Funderar på Kroatien

Berit

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Småland / nässsjö
Hoj
Bmw 1150gs
Hej!

tänkte kolla lite om någon har gjort någon resa ner till kroatien som kan hjälpa mig lite. Har skaffat mig en bra touring med alla väskor nu, blev en bmw 1150gs. Tänk att det ska bli en semester på 2 veckor.

Som det ser ut nu så blir det färjan helsingborg-helsingör sen Gedser Rostock
Sen är den en lång resa genom Tyskland. Tänker mig på den östra sidan, rostock-berlin-nurnberg-munchen-salzburg-villach-ljubljana-triesta sen slutligen Pula. Tror ni om den vägen? Funderar lite på hur lång tid det tar innan man är nere. Om man lämnar Sverige tidigt på morgonen. Något särskilt man ska tänka på?
 

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Vellinge
Hoj
R6 08
Hej, jag har kört i bil och skal kanske åxå köra med hojen denna sommer..det är bäst om du kör igjenom tyskland om natten, inte så mycke trafik ;)

20 timmar +/- timmar är normalt..
 

Funky

Dolphins are gay sharks!
Gick med
27 May 2005
Ort
Vällingby
Hoj
KTM 690 SMC -08
Jag va i Kroatien förra sommaren, åkte till Split me tjejen å blev FETT sugen på hojsemmester i Kroatien.... Du bör ha i åtanke värmen, ha alltid me ngt att dricka.... Va 40-42 grader varje dag å inga svalkande vindar utom på sjön.

Men de är riktigt nice land som jag ska besöka igen:tummenupp
 

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Nära Havet i ett hus på 157m2
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
grönt kort,samt lite cash till poliserna

annars är det HELT ok att köra där,

var i UMAG 2004,rekomenderas starkt,mkt fina vägar,
finns en tennis turnering där varje sommar,
kändisfaktor 5+++++
nästan som i Båstad
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Lastbilstrafik förbjuden på Autobahn på helgerna (förutom kyl- och frystransporter). Således mindre tung trafik då. Men jag hade åkt småvägar genom Tyskland om jag vore du.

Någon färja Blekinge-västraste Polen kanske kan spara några trista transportmil i sadeln.
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Ett alternativ till färjorna du nämner är Trelleborg-Sassnitz. Den brukar jag ta när jag ska till Sachsenring(ligger en bit söder om Berlin). Nu när bron är klar strax söder om Sassnitz så är den vägen riktigt smidig att köra!
 
Gick med
17 May 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple 995i ´02
Jag funderar på att åka ner från juli till augusti (ca.12-13dagar).
Jag har då räknat med att ta tåget från Hamburg. Köra autobahn, nja, inte så roligt eller givande.
Undrar du ngt över Kroatien så skicka PM, kan nog det mesta om landet då jag är därifrån (Zadar) :tummenupp
 
Last edited:

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
"Förr" så åkte många Kroater den östra sidan för att den var billigare, lite kortare helt enkelt. Men nackdelen är att du har tidsbokade färjor, både ner och hem. Ner är sällan problemet, men det är inte kul att stå i en bilkö som går genom hela Slovenien och känna tidspressen komma krypande. Mitt tips är Hamburg/Hannover/Munchen och sen ner mot Istrien om det är dit du vill. Tänk på att Kroatien är ett land som förra året hade 8.5 miljoner turister. Inte turistnätter som vi svenksar räknar i - utan fysiska turister. Även om man bygge rsom stollar i landet så blir det stockningar emellanåt. Vill du sen få ut lite mer av din hojresa ner dit...så fortsätter du förbi Istrien och Rijeka - tar kustvägen ner mot Zadar. det är 30 mil av ren skär lycka.Stanna var ni vill och njut - och därefter tar ni gamla inlandsvägen genom Plitvice nationalpark. Europas sista vilda nationalpark.
Vill ni bada så är Murter nere vid Kornati ett bra tips.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag har efter några turer lärt mig att man ska åka runt 1800 från halmstad och är du i reijeka runt lunch.boka färja nu ner om du vill slippa överraskningar för de är fulla tidigt på året.
glöm inte och kolla hotell i opatia,betalade 29 euro för dubbelrum där i staden.
såg den snyggaste flicka jag sett i en klädbutik där oxå så dit ska jag iår igen,längtar efter (henne)staden fortfarande:) vi verkar vara ett gäng som ska dit ner i sommar så vi kanske skulle träffats??
tänker åka ons v 29 till prag 3 dagar.samtidigt "råkar" det vara wsbk på brno.
åker sedan ner till opatia och lite pula och krk.ska även se nämnda nationalparker och åker hem helgen v31.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top