Kartprogram för planering..

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Sitter och spånar på en rätt rejäl tur i Europa till sommaren. Nån som kan tipsa om ett bra program för ruttplanering? På stadiet av planering jag är nu behöver jag inte kunna tanka upp den i GPSen, som jag inte ens köpt än..

http://www.se.map24.com/ Är ju rätt schysst men det verkar inte gå att mecka nån rutt där.
 

Nicotin

Guest
finns ju en hel del såna ställen..jag körde guide michelin förra året där gick det att ladda över körplanen till sin gps..
Hade då navman..

Vet ej hur det e nu..
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Just nu slog skalan av det hela mig som en blydagg i bakhuvudet. Jag har inte åkt längre än Malmö - Stockholm hittills.. :näsblod
 

Bifogat

  • Untitled-1 copy.jpg
    Untitled-1 copy.jpg
    235.3 KB · Visningar: 396

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
vart har du tänkt åka? vi är ett gäng som drar ner till alperna:) österike och italien!! :tummenupp
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Ruttplanering

Google Maps tycker jag är fantastiskt bra. Glöm inte att bocka för "undvik motorvägar". Snabbheten och enkelheten är mycket bra. Dessutom kan man själv ändra rutten genom att "dra" i den med pekaren. Du får distans och restid och man kan enkelt lägga till och ta bort destinationer längs med rutten.

Det går inte i dagsläget att exportera rutten till gps.

Tack Google!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Just nu slog skalan av det hela mig som en blydagg i bakhuvudet. Jag har inte åkt längre än Malmö - Stockholm hittills.. :näsblod

Ser ut att bli en fin tripp!
Om det är semester så se till att försöka klämma in en vilodag var tredje-fjärde dag ca. Det är något som jag alltid glömmer bort, så mina turer blir alltid massor med åka och sen när man kommer hem kommer man på att man missade en massa bara för att man körde hela tiden...:huvet

För min egen del blir det nog Spanien i sommar. Flyger ner och lånar en hoj på plats, så blir det mer tid över att se sig om.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Halka in på TPB o dra hem Mapsource... Ett prog som används med Garmin gps'er. Ypperligt ruttplaneringsprogram ! O när du är klar , så kör du över rutterna i gps'en. ( Om det nu blir en sån förstås.....)
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Ett bra och trevligt alternativ är Tyre http://www.tyre.tk
Den jobbar ihop med Google Maps och -Earth. Kan importera och exportera rutter och POI till olika GPS:er. Dessutom gratis och laglig :tummenupp
 

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
1078s
Supermegajättebra!

Ett bra och trevligt alternativ är Tyre http://www.tyre.tk
Den jobbar ihop med Google Maps och -Earth. Kan importera och exportera rutter och POI till olika GPS:er. Dessutom gratis och laglig :tummenupp


Supermegajättebra! Skall skaffa en TomTom Rider och detta verktyg är ju en perfekt symbios av Google Maps, som är bästa ruttplaneringsverktyget och TomTom, som är bästa navigatorn.

Tack!
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Supermegajättebra! Skall skaffa en TomTom Rider och detta verktyg är ju en perfekt symbios av Google Maps, som är bästa ruttplaneringsverktyget och TomTom, som är bästa navigatorn.

Tack!

Vassego!

Det är precis så jag kör, Tyre och Rider2. Grym kombo.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Ett bra och trevligt alternativ är Tyre http://www.tyre.tk
Den jobbar ihop med Google Maps och -Earth. Kan importera och exportera rutter och POI till olika GPS:er. Dessutom gratis och laglig :tummenupp

Mycket bra program, dock ny på det är med GPS. Hur många riktmärken bör man sätta. Fattar att det är en svår fråga, men finns det några bra praxis så att säga. Sitter och ska planera sommar resan nämnligen, så är lite nyfiken...
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Mycket bra program, dock ny på det är med GPS. Hur många riktmärken bör man sätta. Fattar att det är en svår fråga, men finns det några bra praxis så att säga. Sitter och ska planera sommar resan nämnligen, så är lite nyfiken...

Jag har för mig att 48 är max vad du kan sätta i en rutt.
Normalt sett behöver man inte så många riktmärken.
Annars är det enkelt att göra en rutt per delmål.
Allt beror lite på hur mycket du måste styra upp, för att hamna där du vill.
Jag sätter ett extra riktmärke när jag t ex inte vill in på en större väg.
Då kan man behöva sätta ett extra en bit in på den smalare vägen, så att GPS:en inte leder ut en på stora, trista vägar.
 
Last edited:

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Jag har för mig att 48 är max vad du kan sätta i en rutt.
Normalt sett behöver man inte så många riktmärken.
Annars är det enkelt att göra en rutt per delmål.
Allt beror lite på hur mycket du måste styra upp, för att hamna där du vill.
Jag sätter ett extra riktmärke när jag t ex inte vill in på en större väg.
Då kan man behöva sätta ett extra en bit in på den smalare vägen, så att GPS:en inte leder ut en på stora, trista vägar.

Det var så jag tänkte, problemet var bara att jag satt och planerade mellan Nice och Saint-Tropez och var uppe i 17 punkter innan jag ens var i Cannes. Dock så höll jag på att planera hela resan i en, vilket så här i efterhand knappast var så smart.
Kan tänka mig att planera rutt / dag så att säga och då blir ju 48 punkter en hel del.

Tackar för svaret :)
 

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Viking Motor Park
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Det var så jag tänkte, problemet var bara att jag satt och planerade mellan Nice och Saint-Tropez och var uppe i 17 punkter innan jag ens var i Cannes. Dock så höll jag på att planera hela resan i en, vilket så här i efterhand knappast var så smart.
Kan tänka mig att planera rutt / dag så att säga och då blir ju 48 punkter en hel del.

Tackar för svaret :)

En rutt per dag är helt klart att rekommendera, det kan bli så roddigt annars.
Rätt jobbigt om du bestämmer dig mitt i att ta nån annan väg, en tjatande GPS är trist :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top