara lite vanskligt om man får in sand/glas på fel ställen. Lutar åt att göra ordentligt rent med kemikalier och sedan på med grund & lack i någon alu/silverkulör. Behöver inte bli ett pedantiskt resultat för min del, vill mest ha bort den svarta färgen från cylindrarna...

Hittade en snubbe som gjort ett kalasjobb på en räcer, inkl motor, här: http://www.rolfshemsida.se/cb750F1.htm
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag är smålänning med judeblod.
Ditt drag..

Får erkänna mig slagen den här gången!

Jag får väl hälsa på hos farbror mekonomen och se om han har någon lämplig färg till cylindrarna... Värmetåliga färger finns det ju gott om, hoppas att det fäster bara i cylindermaterialet, gissar att det är någon alu-legering eller dyl. Bör ju även tåla bensin mm...

Nämnda aluminiumspray, är det något som funkade tillräckligt bra?
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Kom en godisbit till med posten idag :tuttar

Ett varmt garage skulle sitta fint nu så att man kunde skruva lite utan att frysa... :huvet :D

(Mätaren hittade jag till ett bra pris på www.xs650shop.de... enda stället jag kunde en liten mätare med indikatorer till ett vettigt pris...)

Är det vanlig vajerdrivning på mätaren?
funderar på att köpa en sån till mitt lilla projekt
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Får erkänna mig slagen den här gången!

Jag får väl hälsa på hos farbror mekonomen och se om han har någon lämplig färg till cylindrarna... Värmetåliga färger finns det ju gott om, hoppas att det fäster bara i cylindermaterialet, gissar att det är någon alu-legering eller dyl. Bör ju även tåla bensin mm...

Nämnda aluminiumspray, är det något som funkade tillräckligt bra?

Jag gillar aluminiumsprayen.
Blir väl inte jättsesnyggt.
Samma yta som det är på avgasdelar man köper till bilen.
Tål i alla fall värmen.
Inte alls säkert med "värmetåliga" färger.

Cylindrarna och topparna blir ju inte alls lika varma som avgasrör.
Men jag är lite rädd för att färg isolerar.
Inte bra på kylflänsar..
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Är det vanlig vajerdrivning på mätaren?
funderar på att köpa en sån till mitt lilla projekt

Yepp, vanlig vajer! Har funkat klockrent förutom kondens på insidan av glaset när det var som allra blötast i somras...

Jag gillar aluminiumsprayen.
Blir väl inte jättsesnyggt.
Samma yta som det är på avgasdelar man köper till bilen.
Tål i alla fall värmen.
Inte alls säkert med "värmetåliga" färger.

Cylindrarna och topparna blir ju inte alls lika varma som avgasrör.
Men jag är lite rädd för att färg isolerar.
Inte bra på kylflänsar..

OK, tackar! :tummenupp Beslutet får mogna lite, ska ju skruva ner grejerna oxå innan det är akutellt att måla... Slänger in en bild när jag kommit så långt.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skulle precis beställa ett drivpaket på nätet men blev lite osäker. Original är 630 kedja med 16-drev fram och 35-drev bak.

Byter till 530 kedja med 17-drev fram och 33-drev bak (från en xs650).

Utväxlingen bibehålls (tror jag) och hålbild på dreven är samma bortsett från ett par hål som jag får borra upp själv. Dreven är väl något tunnare, återstår om detta behöver kompenseras vid montering. So far so good i teorin.

Men är osäker på kedjans längd, original verkar vara 90st länkar (630)... Hur många 530 länkar behövs för minst samma längd? :gnissla

xs650 paketet kommer med 104st 530 länkar. Får kanske lägga in en specialbeställning med extra många länkar... Räcker tex 110st länkar?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Googlade lite och tror att jag lärt mig någe nytt om kedjor som säkert dom flesta redan visste... Hur som helst, en 630 kedja har delning 6/8", så 90 länkar = 90 x 6/8" x 2,54 = 171,45 cm... På samma sätt har en 530 kedja delningen 5/8", så dom 104 länkarna = 104 x 5/8" x 2,54 = 165,1cm... RÄCKER INTE ... men 110 länkar blir drygt 174 cm så där finns lite marginal. Dags att beställa! :)

Vilket tråkigt inlägg, jag vet... :tungan :trött

(Edit: Än nördigare blir det om man tänker sig att totala omkretsen på nya dreven blir mindre, dvs kortare kedja funkar... 104 länkar kanske skulle räcka... men beställer en längre iaf och kortar efter behov. /Nörd :pangihuve)
 
Last edited:

Buell fox

FINNS VILJAN FINNS VÄGEN.
Gick med
28 Feb 2010
Ort
oskarshamn
Hoj
bmw 1150 ROCKSTER
Ha ha ha ha ........FAN vad du grubblar (men hur ska du få ihop kedjan???? lås/nit??)
det är frågan.lite nojigt va..ha ha ha
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ha ha ha ha ........FAN vad du grubblar (men hur ska du få ihop kedjan???? lås/nit??)
det är frågan.lite nojigt va..ha ha ha

säften!!! :sissy ja, jag vet, för mycket snack och för lite tid för verkstad :(

skoja inte om kedjan, jag är ju nojig som det är, clip som lossnat, nitlås som glappat, drevmuttrar som lossnat, kejda som bara blir längre och längre... :skrämd

jaja, hoppas på att få loss lite tid och skruva framöver men det är nog kört...
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
Skulle precis beställa ett drivpaket på nätet men blev lite osäker. Original är 630 kedja med 16-drev fram och 35-drev bak.

Byter till 530 kedja med 17-drev fram och 33-drev bak (från en xs650).

Utväxlingen bibehålls (tror jag)

Men vänta lite nu! Om du går upp en kugg fram och ner två bak, bör du få en kännbart högre utväxling. Hojen behöver väl knappast bli slöare!?
Jag menar, man gör ju motsvarande modifiering, fast tvärt om (ner en fram, upp två-tre bak), för att få hojen piggare.

För övrigt så gillar jag hojen! :tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men vänta lite nu! Om du går upp en kugg fram och ner två bak, bör du få en kännbart högre utväxling. Hojen behöver väl knappast bli slöare!?
Jag menar, man gör ju motsvarande modifiering, fast tvärt om (ner en fram, upp två-tre bak), för att få hojen piggare.

För övrigt så gillar jag hojen! :tummenupp

XV1000motorn har en jämn och fin vridmomentskurva som bara mår bra av högre växling.
Original har man en ganska oanvändbar etta och för låg femma.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Men vänta lite nu! Om du går upp en kugg fram och ner två bak, bör du få en kännbart högre utväxling. Hojen behöver väl knappast bli slöare!?
Jag menar, man gör ju motsvarande modifiering, fast tvärt om (ner en fram, upp två-tre bak), för att få hojen piggare.

För övrigt så gillar jag hojen! :tummenupp

SANT! :tummenupp Tack för påpekandet, vet inte hur jag kunde tänka snett då detta är något som jag har helt klart för mig... Bakdrev finns inga alternativ vad jag känner till, men fram kan jag ta ett 16 drev om jag vill.

Kul att du gillar hojen! :) Har lite ambitioner för vintern men verkar som om tiden bara rinner iväg utan att jag får något gjort... Får se hur det artar sig.

XV1000motorn har en jämn och fin vridmomentskurva som bara mår bra av högre växling.
Original har man en ganska oanvändbar etta och för låg femma.

Oxå sant! :tummenupp

Men jag gillar accet som det är, gör mig inte så mycket att den går på höga varv vid lite "högre" hastigheter. Högre = upp till runt 160 enligt nya mätaren :D Men men, en liten modifiering skulle nog funka bra. Har för mig att en kugg fram gör ca 5% och två kugg bak ca 5% till på varvtalet vid konstant hastighet.
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top