Headset-test Scala Rider Q2

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Samma här... har samma modell och är nyfiken på hur du har gjort med kablarna...


Har inte varit inne på den här tråden sen i somras , men ska försöka komma ihåg att fota "kabeldragningen".......

Hör man vad den andra säger även om man har öronproppar i? Jag åker alltid med proppar...

http://www.webbikeworld.com/r2/windjammer/helmet-wind-blocker.htm
Beställde från http://www.proline-sports.co.uk/cgi...PN=UK_Wind_Jammer_50.html#a2_21PL82#a2_21PL82 o fick hem den på några dagar. 10 GBP + frakt.

Använde alltid öronproppar tidigare , men kunde sluta med det iom detta tillbehör. Fick ont i öronen efter långa dagsetapper på mc-semestrarna med proppar... Världsklass !
 
Last edited:

The Rocketeer

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Örebro
Hoj
Honda
Jag är också intresserad av att se lite bilder på installationen i hjälmen. :)

Hörde du något från tillverkaren om mjukvaru-uppdatering av den?

Kanonbra recension för mig som går i köptankar. :Bugar
 

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Mjölby
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
funderingar

Halloj!

Varit i köptankar sen årskiftet ungefär... Dock är jag väldigt nyfiken på hur det fungerar när det är fler än två headsets som skall komminucera.

Lite på lyset bestämde jag mig för att slå en signal till Cardo support USA och började fråga ut killen där.

Om jag förstod allt korrekt så kan max tre sets paras tillsammans:

Primary Headset

Primary buddy
Secondary buddy

Primary headset kan tjåla med både primary och secondary buddy, dock ett manuellt knappstyrt(?) val.

Primary buddy prioriteras, vad händer då om secondary buddy vrålar som en tok om att det ligger jordkockor i kurvan framför?

Secondary buddy och Primary buddy kan inte prata med varandra :(

Så vad finns det för rimliga (i pris) headsets som erbjuder gruppsnack och ändå har möjlighet för telefon och gps?

Såg att ellos och cdon höjt priset från februari månad till mars månad :(
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
körde med mitt Scala Q2 för för sörsta gången i år.
Måste säga att ljudet är kalas, även fast jag har en väldans ljudlig hoj.

Motparten jag talade med hörde inte ens ljudet från min hoj, otroligt!
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Lutar åt Scala Q2 ,blir mestadels bike to bike samtal.
Finns det fler som mäter sig eller är bättre än Scala ?

Även funderat på komradio vilka har lite längre räckvid,men är kanske bökigare att använda?
Tips tas tacksamt emot.
 

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Mjölby
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
Lutar åt Scala Q2 ,blir mestadels bike to bike samtal.
Finns det fler som mäter sig eller är bättre än Scala ?

Även funderat på komradio vilka har lite längre räckvid,men är kanske bökigare att använda?
Tips tas tacksamt emot.

Jag står i ungefär samma tankar som du och har läst på ämnet sen september förra året.

De varianter jag tror enligt de privata och professionella recensioner jag läst som är värda och "bra" är:

Bluetooth
Cardo Scala Riderer Q2
Interphone Cellularline
XBI Chatterbox
Motosonic

Av dessa har jag själv läst på mest om Interphone samt Cardo Scala då jag kollat upp samtliga först grundligt.

Jag har läst privata tester där man pratat i telefon i 150km/h utan att medparten reagerat på att man sitter på hoj, detta gäller för både Interphone och Scala.

Den sistnämnda motosonic blev testvinnare i Bike. Q2 tappade poäng på att den inte var vattentålig. Men denna uppgift var inte korrekt utan korrigerades i numret därefter. Dock har jag inte funnit så många privata/svenska recensioner om denna, men antalet kanske ökar efter att den blev testvinnare. motosonic hade förövrigt enligt testet väldigt bra batteritid, närmare 14 timmar om jag inte missminner mig.

Själv anser jag att Q2 är det mest prisvärda "kvalitetsmärket". Enastående recensioner och funktioner för en rimlig peng. Jag har lyssnat på inspelningar av telefonsamtal och det har varit helt klart imponerande!

Det som var svårt att hitta information om var recensioner/användare som varit fler än två bikes. Jag hittade en person på bike.se's forum som hade gjort en resa med två vänner till Tyskland och tillbaka förra sommaren. De hade avverkat lite över 500 mil med dessa, samt gps på en av hojarna och det hade fungerat suveränt. Enda anmärkningen var att ha micen så nära munnen under de 500 milen haha, men det var det klart värt!

Angående räckvidd för både scala och interphone har jag läst om personer som har haft räckvidder upp emot 900 meter i öppen terräng. Mer kuperad terräng har varit dryga 200 meter (kurvigt, höjder etc).
Dock får man väl själv känna efter lite hur körstilen är mellan er som åker.
Blåtanden auto-ansluter vid förlorad kontakt när man kommer inom rimlig gräns igen. Batteritiden skall enligt tillverkaren vara dryga 8 timmar snack-tid, mer verkligt verkar vara 6-7 timmar enligt användare.

De andra systemen har jag inte läst så mycket om, då de dels rusar iväg i pris, men inte har stöd för blåtand. Jag har läst om flera som har walkie-lösningar men då har de oftast installerat en PTT-knapp vid handaget då Voice-activation på walkie'sarna inte varit tillfredställande.

Dock blir antalet användare och räckvidden bättre. Skillnad mellan blåtand och traditionell walkie värt att nämna är också att det är duplex på blåtandsenheterna, du kan prata och lyssna samtidigt. Walkie är push to talk.

Hoppas informationen kommer till nytta till ditt val. Hojta gärna till om du köper och testar något :)
Själv blir mitt inköp i slutet av april av antingen Q2 eller om jag hittar någonting bättre.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Tjena!

Nu blev jag i skriande behov av headset då jag börjat köra med tjejen och det kan vara kul att snacka när man är ute och finåker.

Fråga 1: Det är alltså bara en enhet man får för 1400 spänn? Klarar som vanligt inte av att köpa budget (gamla modellen). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281416
Edit: Har kollat och det är bara ett...

Fråga 2: Är det ens att tänka på att flytta tjejens headset till polare som ev. vill snacka när hon inte är med? Meckigt att skruva loss och flytta högtalare osv.

Fråga 3: Finns det något headset som anses bättre idag än när det kom för 1 år sen eller så?
 

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Viffer -98
Har nyligen inhandlat mig ett Scala Q2. Har dock ingen GPS, än.

Det jag fundera på är om det går att ta bort micen om man inte har tänkt att använda den. Har inte vågat bryta :näsblod
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har kört med Interphone nu ett tag och de suger duktigt.
Hörde inte ett skit av vad min passagerare försökte säga efter jag passerat runt 100 :gnissla

Att lyssna på mono via GPS:en är en riktig pina. Speciellt som jag provat att köra med in-ear-set med min SE W800.
Då har jag kanonljud i hjälmen. Så länge de inte glider ut för mycket så har jag helfet bas :yoparty

Så nu är jag kluven.
Skönt ljud med in-ear eller snacka med polare med BT-lösning?
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Något nytt om detta system. Kom det en stereo version?

När ni säger att det suger att lyssna på radio, menar ni då inbyggd radio? Jag kommer främat att prata i intercomen (som verkar bra) och också lyssna mycket på musik. Hur är musikvolymen samt kvalitén när man kopplar den till en MP3 spelare?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Något nytt om detta system. Kom det en stereo version?

När ni säger att det suger att lyssna på radio, menar ni då inbyggd radio? Jag kommer främat att prata i intercomen (som verkar bra) och också lyssna mycket på musik. Hur är musikvolymen samt kvalitén när man kopplar den till en MP3 spelare?

Jodå! Är inbyggd radio i dom.
"Intercomen" fungerar klockrent! Riktigt skoj att prata med kompisarna som ligger efter.
Dock efter en tur så tappade jag nästan rösten, då man legat och skrikigt till varandra (Körde med crosshjälm). Men man får skylla sig själv.

Ang MP3 funktionen så har jag faktiskt aldrig provat den.
Kan testa det om du vill?
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Nurå?

Och nu då? Whats hot and whats not? Fortfarande nöjda med era Scala? Nån som vet? Scala vekrar ha kommit med en uppföljare Scala Rider G4. Nån som testat? Lär väl inte vara sämre än Q2 i alla fall...

/TF
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jodå. Jag var så nöjd så att jag gick och köpte G4 när den kom ut.
Använder den varje gång jag är ute och kör hoj.
Rekommenderas!

Ibörjan var dom inte höjdare. Massa småstrul. Men efter ett par uppdateringar (du uppdaterar dessa själv hemma framför datorn), så fungerar dom bra.

Men i början så var q2:an hästlängder bättre än just G4:an.
 

Tjompan

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Ort
V-tuna
Hoj
DR 650-R + Highland 950
Jodå. Jag var så nöjd så att jag gick och köpte G4 när den kom ut.
Använder den varje gång jag är ute och kör hoj.
Rekommenderas!

Ibörjan var dom inte höjdare. Massa småstrul. Men efter ett par uppdateringar (du uppdaterar dessa själv hemma framför datorn), så fungerar dom bra.

Men i början så var q2:an hästlängder bättre än just G4:an.

Snabbt svar där!

Och om du skulle rekommendera något? Jag vill kunna lyssna på radio svara i telefon och prata med en eller möjligen två andra "hjälmar" Ibland sitter dottern på bönpallen, ibland kör jag med en kompis, oftast kör jag själv till eller från jobbet. Jag köper två enheter när jag ändå håller på. Q2 eller G4? En av varje? Skiljer ju en 5-hundring per enhet.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Radion är inget vidare.
Satsa på ett dubbelpack g4.
Då kan du även ställa in flera olika inställningar. Vox agc(hetet det så?) Osv.

Du kan även lyssna på musik i från någon blåtandsenhet.

Sedan är räckvidden mellan g4-g4 riktigt bra.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top