Hämta pilsner i tyskland (överlast?)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jo jag och en kompis tänkte åka ned och hämta hem 100 flak

alt 1 en caddy som får lasta 550kg
dricker 0,6L diesel

alt 2 en transporter som får lasta 750kg
dricker 1L bensin


Ölet borde ju väga ca 900kg

Hur känsliga är tullen om man skulle komma med en pall pilsner i en caddy?

Jo vi är törstiga i värmland:tungan
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hej vi hämtar ca 1 gång om året! Vi brukar hyra en lätt lastbil! Får lasta 3500 kg. Vi är två pers resten öl, vin etc.

Tullen är däremot jävligt griniga på övervikt! En gång fick vi lasta ur och åka och hyra en bil till. Köra ca 5 mil med en jävla tullbil efter oss. sen kunde vi stanna och lasta om! Tur att spriten är billig!

Det är ju nästan bara övervikt som de kan stoppa på numera så det säger sig självt att de är griniga där!

Lycka till!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hej vi hämtar ca 1 gång om året! Vi brukar hyra en lätt lastbil! Får lasta 3500 kg. Vi är två pers resten öl, vin etc.

Tullen är däremot jävligt griniga på övervikt! En gång fick vi lasta ur och åka och hyra en bil till. Köra ca 5 mil med en jävla tullbil efter oss. sen kunde vi stanna och lasta om! Tur att spriten är billig!

Det är ju nästan bara övervikt som de kan stoppa på numera så det säger sig självt att de är griniga där!

Lycka till!

Du får inte last 3500kg, din totalvik får max vara 3500kg annars är det c kort som gäller.

Båda bilarna har lastgaller och är lättlastbil reggade

Jo det är ju övervikten som man är rädd för. Men om ni kunde stå kvar hos tullen och åka och hyra en bil så låter ju det bra:D






2 § Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.



Del av överlasten Överlastavgift 100 2 000 kg 400 kr per 100 kg 2 100 4 000 kg 600 kr per 100 kg 4 100 6 000 kg 800 kr per 100 kg 6 100 kg och däröver 1 000 kr per 100 kg


Blev ju lite fel i kopieringen men någon som vet om det är så att man får 2000kr i böter plus 400kr per 100kg när det gäller personbil?

Någon som råkat ut för det?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720435.HTM
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
En pall öl är väl ca 90-100 flak. Man kan ju tänka att ett flak är ca 8 liter öl. Då kan man ju räkna lite styvt 10 kg per flak. 100 flak=1000 kg. Läste någonstans att de börjar ge böter vid över 20 % överlast. Vet ej om det stämmer...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
En pall öl är väl ca 90-100 flak. Man kan ju tänka att ett flak är ca 8 liter öl. Då kan man ju räkna lite styvt 10 kg per flak. 100 flak=1000 kg. Läste någonstans att de börjar ge böter vid över 20 % överlast. Vet ej om det stämmer...

0,3*24= 7,2 kg + burk + kartong vi kan dra till med 8,5kg

Sen läste jag i en annan tråd att en pall hade 9flak per lager och 9 lager hög alltså 81 flak per pall. Någon som vet om det även gäller pallarna i tyskland?

8,5 * 81 = 688kg - stolar som sitter orginal = 640kg

550/640= 15% övervikt:D
 
Last edited:

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
0,3*24= 7,2 kg + burk + kartong vi kan dra till med 8,5kg

Sen läste jag i en annan tråd att en pall hade 9flak per lager och 9 lager hög alltså 81 flak per pall. Någon som vet om det även gäller pallarna i tyskland?

8,5 * 81 = 688kg - stolar som sitter orginal = 640kg

640/550= 16,4% övervikt:D


PM:a Hittebarn ang detta. Han måste vara något av expert på det vid detta laget!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har blivit stoppad för överlast (I sverige av polis, ej tull) och enligt den poliskonstapeln så var det ingen fara för böter i mitt fall då det endast var ca 120kg för mycket i en bil som fick LASTA 1080kg. Däremot fick jag fortkörningsböter...
Mig veterligen så är det inte tullens problem med överlast, sen om de anropar sina kollegor inom polisen är en annan femma. Deras uppgift är väl att se till att införselkvoterna följs?
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Du får inte last 3500kg, din totalvik får max vara 3500kg annars är det c kort som gäller.

Båda bilarna har lastgaller och är lättlastbil reggade

Jo det är ju övervikten som man är rädd för. Men om ni kunde stå kvar hos tullen och åka och hyra en bil så låter ju det bra:D






2 § Har högsta tillåtna axeltryck, boggitryck eller trippelaxeltryck överskridits, avrundas överlasten för varje axel, boggi eller trippelaxel till närmast lägre, hela hundratal kilogram. Vidare dras för varje axel av 1 000 kilogram.
För återstående överlast (avgiftspliktig överlast) tas överlastavgift ut med ett grundbelopp om 2 000 kr samt därutöver med ett belopp beräknat för varje axel, boggi eller trippelaxel på följande sätt.



Del av överlasten Överlastavgift 100 2 000 kg 400 kr per 100 kg 2 100 4 000 kg 600 kr per 100 kg 4 100 6 000 kg 800 kr per 100 kg 6 100 kg och däröver 1 000 kr per 100 kg


Blev ju lite fel i kopieringen men någon som vet om det är så att man får 2000kr i böter plus 400kr per 100kg när det gäller personbil?

Någon som råkat ut för det?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720435.HTM

Sorry givetvis är det totalvikt 3500kg jag var lite snabb där!

Vi brukar plocka bort allt onödigt som går. Låter kanske snålt men ändå! Vi brukar lämna reservhjul hemma och köpa däck på flaska.

Sen brukar vi pumpa däcken hårt som fan innan vi kör över gränsen från tyskland till sverige och hoppas på att det ska se ut som den inte är så tungt lastad!

Sista gången så hade vi med oss hem 1 pall öl! (utan själva pallen så klart)
180 3 liters tetra med vin. 40 lådor whiskey och en hel del annat. Plus att vi fick in tre hojar!

Visserligen på övervikt men min tanke var att om vi blir stoppad så rullar vi ut en hoj så kör jag den en bit! Hojen var fortfarande reggad i tyskland så det hade faktiskt fungerat! :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Sista gången så hade vi med oss hem 1 pall öl! (utan själva pallen så klart)
180 3 liters tetra med vin. 40 lådor whiskey och en hel del annat. Plus att vi fick in tre hojar!

fyfan, var ni så många i bilen så ni fick ta med så mycket whiskey och öl :gnissla Det måste ha varit trångt...
 

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
fyfan, var ni så många i bilen så ni fick ta med så mycket whiskey och öl :gnissla Det måste ha varit trångt...

Nej vi var två! Om du inte visste det så finns det faktiskt ingen kvot ifall man ska fira typ 30, alternativt bröllop etc. Så har det sagts mig i alla fall och det var det vi körde med och uppenbarligen så fungerade det!

Däremot så var det svårt att packa som ni kanske ser!
 

Bifogat

  • tyskland.JPG
    tyskland.JPG
    107.7 KB · Visningar: 1,241

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nej vi var två! Om du inte visste det så finns det faktiskt ingen kvot ifall man ska fira typ 30, alternativt bröllop etc. Så har det sagts mig i alla fall och det var det vi körde med och uppenbarligen så fungerade det!

Däremot så var det svårt att packa som ni kanske ser!

Såg ordentligt ut. Gjorde samma sak 2004 och hämtade massa öl samt en båge.


Men nu kom jag på att vi äger en släpkärra också.

Caddy 550kg
Släp 510kg

När jag åkte ner sist (lastad) med släp kom jag till tyskland på första tanken:D

Blir ju ca 125flak man får ta med lagligt då.

Men känns nyttigt att veta hur illa det kan gå i tullen om man tycker det ser lite klent lastat ut med 125 flak:rolleyes:


edit
Hittade en som åkte med 400kg övervikt och fått betala 4000kr i böter
http://www.flashback.info/showthread.php?t=491754&page=5
 
Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR600F 2011
Såg ordentligt ut. Gjorde samma sak 2004 och hämtade massa öl samt en båge.


Men nu kom jag på att vi äger en släpkärra också.

Caddy 550kg
Släp 510kg

När jag åkte ner sist (lastad) med släp kom jag till tyskland på första tanken:D

Blir ju ca 125flak man får ta med lagligt då.

Men känns nyttigt att veta hur illa det kan gå i tullen om man tycker det ser lite klent lastat ut med 125 flak:rolleyes:


edit
Hittade en som åkte med 400kg övervikt och fått betala 4000kr i böter
http://www.flashback.info/showthread.php?t=491754&page=5

Jag funderade också på det med släpkärra men då får man ju max köra 80! Åker man på fortkörningsböter så börjar ju snart vinsten i att åka ner försvinna!

Får man verkligen böter ifall man lastar av i tullen? Vi fick den chansen en gång i alla fall! Då åkte vi till närmaste statoil och hyrde en bil och lastade på den också!

Som du säger kan vara värt att kolla innan, vi verkar ha haft tur helt enkelt! Var ska ni till puttgarden eller?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Jag funderade också på det med släpkärra men då får man ju max köra 80! Åker man på fortkörningsböter så börjar ju snart vinsten i att åka ner försvinna!

Får man verkligen böter ifall man lastar av i tullen? Vi fick den chansen en gång i alla fall! Då åkte vi till närmaste statoil och hyrde en bil och lastade på den också!

Som du säger kan vara värt att kolla innan, vi verkar ha haft tur helt enkelt! Var ska ni till puttgarden eller?

Hade till och med glömmt att man bara får köra 80km/h med släp. Blev en 700mils resa med släp där vi rullade på i vanligt tempo 2006 utan några problem:)

Lär väll bli calles i burg om jag inte får det bekräftat att det är samma pris i flensburg.

Men min far tipsade mig om att när han jämfört priser ifrån flensburg och burg så var dom samma då skulle man ju slippa att åka ned till tyskland i sånt fall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top