USA resa

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Jag planerar att åka till Kalifornien nästa sommar med min flickvän...
Jag har inte så stor koll på hela reseriet eftersom jag knappt varit utanför Norden:(
Jag ska snart köra upp för mc kortet och vill ju då nästa år försöka hyra hoj i LA och ta en road trip över pacific coast highway till Frisco...

Men får jag köra där med Svenskt körkort?
Får jag som svensk medborgare, då 24 år gammal, då haft mc kort i endast 1 år, hyra mc där?
Att ta en mc trip i USA har länge varit en dröm... Men är detta utförligt? Något jag bör tänka på?

Help me guys...:fattartil
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Har för mig att man måste vara 25 för att få hyra bil iaf. Vet inte hur det är med mc men kolla med uthyrningsbolagen. http://www.holidayautos.com/USA/splash/ Var det företag vi blev rekommenderade att gå igenom sist vi var dit.

Kolla upp det där med försäkring jäääkligt noga, fixa allt sånt hemifrån innan du åker. Första gången vi åkte skulle vi hyra en bil där, försäkringen gick på1,5 ggr mer än vad själva bilhyran gick på.

Lycka till

Edit: Google is your friend: http://www.pashnittours.com/motorcycles.html
 
Last edited:

Lg

Yes its an STI....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
California, Santa Cruz, USA
Hoj
Honda CBR1000RR, YZ 450F 10, 133 Lucky, CRF450R 09, Subari WRX STI 07
Du får köra på svenskt körkort så länge ditt turist visum är giltigt (90 dagar).
Det är vansinnigt med trafik över det turist stråket du pratar om under semster tid, kan vara värt att vänta till icke turist sesong, solen finns här hela tiden förutom ett par veckor under vintern.


Se till att du/ni är försäkrad!! :tummenupp
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
försäkring fixar ju hyrfirman, och man får hyra om man är under 25, men det blir mycket mycket dyrare. vad jag har sett så finns det knappt några sporthojar till uthyrning, bara glidare.
Vi va några polare som hyrde bil (trailblazer -08 med 100 miles på mätaren) som körde från kust till kust och sen tillbaka i 2 månader för 12'000 spänn med en n ågot högre kurs än dagsläget.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Alla dom länkar jag hittade som hyr ut mc sade att man måste vara över 25. Finns säkert undantag... Ena firman hade sporthojar till uthyrning, bla. Ducce 1098:) Men den kostade penningar att hyra...

försäkring fixar ju hyrfirman, och man får hyra om man är under 25, men det blir mycket mycket dyrare. vad jag har sett så finns det knappt några sporthojar till uthyrning, bara glidare.
Vi va några polare som hyrde bil (trailblazer -08 med 100 miles på mätaren) som körde från kust till kust och sen tillbaka i 2 månader för 12'000 spänn med en n ågot högre kurs än dagsläget.


Om man ordnar med fhyra och försäkring redan hemifrån blir det betydligt billigare än att hyra på plats. Dom försöker om regel "lura" på folk extraförsäkringar som man inte behöver. (om man ordnar allt hemifrån så ska allt ingå.)

Sen ska det tydligen finnas någon tilläggsförsäkring på hemförsäkringen som man kan teckna för att slippa allt strul på plats.
 
Last edited:

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Undvik att åka ut/in från San fransisco, LA, San Diego under rusningstrafiken. Vi missade den med ca 2 timmar när vi kom till LA men den var ändå packat med bilar i alla 3 körfälten och det rullade inte snabbt.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Kom precis hemifrån Cali igen.

Hyra och köra går att lösa som det tidigare har sagts, men trafiken i LA är minst sagt annorlunda. Roadtrip LA-SF på Highway1 är inte fel, men bör göras off-season i mitt tycke iaf. Man kan ta hela sträckan på 1 dag, men du bör dela upp den och ta en övernattning på vägen upp så hinner man stanna och titta på lite saker också.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top