Headset-test Scala Rider Q2

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag o 2 kompisar köpte varsett Q2-headset för ett tag sen o har nu provat det fram o tillbaka , parat med olika enheter , för att testa det riktigt.

Har provat det rejält under normala förutsättningar , istället för torrbryt över dotterns gunghäst i vardagsrummet. Det fungerar alldeles ypperligt o håller (nästan) vad den lovar !

Kort info om vad detta headset klarar : Paras med gps , paras med mobil , paras med vanligt bt-headset , paras med annat Q2-headset ... o allt detta gör den samtidigt ! Du kan alltså få väginstruktioner , lyssna på radio + mp3 , prata i mobil o prata med 2 andra vänner med Q2-headset inom 500 m. Det är även kompatibelt med andra Scala-headset.

Para mobil med headset: Fungerar perfekt ! Antingen svarar man med en enkel knapptryckning på BT-enheten eller väljer man röstaktiveringen. Har gjort ett högfartstest i 230 km/h o både jag o den jag pratade med hade inga som helst problem att höra vad den andre sa. Klockrent !

Para gps med headset : Efter lite frustrerande handhavandefel o oförmåga att läsa skrivna instruktioner (jag kan själv-syndromet) , så är det bara att konstatera att Q2 fungerar mkt bra ihop med min gps , Zumo 550 ! Lyssna på musik eller få väginstruktioner. Att tänka på är att inte ha full utsignal på ljudet från gps'en...det blir lätt skrikigt då.

Para med annat Q2-headset : Enkel operation o där håller den vad den lovar : Den klarar verkligen 500 m i öppen terräng o fortfarande bra ljud. Provade upp till ca 160 km/h o det var inga problem att höra varandra. Viktigt är att justera in högtalare o mikrofon riktigt i hjälmen. Sitter inte högtalarna precis mitt för öronen så tappar man mkt i volym.
Skyms sikten mellan hjälmarna av kurvor med träd , bebyggelse eller annat , så förkortas avståndet en del , men när vi varit ute o kört så har det varit fullt tillräckligt.

Positivt :
-Lättinstallerat
-Bra batteritid
-Bra radiomottagning
-Mycket bra ljud
-Bra pris för de funktionerna man får

Sen till det negativa :
-Ej stereo ! Endast mono , men med dubbla högtalare
-Programvaran är inte riktigt utvecklad. De enheter som finns ute idag fungerar inte riktigt som utlovat. Reklamen säger att du ska kunna vara parad med andra Q2 enheter samtidigt som gps o mobil ... Tyvärr fungerar inte det tillfredsställande. De 2 olika BT-profilerna i headsetet slår ut varandra o oftast blir det gps'en som blir lidande o hänger sig....eller så kan man inte öppna "linjen" mellan headseten så man kan prata med varandra.
Detta inträffar BARA när både gps o andra Q2-enheter är parade samtidigt. Cardo Scala är medvetna om problemet o räknar med att snart släppa ny programvara som gör att headseten fungerar som utlovat !

Betyg :
Som de fungerar idag : 8 av 10 poäng ( Så bra är dom o så nöjd är jag !)
Som de kommer fungera med ny programvara : 11 av 10 poäng !:tummenupp

Jag köpte mitt här : http://www.warmnsafe.eu/product.asp?product=1718&sub=203&page=1 Passar på att ge en eloge till den firman ! Jag har aldrig blivit bemött med sån support o sån service , varken från internetföretag eller vanlig butik ! TOP RANKING , som Bad Boy Rune o Rudboy Stig i Rabadab , skulle sagt !(Nilecity..):tummenupp
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kanonrecension. Den där mojängen verkar ju hålla måttet. Bra pris dessutom.
Var det stökigt att montera?
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Har kikat lite på denna och bara haft kvar att trycka på "bekräfta"-knappen vid beställning.
Backade i sista stund med tanke på att den är i mono...
Väntar lite på stereoversionen då jag tror en sån dyker upp inom en snar framtid.
Annars verkar den klockren.
Jag har Cardo Scala rider sen tidigare och den funkar bra med GPS och telefon.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kanonrecension. Den där mojängen verkar ju hålla måttet. Bra pris dessutom.
Var det stökigt att montera?

Det beror säkert på vad man har för hjälm , men på min Shoei XR1000 var det en barnlek. Tog max 5 min + en massa justerande så att högtalarna hamnade exakt rätt.
Själva enheten sitter med en klämma runt hjälmkanten o låses med 2 små insex-skruvar. Sitter bergfast !
Till de små platta högtalarna följer det klisterlappar med kardborre som man sätter i hjälmen o sen bara klämmer dit högtalarna på. Lätt att justera. O kablarna är lätta att gömma undan i stoppningen.

I min hjälm är det urtag för öronen , så det var lätt att få dit dom. Märker inte ens att de är där.
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Det beror säkert på vad man har för hjälm , men på min Shoei XR1000 var det en barnlek. Tog max 5 min + en massa justerande så att högtalarna hamnade exakt rätt.
Själva enheten sitter med en klämma runt hjälmkanten o låses med 2 små insex-skruvar. Sitter bergfast !
Till de små platta högtalarna följer det klisterlappar med kardborre som man sätter i hjälmen o sen bara klämmer dit högtalarna på. Lätt att justera. O kablarna är lätta att gömma undan i stoppningen.

I min hjälm är det urtag för öronen , så det var lätt att få dit dom. Märker inte ens att de är där.
Har redan beställt två Scala Rider Q2.

Folkezx9r du skrev..."Scala är medvetna om problemet o räknar med att snart släppa ny programvara som gör att headseten fungerar som utlovat !"

Medföljer det en sladd till headseten som gör att man kan uppdatera dem själv eller? Kan vara bra att veta om jag ska häva köpet och invänta uppdaterade headsets eller om jag kan använda mig av de som jag redan har beställt. För mig är det ett måste att jag kan prata med passageraren och använda mig av GPS "samtidigt".

MVH Stefan
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281416

Hur länge håller batteriet då?
Edit: Hittade själv svaret.

Talk time: up to 8 hours
Standby time: 10 days
Weight: 1.18 oz (33.5 gr)
Battery type: rechargeable Li-Po
Charging time: 3 hours
Rugged Design: Rain and snow resistant
Certificates: FCC, IC,CE, Bluetooth
Bluetooth® version: 2.0, class 1
Bluetooth Profiles: Headset, Handsfree (mono)
Chip manufacturer: Cambridge Silicone Radio (CSR)

Fler länkar:
http://www.cardowireless.com/Q2/specifications
http://www.webbikeworld.com/motorcycle-intercoms/scala-rider-q2/

Ser ut såhär:
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    11.2 KB · Visningar: 605
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bilden ovan är på den gamla Scala Rider... All info o bilder på Scala Q2 finns här : http://www.cardowireless.com/files/scalarider_Q2_DataSheet_109a.pdf

Jag har inte fått svar på om det går att uppgradera BT-enheten eller om Cardo byter ut dom. Ingen sladd medföljer.....

Jag är helt övertygad om att Stefan på Warmnsafe kommer att lösa det. Han har kontakt med Cardo o jag har även själv mailat dom o frågat.... Jag är uppsatt på deras mail-lista , så så fort problemet är löst får jag ett utskick med info. Postar det här.....
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Jag har fått hem mitt första headset nu. Provade det i helgen.
Jag har testat:
Headset-telefon (Ericsson W800)
Headset-GPS (Zumo 550)
Headset-GPS-telefon

Allt fungerade mycket bra. Högsta hastigheten jag provade i, var 110 km/h.
Personen jag prata med sa att man hörde vindbruset men det var ingen fara. Allt jag sa gick att höra mycket tydligt.
När jag låg i 70-80 km/h fick jag upplysa mina vänner att jag körde hoj.
Väntar nu bara på headset nr 2. Ska bli skit kul att prova B2B.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Update !!!

Har nu provat Scala Q2 ytterligare....

Detta är konstellationen :
2 st Scala Q2
Zumo 550
SE K850i

Garmin släpte i slutet på April en mjukvaru-uppdatering till zumon o den verkar ha gjort susen !:tummenupp . Nya versionen heter V4.10 o hämtas enklast via webupdater. Har inte haft tillfälle förrän nu att testa....

För att vara på den säkra sidan , så nollade jag allt innan. Tog bort alla parningar från både zumo , Q2 o mobil.
Började med att ansluta Q2+Zumo. Efter det Zumo+mobil. När jag sen anslöt kompisens Q2 , kom jag fram till att det var lättast att få in den om jag stängde av BT på min mobil under tiden. Fråga inte varför , men så var det..:) . Så fort våra Q2 hittat varandra , startade jag BT på mobilen igen o zumon hittade den direkt. Allt gick snabbt o smärtfritt o tog max 2 min att slutföra.

Det vi provat idag har fungerat klockrent !:tummenupp . Har jag en aktiv rutt i zumon , så har den företräde framför både telefon o B2B. Försöker då kompisen kontakta mig under tiden jag får en väganvisning , så får han en upptaget-ton. Så fort jag fått väganvisningen går Q2 i standbyläge igen o jag kan bli kontaktad av kompisen.
Smidigast är att stänga av röstaktiveringen på Q2 o starta/stänga ner B2B med en enkel knapptryckning , annars är det lätt hänt att man "öppnar linjen" till kompisen av misstag , hostning , vindbrus eller vad som. Dessutom tar det då oxå 30 sek för Q2 att ställa sig i standby igen. Med en knapptryckning stänger den av direkt.

Ljudet i B2B-funktionen är helt perfekt ! Inga problem att höra även i högre hastigheter. Ljudet från zumon kunde vara högre. Har utsignalen från zumon ställd på 80% nu , blir lätt skrikigt o raspigt annars , o har man då volymen på Q2 på max , så är det precis man hör väganvisningar i ca 130 km/h. ( säkert beroende på hjälm.). Samma sak med att lyssna på mp3 via zumon. Tyvärr lite för låg volym för att det ska bli bra. För min del lyssnar jeg mest på radion (om jag lyssnar på nåt över huvud taget ... ) o ljudvolymen där finns inget att klaga på !
Ljudet om man pratar i mobilen , via zumon , är oxå kanonbra. Inga som helst problem att prata runt 200 km/h-strecket:)

Prioriteringen är :

GPS har ALLTID företräde.
Mobil signaleras ALLTID o du får frågan via gps om du vill svara , även om du är i B2B-läge.
B2B bryter radio.

Fråga : Är jag nöjd ?
Svar : :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp !!!
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Bra recension!

Grym grej, får nog ta och köpa en!
Hade varit nice med stereoljud och a2dp dock :hihi
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Bra recension!

Grym grej, får nog ta och köpa en!
Hade varit nice med stereoljud och a2dp dock :hihi

Man kan ju inte få allt;) , men visst håller jag med. Stereo o lite bättre volym ifrån zumon hade inte varit dumt , men redan som den är nu tycker jag den är ett mycket prisvärt köp !:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stereo kan jag leva utan, med den volym jag kommer att använda den som musikuppspelare lär man inte ha någon vidare HiFi upplevelse ändå.

Fler konsumenttester av det här slaget, dom är mycket bättre än tidningstester!
 

Newbie_stefan

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
20165, Suzuki GSR750A
Folkezx9r

Tack för en bra beskrivning hur man ska göra när man har uppdaterat Zumon. Efter uppdateringen har jag inte lyckats så bra med min zumo och Scala.
(läste också ditt inlägg med svar från Cardo på ett annat forum. Mkt bra. tack.)

Den ända nackdelen med Zumon verkar vara radion. Den fungerar lite 1/2-dant.
Dessutom kan man få lite problem om man vill lyssna på musik när man kör med passagerare. GPS:en har ju högst prio. Så passageraren har ju svårt att göra sig hörd.
Men det problemet löste jag genom att köpa en liten raiosändare som jag kopplade in i MP3-spelaren och sökte upp den rätta frekvensen med headsetet. Fungerade utmärkt. Dessutom blir det bättre ljud än om man lyssnar på Zumon.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Folkezx9r

Tack för en bra beskrivning hur man ska göra när man har uppdaterat Zumon. Efter uppdateringen har jag inte lyckats så bra med min zumo och Scala.
(läste också ditt inlägg med svar från Cardo på ett annat forum. Mkt bra. tack.)

Den ända nackdelen med Zumon verkar vara radion. Den fungerar lite 1/2-dant.
Dessutom kan man få lite problem om man vill lyssna på musik när man kör med passagerare. GPS:en har ju högst prio. Så passageraren har ju svårt att göra sig hörd.
Men det problemet löste jag genom att köpa en liten raiosändare som jag kopplade in i MP3-spelaren och sökte upp den rätta frekvensen med headsetet. Fungerade utmärkt. Dessutom blir det bättre ljud än om man lyssnar på Zumon.


Tycker faktiskt radion fungerar riktigt bra på min ? I de partier med dålig mottagning , så har även bilen dålig mottagning , så det är nog inte så mkt att säga om:).
Ingen dum idé alls med mp3-spelare o fm-sändare !!!:tummenupp Lite konstigt att ljudet är så mkt bättre från radio , mobil o B2B än vad det är från zumon ?...Men men...det man inte förstår ska man väl inte undra över..:tungan.
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Det beror säkert på vad man har för hjälm , men på min Shoei XR1000 var det en barnlek. Tog max 5 min + en massa justerande så att högtalarna hamnade exakt rätt.
Själva enheten sitter med en klämma runt hjälmkanten o låses med 2 små insex-skruvar. Sitter bergfast !
Till de små platta högtalarna följer det klisterlappar med kardborre som man sätter i hjälmen o sen bara klämmer dit högtalarna på. Lätt att justera. O kablarna är lätta att gömma undan i stoppningen.

I min hjälm är det urtag för öronen , så det var lätt att få dit dom. Märker inte ens att de är där.


Har lika hjälmmodell som dig och undrar om det skulle det vara möjligt att få lite fototat på installationen i din hjälm?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Köpte nyligen en "Q2:a".
Är mkt nöjd med headsettet förutom att ljudet när radion är på är värdelöst. Skrikigare ljud får man leta efter.

Bara diskant så det sjunger om det.

Går det att justera på något sätt, eller får man leva med det?
Kanske skall öppna handboken och kolla?
 
Last edited:

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Har även jag två stycken och håller med om precis allt (förutom att jag inte äger en GPS).


Tror man får leva med lite kass kvalite på radion.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top