En mc resa till franska rivieran. Någon som ska med?

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Vet inte om det är fler än jag som sitter och längtar efter sommarens sköna väder och allt härligt det för med sig när det kommer till oss mc åkare. Torra vägar, härligt solsken, mysiga raster och en massa sköna mil lämnade bakom sig med ett leende på läpparna.

Själv gick jag hela förra säsongen och trånade efter en skön mc-semester ner i Europa med allt vad det innebär och tänkte att jag nu skulle göra slag i saken och börja planera. Dock har jag inte hunnit speciellt långt med mitt planerade och har inte kartlagt speciellt många vägar ännu, men en sak har jag bestämt med min resa och det är nämnligen

Jag ska köra många härliga mil, men jag ska också ha tid för att faktiskt ha semester några dagar med lite sköna drinkar i solen med härlig utsikt och strålande miljöer.

Med det sagt så är "målet" med resan jag planerar att ta mig till Nice. Hur jag ska köra dit vet jag inte ännu, beror ju lite på vilken tid det får ta och eventuellt intressa från folk att följa med och i så fall vilka önskningar ni har. Såg framför mig ett kort uppehåll med 1 natt i Nice på skönt hotell och lite bra mat, för att sedan köra den relativt korta streckan igenom Cannes för att stanna igen i Saint-Tropez. Det ska vara en mycket vacker sträcka med hela Medelhavet längs med vänster sida och palmer och sedan berg längst med höger sida. Väl i Saint-Tropez så blir det 2 nätter med nytt hotell så att man kan festa ordentligt en natt och ändå hinna bli nykter och körklar till det är dags att sätta sig på hojen och köra vidare.

Precis som att vägen ner inte är planerad så är inte vägen ut från Saint-Tropez planerad lite beroende på tid och vilka som vill följa med.

7-10 dagar är min tanke att man ska klara sig på och bo billigt och äta billigt på vägen ner och upp för att så att säga spendera merparten av semesterkassan i Nice och Saint-Tropez.


Finns det intresse så säg gärna till. Kan ju vara bra att möta upp i Sverige och köra någon dag så att man får skaka lite tass och se om det är personer man vill spendera ett par hundra mil med och några nätter på en skön bar i Rivieran, samt att körtempo och inställning stämmer. Själv är jag flexibel, men det är ju inte alla som är :)


/Per
 

OsiS

Brinnande VTR
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Blå VFR 800
En person här som är lite intresserad, har du funderat på datum?
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Jag ska dit i sommar med hojen, var tänkt att jag skulle dra själv från början men sen "råkade" jag träffa en tjej och nu vill hon med till varje pris :)

Vi åker vecka 29 är det tänkt, hur vi åker och vart vi bor och sånt har vi INGEN ANING om änsålänge, men det lär ju ordna sig.
Vet inte heller vilka pengar det rör sig om :rolleyes:

Vi hade tänkt va borta 2-3 veckor, hade absolut varit roligt med sällskap.:)

/Mikael
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Åker till italien V24-25.... ska åka på härliga alpvägar:tummenupp

Låter riktigt härligt.
Glömde fråga innan hur ni gör med gps och sånt.
Sitter och funderar om jag ska köpa en billig för 1000 spänn.

Kan ju va bra och ha, dessutom bara att flytta över till bilen
om man ska hitta i storstäder osv...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Jag ska dit i sommar med hojen, var tänkt att jag skulle dra själv från början men sen "råkade" jag träffa en tjej och nu vill hon med till varje pris :)

Vi åker vecka 29 är det tänkt, hur vi åker och vart vi bor och sånt har vi INGEN ANING om änsålänge, men det lär ju ordna sig.
Vet inte heller vilka pengar det rör sig om :rolleyes:

Vi hade tänkt va borta 2-3 veckor, hade absolut varit roligt med sällskap.:)

/Mikael

Vecka 29 säger du. Vet faktiskt inte ännu hur min semester ser ut så vågar inte svara att jag är ledig, men bör veta inom 2 veckor.
Kör hon egen hoj eller ska ni "dela" hoj?

Kostnad tror jag inte är så farligt upp eller ner, men sedan är ju inte direkt Saint-Tropez känt för att vara så billigt varken att bo eller dricka/äta, men några dagar riktigt lyx ska man ju unna sig varje semester :)
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Vecka 29 säger du. Vet faktiskt inte ännu hur min semester ser ut så vågar inte svara att jag är ledig, men bör veta inom 2 veckor.
Kör hon egen hoj eller ska ni "dela" hoj?

Kostnad tror jag inte är så farligt upp eller ner, men sedan är ju inte direkt Saint-Tropez känt för att vara så billigt varken att bo eller dricka/äta, men några dagar riktigt lyx ska man ju unna sig varje semester :)


Hon är helt ny inom mc så hon åker bak på min. (tyvärr)

Min plan såg ut såhär: åka ner på 3 dagar, stanna 10 dar vid medelhavet, åka hem på 3 dar. tälta mycket, så mycket det går.
Men allt kan ju va flexibelt så klart om det nu är så att vi drar tillsammans.

Men en fråga till dig, hur tror du mitt bakdäck klarar en resa på 500 mil + ?
Beggat racedäck, rätt mjukt, kört ca 20 min på bana....
dessutom har jag passagerare :gnissla
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Låter riktigt härligt.
Glömde fråga innan hur ni gör med gps och sånt.
Sitter och funderar om jag ska köpa en billig för 1000 spänn.

Kan ju va bra och ha, dessutom bara att flytta över till bilen
om man ska hitta i storstäder osv...

hej... har en GPS men den får ligga kvar hemma:) säker bra ibland men vi kollar lite på en vanlig karta ibland:D Alltså vi åker ganska så oplanerat och det har funkat skitbra.... fast visst är en gps bra, det borde ju gå att ha den
i en väska, och en öronsnäck så man hör!!
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ah, jag tar väl risken och kör utan nåt sånt...
det får bära eller brista :tummenupp




hej... har en GPS men den får ligga kvar hemma:) säker bra ibland men vi kollar lite på en vanlig karta ibland:D Alltså vi åker ganska så oplanerat och det har funkat skitbra.... fast visst är en gps bra, det borde ju gå att ha den
i en väska, och en öronsnäck så man hör!!
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag skulle kunna vara intresserad. Min plan hittills i sommar är väl några dagar på NürburgRing men jag har även som mål att kör på och under Millau-(utt Mijjå)viadukten i södra Frankrike, världens högsta och längsta bro eller nåt sånt. Säkert en läcker upplevelse. Sen är ju drinkar, plajja och god mat nästan självklara inslag på alla typer av semestrar.

Vad gäller GPS så har jag en och skulle jag följa med går det ju att planera i den.


Vägra vurpa: Angående beggat racedäck så tvivlar jag på att det pallar med 500 mil med passagerare, beroende på vilken typ av racedäck förstås men jag förstår det som att det är ett rätt mjukt däck och det brukar ju palla 3-400 mil ensamkörning vad jag har förstått. Jag körde 700 mil under en semestersväng ifjol på ett Michelin Pilot Power 2CT och det räckte flera många mil till efteråt men det var ju utan passagerare.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Det var det jag misstänkte, förrförra året åkte jag och min dåvarande
tjej ca 200 mil med ett likadant racedäck. Kan ju säga att det var rätt slitet efteråt.
Jaja, inget mer än att köpa det hårdaste däck som finns då.
Vad kostar ett Michelin som du hade då?


Vägra vurpa: Angående beggat racedäck så tvivlar jag på att det pallar med 500 mil med passagerare, beroende på vilken typ av racedäck förstås men jag förstår det som att det är ett rätt mjukt däck och det brukar ju palla 3-400 mil ensamkörning vad jag har förstått. Jag körde 700 mil under en semestersväng ifjol på ett Michelin Pilot Power 2CT och det räckte flera många mil till efteråt men det var ju utan passagerare.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Just det däcket är ju ett dual compound, alltså två gummiblandningar i samma däck, lite hårdare i mitten och mjukare på sidorna. Runt 2000 iaf men kolla mc-dackonline eller rodamoto.es Rodamoto kan vara riktigt billigt iaf om man beställer mer än ett däck, kanske ihop med några kompisar. Vi beställde därifrån och 5 dagar senare var däcken uppe i Piteå, det är fan snabbare än om man beställer inrikes.
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Jag är sugen på en tripp i sommar. Har tänkt mig mot medelhavet, eventuellt mot italien eller frankrike en sväng vore ju gött. Undrar bara hur fan man ska göra med packning om man ska till saint-tropez med sporthoj, vill ju ha lite flääässchhiga kläder med sig :D ??
Om man däremot bara ska köra hoj och valite ofräsch kan man köpa nya kallingar här o där och ha en rygga med ett par brallor o lite annat typ!
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
vi e 3hojjar som snackar om att åka ner från göteborg, köra hela vägen via alperna till Monaco som slutmål dock och passera lämpliga franska orter på hemvägen, räknar med 10dagar totalt... hade ju vart kul å klämma in nurnburgring men får se, de får nog bli en annan resa
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Metzeler Roadtec Z6 rekomderar jag som bakdäck om man ska klara sig lite längre :)

Skulle va kul att hänga med men jag vet inte om jag har möjlighet...men man vet aldrig...har ju en bit att köra för att ta mig söderut i sverige också.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Däck

Funderar på att blanda däcken med olika märken.
Kan ju knappast vara nån fara när jag inte kör bana...

Nån som vill avråda mig?

mcdackonline var ju skitbilligt :tummenupp
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Update

Tjena allihopa.

Blir förmodligen ingen resa dit ner i sommar,
vi sa det att vi kunde ta en mc-semester på
västkusten i 2-3 veckor istället.
Litegrann ekonomin som ställer till det.

Men nästa år så sticker jag ner till rivieran och letar äventyr. :)

Ni som åker ner kan väl skriva hur det va, hur ni körde och så...

Mvh Mikael
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Tjena allihopa.

Blir förmodligen ingen resa dit ner i sommar,
vi sa det att vi kunde ta en mc-semester på
västkusten i 2-3 veckor istället.
Litegrann ekonomin som ställer till det.

Men nästa år så sticker jag ner till rivieran och letar äventyr. :)

Ni som åker ner kan väl skriva hur det va, hur ni körde och så...

Mvh Mikael

:hihi Sorry! Men kunde inte låta bli att läsa "Blir ingen resa i sommar för tjejen har bestämt det. Men nästa år sa hon att jag skulle få göra det" :pannkyss
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Hehe, det kunde mycket väl vara så, fast i detta fallet
så är det verkligen ekonomin som ställer till det.
Inga brudar bestämmer över mig vetdu :D

Bara vid vissa tillfällen :tuttar hehe


:hihi Sorry! Men kunde inte låta bli att läsa "Blir ingen resa i sommar för tjejen har bestämt det. Men nästa år sa hon att jag skulle få göra det" :pannkyss
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top