Nya oljetråden

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Ämnet som aldrig slutas diskuteras. Vilken olja är bäst? Men för att inte gå in på allt för personliga områden så tänkte jag till en början begränsa tråden till:

TOLKNING AV PRODUKTBLAD

  • Vad spelar roll? Hög/Låg flampunkt / Densiteter /Viskositeter.
  • Går alla egenskaper att representeras i siffror i produktbladet? Finns det siffror på hur mkt en olja sotar/ ryker?
  • Vad står de olika klasserna för?(JASO FA, FB, FC, FD* / ISO EGD, L E-GD* / API TC / NNOAA TC-W3TM / NMMA)
*Ny?

Anledningen till att jag startar en ny tråd är för att det faktiskt var ett tag sedan detta diskuterades (i en enskild tråd) och det kommit nya oljor och nya klasser.

(För att hålla tråden i liv kan väl folk skriva lite om sina kära olja, vilket märke och varför den väljs över andra märken. Erfarenhet om nya oljor uppskattas!)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Listar lite produktblad till olika oljor (bara helsyntetiska oljor)

76 Lubricants
Unimix Two-Cycle Oil

AG
2-TR

AMSOIL
HP Injector (HPI)
Dominator (TDR)
Interceptor (AIT)
Saber (ATP)

Biltema
http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/36/36-1549.pdf

Castrol
TTS
Power 1 TTS 2T Ersätter TTS?
R2 Racingbike
A 747 Vegitabilisk

Elf
Moto 2 XT Tech
HTX 909
HTX 976
Sport 2 Competition

Gulf
Syntrac 2T
Green 2T

Midland
Synqron 2-cycle

Mobil
Racing 2T (tillverkas ej längre)

Motul - Hittade inga produktblad
800 2T Factory Line Road Racing /Off Road
600 2T
BIO 2T Nedbrytningsbar
710
Kart Grand Prix

Neste
2-T Super
2-T Super Racing
2-T Super BIO


OK/Q8
Speed Bio TT Nedbrytningsbar
Super TT
Q8 RS Extreme

Pennzoil
Synstream (OBS! Word-dokument)

Repsol
Moto 2T Racing
Moto 2T Competicion *NY?


Scandia Oil
Tvåtaktsolja Helsyntet

Shell
Advance Ultra 2
Advance racing X
Advance Racin M

Spectro
Platinum SX

Statoil
Racingway 2T

Total - Samma som tillverkar ELF?

Valvoline
Racing Oil 2T

Quaker State
Motorcycle 2-cycle fully synthetic

Kom gärna med fler förslag! Kommentarer om oilka som är nya och gamla!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Pratar du bara 2-T olja eller olja i generella termer, dvs även motorsmörjolja?
Eller vad?
Rubriken är lite förvirrande broder, TROTS att det är ett 2T-forum.
Även sådana tingestar har ju andra oljor än den som kommer in med bensinen.
Men jag ska med intresse se vad du kommer fram till :tummenupp
(du hade väl en smak och lukttest samt färganalys och viktkoll i nån tråd?)


M.v.h


P.S Är båtmotorn hel nu?
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Pratar du bara 2-T olja eller olja i generella termer, dvs även motorsmörjolja?
Eller vad?
Rubriken är lite förvirrande broder, TROTS att det är ett 2T-forum.
Även sådana tingestar har ju andra oljor än den som kommer in med bensinen.
Men jag ska med intresse se vad du kommer fram till :tummenupp
(du hade väl en smak och lukttest samt färganalys och viktkoll i nån tråd?)


M.v.h


P.S Är båtmotorn hel nu?
Jag förstår inte ditt inlägg riktigt heller. Motorsmörjolja och 2T-olja är för mig samma, och vad som borde framgå av mitt andra inlägg, det jag pratar om. Har aldrig varit med om att typen av växellådsolja har varit uppe på tapeten, annat än att ha rätt mängd. Men, såklart kan väl detta även disskuteras om det har stor betydelse för prestandan(?). Det är ju en oljetråd! :D

Kanske du har några tips att komma med?

PS. Nej, några år nyare Volvo Penta fick ta över.
 

Dr.Bike

Guest
Jag förstår inte ditt inlägg riktigt heller. Motorsmörjolja och 2T-olja är för mig samma, och vad som borde framgå av mitt andra inlägg, det jag pratar om. Har aldrig varit med om att typen av växellådsolja har varit uppe på tapeten, annat än att ha rätt mängd. Men, såklart kan väl detta även disskuteras om det har stor betydelse för prestandan(?). Det är ju en oljetråd! :D

Kanske du har några tips att komma med?

PS. Nej, några år nyare Volvo Penta fick ta över.

Visst är 2T-olja en motorsmörjolja, men ändå inte!
Inte i en renodlad form iaf, för den har FLER egenskaper och fler krav att kunna hantera, samt oxå fler ingredienser som "vanliga" motorsmörjoljor inte har, och därför kallas de kort och gott för just 2T-olja och inte smörjolja.

Nej - jag har inget (nytt) eller revolutionerande om dessa oljor.
Själva oljan i sig kan jag ju uttala mig om, men hur tillsatserna fungerar för totala funktionen och i förbränning, det vet jag inget om mer än de rent empiriska försök som folk (som du t.ex) gör och rapporterar.

Vi hade ett kort snack om 2T-oljor nån annanstans vill jag minnas, och slutsatsen är att de har en väldigt bred skala de ska fylla. Alltifrån biologiskt nedbrytbara marinoljor som ju oftast smörjer lågeffektsmotorer, där själva biologibiten är viktigare än t.ex högprestandabiten, och då dessa ska kunna förbrännas hyggligt även i lågkompade motorer så har de en sammansättning som t.ex inte lämpar sig för effektstinna blåtaktare som din hoj t.ex

Så distinktionen mellan 2t-Olja och det jag kallar motorsmörjolja ÄR stor, därav min fråga inlednnigsvis.

Osv osv

Jag har dock aldrig känt behovet (tyvärr) att djuploda i dessa specialoljor.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Jag kör 125R och i instruktionsboken står det att man skall använda ELF HTX976 eller Castrol A747 (det står INTE "or equivalent"). Så grundat på det så kör på ELF HTX976.

Jag pratade även med Öisten (Sturlas farsa(stavning??)) och han sa att när de gör oljeprover som inte följer de vanliga standarderna (utan mer skall efterlikna 2-t förhållanden med hög triminingsgrad) så sticker de oljorna ut kvalitetsmässigt jämfört med andra billigare sorter (det var någon mer som också var bra men jag kommer inte ihåg namnet).

Jag körde innan på Motul800 och jag anar mig se mindre slitage på kolven sen jag bytte till ELF HTX. (svårt att vara 100%, jag vet dock har kolvarna hållt fint och jag har kunnat köra länge på mina vevar). Jag tror att kvaliten lönar sig.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
bean305, frågan man kan ställa sig är vad Castrol och Elf betalat Honda för att få med den raden i instruktionsboken. Kanske ingenting, kanske en förmögenhet...men oavsett så känns inte källan av informationen helt opartisk.
Ang provning av olja, menar du att de klasser oljorna klarar inte säger så mkt om själva oljan i sammanhang med högtrimmade motorcyklar?

Dr.Bike, skriv gärna mer om vad som skiljer 2T-oljor från motorsmörjoljor, jag hänger fortfarande inte med på vad skillnaden är? :va

Har även uppdaterat några faktablad!

Vad säger ni andra? Boris JR som argumenterat för Motuls 800, Teddy som provkört Speed BIO TT en säsong (om jag mins rätt) och Torkel som körde med någon amerikansk olja (någon sifferkombination i namnet), vad har ni för erfarenheter av att tolka oljors egenskaper? Tittar ni på faktablad?
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag har kört racern på Q8 RS Extreme en säsong, OKQ8 Speed Bio TT två säsonger och Biltema Helsyntet en säsong. Jag kan inte ärligt säga att den ena varit märkbart bättre än den andra, de har alla enligt min uppfattning gjort sitt jobb och gjort det bra. I test har OKQ8 Speed Bio TT dock visat på bättre resultat än Q8 RS Extreme.

Rent ideologiskt känndes det till en början helt rätt att köra på Speed Bio TT men efter ett tag började jag känna mig lurad. Varför ska jag som konsument föra talan åt någon som inte vill få sin talan förd och dessutom måste jag betala ett överpris för det. Jag är hellre kompis med någon som är generös och hederlig än någon som är snål och skenhelig, så jag gav mina pengar till Biltema istället. Jag tycker verkligen det är svagt av OKQ8 att fega ur, när de nu har en produkt som är både miljövänlig och bättre så viker de sig för marknadsavdelingens önskemål och lyfter istället fram en annan, sämre produkt bara för att den anses ha bättre säljkraft. Money talks. Töntiga, tråkiga, billiga, miljövänliga, helylle Speed Bio TT säljs under det gamla kommunistassocierade namnet OK, medan den sämre, dyrare, miljöovänliga produkten RS Extreme marknadsförs under det internationella namnet Q8. I all marknadsföring lyfts RS Extreme fram som Top of the line, men inte ett ord om Speed Bio TT som stoppas in längst bak i hyllorna på bensinstationerna. Det måste sitta ett gång förtvivlade ingenjörer på OK som sliter sitt hår och undrar varför de anstränger sig i onödan. Här har de briljerat med sitt geni och skapat en fantastisk produkt bara för att få se sig överkörda av marknadsavdelningen. Hade företagsledningen haft någon stake och skam i kroppen hade de gjort Speed Bio TT till sin ensamt stora lysande stjärna.

Något som jag själv är intresserad av att vet är vilket ämne i ricinoljan som har så goda smörjande egenskaper och varför det inte kan framställas syntetiskt? För i så fall hade det väl gjorts för länge sedan? Dr Bike eller någon annan....
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Teddy, de oljor du nämner, var det enbart i Aprilian eller även i Hondan?

Du nämner något test, varifrån kommer det och vilka har gjort det?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Motul 800 ger väldigt rena kolvtoppar och förbränningsrum. De är i och för sig lätta att rengöra men pipan då? Sot i motorn betyder sot i pipan och det tar effekt.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har försökt grotta ner mig i "klassifieringsträsket". Det har inte varit lätt och det finns säkert ännu mer information att hämta, tex kan man köpa dokumenten som specificerar standarderna (ISO dokument, ISO 13738, kostar 340 kr drygt. API hittade jag inte, har inte sökt efter JASO eller andra).

Till att börja med så finns följande företag som sätter standarder [1]:

API - American Petroleum Institute
ISO - International Standards Organization (Europa)
JASO - Japanese Automobile Standards Organization (Japan)
NMMA - National Marine Manufacturers Association (USA)

Låt oss börja med den minst viktiga:

NMMA - sätter standard på oljor avsedda för utombordare där askhalten måste vara noll för att inte riskera att sätta igen kanaler mm[2]. Standarderna är TC-W, TC-WII, TC-W3, där TC-W3 är högst. Dessa standarder kan finnas på oljor som går att använda till MC, men oftast enbart för olja avsedd för utombordare.

API - den näst minst viktiga standarden, är också den äldsta (1988) [3]. Standarderna är TA, TB, TC och TD där TD sätter högst krav på askhalt, dock avsett för båtmotorer så det som gäller för MC verkar vara TC. Vissa oljetillverkare anger standarder typ TC+, TC++ och TC+++. Detta är inte någon riktig API-norm utan något som tillverkare själva sätter. [4]

JASO - standard som idag sätter högre krav än API. Standarderna är FA, FB, FC, FD där FD ställer högst krav (se illustration 1 nedan). API TC motsvarar JASO FC, men det verkas som mäter på fler aspekter i JASO. Fler jämförelser mellan API och ISO finns i bifogade illustrationer.

ISO - tillsammans med JASO sätter de högst krav på oljor, även kallat "global ISO". Standarderna börjar antingen med "ISO-L-" eller bara "ISO", och delas in i EGB, EGC, EGD (och möjligtvis en ny klass EGE, osäker på denna dock), där EGD idag är den som ställer högst krav (ev. EGE).

Sammanfattning
Det som gäller är alltså ISO EGD och JASO FD som idag är det högsta standarderna en olja kan få. Se bifogade bilder för att få en bild över hur man kan jämföra de olika standarderna.

Källor
[1] http://www.7thgear.net/7thGear/Portals/0/2 stroke oil specs.pdf
[2] http://www.okq8.se/data/internal/data/10/27/1142585423476/Allt du behover veta.pdf
[3] http://www.sbtontheweb.com/forum/showthread.php?t=23562
[4] http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Övriga länkar
http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/produktblad/klicka_motorcyklar_allman_beskrivning.pdf
http://snowmobile.off-road.com/snowmobile/article/articleDetail.jsp?id=253908
http://data.fortumlube.net/files/FOil/Fordonskatalog.pdf
 

Bifogat

  • Olja1.jpg
    Olja1.jpg
    8.9 KB · Visningar: 153
  • Olja2.jpg
    Olja2.jpg
    39.3 KB · Visningar: 237
  • Olja3.jpg
    Olja3.jpg
    19.8 KB · Visningar: 254

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Teddy, de oljor du nämner, var det enbart i Aprilian eller även i Hondan?

Du nämner något test, varifrån kommer det och vilka har gjort det?

De oljor jag nämnde är de jag använt i min racer, Honda RS250R. På Aprilian har jag använt än fler oljor men det gjordes/görs inga löpande kontroller eller underhåll värt namnet så jag kan inte säga något om dem annat än att motorn inte havererat. På racern har jag lyft topparna efter varje träning, lyft cylindrar för att byta ringar efter 25 mil och bytt hela kolvpaketet efter 50 mil, därför vågar jag påstå att OKQ8 Speed Bio TT (namnet till trots) och Biltema Helsyntetisk 2T-olja (återförsäljaren till trots) är MINST lika bra som Q8 RS Extreme. Den mest omfattande erfarenhetsbank jag känner till är Boris Jr här på forumet, han anser att Castrol 747 och Motul 800 är det bästa. Jag säger inte emot.

Det test jag talade om är det enda riktigt seriösa test jag känner till. Det är utfört av Svensk Maskinprovning AB på uppdrag av tidningen Skoter. "Efter en timmes inkörning med varierande belastning inleddes den tuffare provperioden på fyra timmar vid motorns maximala vridmoment". Good enough for you? OKQ8 fick bra resultat i testet och blev så stolta och glada att de lade ut det som en PDF på sin hemsida. Länken är numera borttagen men PDF'en ligger tydligen kvar i någon publik katalog för Google hittade den på en gång.
Här är länk http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf .
Spara och printa, en vacker dag är den borta.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
De oljor jag nämnde är de jag använt i min racer, Honda RS250R. På Aprilian har jag använt än fler oljor men det gjordes/görs inga löpande kontroller eller underhåll värt namnet så jag kan inte säga något om dem annat än att motorn inte havererat. På racern har jag lyft topparna efter varje träning, lyft cylindrar för att byta ringar efter 25 mil och bytt hela kolvpaketet efter 50 mil, därför vågar jag påstå att OKQ8 Speed Bio TT (namnet till trots) och Biltema Helsyntetisk 2T-olja (återförsäljaren till trots) är MINST lika bra som Q8 RS Extreme. Den mest omfattande erfarenhetsbank jag känner till är Boris Jr här på forumet, han anser att Castrol 747 och Motul 800 är det bästa. Jag säger inte emot.

Det test jag talade om är det enda riktigt seriösa test jag känner till. Det är utfört av Svensk Maskinprovning AB på uppdrag av tidningen Skoter. "Efter en timmes inkörning med varierande belastning inleddes den tuffare provperioden på fyra timmar vid motorns maximala vridmoment". Good enough for you? OKQ8 fick bra resultat i testet och blev så stolta och glada att de lade ut det som en PDF på sin hemsida. Länken är numera borttagen men PDF'en ligger tydligen kvar i någon publik katalog för Google hittade den på en gång.
Här är länk http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf .
Spara och printa, en vacker dag är den borta.

Testnormerna som finns är perfekta för 'vanliga' båtmotorer, snöskotrar eller gatmoppar etc men säger väldigt lite hur oljan fungerar vid roadracingbruk i räjserhojar.


Har gjort en del (100 mil ungefär) jämförelsetester mellan valvoline och castrol 747. Anledningen var att vi misstänkte att ena oljan inte lirade men vi hittade andra fel.
Under dessa mil kunde vi konstatera att rev man bort en cylle vid något tillfälle så var kolven alltid lika 'fet' oberoende på märke på oljan, sotmängden på kolven var nog lite mer med 747 men otroligt känsligt för rätt bestyckning.

Testet skedde på 4st hojar, 2st med lika motorer och 2st andra med lika motorer ooch under ungefär 100mil per motor.

Numer kör vi på Valvoline, fungerar perfekt och sotar knappt märkbart.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
På SMPs hemsida finner man detta test från 2002.

http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056214155312500

Har inte läst artikeln från OK/Q8 eller dokumentet ovan än, som verkar snarlika. Troligtvis återkommer jag med kommentarer när jag läst dem.

Skiljer sig oljor nämnvärt när användningsområdena är mc eller skoter? Viskositeten borde ju skilja pga att man kör i olika temperaturet.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
bean305, frågan man kan ställa sig är vad Castrol och Elf betalat Honda för att få med den raden i instruktionsboken. Kanske ingenting, kanske en förmögenhet...men oavsett så känns inte källan av informationen helt opartisk.
Ang provning av olja, menar du att de klasser oljorna klarar inte säger så mkt om själva oljan i sammanhang med högtrimmade motorcyklar?

Jag anser att en servicebok är en väldigt god källa för hur man skall sköta ett fordon. Jag tror inte att det handlar om att ta emot pengar för att skriva något märke i boken, just för att oljekonsumptionen för roadracingfordonen världen över (2-t olja) är tämligen modest. Jag tror det helt enkelt rekommenderas att man kör de oljorna just för att de är utvecklade för sammanhanget.

Och precis, ang proven.
 

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Ort
jönköping
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
oljan..

visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, men de fiins många typer av motorfordon o olika rekomendationer..hur som helst...vet ju "alla" att en olja inte blir bättre av användning ..o då tex är det anmärningsvärt hur tex saab motorerna exploderar i parti o minut!-de har nämeligen en service intervall på 3000 mil!--de funkar inte helt enkelt!, en okular besiktning av oljestickan efter 3000 mil visar då att oljan e supertunn o becksvart ,o de är väl inte bra!??.

va de gäller typ merca så har de nya -( då) -96 årsmodell E-klass W210 ingen service intervall på växellåds oljan!..-de gick åt helvette!-lådan exploderar vid 20-30.000 mil, så o följa sånna rekomendationer är dumt o dyrt!..,
Va de gäller MC så har tex rotax -bombardier "egna" oljor...o deras olja är den sämsta i flertalet tester bland annat SMP i umeå!...så om du då kör på deras "egen" olja som dom rekomenderar så blir det dyrt!...o tråkigt!, därför skall altid rekomendationer från fabrik granskas kritiskt och objektivt!
 

Dr.Bike

Guest
visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, Va de gäller MC så har tex rotax -bombardier "egna" oljor...o deras olja är den sämsta i flertalet tester bland annat SMP i umeå!...så om du då kör på deras "egen" olja som dom rekomenderar så blir det dyrt!...o tråkigt!, därför skall altid rekomendationer från fabrik granskas kritiskt och objektivt!

Kloka ord.
Källkritik rules.
Fakta är att alla helsyntetoljor klarar "i princip" 3000 mil idag.
MEN...


Alltid detta men... det är under någotsånär optimala livsbetingelser.
I norden, med vårat råkalla klimat, där även det sommartid kan gå ner runt 5 grader, så är det ingalunda optimalt för en olja med ständiga kallstarter och därefter korta körningar som inte kokar ur oljan det vatten som kondenserat ner i den.
INGEN olja klarar att leva under dessa omständigheter, och det är inte oljans fel i sig.

Dessutom är det som du säger inte någonting speciellt med s.k tillverkarspecifika oljor. V.A.G´s longlifeolja är ju te.x så nära bedrägeri man kan komma med ett pris som vore den av flytande guld.
INGET i dess spec gör den SÅ unik att det inte skulle gå med vilken annan likvärdig olja som helst till en 1/3 av priset.
Eller en vardaglig olja man byter dubbelt så ofta eller tre ggr så ofta.
Du räknar även upp KTM-olja, och såvitt jag vet har inte heller de ett eget oljebolag...
Så de, liksom alla andra handlar sin olja av någon.
Slår på sin egen vinst och skriver sen i garantiboka: SKALL vara denna, annars, ingen garanti!
Smart.
Men kass.

Källkritik rules som sagt, och konserverad gröt blir inte bättre för att den hälls på fina burkar, eller får fina namn...
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, men de fiins många typer av motorfordon o olika rekomendationer..hur som helst...vet ju "alla" att en olja inte blir bättre av användning ..o då tex är det anmärningsvärt hur tex saab motorerna exploderar i parti o minut!-de har nämeligen en service intervall på 3000 mil!--de funkar inte helt enkelt!, en okular besiktning av oljestickan efter 3000 mil visar då att oljan e supertunn o becksvart ,o de är väl inte bra!??.

Med tanke på att detta är racingforumet för tvåtaktare så menar jag bara dessa fordon när jag talar om att sköta fordonet efter boken... Saabar kan vi diskutera på något annat forum... (eller helst inte alls)
 

Dr.Bike

Guest
Skiljer sig oljor nämnvärt när användningsområdena är mc eller skoter?

Det gör dom (se mitt tidigare inlägg) men jag kan som sagt inte redogöra för de exakta skillnaderna, mer än det jag själv läst. Och det är just att de verkar ha olika förmåga att "brinna upp" vid olika verkningsgrader/förbränningstryck. Och att de 2t-oljor som är för lågkompade motorer då med automatik inte är lämpliga för högkompade, då de förbränns för lätt, och därmed kan bidra till en svagare eller t.om utebliven oljefilm under högre stress.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top