Triumph Thruxton-tråden.

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
thruxtonerich- Har du borrat upp din till 904cc? Vad ger det i effekt, och vad fick du betala för det?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
thruxtonerich- Har du borrat upp din till 904cc? Vad ger det i effekt, och vad fick du betala för det?

Jag kan se din framtid: Thruxton tråden kommer att ge dig mycket glädje och en tom plånbok :D
Glöm inte slänga upp lite bilder när du bytt till clip-on. Det kommer bli mycket snyggare imho (töntig förkortning)!

Idag kom som sagt mina nya stötdämpare (Bitubo wme). Beställde i tisdags kväll och UPS var här första gången på fredagen, alltså tre arbetsdagar senare. Inte illa!

Jag var ju som ni vet lite orolig över att byta helt själv, men det löste jag galant på 25minuter inklusive promenad till och från garaget. Det var ju pretty straight forward som amerikanarna skulle sagt. Av med avgassystemet för att få lite extra utrymme (funkar säkert även med systemet på), sen en sidan i taget. Vid bytet av den andra dämparen fick jag ta ett grabbatag med ena armen för att lyfta upp hojen lite, annars inga konstigheter alls. Eftersom jag som sagt var själv, så har jag inte ställt in de ännu, så det får bli nästa lilla projekt. De finns med silvriga fjädrar också, men detta blev kanon tycker jag. Ber om ursäkt för de fula iphonebilderna.
 

Bifogat

  • IMG_2086.jpg
    IMG_2086.jpg
    238.5 KB · Visningar: 85
  • IMG_2081.jpg
    IMG_2081.jpg
    245.3 KB · Visningar: 67
  • IMG_2082.jpg
    IMG_2082.jpg
    239.7 KB · Visningar: 81
  • IMG_2083.jpg
    IMG_2083.jpg
    243.2 KB · Visningar: 69
  • IMG_2084.jpg
    IMG_2084.jpg
    239.5 KB · Visningar: 124
  • IMG_2085.jpg
    IMG_2085.jpg
    240.1 KB · Visningar: 92
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Erich, är detta kanske din nästa mod? :D

Rolig sida! Hittade annonsbilden på min hoj från när jag hittade den på blocket:
8732_1212646683559_1361149_n.jpg


Lite skillnad :)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
thruxtonerich- Har du borrat upp din till 904cc? Vad ger det i effekt, och vad fick du betala för det?
Ja det har jag, finns beskrivet längre bak i tråden så kollar du från i höstas ungefär så hittar du det mesta redovisat. Effekten är inte mätt än men bör vara runt eller strax under 85 pållar på bakhjulet om jag jämför med andra med liknande moddar dvs. 904 cc, FCR 39:eek:r, vassare kammar och portad topp (30% högre flöde än org.) Enbart 904 cc ger dig runt 70 plus hästar om du har ett bra avgassystem. På en insprutare blir det nog lite annat också för att få det att lira ihop.
@tmax..stödhjul och extra vindfång?? nej tack !! men ganska fränt att se på!
 
Last edited:

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Körning på Rudskogen måndagen den 13/8 kl 17:00

Føreløpig aktivitetsplan 2012:

13.08.2012: Kjørekurs/banedag på Rudskogen kl 1700-2100 (oppmøte kl 1600). Dette er et kjøre-/sikkerhetskurs for registrerte sykler med originalt eller godkjent eksosanlegg. Vi deler som vanlig opp i 3 puljer (lite, noe og mye erfaring), og har erfarne instruktører.
Pris kr 600,- og påmelding til André på mail.


http://www.alf-graarud-motor.no/
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Körning på Rudskogen måndagen den 13/8 kl 17:00

Føreløpig aktivitetsplan 2012:

13.08.2012: Kjørekurs/banedag på Rudskogen kl 1700-2100 (oppmøte kl 1600). Dette er et kjøre-/sikkerhetskurs for registrerte sykler med originalt eller godkjent eksosanlegg. Vi deler som vanlig opp i 3 puljer (lite, noe og mye erfaring), og har erfarne instruktører.
Pris kr 600,- og påmelding til André på mail.


http://www.alf-graarud-motor.no/

http://www.youtube.com/watch?v=xQaPSgCf0b0&feature=player_embedded
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Ja det har jag, finns beskrivet längre bak i tråden så kollar du från i höstas ungefär så hittar du det mesta redovisat. Effekten är inte mätt än men bör vara runt eller strax under 85 pållar på bakhjulet om jag jämför med andra med liknande moddar dvs. 904 cc, FCR 39:eek:r, vassare kammar och portad topp (30% högre flöde än org.) Enbart 904 cc ger dig runt 70 plus hästar om du har ett bra avgassystem. På en insprutare blir det nog lite annat också för att få det att lira ihop.
@tmax..stödhjul och extra vindfång?? nej tack !! men ganska fränt att se på!

Jag tror du får mer än så.
Jag bänkade min med Powercomaner5, KN filer, rensad luftburk och fick 70hp och 70Nm.

Läste en hoj blaska där dom satt på bigbore, något höjt komp, andra fuggar, men utan portning och utan kam ändring och dom hamnade kring 90 om jag inte minns fel. Tysk tidning dessutom :hihi
Dom bytte till Barnett koppling :tummenupp

Urban som hade Traja center i Stockholm förrut hade 100 ponnys i sin Speedmaster...
Han hade hårdare fjädrar men hade lite slir ibland...
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Ja det har jag, finns beskrivet längre bak i tråden så kollar du från i höstas ungefär så hittar du det mesta redovisat. Effekten är inte mätt än men bör vara runt eller strax under 85 pållar på bakhjulet om jag jämför med andra med liknande moddar dvs. 904 cc, FCR 39:eek:r, vassare kammar och portad topp (30% högre flöde än org.) Enbart 904 cc ger dig runt 70 plus hästar om du har ett bra avgassystem. På en insprutare blir det nog lite annat också för att få det att lira ihop.
@tmax..stödhjul och extra vindfång?? nej tack !! men ganska fränt att se på!

Jag tror du får mer än så.
Jag bänkade min med Powercomaner5, KN filer, Arrow 2-1 rör, rensad luftburk och fick 70hp och 70Nm.

Läste en hoj blaska där dom satt på bigbore, något höjt komp, andra fuggar, men utan portning och utan kam ändring och dom hamnade kring 90 om jag inte minns fel. Tysk tidning dessutom :hihi
Dom bytte till Barnett koppling :tummenupp

Urban som hade Traja center i Stockholm förrut hade 100 ponnys i sin Speedmaster...
Han hade hårdare fjädrar men hade lite slir ibland...
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vi får väl starta en bänknings-fond, så vi får ett exakt svar. Det blir svårt att leva med ovissheten om hur många pållar Sveriges snabbaste thruxton har. :D
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hur kan det komma sig att du oftast har de mest dräpande kommentarerr'na?? Jag vill gärna veta hur dina nya stötar funkar Under Pressuere???
Hasse D

jSG

Dräpande? Jag menade ju allvar! Inte med fonden såklart, men jag vill ju på allvar gärna veta hur många hästar hojen har! -Och det är väl den hojen som thruxton-motorn fått mest arbete utfört på i Sverige, vad jag vet?? -Det var inget ont menat alls och uppfattades det så, så ber jag om ursäkt!

Ang dämparna, så har jag bara kört någon mil med de än så länge och tyckte inte originalen var särskilt dåliga innan jag bytte. Det är MASSVIS med tjöt på andra forum om att originalen är så sjukt dåliga att man i princip måste byta ut de, men det har jag alltid tyckt varit överdivet. För att inte smutsa ner tråden här allt för mycket, skapade jag en annan tråd om inställningen av de (länk nedan). Från min korta guppiga runda tycker jag att de känns mycket mindre stötiga över gupp, såväl små som stora. Originalen hade jag på näst hårdaste inställningen (testade även mjukare). Mjukare hantering av guppen har de nya helt klart, utan att kännas svampig. Jag har dock inte testat i högre farter ännu, utan bara i innerstan. Initialt måste jag dock säga att jag är nöjd över att jag bytte, men glad att jag inte pungade ut allt för mycket pengar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257016-D%E4mparinst%E4llning-sj%E4lv-vs-proffs
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Bjuder på en liten mod och några frågor... :banana

Jag är nog inte ensam om att ha letat efter en sjätte växel när man ligger längre sträckor på 90 och 110 vägar så för en dryg evighet sedan köpte jag ett något mindre bakre drev (en eller två tänder mindre än original). Nu är det monterat tillsammans med ny guldig kedja (var ju tvungen att hitta på något när det ändå skulle mekas:smasha) och nytt främre drev i originalstorlek.

Jag vet att det vanligaste snarare är att gå upp en tand i storlek fram men jag var lite rädd för att skillnaden skulle bli för stor. Första intrycket är att skillnaden är marginell men tillräcklig. :tummenupp

Frågan är dock om hjulet hamnade för långt bak. Det finns lite justeringsmarginal kvar men mindre än tidigare dels eftersom jag inte vill kapa kedja för mycket, dels pga att den bakre klingan som sagt är något mindre än tidigare. Snälla säg att det är lugnt för jag skulle gärna slippa göra om allt...

Kedja.jpg

Yonsson - Berätta gärna hur det går med injusteringen av dämparna! Jag håller på att lära mig mina Öhlinare och lyssnar gärna på dina (och andras) erfarenheter.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Frågan är dock om hjulet hamnade för långt bak.
View attachment 367499

Yonsson - Berätta gärna hur det går med injusteringen av dämparna! Jag håller på att lära mig mina Öhlinare och lyssnar gärna på dina (och andras) erfarenheter.

Nu är jag absolut INTE rätt man att svara på din fråga om däcket, men jag kollade faktiskt hur mitt satt tidigare idag i och med att jag var där nere och pillade och på mitt backdäck sitter justeringsmojängen långt åt andra hållet. Två klick bakifrån (till det svarta fästet) för att vara exakt. Då borde väl mitt däck sitta längre bak än ditt eller? Noterade även att det inte var samma avstånd på mojängen på båda sidorna. Ena var två streck in och andra tre. Det kan väl knappast vara bra eller? :va

Kolla länken under för inställningarna
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257016-D%E4mparinst%E4llning-sj%E4lv-vs-proffs

Edit: Nu tänkte jag snett. Mitt sitter alltså längre bak än ditt.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag är nog inte ensam om att ha letat efter en sjätte växel när man ligger längre sträckor på 90 och 110 vägar så för en dryg evighet sedan köpte jag ett något mindre bakre drev (en eller två tänder mindre än original). ..... Jag vet att det vanligaste snarare är att gå upp en tand i storlek fram men jag var lite rädd för att skillnaden skulle bli för stor. Första intrycket är att skillnaden är marginell men tillräcklig
Nä, här är en till. Fast jag gick ju den mer traditionella vägen, en kugg upp framtill. Hur mycket ändades varvtalet med ditt nya drev? Vill minnas att originaldrevningen ger c:a 80 km/t vid 3000 varv och 90 vid 3500 (eller minns jag fel? man glömmer fort!). Vad har du för varvtal?

19 kugg fram i s f 18 gör inte mer än c:a 400 varv - något ovetenskapligt mätt utifrån minnesbilder före/efter. Och jag är nöjd med det, trots att det finns de som anser att jag drevat åt helt fel håll. :D

Jag gillar att ha ett något längre register, främst på 3:an och 4:an, på de småvägar som jag ofta kör. 4:an räcker längre, och jag växlar mindre nu än förra året. hs01jowe (ett jäkla nick - omöjligt att komma ihåg!) som tidvis låg bakom mig under Vätterrundan noterade att han växlade oftare på krokvägarna i Östergötland än vad jag gjorde (= pga längre 4:a).

Det visar sig, tycker jag, att den här effekten på 3:an och 4:an nästan blev mer intressant än den som jag egentligen ville ha från början - dvs lägre varv i högre fart på 5:an (eller helst en sjätte växel!:)).
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Solen skiner!
Bohustur (kortare) i eftermiddag?
Svara asap, jag går och tar fram stövlarna om 10 minuter...

EDIT: nu rullar jag! (kl 13.35)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Tmax 500 - Jag ska dubbelkolla varvtalet vid 80 respektive 90 som refferens. Jag tror inte att det är så stor skillnad men placeboeffekten finns i vart fall där...

Edit - 80km/h=2800rpm, 90km/h=3300rpm. Förändringen är alltså mycket liten om man minskar storleken med bara två kuggar. Hade jag gjort om det hade jag ökat till 19 kuggar fram som "alla" andra.

Yonsson - Jag är inte säker på att jag riktigt hängde med. Justeringsskruvarna bör hursomhelst vara lika på höger och vänster sida för att få hjulet rakt. Och för att spänna kedjan flyttas hjulet bakåt på svingen. Mitt hjul är nu längre bak än tidigare för att kompensera för den mindre omkretsen på dreven och eventuellt något längre kedjan. Jag har fortfarande justeringsmån kvar så jag tycker att det bör vara ok. Om något så får jag väl offra en länk om kedjan sträcker sig med tiden för att inte
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
BJN, 18.30 är lite sent för mig. Är troligen hemma då. Bra tanke, annars! :)

EDIT: @Middleton, placeboeffekter skall man inte underskatta! :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Lördagstur på/kring Orust

Tjena,
Här kommer ett förslag på en lördagstur till/kring/på Orust. Vilka hänger på?

Fick en idé om en tur till Den Stora Ön i Väst :) som har massor av krokiga 70-vägar som är perfekt avpassade för en Thruxton. Förutom sköna vägar så finns där vacker natur, små samhällen och f d fiskelägen. Riktigt bra "hojterräng" alltså!

Tycker vi sedan att vi kört färdigt på Orust kan man rulla vidare över Malö/Flatön (Evert Taubes Maj på Malö, ni vet) upp på Bokenäset eller snurra på småvägar runt Ljungskile, Svenshögen och andra metropoler.

Lunch kan t ex ätas i Mollösund. Goda pizzor på bryggan! :)

Start kl 11.00 från Göteborg, Statoil Gårda, nära Ullevi (inte tidigare än 11 - jag är på fest kvällen innan...). Ev. bohusläningar ansluter på lämplig plats som bestäms senare.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top