Smörja bromsokens kolvar med?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Det är så att kolvarna i mitt frambromsok verkar inte gå tillbaks helt när jag släppt bromshandaget så de ligger på skivan hela tiden och skapar oljud.
Ska byta belägg nu och tänkte fräscha upp kolvarna och så. Min fråga är vad jag kan använda för att smörja kolvarna?

Har redan kör slut på de bromsbelägg som jag bytte innan säsongen, vet inte om det beror på att det är biltema belägg, för jag tränat en massa hårda inbromsningar inför uppkörningen, eller att kolvarna inte åkt tillbaks efter inbromsning så de legat och skrapat i skivan. Vad tror du det beror på?
För annars är jag nöjd med beläggen.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Smörj kolvarna med bromsvätska. O åker de inte tillbaka som de ska så har du luft i systemet......
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Bara bromsvätska? alltså trycker jag ut kolvarna så de ploppar ut och jag byter gummiringarna som tätar kolven är det bara häla lite bromsvätska på kolven?

inget annat man kan ha på kolvarna så de glider fint? man ska inte ha copparpasta va?
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
mjae....
hade precis isär oket på xr:n pga att det låg på.
när jag körde med bromsolja och sonax för att smörja upp kolvarna med gick det riktigt dåligt och jag fick ingen ordning på det.
nästa gång använde jag omega 608 och då fungerade det riktigt fint redan efter att ha tryckt in kolven ett par gånger.
så mitt råd är att använda ett riktigt smörjmedel och ingen sonax, 556 eller liknande som har en rostlösande egenskap.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jo vill använde ett riktigt smörjmedel, men vilket smörjmedel? har ju ingen aning om vad det heter eller vart jag ska köpa det.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fråga efter Bromscylinderfett, en tub räcker länge och skadar inga gummidetaljer ..
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Fråga efter Bromscylinderfett, en tub räcker länge och skadar inga gummidetaljer ..

Vart ska jag fråga det? tror inte okq8 eller statoil har det. Kollade på biltema idag men fann inget.

Edit: hittade bromscylinderfett hos micro för strax under 40kr :)
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Jag har köpt en sort på mekonomen, men den på du nämner på micro e säkert okey oxå.. :tummenupp
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
mjae....
hade precis isär oket på xr:n pga att det låg på.
när jag körde med bromsolja och sonax för att smörja upp kolvarna med gick det riktigt dåligt och jag fick ingen ordning på det.
nästa gång använde jag omega 608 och då fungerade det riktigt fint redan efter att ha tryckt in kolven ett par gånger.
så mitt råd är att använda ett riktigt smörjmedel och ingen sonax, 556 eller liknande som har en rostlösande egenskap.


Eftersom en bromskolv badar i bromsvätska så borde man givetvis smörja in den med nåt annat......:rolleyes:
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kan ju bara meddela att HotRod Heaven (Biltema) även har Bromscylinderfett,fast i väldigt små förpackningar.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Varför inte bara rengöra kolvar och cylinder grundligt och därefter montera ihop det med lite bromsvätska på ytorna?
 

Dirk

Medlem
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati ST4
Om du ändå plockar isär så kontrollera att kolv inte har korrosion på glidytorna.
Jag har i ibland behövt putsa lite med våtslipapper på kolvarna. Detta är dock ett mycket större problem på bilar (min erfarenhet i alla fall)
Kontrollera även oken.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lite sent svar: har läst på nätet att man inte rekomenderar bromsolja. Då det kan vara hygrodkopiskt o få med sig fukt. Vilket inte är bra om kolvaena är av alu. Tror set jan ligga något i det. Men kanske varken glr bu eller bä, kanske blir lite bättre :)
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
vaselin som dr bike förslog är nog dåligt också, inga petroliumprodukter i närheten av bromssystem vad jag hört. (och vaselin är det)
bromscylinderfett brukar ofta vara silikonfett, ingen petroliumprodukt mao...
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
vaselin som dr bike förslog är nog dåligt också, inga petroliumprodukter i närheten av bromssystem vad jag hört. (och vaselin är det)
bromscylinderfett brukar ofta vara silikonfett, ingen petroliumprodukt mao...

Det får du gärna utväckla!! Vi snackar glidkolvar inte bromsbelägg,
Av vilken anledning skulle man inte kunna använda petrolium prudukter när man smörjer glidbultarna??? Och vad skulle det ev. Leda till för skador?
Jag har ALDRIG hört att man inte får smörja bromssystem ( exkluderat skivor och belägg) med petroliumpridukter. Och då har jag jobbat som bilmekaniker i snart 20 år
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top