Husbil?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har under de senaste två åren funderat på att hyra ut lyan, köpa mig en rejäl husbil och packa in mig och tjejjen där och sticka ut och resa några år.

Kikade på en sån här, men den kostar 8-10 MSEK ny. Jäkligt dyrt och totalt orealistiskt.
photos_show.php


Fler bilder:http://www.unicatamericas.com/photos_ex70.html

Nu har jag emellertid hittat ett gäng andra potenta bilar för en betydligt mindre peng (alla under en mille). Visserligen utan garage, men ändå. Man kan säkert få på en liten cross bakpå på något sätt.

Är det någon som har erfarenhet av såna här kärror?
Jag börjar bli riktigt sugen. Om två år kanske......

hfl4.JPG
 

Bifogat

  • bbigboy.jpg
    bbigboy.jpg
    13.7 KB · Visningar: 702
  • bigboy.jpg
    bigboy.jpg
    79 KB · Visningar: 1,656
  • bigtoy01.jpg
    bigtoy01.jpg
    58.5 KB · Visningar: 331

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
fy fan va nice hade man råd skulle man inte tvivla. va kostar den vita med massa bilder på ena länken tro...
 

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Köp en Unimog och bygg om själv, dom är rätt vanliga som husbilar.
 

Bifogat

  • GreggH_Mog 404.jpg
    GreggH_Mog 404.jpg
    67.7 KB · Visningar: 238
  • 12,5x20 däck på en 404.jpg
    12,5x20 däck på en 404.jpg
    71.8 KB · Visningar: 332

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Har lite bilder sedan sist jag var i mexico, plåtade ett par intressanta riggar. Gillar popon camper bakpå en truck, ger off road frigång och möjlighet att lasta av o använda bilen fritt.
 

Bifogat

  • DSCN1011.JPG
    DSCN1011.JPG
    54.8 KB · Visningar: 269
  • DSCN1013.JPG
    DSCN1013.JPG
    98 KB · Visningar: 357
  • DSCN1014.JPG
    DSCN1014.JPG
    91.8 KB · Visningar: 406
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Btw, får jag ärva din hoj om du blir uppäten av krokodiler ?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Självklart!

Skämt åsido. Jag har börjat planera lite för en ordentlig resa. Ingen Ålandstripp. Ingen tripp till Rivieran, utan en riktig jävla resa. Visst skulle man kunna göra den i vilken Landrover som helst, men skall man stanna ute typ ett år eller två bör man nog ställa vissa krav på bekvämlighet.

Att hitta ett bra åk under millen verkar fullt realistiskt. Dvs om jag hyr ut barren bör den intäkten kunna finansiera hela resan. Sen när man är trött på resdammet kör man hem, säljer bilen och fortsätter livet där man slutade...

Risken är att man inte kommer kunna leva vidare det vanliga svenssonlivet.
Jag har problem som det är efter Asienresan. Här kan man fan inte sitta och odla mossa. Man lever bara en gång.

Är det inte fler som är lockade av tanken att kasta loss helt, eller är det jag som är konstigt funtad? Tjejen är på - det var faktiskt mest hennes idé.


Btw, får jag ärva din hoj om du blir uppäten av krokodiler ?

Den där svarta bilen var lite lustig, men den skulle man inte komma långt med dit jag planerar att åka. Den funkar nog på asfalt, men sen får man garanterat problem. Vid första bästa branta nedförsbacke ryker quaden, om nu inte bilen fastnar på krönet vill säga :D

Har lite bilder sedan sist jag var i mexico, plåtade ett par intressanta riggar. Gillar popon camper bakpå en truck, ger off road frigång och möjlighet att lasta av o använda bilen fritt.
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Har en kollega på jobbet som är rätt skön. Han är väl snart 60 år, har jobbat på företaget i väldigt många år. För något år sen tog han tjänstledigt och drog ut i europa med sin egenhändigt byggda båt. ENSAM! Han tig sig fram mycket via floder och sen över medelhavet. Rätt coolt. När jag pratade med honom senast så höll han på och rekogniserade inför en tripp till indien. Han ville åka dit, köpa en Royal Enfield (ja han är medveten om att det är skräp) och köra hem den! Ballt att vara så framåt uppe i åren.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska du skeppa aset ner till afrika? Lär vara dötrist att äta motorvägsmil med.

Visst. Motorväg är skit. Iden är att ta det easy..... Kanske starta i Kanada... Sen softa ner genom NA till Central amerika.. Vidare till Sydamerika-Afrika-Mellanöstern och vidare till Australien.

Köra några dagar, ligga still några dagar... Att trycka mil kommer inte bli målet med resan, utan att se sig om. Det får ta den tid det tar. Går det inte snabbare än 80.... so be it.

Har en kollega på jobbet som är rätt skön. Han är väl snart 60 år, har jobbat på företaget i väldigt många år. För något år sen tog han tjänstledigt och drog ut i europa med sin egenhändigt byggda båt. ENSAM! Han tig sig fram mycket via floder och sen över medelhavet. Rätt coolt. När jag pratade med honom senast så höll han på och rekogniserade inför en tripp till indien. Han ville åka dit, köpa en Royal Enfield (ja han är medveten om att det är skräp) och köra hem den! Ballt att vara så framåt uppe i åren.

Coolt, en snubbe som vid 60-års ålder (äntligen!) fattat vad det handlar om. Jag funderar på att göra samma sak nu till hösten. Att köra Enfield i Indien alltså. Husbilprojektet ligger två år fram i tiden ca.

Förstår mig inte på alla som är missnöjda med sitt jobb här hemma och sitter i sin lilla lägenhetscell och önskar att de hade det bättre. Ta tag i saken för tusan. Man lever bara en gång.

fy fan va nice hade man råd skulle man inte tvivla. va kostar den vita med massa bilder på ena länken tro...

Den kostar 8-10 millar ny. Helt orimligt för de flesta. Dessutom är en mindre bil att föredra när det börjar bli knivigt. Man kan få en HELT OK för under miljonen. Sälj lyan så har du råd :tummenupp
 
Last edited:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Altså, jag skule lätt resa världen runt i flera år om jag hade dom ekonomiska möjligheterna.
Exakt hur ska din lägenhetsuthyrning finansiera resan (uthyrningskostnad i andra hand ska väl vara "skälig" för det ska vara ok?), eller har jag missuppfattat det?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kasta loss, se vad som händer.

Jo tack, tänkt på det var dag sedan jag kom tillbaka. Utbildningen e ju klar nu till sommaren, så börjar titta på möjliga alternativ. Har testat sydamerika, gillar det, men har som sagt varit där. Afrika kanske ? Hört att det e ok surf o bra mc körning i Australien, o jag tror mig kunna få ut ett Working Vacation Visa. Borde vara en bra början o knyta vidare kontakter på. Hyfsat lätt o få jobb, dvs behöver inte spara allt för mkt före.

Men visst, jag e helt inne på din linje Starstriker, lever bara en gång, o växer alldeles för mkt mossa här i Sverige.

Laddar med en bild på gamla Bettan in "good old days" i Baja Mexico.....

Shit vad det rycker i restarmen


Ang stryktålighet o dyl. Drog med dem bilderna för o visa lite olika monteringslösningar av cyklar. Skulle ju inte tro att du är typen som vill dra runt på en extra 4hjuling, men just att han hängt en bak o en fram tyckte jag var ganska fräckt.

Ang framkomlighet, en höjd xlt 250 heavy duty truck 4x4 disel eller något i den stilen funkar för Baja racing, bra grund o börja på ?
 

Bifogat

  • Desert.jpg
    Desert.jpg
    62.3 KB · Visningar: 244
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ALLA har de ekonomiska möjligheterna. Det handlar bara om vilja och planering. Jag har gjort det tidigare, och jag kommer göra det igen.

En långresa är inte så dyr som man kan tro. När man väl har utrustningen är det MYCKET billigare att bo utomlands än vad det kostar här hemma. Har du husbil/tält så klarar du dig riktigt billigt undan. En ok hoj får du för 30k. Ett bra campingutrustning kostar kanske 10k.... sen är det bara att dra och vända på slantarna.

Min asienresa (ex utrustning) kostade typ 20000 för 10 veckor (mat, soppa etc) och det är bra mycket mindre pengar än jag betalar för "drift" här hemma. Då hade jag dessutom inte lyan uthyrd eftersom det var så kort tid.

Betr lägenhet så har jag varit lyckosam med mina lägenhetsaffärer :)

Altså, jag skule lätt resa världen runt i flera år om jag hade dom ekonomiska möjligheterna.
Exakt hur ska din lägenhetsuthyrning finansiera resan (uthyrningskostnad i andra hand ska väl vara "skälig" för det ska vara ok?), eller har jag missuppfattat det?

Har testat sydamerika, gillar det, men har som sagt varit där. Afrika kanske ? Hört att det e ok surf o bra mc körning i Australien, o jag tror mig kunna få ut ett Working Vacation Visa. Borde vara en bra början o knyta vidare kontakter på. Hyfsat lätt o få jobb, dvs behöver inte spara allt för mkt före.

Coolt! Vad gjorde du i Sydamerika? Baja? Berätta!
 
Last edited:

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
För o göra en lång historia kort, träffade en kvinna, följde det lilla huvudet och resten e history så att säga.

Hörde rykten om att det var världens part på "Hotel California", så när det inte funkade med flickan så åkte jag över sundet till Baja.

Bodde ett bra tag i Cabo San Lucas, typ ett år, ett o ett halvt i Mexico. Cabo var ju målgång för Baja 1000 förra året, så en hel del ökenracing där nere. Var där jag snöade in på grussprättar.

Bmw o Yamaha säljs av samma dealership där nere, o e bägge riktiga storsäljare.

Ktm o Harley har en annan återförsäljare, går inte lika bra av någon anledning.

Jobbade mest med försäljning av fastigheter och så kallad "crimeshare" där nere, men även lite inom restaurang.

Hade en kompis som körde ökenturer där nere, så var med o sålde bokningar till honom mellan varven. Så jag snöade in på upplevelseindustrin.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad gör du nu då? Låter som att vi är lite i samma bransch....

För o göra en lång historia kort, träffade en kvinna, följde det lilla huvudet och resten e history så att säga.

.....................................


Hade en kompis som körde ökenturer där nere, så var med o sålde bokningar till honom mellan varven. Så jag snöade in på upplevelseindustrin.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Just nu ?

Kör sista veckorna på skolan, har 3 veckor kvar på högskolestudierna inom "event managemet" här i stan, 2årigt program, precis klar med en ky i "tourist destination development", kör extra som bartender och funderar på vad nästa indikerade steg är.

Själv då ?
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Japp, har haft många tankar på att leva ett lite lösare liv efter skolan. Dock hade jag tänkt ersätta vägarna med havet, tjöpa en segelbåt och segla dit vindarna bär.

Läser till sjöbefäl så min framtida karriär kan faktiskt levas tillsammans med drifter livet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top