Nostalgitråden !!

Dr.Bike

Guest
Drutten och Gena !

I Sveriges Magasin!

Men stavade han Gena? Inte Jena?
Ok :) Man lär sig.


Mycket kommunistindoktrinering på min tid dessvärre i de flesta barnprogram...

Pellepennan och suddagumman var sån skit där nån plysch-humanist med kommunistiska förtecken tog oss med på en resa i en ostkupa (vilket i sig var spännande!)

Men! Man landade alltid (surprise!) i ett afrikanskt U-land där barnen påstods svälta, men man såg ju deras stora magar, och de såg ju jättemätta ut!
Svartvitt och stillbilder var det oxå, mao öken för en actioninriktad grabb som jag.

Syftet var iaf helt klart att man skullle itutas att älska u-hjälp och att vi skulle uppfostras att vilja höja och höja dessa bidrag, allt genom denna subtila drillning (hjärntvätt) i hur bra vi hade det och hur synd det var om barnen där.

Det där var ju storpolitik, och man fattade ju nada som 4-åring.
M.a.o skittråkigt och man gillade inte alls det där.

Inte funkade experimentet heller kan jag säga...
 
Last edited:

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
Kommer ni ihåg "Vira Blåtira"-drickan.....o vad hette de andra ??

Har för mig att det fanns en som hette "Hicka persika" o så var det väl nån med banansmak oxå

Nåt man inte saknar är väl hockeyfrilla o midjekavajer.... fast de såklart dom var ju yngre o mer vältränade :tungan killarna alltså!

Eller så e de bara jag som har blivit gammal o låter lammköttet va, eller blivit utan :gnissla
 

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Prillans Plejs
Hoj
pausar...
Titta vad jag hitta:


Vira Blåtira, läskedryck tillverkad och marknadsförd av bryggeriet Falcon under 1980-talet. Drycken hade blå färg och smakade skumbanan.

Tillsammans med Vira Blåtira lanserades Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka under samma årtionde. Dryckerna finns inte längre idag men är saknade av nostalgiker
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
I Sveriges Magasin!


Mycket kommunistindoktrinering på min tid dessvärre i de flesta barnprogram...

Det där var ju storpolitik, och man fattade ju nada som 4-åring.
M.a.o skittråkigt och man gillade inte alls det där.

Inte funkade experimentet heller kan jag säga...

Du menar som när lille Tjang kom hem från skolan, och de elaka Amerikanarna hade bombat familjens hus i Hanoi. Översättarrösten säger: "...Titta, säger mormor. Här är bara en krater där vårt hus en gång stod. Mamma och pappa ligger kvar där..."

DET var barnprogram det! Det är sånt femåringar vill se, när de hoppas få se Kalle Anka. Walt Disney änsågs ju skadligt för barn på den tiden. :tomten
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
mardrömmar.....:näsblod

:D Nä han var ju bra storpotäten ;)

Hylands Hörna..

HAIK :yoparty

Titta vad jag hitta:


Vira Blåtira, läskedryck tillverkad och marknadsförd av bryggeriet Falcon under 1980-talet. Drycken hade blå färg och smakade skumbanan.

Tillsammans med Vira Blåtira lanserades Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka under samma årtionde. Dryckerna finns inte längre idag men är saknade av nostalgiker

:D dom där har jag för mej man vart färgad på tungan av :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Du menar som när lille Tjang kom hem från skolan, och de elaka Amerikanarna hade bombat familjens hus i Hanoi. Översättarrösten säger: "...Titta, säger mormor. Här är bara en krater där vårt hus en gång stod. Mamma och pappa ligger kvar där..."

DET var barnprogram det! Det är sånt femåringar vill se, när de hoppas få se Kalle Anka. Walt Disney änsågs ju skadligt för barn på den tiden. :tomten

HAHAHHA! Ja det är Preciiiis den skiten jag menar!

Å Ville och Valle å Viktor.
Indoktrineringsprogram a´la carte´.

Sen fanns det ju B-program gjorda av vänsterelement som De Geer och grabbarna, men det var så dåligt så det var bra!
De körde i princip bara spontant. Luftgitarr alltså! :D
Vaddå?
Tårtan såklart!

Tårtan handlar om tre bröder – Frasse, Janos och Hilding – som lämnar sjömanslivet och av en händelse blir ägare till ett bageri. De tre bröderna vill bara köpa något gott på Ellens bageri, men innehavarinnan har tröttnat på bageriet och skänker hela butiken till de tre sjömännen. De blir överlyckliga då de nu kan gå i land på riktigt. Ingen av dem kan någonting om bakning, men lyckligtvis har Ellen lämnat receptet på sin allra godaste tårta. Ingredienserna är "socker, grädde, nötter, mandelflarn, en liten ros av marsipan, smörkräm, krikon, snabbkräm, gott gelé, Frasses deg, en flaska saft och så en liten klick med sylt". Receptet tonsattes och blev en populär sång, och även seriens signaturmelodi.

Innehållet är ofta avsiktligt lätt motbjudande, och har karakteriserats som en makaber blandning av "Freud, deg och snorkråkor".[1] De tre bröderna driver bageriet på ett sätt som inte når upp till gängse hygieniska krav. Detta är också anledningen till att myndigheterna i seriens sista avsnitt stänger bageriet, varvid de tre bröderna motvilligt blir tvungna att gå till sjöss igen.

Serien spelades in på och runt Hornsgatan på Söder i Stockholm. Mycket av handlingen var improviserad, men varje avsnitt var en parodi på en filmgenre; till exempel var ett avsnitt filmat som film noir och avsnittet med Mjölmannen parodierade superhjältar.

Tårtan sändes senast i repris våren 2007 i SVTs Barnkanalen. Den finns även utgiven på VHS och DVD. Och jag har alla avsnitten! *tadaa*



För att inte tala om Dr.Krall!

"Små sjuka råttor, hästar och kaniiiiiner får hjälp av en viss doktor Krall. Förkylda paddor kan få smådjursmedicin och goda råd av Rolf."
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Men skärp dig!
DU blir ju ce-pee om du tittar på det där!
Jag har ju alla Tårtan-avsnitt - det måste väl ändå smälla högre än en galnings försök att paja en hel generation!

Har han pajat en generation så ska jag fan också paja nästa !

Tv-piraterna med Anellie Rydé
3-D glasögon....
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Fablernas värld, med bröderna Bäver!
"Hej uggla tjena moss, kom och sitt en stund med oss"... Det var mitt favoritprogram alla kategorier.

Och sedan ej att förglömma "Rickard Rättrådig", en kanadensisk ridande polis. Rickards ärkefiende och seriens ständige skurken är Snikne Ville, vars kanske mest utmärkande drag är hans felaktiga uttal, och den eviga hjältinnan är lilla Nell.

I helgen när jag var och handlade mat så fann jag en blek kopia på Vira blåtira, närmligen Bosse Bus, så nu kan man äntligen återuppleva alla härliga tonårsfyllor med HB och blå läsk!!

Det var bättre förr- ju förr desta bättre!!:yoparty
 

Dr.Bike

Guest
Har han pajat en generation så ska jag fan också paja nästa !

Tv-piraterna med Anellie Rydé
3-D glasögon....

Har ett par av de glasögonen kvar! :D

Fablernas värld, med bröderna Bäver!
"Hej uggla tjena moss, kom och sitt en stund med oss"... Det var mitt favoritprogram alla kategorier.

Ja! å Pentti varg! "tjjjjena moss, har ni nå smaaaaskens!?"
Fröken stork och ugglan.

Och sedan ej att förglömma "Rickard Rättrådig", en kanadensisk ridande polis. Rickards ärkefiende och seriens ständige skurken är Snikne Ville, vars kanske mest utmärkande drag är hans felaktiga uttal, och den eviga hjältinnan är lilla Nell.

Fina grejjer!
Gick samtidigt som Roger Ramjet! :)
"Roger Ramjet is our friend - Hero of our nation...osv..."

I helgen när jag var och handlade mat så fann jag en blek kopia på Vira blåtira, närmligen Bosse Bus, så nu kan man äntligen återuppleva alla härliga tonårsfyllor med HB och blå läsk!!

Det var bättre förr- ju förr desta bättre!!:yoparty

Inget var bättre förr - men så dåligt som det är nu har det aldrig varit! :D

"Zingo banan-gul som en svan"..."Zingo apelsin-är inte gredelin"
http://www.rigello.se/

Zingo Choklad - gör dig glad!



F.ö oxå den dryck som Kenny Starfighter föredrog ;)
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Nostalgi ?

Nostalgin var oxå bättre förr...



Men ,En sommar kväll, fika i Vaxholm för att sen bege sig i "raskt" tempo in till Sveavägen, tillsammans med en hop ( 6 st ) Laverdor med
Raka rör, ( Dvs Klockorna stannade i Limhamn!) tjöra SK "Stoplightcrusing" ifrån Norrtull längs hela Svea ner i tunneln, vika vänster efter tunnelmynningen, runda hotellet på tegelbacken ut på strömsbron (?) runda hela gamla stan via munkbron för att korsa all trafik vid kornhamstorg För att FIKA IGEN!

Aaaaah:bow
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Kommer ihåg när 100:- soppa räckte till att ta bilen Stockholm -> Linköping, nu kommer jag till Södertälje för 100:- och där vill man ju inte få soppatorsk...

/Danne
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top