Triumph Thruxton-tråden.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
EDIT: Sitter här och kollar filmerna från actionkameran och det jag ser gör mig helnöjd. Fan vilka skådisar ni är allihop. Hoppas m h a material från CharlieC sätta ihop en bra DVD som ska kunna vara njutbar åtminstone för de som var med.

Kommer i så fall att distribuera den till alla berörda innan jul! :)

Har snabbkollat mina filmer nu. (Inte hunnit mer än så pga av jävligt mkt jobb denna vecka) Tyvärr är jag ganska missnöjd med materialet... Var svårt att ställa in vinkeln på kameran och mycket filmades med alldeles för lågt ställd kamera! :död Kräver lite övning att använda hjälmkamera märker jag.. Men jag skickar materialet till dig i helgen BJN så får vi se vad du kan/vill använda.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har snabbkollat mina filmer nu. (Inte hunnit mer än så pga av jävligt mkt jobb denna vecka) Tyvärr är jag ganska missnöjd med materialet... Var svårt att ställa in vinkeln på kameran och mycket filmades med alldeles för lågt ställd kamera! :död Kräver lite övning att använda hjälmkamera märker jag.. Men jag skickar materialet till dig i helgen BJN så får vi se vad du kan/vill använda.

Bra! Det skulle vara kul att ha något som avviker från den ensidiga kameravinkeln jag har.

Jag är ju själv helt novis och håller på att testa lite olika saker.
Har allt provat att ha den på hjälmen och då fick jag rikta kameran så att det såg ut som jag skulle filma himlen när hjälmen låg på bordet för att det skulle bli någorlunda bra vinkel.

Sen upptäckte jag att när man filmar någon framför så måste man hålla hyfsat samma avstånd en liten stund för att bilden ska bli skarp fast det kan ju vara specifikt för min kamera.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kurvor roliga men farliga

Fick denna från Mikael som var med på Vätternturen och snart är med här i tråden.

http://ttela.se/start/mellerud/1.1703466-faran-lurar-bakom-varje-kurva

Artikeln handlar om

"Brudfjällsvägen
Går mellan Håverud och Tisselskog.
Tros ha fått sitt namn av stenrösen, typiska bronsåldersgravar, som finns på båda sidorna av vägen. Enligt sägner ska två brudföljen ha mötts vid dessa stenrösen. Av svartsjuka mördade de varandra och därefter skulle var och en som passerade kasta en sten eller en kvist på det stället. Och därför har bägge dessa stora stenrösen blivit.
Har utsetts till Sveriges roligaste väg av TV-programmet Motorjournalen.
I början av 1990-talet laserade Saab sin 900 här. Gäster från hela världen kom på besök och fick köra den nya bilen just på Brudfjällsvägen."
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Östfold/Akershus?
Hej på er. Någon som är i norra Bohuslän eller Dalsland i helgen? Tänkte mig ta Sprinten på en kort-tur in i sydostligaste Norge. En snabbis bara, över dagen.

Start från Rossö (Strömstad) lördag runt kl 9.00. Sedan väg 22 (norska vägnummer) längs Idefjorden till Halden, vidare väg 21 norrut, en böj västerut till Fetsund och hemåt igen den fina väg 22 åter till Halden. Preliminärt planerat, bara.

- Hänga på, någon?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hade du sagt söndag så.. Åker upp lördag förmiddag till kysten. Självklart på svart springare :)
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Östfold/Akershus?
Hej på er. Någon som är i norra Bohuslän eller Dalsland i helgen? Tänkte mig ta Sprinten på en kort-tur in i sydostligaste Norge. En snabbis bara, över dagen.

Start från Rossö (Strömstad) lördag runt kl 9.00. Sedan väg 22 (norska vägnummer) längs Idefjorden till Halden, vidare väg 21 norrut, en böj västerut till Fetsund och hemåt igen den fina väg 22 åter till Halden. Preliminärt planerat, bara.

- Hänga på, någon?

Lördag är värre, Söndag inga problem, har dock en liten framkörning på 23 mil :)
Länge sedan man tog en lång tur nu.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Söndag är värre, då är jag hemma igen och tvättar, klipper gräset och packar om till nästa sommarresa. Lördag är enda dagen, dessvärre.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hehe, ok.. Jag ger mig. Jag får smi några insatser till dämparna, brölar ju rätt friskt.

Fast du har rätt! (Din jävel :))

Trodde att kamerans microfon ( som inte är så bra) fått helt fnatt men så insåg jag att det där skrålet i microfonen hade jag varken före eller efter jag låg bakom din hoj.

Du behöver nog smi till några insatser till dina diskbänksmegafoner.:D
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Östfold/Akershus?
Hej på er. Någon som är i norra Bohuslän eller Dalsland i helgen? Tänkte mig ta Sprinten på en kort-tur in i sydostligaste Norge. En snabbis bara, över dagen.

Start från Rossö (Strömstad) lördag runt kl 9.00. Sedan väg 22 (norska vägnummer) längs Idefjorden till Halden, vidare väg 21 norrut, en böj västerut till Fetsund och hemåt igen den fina väg 22 åter till Halden. Preliminärt planerat, bara.

- Hänga på, någon?



Japp, på söndag kan jag åxå.

Imorgon är det dags att dra lite GAIS´are ur havet :banana
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Östfold/Akershus?
Hej på er. Någon som är i norra Bohuslän eller Dalsland i helgen? Tänkte mig ta Sprinten på en kort-tur in i sydostligaste Norge. En snabbis bara, över dagen.

Start från Rossö (Strömstad) lördag runt kl 9.00. Sedan väg 22 (norska vägnummer) längs Idefjorden till Halden, vidare väg 21 norrut, en böj västerut till Fetsund och hemåt igen den fina väg 22 åter till Halden. Preliminärt planerat, bara.

- Hänga på, någon?

När kommer du att passera Halden på hemväg?Jag hinner inte upp till din start på morgonen men kanske tills du passerar Halden på hemväg så kan jag ju i så fall följa med för att se var du bor om det blir någon mer start där.

EDIT: Halden är väl max 2 h bort från Uddevalla öm jag kör Bullaresjöarna upp?
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gaisare! Yes! Haha.. Loudest bike in thread awards, och det är max 2h bullarevägen till halden, då kör man lugnt
 

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
BMW 650 GT
Tjabba alla fartälskare.

Någon som känner för att åka en tur imorgon (söndag) medans det fortfarande är väder för 2-hjulingar?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjabba alla fartälskare.

Någon som känner för att åka en tur imorgon (söndag) medans det fortfarande är väder för 2-hjulingar?

Sorry Dick! Nu är ju jag inte fartälskare men ändå....... I morgon kan jag inte.

Idag har jag kört 50 mil. Det är skit och ingenting men jag är trött. Snapphanen från Trollhättan ( han var med på Vätternturen) har kört 80 mil på en Thruxton idag. Det tycker jag är "RESPECT". I synnerhet när det är TMax som valt vägarna för då svänger det fanimej hela tiden. Jag har som mest kört 55 mil på en Thruxton på en dag. Vad är era rekord? Slår ni 80 mil? Jag kommer aldrig att göra det!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det blev en tur idag, som framgår av BJNs inlägg nyss. Blev c:a 70 mil för min del på fina vägar i Norge, Dalsland och Bohuslän. Vi körde bl a sträckan Nössemark-Ed med 365 kurvor (påstås det, vi räknade dem inte). Från norska väg 21 till Ed är det strax över 4 mil, mestadels kurvor... 4 mil kurvor, alltså. Man måste nästan vila efteråt! :)

Tack BJN och Snapphanen för trevligt sällskap, och även jag delar ut en extra medalj till Snapphanen som gjorde 80 mil på sin röda Thrux!
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Laddade ner den här "hastighetsmätaren" till min telefon för att testa hur 17" hjulet påverkar min hoj: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.codesector.speedview.free
Testkörde med bilen först för att få en uppfattning hur appen funkar och den var ganska korrekt gentemot bilmätaren..visade ett par km mindre än bilen vilket nog är korrekt..monterade telefonen provisoriskt på hojen och testkörde en sträcka..resultat vid 50km/tim gps-fart visar hojmätaren ca 55 km/tim...90 gps-fart gav 100 hojfart och 130 gps gav 150 på hojen. Testerna genomfördes förstås på en avlyst vägsträcka. :hihi :rodnar
Sammanfattning: bra app vill jag påstå!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag hittade en digital grunka på ebay, som tydligen kan ändra hastighetsutväxlingen digitalt på efi-thruxtons, om du nu anser att det är ett problem att visaren inte visar rätt. Hittar den inte rätt av, men det går säkert att googla fram den.

Edit: Hittade den, men har ingen aning om den funkar, eller hur eller till vilka årsmodeller.
http://www.ebay.co.uk/itm/10-11-Bon...ccessories&hash=item41636e3107#ht_2047wt_1037
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Den grejen är för efi och hjälper inte så mycket på en "gammal" thrux..det är inget problem att mätaren inte visar rätt, men jag vill gärna veta hur mycket fel och åt vilket håll och det har jag ju fått bra svar på idag.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top