GPS, vilken ska man välja?

Syltlöken

Jag har en motorcykel
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
2000 Triumph Thunderbird Sport
Jag tänkte köpa mig en gps för sommarens utflykter. Men det finns ju väldigt många att välja på.
Mina krav är väl att den ska vara ganska billig, vädertålig och simpel att använda.

Någon vänlig själ som kan dela med sig av erfarenheter och tips?
 

Syltlöken

Jag har en motorcykel
Gick med
1 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
2000 Triumph Thunderbird Sport
Tack för tipset!
Tom tom rider verkar vara något att hänga i julgranen
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tom tom kräver att du vet postadressen, annars kommer du inte vidare. Det suger fedt, tro mig.

Garmin är de enda GPS där du får upp ALLA Vikingagatan i Sverige och kan välja, ist för att kämpa fram ett postnummer och adress.

..
 

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda ST 1300
Det är riktigt att man måste veta vilket område man ska till med TomTom rider. För mig har det dock inte varit något problem eftersom jag oftast vet att jag ska till "backavägen malmö" så räcker det oftast gott. En slagning på Vikingavägen gav 42 träffar på maps.google.se. Jag förstår inte riktigt hur det kan bli lättare att veta vart man ska. Det är klart - har man spetsat sig på att leta upp olika vikingavägar i sverige så kanske Garmin är enklare.

Skulle inte Tomtom räcka ända fram, kan jag rekommendera det utmärkta hjälpmedlet "Tyre" som finns att ladda ner på http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Jag har läst ett antal trådar om Tomtom vs Garvin där den enes fördelar ibland överväger den andres och ibland får känna den andre känna sig frånkörd. Huvudsaken är dock - tycker jag - att man har utvecklat gps som är framtagna för MC. I bilen kan jag alltid sätta hustrun som kartläsare men det är lite svårare på MC.

Oavsett fabrikat - för några år sedan var jag och körde hoj i Norge. Sista biten kände jag att det vara läge att ta kortaste vägen. Sagt och gjort, jag ställde om GPSn till kortaste vägen och rullade vidare. Snart fick jag reda på att jag skulle "svänga till vänster i nästa korsning och annat spännande...

Jag blev inlotsad på en grusväg med sanslöst djupa hjulspår. Fick kämpa som ett djur med Pannan men skam den som ger sig!

Väl framme kunde jag konstatera att jag - tack vare - min omkalibrering av GPSn fick se delar av Norge som jag förmodligen aldrig fått tillfälle att se...

Kort sagt - testa runt samt kläm/känn på div GPS. Med lite tålamod och undersökande hittar man snart den som passar. Skit i om det står Garmin eller tomtom, känn på skrotet och inse att du överväger att köpa ett av de bästa tillbehör man kan skaffa till en knutte! Även om jag fortfarande har med mig karta, tycker jag det är skönt att GPS är såpass tillförlitligt idag!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top