Vilket tält skulle du valt?

Vilket tält skulle du valt?


  • Antal röstningar
    0
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ställningen hittills är totalt tre röster, fördelade med en röst per alternativ. Nu blev det ju helt plötsligt mycket enklare att välja. :hihi

Tack för rösterna i alla fall! Måste bestämma mig idag, så rösta på om ni har lite tid över att läsa lite kort om tälten.

Kan ge min syn på det hela hittills:

Alt. 1 är lätt och tar minst plats nedpackat, men är också något mindre än alt. 2. Det handlar i och för sig endast om centimetrar.

Vattenpelartrycket på 1 och 2 är 5000mm, vilket ju är bra, medan alt. 3 har 3000mm.

3:an är det som är allra störst, med till och med ståhöjd i yttre utrymmet. Det väger dock lite väl mycket och storleken nedpackat är störst.

Lutar alltså åt 1 eller 2, och då nog mest åt 1. Men någon kanske har bra argument mot det?
 
Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Voyager 3 väger minst och tar minst plats ihopfällt. Jag är en sån som tycker om att spara på vikt och utrymme.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Voyager 3 väger minst och tar minst plats ihopfällt. Jag är en sån som tycker om att spara på vikt och utrymme.

Det gillar jag också. Det enda jag tänker på, som känns positivt med Indian Eye, är att om man är ute en längre tid kan utrymmet kanske kännas rätt skönt? Man verkar ju till och med kunna ha bord och stolar inne i tältet. :) Men det är kanske jobbigt i längden att släpa på det ett antal hundra mil.
 

geesgbg

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki zxr 750,Dnepr mt solo, Dnepr mt sida.
mina erfarenheter säger att det skall gå lätt att sätta upp, tydliga delar om det är mörkt när man monterar, och framförallt lätt..

Tror under normala förhållanden att alla dom tälten duger bra! är nog bara en smaksak när man ser det..

Jag skulle rekomendera ett helt annat tält dock, Keron, dock i en annan prisklass har jag för mig,

min 5a.
 

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
En sak som dock kan vara värt att tänka på är. Väljer du det större tältet kommer du kunna ha mer saker i tältet. Men utrymmer i tältet kommer fortfarande kännas lika som i det mindre tältet där du inte kan trycka in lika mycket:)
Allt beror på hur mycket prylar du vill ha med dig. Ska du stanna på flera ställen och slå upp tält lite här och var är det smidigare med ett mindre tält med mindre grejer.
Ska du stanna på ett och samma ställe en längre tid kan det vara skönt med mer prylar och ett större tält.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Är det något speciellt skäl att du väljer tunneltält o inte ett självstagande kupoltält?

Du får iof lite mer plats i tältet och absid med ett tunnel men ska du tälta på platser dät marken inte tillåter så många tält pinnar så fundera i kupol banorna.

Är också en plats o vikt jägare så jag hade valt det lätta, har dock ingen erfarenhet av Robens tält.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Är det något speciellt skäl att du väljer tunneltält o inte ett självstagande kupoltält?

Du får iof lite mer plats i tältet och absid med ett tunnel men ska du tälta på platser dät marken inte tillåter så många tält pinnar så fundera i kupol banorna.

Är också en plats o vikt jägare så jag hade valt det lätta, har dock ingen erfarenhet av Robens tält.

Absid vill jag gärna ha. Dels för att kunna lägga grejor där, men även att kunna sitta och äta när det regnar.

En sak som dock kan vara värt att tänka på är. Väljer du det större tältet kommer du kunna ha mer saker i tältet. Men utrymmer i tältet kommer fortfarande kännas lika som i det mindre tältet där du inte kan trycka in lika mycket:)
Allt beror på hur mycket prylar du vill ha med dig. Ska du stanna på flera ställen och slå upp tält lite här och var är det smidigare med ett mindre tält med mindre grejer.
Ska du stanna på ett och samma ställe en längre tid kan det vara skönt med mer prylar och ett större tält.

Visst är det skönt med utrymme! Men tänkte nog inte stanna på ett ställe en längre tid. Kanske max tre dagar. Och åker man på hojsemester har man ju inte så många saker med sig. :) Tar man däremot bil så har man sakerna i bilen.

Biltema Kevon, 299:-

Fungerar utmärkt på hojsemestern.

Såg fint ut, men om det ösregnar i tre dagar, är det fortfarande torrt där inne?

Det tältet som du få in mest öl i.

:tummenupp

mina erfarenheter säger att det skall gå lätt att sätta upp, tydliga delar om det är mörkt när man monterar, och framförallt lätt..

Tror under normala förhållanden att alla dom tälten duger bra! är nog bara en smaksak när man ser det..

Jag skulle rekomendera ett helt annat tält dock, Keron, dock i en annan prisklass har jag för mig,

min 5a.

Har tittat på Hilleberg-tält, både Keron 3 GT och Nallo 3 GT, men som du säger ligger de i en annan prisklass. Så pass mycket tältar jag inte så det känns värt det priset. Fina är de i alla fall!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top