Norge resa i sommar

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Tänkte be om lite tips på roliga vägar och billiga övernattningar i Norge. Ska dit med ett gäng i sommar. Tänkte åka in vid Sälen och mot Trollstigen, men sen ska vi ner mot Oslo för vidare färd mot Ullevi och Kungen av Rock n Roll Bruce. Tips idéer förslag alla emottas med öppna armar.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Här har du den rutt vi (16st hojar) ska åka.

Alla tar sig till Tynset, Marie och jag kommer att åka klockan sju på morgonen den 7:e juli. Vi funderar på att skippa vägen över Idre. Vi åker via Karlstad, Charlottenberg, Kongsvinger, Elverum via Österdalen till Tynset. Långt? Ja, ca 64 mil. Vi som skal åka direkt till Tynset får diskutera detta vidare, inget låst här inte.



Dag 1.
Från Tynset så åker vi längs E3 söderut till Alvdal. 22km.
Svänger höger in på R29 via Folldal till Hjerkinn. 69km.
Svänger vänster in på E6 till Dombås. 31km.
Glassen på Dombås, den e god den!
Drar vidare på E136 ner genom Romsdalen, vi kommer att komma förbi Raumafössen, mycket fint ställe att rasta och fota på. Nästan till Åndalsnes. 105km. Svänger av in på R63 mot Trollstigen. Åker över fjället och ner till Gjerde i Valldal, där finns Gjerde Camping som kommer att bli vårat "hem" i två nätter. 60km.
Total sträcka att åka blir ca 29mil.

Dag 2.
Den andra dagen i Gjerde fogar alla över helt själva, det finns massor av olika möjligheter för turer på mc. I Ålesund har dom ett jättestort akvarium för den som kanske vill se det, själv har jag planer på en tur på ca 25 mil, då blir det Trollstigen en gång till, men vad gör det??

Dag 3.
Vi tar färjan Linge - Eidsdal, åker över fjället ner Örnvägen till Geiranger, fortsätter up mot Strynefjäll. På vägen upp dit finns det möjlighet för den som vill att ta turen upp på Dalsnibba, fantastisk utsikt därifrån. Till Strynefjäll. 49km.
Vi svänger vänster in på E15 till Otta. 73km.
Höger in på R55 till Sogndalsöra. 139km.
Vidare på R55 till Hella, där tar vi färjan till Vagnsnes Som är vårt mål för dagen. 37km.


Dag 4.
Vi stannar i Vagnsnes en natt till, så den här dagen kan vi använda för att utforska Sognefjorden som vi vill.

Dag 5.
Vi åker R13 till Vinje, svänger höger in på E16/R13 till Voss. 79km.
Fortsätter E13 till Bruravik, färja till Brimnes. 37km.
In på R7 över Hardangervidda till Geilo. 100km.
Fortsätter R7 till Gol. 50km.
Sedan R51 till Målet Fagernes. 50km.

Total sträcka blir ca 32mil.

Sedan är det fritt för alla at antigen ta sig hem eller fortsätta touringen.

I ert fall skulle jag rekomendera att åka västerut efteråt, komma genom lysebotn och lysefjorden ut till stavnger, vidare söderut ner till kristiansand, där kan ni ta färja direkt till götet och THE BOSS:
 

Kraftfull

Återfallsknutte
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda ST 1300
...
I ert fall skulle jag rekomendera att åka västerut efteråt, komma genom lysebotn och lysefjorden ut till stavnger, vidare söderut ner till kristiansand, där kan ni ta färja direkt till götet och THE BOSS:
Tyvärr måste jag påpeka att färjan mellan (Newcastle) - Kristiansand - Göteborg har slutat gå. Trist, för det var en bra förbindelse för oss Göteborgare!

I övrigt blev jag riktigt sugen på att åka till Norge när jag läste resplanen!
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top