368 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 59
    Motorhaverist? Javisst! Bodoes avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
    Garage
    Visa garage

Nya oljetråden

Ämnet som aldrig slutas diskuteras. Vilken olja är bäst? Men för att inte gå in på allt för personliga områden så tänkte jag till en början begränsa tråden till:

TOLKNING AV PRODUKTBLAD

• Vad spelar roll? Hög/Låg flampunkt / Densiteter /Viskositeter.
    • Går alla egenskaper att representeras i siffror i produktbladet? Finns det siffror på hur mkt en olja sotar/ ryker?
    • Vad står de olika klasserna för?(JASO FA, FB, FC, FD* / ISO EGD, L E-GD* / API TC / NNOAA TC-W3TM / NMMA)

*Ny?

Anledningen till att jag startar en ny tråd är för att det faktiskt var ett tag sedan detta diskuterades (i en enskild tråd) och det kommit nya oljor och nya klasser.

(För att hålla tråden i liv kan väl folk skriva lite om sina kära olja, vilket märke och varför den väljs över andra märken. Erfarenhet om nya oljor uppskattas!)

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
    Garage
    Visa garage
    Listar lite produktblad till olika oljor (bara helsyntetiska oljor)

76 Lubricants
    Unimix Two-Cycle Oil

AG
    2-TR

AMSOIL
    HP Injector (HPI)
    Dominator (TDR)
    Interceptor (AIT)
    Saber (ATP)

Biltema
    http://www.biltema.se/Archive/Docume...36/36-1549.pdf

Castrol
    TTS
    Power 1 TTS 2T Ersätter TTS?
    R2 Racingbike
    A 747 Vegitabilisk

Elf
    Moto 2 XT Tech
    HTX 909
    HTX 976
    Sport 2 Competition

Gulf
    Syntrac 2T
    Green 2T

Midland
    Synqron 2-cycle

Mobil
    Racing 2T (tillverkas ej längre)

Motul - Hittade inga produktblad
    800 2T Factory Line Road Racing /Off Road
    600 2T
    BIO 2T Nedbrytningsbar
    710
    Kart Grand Prix

Neste
    2-T Super
    2-T Super Racing
    2-T Super BIO

OK/Q8
    Speed Bio TT Nedbrytningsbar
    Super TT
    Q8 RS Extreme

Pennzoil
    Synstream (OBS! Word-dokument)

Repsol
    Moto 2T Racing
    Moto 2T Competicion *NY?

Scandia Oil
    Tvåtaktsolja Helsyntet

Shell
    Advance Ultra 2
    Advance racing X
    Advance Racin M

Spectro
    Platinum SX

Statoil
    Racingway 2T

Total - Samma som tillverkar ELF?

Valvoline
    Racing Oil 2T

Quaker State
    Motorcycle 2-cycle fully synthetic

Kom gärna med fler förslag! Kommentarer om oilka som är nya och gamla!
    Senast redigerat av Bodoe den 2009-03-25 klockan 11:12.

Dr.Bike
    Gäst
    Pratar du bara 2-T olja eller olja i generella termer, dvs även motorsmörjolja?
    Eller vad?
    Rubriken är lite förvirrande broder, TROTS att det är ett 2T-forum.
    Även sådana tingestar har ju andra oljor än den som kommer in med bensinen.
    Men jag ska med intresse se vad du kommer fram till
    (du hade väl en smak och lukttest samt färganalys och viktkoll i nån tråd?)

M.v.h

P.S Är båtmotorn hel nu?

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Dr.Bike Visa inlägg
    Pratar du bara 2-T olja eller olja i generella termer, dvs även motorsmörjolja?
    Eller vad?
    Rubriken är lite förvirrande broder, TROTS att det är ett 2T-forum.
    Även sådana tingestar har ju andra oljor än den som kommer in med bensinen.
    Men jag ska med intresse se vad du kommer fram till
    (du hade väl en smak och lukttest samt färganalys och viktkoll i nån tråd?)

M.v.h

P.S Är båtmotorn hel nu?
    Jag förstår inte ditt inlägg riktigt heller. Motorsmörjolja och 2T-olja är för mig samma, och vad som borde framgå av mitt andra inlägg, det jag pratar om. Har aldrig varit med om att typen av växellådsolja har varit uppe på tapeten, annat än att ha rätt mängd. Men, såklart kan väl detta även disskuteras om det har stor betydelse för prestandan(?). Det är ju en oljetråd!

Kanske du har några tips att komma med?

PS. Nej, några år nyare Volvo Penta fick ta över.

Dr.Bike
    Gäst

Smile

Citat Ursprungligen postat av Bodoe Visa inlägg
    Jag förstår inte ditt inlägg riktigt heller. Motorsmörjolja och 2T-olja är för mig samma, och vad som borde framgå av mitt andra inlägg, det jag pratar om. Har aldrig varit med om att typen av växellådsolja har varit uppe på tapeten, annat än att ha rätt mängd. Men, såklart kan väl detta även disskuteras om det har stor betydelse för prestandan(?). Det är ju en oljetråd!

Kanske du har några tips att komma med?

PS. Nej, några år nyare Volvo Penta fick ta över.
    Visst är 2T-olja en motorsmörjolja, men ändå inte!
    Inte i en renodlad form iaf, för den har FLER egenskaper och fler krav att kunna hantera, samt oxå fler ingredienser som "vanliga" motorsmörjoljor inte har, och därför kallas de kort och gott för just 2T-olja och inte smörjolja.

Nej - jag har inget (nytt) eller revolutionerande om dessa oljor.
    Själva oljan i sig kan jag ju uttala mig om, men hur tillsatserna fungerar för totala funktionen och i förbränning, det vet jag inget om mer än de rent empiriska försök som folk (som du t.ex) gör och rapporterar.

Vi hade ett kort snack om 2T-oljor nån annanstans vill jag minnas, och slutsatsen är att de har en väldigt bred skala de ska fylla. Alltifrån biologiskt nedbrytbara marinoljor som ju oftast smörjer lågeffektsmotorer, där själva biologibiten är viktigare än t.ex högprestandabiten, och då dessa ska kunna förbrännas hyggligt även i lågkompade motorer så har de en sammansättning som t.ex inte lämpar sig för effektstinna blåtaktare som din hoj t.ex

Så distinktionen mellan 2t-Olja och det jag kallar motorsmörjolja ÄR stor, därav min fråga inlednnigsvis.

Osv osv

Jag har dock aldrig känt behovet (tyvärr) att djuploda i dessa specialoljor.

#78 125R bean305s avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    ZX6R, CRF450R, RS125R
    Garage
    Visa garage
    Jag kör 125R och i instruktionsboken står det att man skall använda ELF HTX976 eller Castrol A747 (det står INTE "or equivalent"). Så grundat på det så kör på ELF HTX976.

Jag pratade även med Öisten (Sturlas farsa(stavning??)) och han sa att när de gör oljeprover som inte följer de vanliga standarderna (utan mer skall efterlikna 2-t förhållanden med hög triminingsgrad) så sticker de oljorna ut kvalitetsmässigt jämfört med andra billigare sorter (det var någon mer som också var bra men jag kommer inte ihåg namnet).

Jag körde innan på Motul800 och jag anar mig se mindre slitage på kolven sen jag bytte till ELF HTX. (svårt att vara 100%, jag vet dock har kolvarna hållt fint och jag har kunnat köra länge på mina vevar). Jag tror att kvaliten lönar sig.
    #78, 125R
    auktioner på nätet www.netauktion.se
    min hemsida www.B-son.se
    mina ombordvarv www.B-son.se/media.htm

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    bean305, frågan man kan ställa sig är vad Castrol och Elf betalat Honda för att få med den raden i instruktionsboken. Kanske ingenting, kanske en förmögenhet...men oavsett så känns inte källan av informationen helt opartisk.
    Ang provning av olja, menar du att de klasser oljorna klarar inte säger så mkt om själva oljan i sammanhang med högtrimmade motorcyklar?

Dr.Bike, skriv gärna mer om vad som skiljer 2T-oljor från motorsmörjoljor, jag hänger fortfarande inte med på vad skillnaden är?

Har även uppdaterat några faktablad!

Vad säger ni andra? Boris JR som argumenterat för Motuls 800, Teddy som provkört Speed BIO TT en säsong (om jag mins rätt) och Torkel som körde med någon amerikansk olja (någon sifferkombination i namnet), vad har ni för erfarenheter av att tolka oljors egenskaper? Tittar ni på faktablad?
    Senast redigerat av Bodoe den 2008-05-06 klockan 18:25.

"...I been here for years" Teddys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    1973 Suzuki GT550. 1996 HRC RS250R.
    Garage
    Visa garage
    Jag har kört racern på Q8 RS Extreme en säsong, OKQ8 Speed Bio TT två säsonger och Biltema Helsyntet en säsong. Jag kan inte ärligt säga att den ena varit märkbart bättre än den andra, de har alla enligt min uppfattning gjort sitt jobb och gjort det bra. I test har OKQ8 Speed Bio TT dock visat på bättre resultat än Q8 RS Extreme.

Rent ideologiskt känndes det till en början helt rätt att köra på Speed Bio TT men efter ett tag började jag känna mig lurad. Varför ska jag som konsument föra talan åt någon som inte vill få sin talan förd och dessutom måste jag betala ett överpris för det. Jag är hellre kompis med någon som är generös och hederlig än någon som är snål och skenhelig, så jag gav mina pengar till Biltema istället. Jag tycker verkligen det är svagt av OKQ8 att fega ur, när de nu har en produkt som är både miljövänlig och bättre så viker de sig för marknadsavdelingens önskemål och lyfter istället fram en annan, sämre produkt bara för att den anses ha bättre säljkraft. Money talks. Töntiga, tråkiga, billiga, miljövänliga, helylle Speed Bio TT säljs under det gamla kommunistassocierade namnet OK, medan den sämre, dyrare, miljöovänliga produkten RS Extreme marknadsförs under det internationella namnet Q8. I all marknadsföring lyfts RS Extreme fram som Top of the line, men inte ett ord om Speed Bio TT som stoppas in längst bak i hyllorna på bensinstationerna. Det måste sitta ett gång förtvivlade ingenjörer på OK som sliter sitt hår och undrar varför de anstränger sig i onödan. Här har de briljerat med sitt geni och skapat en fantastisk produkt bara för att få se sig överkörda av marknadsavdelningen. Hade företagsledningen haft någon stake och skam i kroppen hade de gjort Speed Bio TT till sin ensamt stora lysande stjärna.

Något som jag själv är intresserad av att vet är vilket ämne i ricinoljan som har så goda smörjande egenskaper och varför det inte kan framställas syntetiskt? För i så fall hade det väl gjorts för länge sedan? Dr Bike eller någon annan....

Nu även med blåryk Busabergs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Husaberg TE250 + Honda CRF450
    Garage
    Visa garage
    Statoil -Kass hemsida, hittade ingen info
    Statoil Racingway 2t http://www.statoil.com/mar/svg01184....s/racingway_2t
    Senast redigerat av Busaberg den 2008-05-08 klockan 15:11.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Teddy, de oljor du nämner, var det enbart i Aprilian eller även i Hondan?

Du nämner något test, varifrån kommer det och vilka har gjort det?

Grand Prix Mechanic Neutrals avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    5x
    Garage
    Visa garage
    Motul 800 ger väldigt rena kolvtoppar och förbränningsrum. De är i och för sig lätta att rengöra men pipan då? Sot i motorn betyder sot i pipan och det tar effekt.
    /peter

2t vs 4t - http://www.youtube.com/watch?v=_-7I00cZUE0

Stoner > Rossi

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage

Lightbulb

Har försökt grotta ner mig i "klassifieringsträsket". Det har inte varit lätt och det finns säkert ännu mer information att hämta, tex kan man köpa dokumenten som specificerar standarderna (ISO dokument, ISO 13738, kostar 340 kr drygt. API hittade jag inte, har inte sökt efter JASO eller andra).

Till att börja med så finns följande företag som sätter standarder [1]:

API - American Petroleum Institute
    ISO - International Standards Organization (Europa)
    JASO - Japanese Automobile Standards Organization (Japan)
    NMMA - National Marine Manufacturers Association (USA)

Låt oss börja med den minst viktiga:

NMMA - sätter standard på oljor avsedda för utombordare där askhalten måste vara noll för att inte riskera att sätta igen kanaler mm[2]. Standarderna är TC-W, TC-WII, TC-W3, där TC-W3 är högst. Dessa standarder kan finnas på oljor som går att använda till MC, men oftast enbart för olja avsedd för utombordare.

API - den näst minst viktiga standarden, är också den äldsta (1988) [3]. Standarderna är TA, TB, TC och TD där TD sätter högst krav på askhalt, dock avsett för båtmotorer så det som gäller för MC verkar vara TC. Vissa oljetillverkare anger standarder typ TC+, TC++ och TC+++. Detta är inte någon riktig API-norm utan något som tillverkare själva sätter. [4]

JASO - standard som idag sätter högre krav än API. Standarderna är FA, FB, FC, FD där FD ställer högst krav (se illustration 1 nedan). API TC motsvarar JASO FC, men det verkas som mäter på fler aspekter i JASO. Fler jämförelser mellan API och ISO finns i bifogade illustrationer.

ISO - tillsammans med JASO sätter de högst krav på oljor, även kallat "global ISO". Standarderna börjar antingen med "ISO-L-" eller bara "ISO", och delas in i EGB, EGC, EGD (och möjligtvis en ny klass EGE, osäker på denna dock), där EGD idag är den som ställer högst krav (ev. EGE).

Sammanfattning
    Det som gäller är alltså ISO EGD och JASO FD som idag är det högsta standarderna en olja kan få. Se bifogade bilder för att få en bild över hur man kan jämföra de olika standarderna.

Källor
    [1] http://www.7thgear.net/7thGear/Porta...il%20specs.pdf
    [2] http://www.okq8.se/data/internal/dat...ver%20veta.pdf
    [3] http://www.sbtontheweb.com/forum/showthread.php?t=23562
    [4] http://www.mcpoolen.se/tbh/sortiment-oljor-info.html

Övriga länkar
    http://www.shell.com/static/se-sv/do...eskrivning.pdf
    http://snowmobile.off-road.com/snowm....jsp?id=253908
    http://data.fortumlube.net/files/FOi...onskatalog.pdf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Olja1.jpg
Visningar:	98
Storlek:	8,9 KB
Id:	234217   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Olja2.jpg
Visningar:	126
Storlek:	39,3 KB
Id:	234218  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	Olja3.jpg
Visningar:	121
Storlek:	19,8 KB
Id:	234219  

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Teddy, de oljor du nämner, var det enbart i Aprilian eller även i Hondan?

Du nämner något test, varifrån kommer det och vilka har gjort det?
    De oljor jag nämnde är de jag använt i min racer, Honda RS250R. På Aprilian har jag använt än fler oljor men det gjordes/görs inga löpande kontroller eller underhåll värt namnet så jag kan inte säga något om dem annat än att motorn inte havererat. På racern har jag lyft topparna efter varje träning, lyft cylindrar för att byta ringar efter 25 mil och bytt hela kolvpaketet efter 50 mil, därför vågar jag påstå att OKQ8 Speed Bio TT (namnet till trots) och Biltema Helsyntetisk 2T-olja (återförsäljaren till trots) är MINST lika bra som Q8 RS Extreme. Den mest omfattande erfarenhetsbank jag känner till är Boris Jr här på forumet, han anser att Castrol 747 och Motul 800 är det bästa. Jag säger inte emot.

Det test jag talade om är det enda riktigt seriösa test jag känner till. Det är utfört av Svensk Maskinprovning AB på uppdrag av tidningen Skoter. "Efter en timmes inkörning med varierande belastning inleddes den tuffare provperioden på fyra timmar vid motorns maximala vridmoment". Good enough for you? OKQ8 fick bra resultat i testet och blev så stolta och glada att de lade ut det som en PDF på sin hemsida. Länken är numera borttagen men PDF'en ligger tydligen kvar i någon publik katalog för Google hittade den på en gång.
    Här är länk http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf .
    Spara och printa, en vacker dag är den borta.

Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Citat Ursprungligen postat av Teddy Visa inlägg
    De oljor jag nämnde är de jag använt i min racer, Honda RS250R. På Aprilian har jag använt än fler oljor men det gjordes/görs inga löpande kontroller eller underhåll värt namnet så jag kan inte säga något om dem annat än att motorn inte havererat. På racern har jag lyft topparna efter varje träning, lyft cylindrar för att byta ringar efter 25 mil och bytt hela kolvpaketet efter 50 mil, därför vågar jag påstå att OKQ8 Speed Bio TT (namnet till trots) och Biltema Helsyntetisk 2T-olja (återförsäljaren till trots) är MINST lika bra som Q8 RS Extreme. Den mest omfattande erfarenhetsbank jag känner till är Boris Jr här på forumet, han anser att Castrol 747 och Motul 800 är det bästa. Jag säger inte emot.

Det test jag talade om är det enda riktigt seriösa test jag känner till. Det är utfört av Svensk Maskinprovning AB på uppdrag av tidningen Skoter. "Efter en timmes inkörning med varierande belastning inleddes den tuffare provperioden på fyra timmar vid motorns maximala vridmoment". Good enough for you? OKQ8 fick bra resultat i testet och blev så stolta och glada att de lade ut det som en PDF på sin hemsida. Länken är numera borttagen men PDF'en ligger tydligen kvar i någon publik katalog för Google hittade den på en gång.
    Här är länk http://www.q8.se/okq8_2/smo/pdf/OIL.pdf .
    Spara och printa, en vacker dag är den borta.
    Testnormerna som finns är perfekta för 'vanliga' båtmotorer, snöskotrar eller gatmoppar etc men säger väldigt lite hur oljan fungerar vid roadracingbruk i räjserhojar.

Har gjort en del (100 mil ungefär) jämförelsetester mellan valvoline och castrol 747. Anledningen var att vi misstänkte att ena oljan inte lirade men vi hittade andra fel.
    Under dessa mil kunde vi konstatera att rev man bort en cylle vid något tillfälle så var kolven alltid lika 'fet' oberoende på märke på oljan, sotmängden på kolven var nog lite mer med 747 men otroligt känsligt för rätt bestyckning.

Testet skedde på 4st hojar, 2st med lika motorer och 2st andra med lika motorer ooch under ungefär 100mil per motor.

Numer kör vi på Valvoline, fungerar perfekt och sotar knappt märkbart.
    www.rolleslitz.se

www.nikasilproffsen.se

Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

Anderstorp*Anglesey (T˙ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    På SMPs hemsida finner man detta test från 2002.

http://www.smp.nu/download.aspx?id=632056214155312500

Har inte läst artikeln från OK/Q8 eller dokumentet ovan än, som verkar snarlika. Troligtvis återkommer jag med kommentarer när jag läst dem.

Skiljer sig oljor nämnvärt när användningsområdena är mc eller skoter? Viskositeten borde ju skilja pga att man kör i olika temperaturet.

#78 125R bean305s avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    ZX6R, CRF450R, RS125R
    Garage
    Visa garage
    bean305, frågan man kan ställa sig är vad Castrol och Elf betalat Honda för att få med den raden i instruktionsboken. Kanske ingenting, kanske en förmögenhet...men oavsett så känns inte källan av informationen helt opartisk.
    Ang provning av olja, menar du att de klasser oljorna klarar inte säger så mkt om själva oljan i sammanhang med högtrimmade motorcyklar?
    Jag anser att en servicebok är en väldigt god källa för hur man skall sköta ett fordon. Jag tror inte att det handlar om att ta emot pengar för att skriva något märke i boken, just för att oljekonsumptionen för roadracingfordonen världen över (2-t olja) är tämligen modest. Jag tror det helt enkelt rekommenderas att man kör de oljorna just för att de är utvecklade för sammanhanget.

Och precis, ang proven.
    #78, 125R
    min hemsida www.B-son.se

dirttracker dirttrackers avatar
    Reg.datum
    Apr 2007
    Hoj
    YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94

oljan..

visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, men de fiins många typer av motorfordon o olika rekomendationer..hur som helst...vet ju "alla" att en olja inte blir bättre av användning ..o då tex är det anmärningsvärt hur tex saab motorerna exploderar i parti o minut!-de har nämeligen en service intervall på 3000 mil!--de funkar inte helt enkelt!, en okular besiktning av oljestickan efter 3000 mil visar då att oljan e supertunn o becksvart ,o de är väl inte bra!??.

va de gäller typ merca så har de nya -( då) -96 årsmodell E-klass W210 ingen service intervall på växellåds oljan!..-de gick åt helvette!-lådan exploderar vid 20-30.000 mil, så o följa sånna rekomendationer är dumt o dyrt!..,
    Va de gäller MC så har tex rotax -bombardier "egna" oljor...o deras olja är den sämsta i flertalet tester bland annat SMP i umeå!...så om du då kör på deras "egen" olja som dom rekomenderar så blir det dyrt!...o tråkigt!, därför skall altid rekomendationer från fabrik granskas kritiskt och objektivt!
    passa på nu är YZR 500 projektet till salu!

Dr.Bike
    Gäst

Citat Ursprungligen postat av dirttracker Visa inlägg
    visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, Va de gäller MC så har tex rotax -bombardier "egna" oljor...o deras olja är den sämsta i flertalet tester bland annat SMP i umeå!...så om du då kör på deras "egen" olja som dom rekomenderar så blir det dyrt!...o tråkigt!, därför skall altid rekomendationer från fabrik granskas kritiskt och objektivt!
    Kloka ord.
    Källkritik rules.
    Fakta är att alla helsyntetoljor klarar "i princip" 3000 mil idag.
    MEN...

Alltid detta men... det är under någotsånär optimala livsbetingelser.
    I norden, med vårat råkalla klimat, där även det sommartid kan gå ner runt 5 grader, så är det ingalunda optimalt för en olja med ständiga kallstarter och därefter korta körningar som inte kokar ur oljan det vatten som kondenserat ner i den.
    INGEN olja klarar att leva under dessa omständigheter, och det är inte oljans fel i sig.

Dessutom är det som du säger inte någonting speciellt med s.k tillverkarspecifika oljor. V.A.G´s longlifeolja är ju te.x så nära bedrägeri man kan komma med ett pris som vore den av flytande guld.
    INGET i dess spec gör den SÅ unik att det inte skulle gå med vilken annan likvärdig olja som helst till en 1/3 av priset.
    Eller en vardaglig olja man byter dubbelt så ofta eller tre ggr så ofta.
    Du räknar även upp KTM-olja, och såvitt jag vet har inte heller de ett eget oljebolag...
    Så de, liksom alla andra handlar sin olja av någon.
    Slår på sin egen vinst och skriver sen i garantiboka: SKALL vara denna, annars, ingen garanti!
    Smart.
    Men kass.

Källkritik rules som sagt, och konserverad gröt blir inte bättre för att den hälls på fina burkar, eller får fina namn...

#78 125R bean305s avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    ZX6R, CRF450R, RS125R
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av dirttracker Visa inlägg
    visst ska man följa sevicebok, så långt som möjligt!, men de fiins många typer av motorfordon o olika rekomendationer..hur som helst...vet ju "alla" att en olja inte blir bättre av användning ..o då tex är det anmärningsvärt hur tex saab motorerna exploderar i parti o minut!-de har nämeligen en service intervall på 3000 mil!--de funkar inte helt enkelt!, en okular besiktning av oljestickan efter 3000 mil visar då att oljan e supertunn o becksvart ,o de är väl inte bra!??.
    Med tanke på att detta är racingforumet för tvåtaktare så menar jag bara dessa fordon när jag talar om att sköta fordonet efter boken... Saabar kan vi diskutera på något annat forum... (eller helst inte alls)
    #78, 125R
    min hemsida www.B-son.se

Dr.Bike
    Gäst
    Skiljer sig oljor nämnvärt när användningsområdena är mc eller skoter?
    Det gör dom (se mitt tidigare inlägg) men jag kan som sagt inte redogöra för de exakta skillnaderna, mer än det jag själv läst. Och det är just att de verkar ha olika förmåga att "brinna upp" vid olika verkningsgrader/förbränningstryck. Och att de 2t-oljor som är för lågkompade motorer då med automatik inte är lämpliga för högkompade, då de förbränns för lätt, och därmed kan bidra till en svagare eller t.om utebliven oljefilm under högre stress.

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Här är en till olja att uppdatera listan med. En lukta-gott-oja från Shell, Racing M.
    http://www.shell.com/static/se-sv/do...e_racing_m.pdf

vacker och genomklok Tallefjants avatar
    Reg.datum
    Sep 2005
    Hoj
    honda rs250, 748SPS
    Garage
    Visa garage
    Här är en till olja att uppdatera listan med. En lukta-gott-oja från Shell, Racing M.
    http://www.shell.com/static/se-sv/do...e_racing_m.pdf

va forsiktig med olja som ar utvecklad for kart motorer. en kompis till mig bestamde sig for att det basta for hans nya hoj (kittad rs250) var elf htx909 - en olja utvecklad for extrema motorer med hogt varvtal. hans hoj slog igen stiften gang pa gang, tror att pa 4 htavlingshelger korde han sammanlagt 10 varv pa 20 tandstift.

han trodde hela tiden det var elfel och bytte ut hela elsystemet, inget hjalpte. av slumpen borjade han anvanda vanlig 2 takt olja o markte att alla problem forsvann. det visade sig att den oljan han forst anvande fungerar bast over 13000 rpm, och under det forbranns den inte ordrentligt..

nu sager jag inte att den har shell oljan har samma problem men det ar nagot att halla i atanke

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Någon som kan svara på varför vissa oljor inte rekommenderas vid separat oljetillförsel (injektion) men går bra att blanda i bensin (pre-mix)?

Medlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Hoj
    ESW Rotax 250/Tz 250
    Någon som kan svara på varför vissa oljor inte rekommenderas vid separat oljetillförsel (injektion) men går bra att blanda i bensin (pre-mix)?
    Gissningsvis är de så trögflytande att det kanske inte pumpas ut någon olja.
    www.rolleslitz.se

www.nikasilproffsen.se

Nu är drevtillverkningen i full gång för de som vill ha tuffa drev med egen design.

Anderstorp*Anglesey (T˙ Croes)*Brands Hatch Indy*Cadwell Park full*Croft*Donington Park national*Gelleråsen*Kemora*Knutstorp*Midlanda*Mo I Rana*Rudskogen*Snetterton*Sviestad*Virtasalmi MotoPark*Våler

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Garage
    Visa garage
    Intressant tråd.

Förstod att OKQ8's Speed bio TT, som är biologiskt nedbrytbar smörjde lika förtjänstfullt som vilken annan olja som helst och varken sotade mer eller mindre än andra oljor.

Vad är det som gör att den är biologiskt nedbrytbar? Eller, frågan kanske ska omformuleras till att vad det är som gör att de icke miljövänliga oljorna inte bryts ned?

Vad är 2-taktsoljor baserade på? Ricinolja?
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av blacktriple Visa inlägg
    Vad är det som gör att den är biologiskt nedbrytbar?
    Den kemiska processen vågar jag mig inte på att ens försöka förklara. Den övergår mitt förstånd och kompetens. En allmän förklaring finns att läsa här:
    http://www.gronkemi.nu/smorja.html

OKQ8 skriver i produktbladet för Speed Bio TT att den är baserad på syntetiska estrar. Om du googlar på "syntetiska estrar"det får du en massa spännande träffar.

Vad är 2-taktsoljor baserade på?
    Skåda in i kemins universum. Det är stoooort....
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolv%C3%A4te

Ricinolja?
    Ricinoja är en vegetabilisk olja som pressas ur ricinbönor.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja
    [/QUOTE]

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    JA
    Såg att tråden är nylyft men svarar ändå...

Olja avsedd för separatblandning har petroleumbasserade tillsatser för ökad pumpbarhet och lättare blandning med bränslet. Jag är av åsikten att man därmed försämrar den absoluta smörjförmågan (efterssom man blandar i tillsatser som inte i sig är smörjande) något och föredrar därför rena blandaisoppan-oljor för tävlingsbruk.

Motul 800 vs 600 är ett exempel på detta...
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Garage
    Visa garage
    Den kemiska processen vågar jag mig inte på att ens försöka förklara. Den övergår mitt förstånd och kompetens. En allmän förklaring finns att läsa här:
    http://www.gronkemi.nu/smorja.html

OKQ8 skriver i produktbladet för Speed Bio TT att den är baserad på syntetiska estrar. Om du googlar på "syntetiska estrar"det får du en massa spännande träffar.

Skåda in i kemins universum. Det är stoooort....
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolv%C3%A4te

Ricinoja är en vegetabilisk olja som pressas ur ricinbönor.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ricinolja
    Har suttit och läst lite och letat information om 2-taktsoljor både igår och idag. Bra länkar du kom med, speciellt den till grönkemi.

Tillverkarna skriver att oljorna är ester eller dubbelesterbaserade. De svaga minnana jag har från skolans organiska kemi var att ester är en organisk substans som främst används som smaksättare.

Citat Ursprungligen postat av wikipedia om estrar
    En ester framställs genom att blanda en alkohol med en karboxylsyra eller annan oxosyra, och tillsätta en katalysator (i många enkla fall fungerar svavelsyra bra). I den resulterande esterbryggan kommer R'-gruppen från alkoholen. Estrarna namnges genom att stammen i alkoholens namn (till exempel et- i etanol) sätts ihop med -yl- och namnet på syrans anjon. En cyklisk ester kallas för lakton.

Många estrar har en karaktäristisk doft. Vissa används som konstgjorda smakämnen när man vill ge intryck av frukt- eller bärsmak.
    Exempelvis står det att isobutylmetanoat luktar hallon. Skulle vara kul att lämna ett spår av hallondoft efter sig när man kör runt. "Vilket håll körde Per? Följ bara hallondoften!"

Vidare innehåller i alla fall Motuls Factory Line 800 kalciumsulfonat. Kalciumsulfonat är tydligen allergent men med synnerligen goda tribologiska egenskaper.
    Kalcium är ju ett grundämne klassat som jordmetall. Sulfonat, med kemisk beteckning R-SO3 är en tencider det vill säga ett tvättmedel, shampoo eller diskmedel.

Så, om jag blandar brännvin, cirtonsyra, kalcium och lite schampoo, får jag 2-taktsolja då?

Ju mer jag försöker läsa desto virrigare blir jag.
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    JA
    Exempelvis står det att isobutylmetanoat luktar hallon. Skulle vara kul att lämna ett spår av hallondoft efter sig när man kör runt. "Vilket håll körde Per? Följ bara hallondoften!"

Putoline har en 2-t olja som luktar hallon vid förbränning. Stentufft!!!
    Fått hjälp av mig? Donera en slant till SOS Barnbyar.

T.R.Ö.T.T. Gustav Os avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Yamaha TZ-M250 96
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Putoline har en 2-t olja som luktar hallon vid förbränning. Stentufft!!!
    ELFs finare racesoppa luktar gräddkola. Helt grymt när man blev omkörd av tex Corneliusson som körde med den och det spred sig en underbar lukt av tvåtaktsracer och gräddkola i hjälmen.
    "We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
    KTM GP technical boss Harald Bartol

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Besökte du mässan Intermot i Köln 1-5 Oktober?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2009 Ducati Monster 696 av Malin

2014 Suzuki GSR 750 av CsabaM

2008 Triumph Thruxton av bgojan

Bloggar
Jobbar på..... av Toyman

Röda districtet.. av Toyman

En jävla knall av Toyman