Resekamrat sökes

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Vecka 28-29 hade jag tänkt åka på MC-semester med några vänner. Nu är det emellertid så att mina vänner har bangat av olika anledningar. Så nu söker jag någon/några som är villiga att hänga på. Ingen resväg är spikad. Personligen skulle jag gärna se Frankrike. Tonvikten kommer att ligga på mycket hojåka snarare än sightseeing och sprit. Jag har rätt låg budget så det kommer bli övernattning i tält eller billiga vandrarhem. Ett intressant alternativ vore att att dra ner till Sachsenring om det fortfarande finns biljetter till MotoGP.

Du bör självklart ha egen hoj. Men jag skulle kunna tänka mig att skjutsa om du är tjej och har egen utrustning.

Skicka intresseanmälan via PM eller mail så kan vi ta detaljerna den vägen.

Hoppas på många intresserade.
/Kiwi
 
Last edited:

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
Om du nu har 2 veckor på dej för mc åka
varför tar du då inte en tur ner till alperna istället
 

Tuneman

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Lund/Halmstad
Hoj
Yamaha YZF600-R -96
Jag har faktiskt funderat på att leta reda på någon, som du nu gör här, väldigt länge, just för att få en trevlig hojsemester eller sista-minuten-resa eller nåt i den stilen. I och med det är det alltså mycket möjligt att jag är intresserad nu! :) Kan eventuellt ha nån mer polare som också är sugen. Nu har jag iofs precis kommit hem från en veckas hojåka, men om man bara kan få ledigt skulle det inte sitta fel med ett par veckor till!

Hur är det med ålder osv? Jag är 20, så kör strypt än så länge, men kommer få plocka brickorna tills dess, om det nu bär ner mot Autobahn och andra större vägar..

Hade vart riktigt skoj om det blev nåt av, men jag kan inte lova så mycket just nu.. Kollar in i tråden om nån dag igen iaf!
 

pepperono

king of v-twin
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Bromma
Hoj
suzuki sv 1000s -04
DU...Håll ditt visir stängt hela resan...så du inte råkar på vråkar??:tummenupp
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Modigt att söka ressällskap på det här sättet.
Själv väljer jag reskompisar lika noga som jag väljer sängpartner. När man är ute och reser, och får lite för lite sömn är det nära till hands att bli oense om allt möjligt... inte minst resväg. Vid minsta tvekan reser jag hellre själv, har gjort det flera ggr och trivs bra med det, det blir en annan slags resa...
Men lycka till.
 

bromannen

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Ort
Tyresö
Hoj
GSXRF 1250 (wtf?)
Jag har bokat in semester v 30-33 för egen del men vete fan vad jag ska göra då :( Förra året for jag nedåt alperna på egen hand men det sög tyvärr för mig iaf.

Jag vet hur kinkigt det kan bli vid tekniska missöden, dåligt väder, missade avtag eller vad det nu är och håller i viss mån med carleson om hur viktigt det är att välja reskompisar. Däremot håller jag inte med om att det är kul att resa själv, men det beror ju på hur man är som person.

Jag kände mig mest ensam och utelämnad på ett sätt som var dels obehagligt och dels lite spännande. Vad som däremot sög totalt var kvällarna, då jag bara kände mig totalt ensam hela tiden och uttittad av alla... Lite paranoja på gång :(.

Utan någon att ta en öl tillsammans med och planera nästa dags strapatser så började mina tankar vandra lite mer än vad som är bekvämt... Men det är ju jag som borde tagit med mig lite Valium så hade allt säkert gått prima :) För en annan typ av människa kan jag tänka mig att det är toppen! Det går ju liksom att kliva in på första bästa ölstuga och börja snacka med nån slumpmässigt utvald person, så har man lite sällskap.

Om man ska åka med folk man inte känner riktigt ordentligt så tror jag att en god idé är att se till att alla är självständiga, går att nå på mobiltelefon och har vissa gemensamma delmål. Sen kan man välja att åka i grupp eller var och en för sig och mötas upp lite här och där beroende på hur samspelet funkar efter resans gång. Självklart bör man hjälpas åt vid tekniska haverier och andra tråkigheter (som dock bör undvikas i möjligaste mån genom att alla kör fräscha och nyservade hojar).

Ett annat tips för den opportunistiskt lagda kan vara att åka ned till nåt beprövat bikerställe och hänga några dagar och försöka ragga södergående ressällskap. Jag tänker i första hand på Willa Löwenherz men det finns säkert fler ställen. På "villan" träffar man alla möjliga typer av hojåkare. Touring-vingar med sidvagn och släp, norrmän som kör Lofoten-Kroatien på sina touringmodifierade R1:eek:r med massa packning och diverse lokala tyska bikers. En salig blandning :) Kanske hittar man någon som ska åt ungefär samma håll som man själv tänkt sig som man kan åka med.

Om någon annan person som inte räds touringkörning tänker fara nånstans roligt kring v 30-33 (jag är lite flexibel) så är jag intresserad av sällskap! Annars får jag se vad det blir.

Jag kan bidra med viss erfarenhet (har blivit några resor med sällskap också, inte bara förra årets lätt misslyckade solo-resa) och enligt mig roliga förslag på resmål. Jag är inte ute efter party party utan mer att se mig omkring och köra roliga vägar av ett slag som man inte hittar här hemma (alppass :yoparty). Sen är jag lite av en skogsmulle som även uppskattar vandring, mtb och såna saker, men den sidan kan jag nedprioritera om jag åker med nån som har andra prioriteringar. Jag skulle gärna prova skärmflygning i alperna. Öppen för andra förslag.

Å andra sidan räknar jag ganska kallt med att majoriteten här på sporthoj tycker att 10 mil motorväg är rena tortyren som bara en idiot skulle utsätta sig för. Detta är nog inte rätt forum att söka ressällskap, men vad ska man göra? Kryllar inte av unga touringinriktade (och då menar jag inte fisköra rakt fram hela tiden, utan att man kör långt med packning) hojåkare tyvärr :(. Det finns så jäka mycket grymma vägar. Hur mycket som helst egentligen, bara i Tyskland. Synd på allt som så många missar...

Till trådskaparen:
Jag skulle gärna haka på (eller åtminstone allvarligt överväga det) men din tidslucka passar inte mig. Dessutom instämmer jag med Frick om att två veckor lämpar sig bättre för en alpresa än rivieran. Kanske Moseldalen och Nürburgring som ett alternativ eller en snabbvisit på resan ned eller upp.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det är precis vad vi ska göra , jag o en kompis. Månd 21/7 kliver vi på Autozug i Hamburg , för att slippa mala Autobahn , o landar i Munchen morgonen efter,...sen väntar 2 v i Europa med koncentration på just alppass ! Vi kommer avverka ca 530 mil igenom 12 länder inklusive Sverige. Hemresan går genom de gamla öststaterna Ungern , Slovakien , Tjeckien o sen färja från Gdynia , Polen.
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Börjar känna en viss abstinens att komma iväg ner i Europa och köra lite roliga vägar...gärna alpvägar.

Var nere i Österike/Italien förra sommaren och där finns ju en hel del fina vägar.

Så skulle kunna hänga på nån gång v 29-31...
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
hade fundering på att inte göra någon längre resa i år
fast man blir ju jävligt sugen nu när säsongen är här

jag var föresten också nere i alperna förra året
och hade det trevligt och fick mer smak

v29-30 skulle passa bra för mej om det skulle bli någon resa ner mot alperna
eventuellt ledig även v 31
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
J

Till trådskaparen:
Jag skulle gärna haka på (eller åtminstone allvarligt överväga det) men din tidslucka passar inte mig. Dessutom instämmer jag med Frick om att två veckor lämpar sig bättre för en alpresa än rivieran. Kanske Moseldalen och Nürburgring som ett alternativ eller en snabbvisit på resan ned eller upp.

Det är inte omöjligt att jag kan senarelägga min semester. Eller ta ledigt då också. Jag funderar på att dra ner till Österrike 18-19 Juli. (Det är iofs v29.) De har någon slags metal-festival då. http://www.kaltenbach-openair.at/

Öland som någon annan föreslog kan också va trevligt om ni inte ska sitta och kröka hela tiden. Jag har gått och blivit godtämplare.

Jag är öppen för förslag.
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
En grov resväg man skulle kunna ta

Tåg från Hamburg till avignon långt ner i frankrike
Sen köra resterande mil ( ca 25 )mot monacka där route-grandes-alpes börjar som är ca 60 mil
( http://www.route-grandes-alpes.com/pages/home/index.php )

Sen efter route-grandes-alpes kör man mott schwitch-österike
Och börjar köra igenom berömda pass som Furkapass,Grimselpass.( stelvio i italien )
Möjligtvis avslut med Grobglockner pass och sen avfärd mot Munchen för tåg tillbaka till hamburg

Sen om man åker tåg eller inte handlar ju även om ekonomi
Så det beror ju på vad medresenärer har för tänkt budget

det är ju bra att ha en ungefärlig resplan färdig från start
Sen kan man ju göra avstickare och ändra eftersom

Som föra året tex när vi var i schweiz och funderade på nästa dags resväg
Och kom fram till att vi båda ville upp i paristornet
Ca 80 mil senare var vi där

Angående boende så föredrar jag tält
Då det är lättare att få en plats på en camping
istället för att leta reda på lediga rum/stuga
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
En grov resväg man skulle kunna ta

Tåg från Hamburg till avignon långt ner i frankrike
Sen köra resterande mil ( ca 25 )mot monacka där route-grandes-alpes börjar som är ca 60 mil
( http://www.route-grandes-alpes.com/pages/home/index.php )

Sen efter route-grandes-alpes kör man mott schwitch-österike
Och börjar köra igenom berömda pass som Furkapass,Grimselpass.( stelvio i italien )
Möjligtvis avslut med Grobglockner pass och sen avfärd mot Munchen för tåg tillbaka till hamburg

Sen om man åker tåg eller inte handlar ju även om ekonomi
Så det beror ju på vad medresenärer har för tänkt budget

det är ju bra att ha en ungefärlig resplan färdig från start
Sen kan man ju göra avstickare och ändra eftersom

Som föra året tex när vi var i schweiz och funderade på nästa dags resväg
Och kom fram till att vi båda ville upp i paristornet
Ca 80 mil senare var vi där

Angående boende så föredrar jag tält
Då det är lättare att få en plats på en camping
istället för att leta reda på lediga rum/stuga

Nu börjar det ju låta intressant, tror nog inte jag kan låta bli att åka i år...jag som inte ens skulle köpa mc denna säsong...

När det gäller biltåg vet jag inte om jag var så imponerad över dessa, åkte hamburg till munchen förra året men bekvämt var det inte även fast man tillomed hade köpt dyrare kupé, det blev inte många timmars sömn den natten med alla ryck och hastiga inbromsningar.
Sen har ju framförallt tyskland många fina mc-vägar, man måste ju inte köra autobahn. Jag hittade denna länk: http://www.tyskland-info.se/SVE/destination_tyskland/master_tlfstrasse-id15.htm

Sen när det gäller boende är det ju rätt bekvämt att slippa släpa på tält och sovsäckar mm, detta hämmar ju körningen på alpvägarna :) ...ju lättare packning desto bättre, tankväska och packsäck, eller mjuka sadelväskor brukar ju svälja det man behöver...den perioden som planeras här är lite av mellansäsong iallafall i österrike så att hitta "zimmerfrei" skall inte vara några problem.

Men jag är anpassningsbar, har inga problem med tält förutom min hojs begränsade packmöjligheter...
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
vi körde enbart autoban ner förra året
det går ju snabbt ner men förbannat tråkig körning

så den Tyska Motorcykelvägen kan ju vara ett fungerande alternativ istället för tåg och autoban

annars hur funkar det med körningen på en TRX 850
vad brukar du ligga i för hastighet på tex autoban ?

hur är det med Zimmer Frei
finns det kartor dom finns utmärkta på
eller måste man börja leta runt 16.00 efter kvällens boende ?
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
vi körde enbart autoban ner förra året
det går ju snabbt ner men förbannat tråkig körning

så den Tyska Motorcykelvägen kan ju vara ett fungerande alternativ istället för tåg och autoban

annars hur funkar det med körningen på en TRX 850
vad brukar du ligga i för hastighet på tex autoban ?

hur är det med Zimmer Frei
finns det kartor dom finns utmärkta på
eller måste man börja leta runt 16.00 efter kvällens boende ?

Tåg är helt okej, är ju ett snabbt sätt att transportera sig på, kostar ju dock runt 3500-4500 per person till Avignon enligt DBautozug, dessutom går tåget bara onsdagar.

Har aldrig kört autobahn med TRX:en, dock är den högt växlad så på femman bör jag ligga 110+ för att hojen skall gå bra, 120-160 är bra marschfart känns det som...att ligga 200+ känns inte som nåt alternativ vilket jag antar att det inte är på en GSX1400 heller.

Zimmer frei är typ bed and breakfast, privata bostäder med 2-5 rum för uthyrning, ordet zimmer frei kommer ju av skyltarna som står utmed vägen som talar om att det just finns lediga rum. Brukar vara rätt billigt med, cirka 20-30euro om man inte måste ha eget rum detta inklusive frukost. Normalt sett är det inte svårt att hitta boende även senare på kvällen, det är när man är mitt på landsbygden man kan få leta men oftast finns det i alla något större byar.
Förra sommaren var jag nere 18:juli och framåt, då kändes det lite som lågsäsong, man bodde i princip ensam på dessa "zimmer frei" ställena.
 

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
jag kollade också på tåget ditt ner nu
och avgången var ju runt 13.00 på dagen
vilket känns som en dum tid att passa

då stämde ju tåget til Lörrach, bättre lastning ca 1930
vilket innebär att man hinner ditt på en dag
OM man bestämmer sej för att ta tåg en bit av vägen

själv brukar jag ligga runt 130-150 på längre resor
om det nu inte är någon som vill köra fortare

enligt senaste långtids väderleksrapporterna i sverige
verkar det bli en liknande sommar som förra året
så motivationen att åka iväg minskar ju inte direkt
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Nu har jag tröttnat på er era jävla liggsår. Jag ger mig ut på egen hand. Kom gärna fram och hälsa om ni ser mig på eller vid sidan av vägen.

Första anhalten blir Roskilde by för att kanske dricka ett par öl och hälsa på polare som ska på festivalen. Sedan bär det vidare söder ut.

Hojen är packad och klar. I packningen finns bla 10 par tubsockor (av märket friends) regnställ och promenadskor. Har även införskaffat en digitalkamera (stort tack till teknikmagasinet)så jag kommer posta bilder löpande i min resedagbok. DVS den här tråden. Klockan är 17,15 lokal tid och jag beräknar att korsa stora bält för skymmningen.

Min frukost idag: Red Bull 25cl + 1 Snickers.
Min avföring är porös och randig som en tigerkaka. Faller sönder när jag tar i den.

Ipoden kommer köra random. Blandat metal och elektronikst. Ernst Rolf i händelse av regn.

l_e1c8797a4553321c8b65753d85157198.jpg


PS det står Shoei på hjälmen
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Nu har jag tröttnat på er era jävla liggsår. Jag ger mig ut på egen hand. Kom gärna fram och hälsa om ni ser mig på eller vid sidan av vägen.

Första anhalten blir Roskilde by för att kanske dricka ett par öl och hälsa på polare som ska på festivalen. Sedan bär det vidare söder ut.

Hojen är packad och klar. I packningen finns bla 10 par tubsockor (av märket friends) regnställ och promenadskor. Har även införskaffat en digitalkamera (stort tack till teknikmagasinet)så jag kommer posta bilder löpande i min resedagbok. DVS den här tråden. Klockan är 17,15 lokal tid och jag beräknar att korsa stora bält för skymmningen.

Min frukost idag: Red Bull 25cl + 1 Snickers.
Min avföring är porös och randig som en tigerkaka. Faller sönder när jag tar i den.

Ipoden kommer köra random. Blandat metal och elektronikst. Ernst Rolf i händelse av regn.

l_e1c8797a4553321c8b65753d85157198.jpg


PS det står Shoei på hjälmen

JEEESUS! Inte undra på att ingen vågade åka med dig!!! Du ser ju ut som en påtänd håååårdråååckare ju!!! :yoparty

Lycka till i Europa nu!! :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top