Ringen 2008

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Tjena !

Vi skall bege oss söderut i Juli, för att bränna lite på Nürnburgring. Vi har bokat 3 nätter på Blaue Ecke, men vi ska vara i krokarna några dagar till.
Vad har vi för alternativa övernattningsmöjligheter, ni som varit där? Tanken är att vi ska bo ett par tre dagar på något annat ställe i närheten.

Så nu vill vi ha tipps på andra aktiviteter och allt annat som har med en "ringenresa" att göra. Aktiviteter, platser, sevärdheter, resvägar osv. Mata på bara. :yoparty
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Det finns ju flera ställen att bo på i Nurburg by, ett av ställena ligger ett par hundra meter från påfarten men när jag åker ner nästa gång ska jag bo i själva byn då det ju ligger fler pubar där :tummenupp
Men kolla www.nurburgring.org.uk, en riktigt bra sida med info om det mesta :)
När i juli ska ni ner då? Har själv lösa planer på att sticka ner med en kompis i juli någon gång men förhoppningsvis även tidigare under sommaren :yoparty
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Det finns ju flera ställen att bo på i Nurburg by, ett av ställena ligger ett par hundra meter från påfarten men när jag åker ner nästa gång ska jag bo i själva byn då det ju ligger fler pubar där :tummenupp
Men kolla www.nurburgring.org.uk, en riktigt bra sida med info om det mesta :)
När i juli ska ni ner då? Har själv lösa planer på att sticka ner med en kompis i juli någon gång men förhoppningsvis även tidigare under sommaren :yoparty

Okej, får slänga en närmare kik på den hemsidan ! Verkade finnas en hel del ! Lite skönt att inte ha bokat alla hotellnätter på ett sätt också. Lite mer frihet väl där nere känns det som.

16:e till ~21:a Juli ska vi vara där. Beror lite på väder och vind osv.
Som vi vet nu blir det ringen några dagar, runt på lite andra krokvägar någon dag ! Ett besök på nyrnburg schlosse får det nog bli också.

Mer tips på saker man inte får missa ?
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
16-21 juli är det mycket möjligt att vi är där också. Jag är iaf ledig 13-26 så om allt går enligt planen ska jag och en kompis hemifrån Piteå var där någon gång i juli. Det beror väl på hur pigg han är på att åka 120 mil till...

Några tips på sånt man inte får missa har jag väl inte. Jag har ju bara varit där 4 dagar varav två förstördes av lite dåligt väder vilket innebar att mina 13 varv fick klämmas in på rätt kort tid. Öppettiderna är ju inte alltid så generösa nämligen. Men passa på att åka runt banan dagtid och kika på testbilarna som gasar. Brünnchen och påfarten vid Adenau är lämpliga utkikspunkter men det finns även fler. Vägarna runtomkring är ju riktigt roliga att köra också så det går att roa sig med det. SPA-Franchorchamps ligger ca 10 mil bort så om det råkar vara F1-träning kan man alltid åka dit och kika. Det gjorde iaf vi :)
 
Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Hej!
Jag var där nere runt midsommar 2006. Jag bodde en natt på Blaue Ecke men sen var där fullbokat så jag fick röra mig vidare. (Bokade inget i förväg) Jag bodde på ett ganska mysigt Gasthaus i själva byn nürburg. Körde bara förbi o såg två porsche 911 på parkeringen så jag stannade o kollade om dom hade rum. Vilket dom hade som tur var! både billigt och trevligt!
Brukar sällan behöva bokas i förväg. Nu hade jag det lite lättare eftersom jag var ensam men det borde inte vara några problem o hitta rum till alla.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Nej precis, det dräller ju av Gasthaus i Tyskland. Jag ville dock vara säker på min sak eftersom det var min första tripp dit ner så jag bokade i förväg. Nästa gång är det inte alls säkert att jag ids boka nåt. Det som är skönt med förbokning är ju att om man kommer sent på kvällen och har kört långt kanske man inte är så sugen på att börja leta runt efter rum :)
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Hur är det med ljudnivån på ringen? Va har ju alla slipon...är de hårda? värt o smälla på orginal innan resan lr??
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hur är det med ljudnivån på ringen? Va har ju alla slipon...är de hårda? värt o smälla på orginal innan resan lr??

Med tanken på vad för sorts bilar som drar runt där har jag svårt att tro det men någon som faktiskt har koll kan säkert svara på det ;)
It's fun porschen lär ju ha ganska hög ljudvolym t.ex och den har ju kört där ett par varv.
 

wernermannen

Skrapa skora
Gick med
1 May 2008
Ort
Vänersborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98*såld* Honda CBR1000RR -04 *Såld* Yamaha R1 2004 *såld* Dr650r 1993 *såld* Nuvarande Suzuki SV1000S 2004
Kom igen nu någon som vart där! Körde ni med slipon eller monterade ni orginal innan ni stack ner??
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kom igen nu någon som vart där! Körde ni med slipon eller monterade ni orginal innan ni stack ner??

Det går bra med ett normalt slipon. Tänk på att inte tokgasa vid påfarten bara så ska det nog gå bra. Tysk polis har befogenhet att beslagta olagliga system på plats, tänk på det. ;)
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Hej
På skyltar vid påfarten står max 95 decibel, men det gäller nog bara tyskar. För turister gäller 100 decibel, min hoj med Acra låter 97...
Duccar med bullriga system ligger definitivt i farozonen. Ibland är de väldigt flitiga med ljudmätaren, tar in alla som låter. Andra dagar kan det vara fritt fram.

Rum i Adenau med omnejd finns det massor av, men 11-13 juli pågår Truck-GP, ett jättestort arrangemang, då kan det vara svårt att hitta rum.
Kolla också Nurburgrings hemsida när Nordslingan är öppen för allmänheten, så ni inte kommer ner helt fel dagar.

Kör försiktigt...
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Hej
På skyltar vid påfarten står max 95 decibel, men det gäller nog bara tyskar. För turister gäller 100 decibel, min hoj med Acra låter 97...
Duccar med bullriga system ligger definitivt i farozonen. Ibland är de väldigt flitiga med ljudmätaren, tar in alla som låter. Andra dagar kan det vara fritt fram.

Rum i Adenau med omnejd finns det massor av, men 11-13 juli pågår Truck-GP, ett jättestort arrangemang, då kan det vara svårt att hitta rum.
Kolla också Nurburgrings hemsida när Nordslingan är öppen för allmänheten, så ni inte kommer ner helt fel dagar.

Kör försiktigt...


95dB gäller för alla rakt av.
Det har stramats upp ganska ordentligt inte minst i år.
Vissa dagar står även TüV vid utsläppet och då är det blankt nej
till allt som inte är orginal.

Mer eller mindre flitigt med mätningarna beroende på dagsformen.
Men att åka 100mil för att åka bana bara för att bli avvisad verkar inte så smart.

Jag var nere 10-19Maj och då var det flera 1098:eek:r som blev avvisade även med orginalsystem. Min med Termi och db-killer klarade sig dock.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som hunnit vara ner ännu i år?
Jag sitter och funderar om jag ska åka ner kring midsommar... Är sååå sugen! :)

Tjena! PM:a StephanD som skriver i 675-tråden vettja! Ni bor bara ett stenkast från varandra och han är lika trevlig som en Pitebo. Nästan. Du vet.

Han ska göra Ringen osäker i sommar:)
 

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Jaha då var man tebaka från ringen och med 262 mil extra på mätaren.
Riktigt nice väder hela veckan.
Körning på ringen, Moseldalen, Belgien och Luxenburg.
Bara börja planera för nästa år.....man är skadad....

/Dimman
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Vi kommer att vara på ringen mellan 19 juli-5 aug. De senaste två åren vi varit där har vi blivit avstängda från att köra på ringen med våra hojar. Det går ibland att klara sig men om man kör flera varv så blir du avstängd om du låter för mycket. Vi åker ner med 2 st Aprillia Factory på bilsläp och fullt med däck och verktyg. Vi brukar bo på campingen och lägga alla pengar på åkning och däck. Jag kan rekomendera att boka in körning på GP banan också. 29 och 30 juni anordnar Motorad åkning där. GP banan är underbar.
Målet i år är att komma ner runt 8 min BTG
 
Last edited:

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Den ligger vid gammla sydslingan
http://www.camping-am-nuerburgring.de/

Jag vet att det finns stugor men jag vet ej om de är för uthyrning. Jag tror dock att man kan hyra en husvagn på plats.
Campingen är bra. Brukar vara bra drag på den. Helgen 25-27 juli är det DTM på GP banan. Då är den full fart där. campingen är stor men om man ej är där i tid så får du ej plats. Vanliga dagar och helger är det dock inga problem.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Nu börjar det närma sig ! :yoparty

Självklart vill man ju föreviga sitt besök på ringen!! Finns det fotografer därnere och/eller finns det bra platser att amatörfota lite ?

Söndagen blir vår huvuddag att köra ! Är det mycket folk även på morgonen vid 8 när det öppnar ? När på dagen är det minst/respektive mest folk på banan?

Och tills vi hörs nästa gång gott folk; Liebenschpliffe. :fyllisar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top