Byggtråd: Cafe-räcer Cb 985

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Ja nu kommer det ännu en cafe-racer tråd! Men vafan, det är ju så hårdrock! :yoparty

Började med att jag köpte en under omständigheterna förvånansvärt "fräsh" Cb 900 -81 för ett skambuds pris runt 5 tusen. Köpte hojen dessutom av en snubbe här på Sh.

Visade sig ju att hojen var nylackad och till och med gick å provköra. Motorn behövde dock en redig översyn då 2:ans stift släcktes direkt av m-olja.

Hojen kördes faktiskt med under hösten när Fightern stog i delar, var ju klart en ny upplevelse att hantera nästan 300 kg hoj istället för det man är van vid annars... :tungan

Iaf, började med en inriktning på sent 70-tal eventuellt trådekrade hjul o.sv och lite mer tidstypisk hoj utan nå större "racing-tema" på det hela.

Men man började ju ändra inriktning och kom in mer på just tidigt 80-tal racing tema fast lite mer för gat-åka då.

Förutom att jag har hunnit med och renovera 2 cross-hojar till nyskick så har jag:

*Fått ur motorn, rivit ner.
*Glasblästrat topp, block, cylindrar o.sv
*Portat topp och gått igenom övriga grejor...
*Tillverkat en varvräknarhållare i stainless.
*Tagit en gammal stålomspunnen slang jag hittat och stoppat dit
*Rensat hojen från orginal dynga (MYCKET!!!)

Hade ju tänkt hålla igen budgeten så mycket som möjligt men som med allt annat så!!! Det skenar iväg. :va

Kom iaf. över ett Wiseco kolvkit 985 cc för bra pris så det blir borra cylindrar. Kammarna ska ställas in ordentligt och så funderar jag även på Mikuni Rs 34 fuggar med öppna filter eller trattor om nån har liggandes? Lär även plana toppen en liten bit så jag slipper göra om något sen (fuktade lite olja)...

Chassi mässigt hade jag tänkt försöka rensa under sadeln med batteri o.sv och försöka gömma det i bakdelen samt kabelstam, relän o.sv i en bockad alu. låda under sadelbotten. Vem vet, hoppas det går, är inställd på det nu!!!

Imorrn ska jag nog försöka börja tillverka en gaffelstabilisator i 12 mm alu plåt iaf!

Over and out!
 

Bifogat

  • IMG_0641_förminskad.jpg
    IMG_0641_förminskad.jpg
    177.3 KB · Visningar: 1,159
  • IMG_0667_förminskad.jpg
    IMG_0667_förminskad.jpg
    109.7 KB · Visningar: 839
  • IMG_0669_förminskad.jpg
    IMG_0669_förminskad.jpg
    62.5 KB · Visningar: 787
  • IMG_0643_förminskad.jpg
    IMG_0643_förminskad.jpg
    238.4 KB · Visningar: 873
  • IMG_0742_förminskad.jpg
    IMG_0742_förminskad.jpg
    165.9 KB · Visningar: 875
  • IMG_0779_förminskad.jpg
    IMG_0779_förminskad.jpg
    197.5 KB · Visningar: 808

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Bilder!

Blir mycket att berätta såhär i början, men jag öser på!

Clip-on styret är iaf. orginal från Fzr:en. Passade dock inte, så jag rullade en 0,5 mm plåt, och tig:ade fast på insidan. =)

Flyttat om lyktan o.sv lite grann för att det ska se vettigare ut nu när man gör "mock-up".

Målet för stunden är iaf. att få ordning på motorn, putsad, trimmad och i bra skick. Sen ska jag börja skissa på bakdel & göra bakdel. Sist av alla blir det riva ner chassi, lacka om ram, gaffelben o.sv o.sv (funderar på pulverlack) och fräsha upp ALLT som är skabbigt.

Senare ska säkrings hållarn som sitter på gaffelkronan (whatefuck!!??) flyttas samt tändlåset ska sättas på något smart ställe på ramen.

Såhär ser iaf hojen ut i dagsläget.

Hämtade blocken från glasblästring idag, mycket nöjd.. =)

En sneak-preview hur hojen är tänkt att se ut. Har gjort många olika former på bakdel men tror nåt i stil med detta kan bli bra!

Mycket inspiration hämtas ju från hojar i stil med dessa (förutom att min ska bli snyggare då)

http://www.youtube.com/watch?v=CncJTPVQofE

http://www.youtube.com/watch?v=pJijMnwP6cY

Låter nästan som de kör med raka rör i en del av filmerna, vad tror ni??? Ljudet är ju sååå underbart jämfört med dagens rad 4: or! :yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0993_förminskad.jpg
    IMG_0993_förminskad.jpg
    113.2 KB · Visningar: 885
  • ljuddämpare.jpg
    ljuddämpare.jpg
    221.9 KB · Visningar: 1,455
  • IMG_1022_förminskad.jpg
    IMG_1022_förminskad.jpg
    161.9 KB · Visningar: 1,437
  • IMG_1033_förminskad.jpg
    IMG_1033_förminskad.jpg
    171.3 KB · Visningar: 893
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
fan vad fräsch motorn bidde:yoparty men angående hojens tilltänkta utseende: snälla förläng baken bara lite så att den inte ser så fruktansvärt kort ut och lämna för guds skull inte hålet i mitten öppet! rensa gärna där men behåll lite sidokåpor eller nåt, hål igenom är inget snyggt! annars helt klart ett kanonprojekt, ska följas:tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag håller med snorvalpen med det för stora håret. (Bushido)

Förläng baken, sedan blev den för öppen genom ramen, förläng rören och sätt in större luftfilter eller nåt för att fylla ut lite!

Men framförallt, vilken sjujäkla finish på motorn, vad behandlar man den med för att den inte ska bli ful igen?

Jag skulle ställa två i vardagsrummet och lägga en glasskiva mellan som soffbord, så snygg var den!
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Och då måste jag säga emot designklåparna:arsele
Behåll för gudsskull hålet i ramen! Och den korta kutsen med en form som liknar fronten på tanken skapar en genomtänkt och enhetlig design! Linjespelet som sluttar svagt bakåt är väldigt orginellt och vackert, behåll!:tummenupp
Åh, nu saknar jag min gamla CB900f...
Wunderbar
 
Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Superbikes från början av 80-talet är ju bland det hårdaste som finns :tummenupp

Om det var min skulle jag definitivt bygga en Freddie Spencer-replika av den där istället för en caferacer!
Treekrade Dymags (16" fram förstås...), brutalvässad motor, superbikestyre, rejält höjd bak och gigantiska rejssiffror förstås :yoparty

Men den är ju inte min och du kommer garanterat att få till en fin caferacer!

Lycka till!!
 

Bifogat

  • full_0000_cb750.jpg
    full_0000_cb750.jpg
    79.7 KB · Visningar: 1,404

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Några saker jag o micke var ävens om innan vi började bygga våra räsers var just korta pipor, hål i mitten och riktigt kort baktill, hellst innanför hjulaxeln.

Och att få ett hål i mitten och få det snyggt är ju riktigt svårt, att gömma all el, batteri osv . Sätta fula plåtar över är ju bara att göra det enkelt för sig ;)

Den kommer bli snygg den där om han itne ändrar sig alltför många ggr vad det ska bli av den. DMs förslag e ju råtuff, men de känns som ett enklare alternativ, för rent estetiskt ser den ju nästan ut som orginal dock modifierad, inte mycket "byggt" .
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Superbikes från början av 80-talet är ju bland det hårdaste som finns :tummenupp

Om det var min skulle jag definitivt bygga en Freddie Spencer-replika av den där istället för en caferacer!
Treekrade Dymags (16" fram förstås...), brutalvässad motor, superbikestyre, rejält höjd bak och gigantiska rejssiffror förstås :yoparty

Men den är ju inte min och du kommer garanterat att få till en fin caferacer!

Lycka till!!


Alla detaljer från en äkta rejs hoj är ju så grymt! Är lite det jag är ute efter men med en "kaross" som jag tycker är snygg.

För oavsett hur häftig en sån där gammal rejs hoj än är så är den ju DÖ-ful! :D

Men är ju åtminstone tänkt att försöka sänka han lite till fram, kanske få upp han lite bak om nu Öhlins dämperiet är lite längre (önsketänkande?). Clipsar är ju redan ordnat. Vässad motor är på G! =)



Idag har jag iaf stått bakom svarven och fräsen i 5-6 h och nästan gjort klart en gaffelstabilisator i 12 mm alu. plåt!

Bilder kommer så fort det är klart. =)

Jag håller med snorvalpen med det för stora håret. (Bushido)

Förläng baken, sedan blev den för öppen genom ramen, förläng rören och sätt in större luftfilter eller nåt för att fylla ut lite!

Men framförallt, vilken sjujäkla finish på motorn, vad behandlar man den med för att den inte ska bli ful igen?

Jag skulle ställa två i vardagsrummet och lägga en glasskiva mellan som soffbord, så snygg var den!

Lämnar grejorna som det är, jag blev faktiskt förvånad på streetfightern hur pass fräscht det håller sig!

Sf glasblästrade jag toppen på förra vintern. Gått en säsong och ser exakt likadan ut nu som då. Men visst ställer man hojen utomhus i fuktigt väder o.sv så lär det nog börja oxidera... Men vem fan gör det? :va

Visst är jag inte 100:a bestämd över designen. Längre bakdel lär dock INTE hända, men hittar man nåt snyggt alternativ istället för öppen bakram så är jag öppen för alternativ!

Orginal sidokåpor kommer inte hända. Några i glasfiber lär jag nog inte heller vilja ha.

Nåt jag däremot kan tänka mig är några smäckra "nummerplåter" i typ 1,5 mm knäckt alu. plåt. Men vettefan om det blir snyggt???

Men tack för positiv feedback iaf! Detta bygge kommer ta lååååång tid, ska inte lämna något åt slumpen iaf. Nu är det ju inte heller någon tidsbegränsning som det var i SStoya 2007 när jag byggde Streetfightern! :tummenupp

Superbikes från början av 80-talet är ju bland det hårdaste som finns :tummenupp

Om det var min skulle jag definitivt bygga en Freddie Spencer-replika av den där istället för en caferacer!
Treekrade Dymags (16" fram förstås...), brutalvässad motor, superbikestyre, rejält höjd bak och gigantiska rejssiffror förstås :yoparty

Men den är ju inte min och du kommer garanterat att få till en fin caferacer!

Lycka till!!

Där ser jag ju även att de inte kör raka rör. Verkar vara 4-1 med en rätt liten dämpare???
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag håller med snorvalpen med det för stora håret. (Bushido)

Förläng baken, sedan blev den för öppen genom ramen, förläng rören och sätt in större luftfilter eller nåt för att fylla ut lite!

Men framförallt, vilken sjujäkla finish på motorn, vad behandlar man den med för att den inte ska bli ful igen?

Jag skulle ställa två i vardagsrummet och lägga en glasskiva mellan som soffbord, så snygg var den!

hellre snorvalp med för mycket hår än gubbe med hoj som ser ut som ett flygplan:fakta :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, in your face GuW!
.

..

...

Skit alltså, kom på att jag har en sån hoj jag också...:gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ha ha, in your face GuW!
.

..

...

Skit alltså, kom på att jag har en sån hoj jag också...:gnissla

Han menar hojen på avataren, en sån har jag INTE.
Den bilden har jag bara för att den är så ful!

Kåpan fanns att köpa i tyskland tydligen...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Update

Gaffelstabilsator klar efter 10-11 h arbete....... :va

12 mm alu. plåt är den tillverkad i. Det är nåt gäng-hål kvar bara men tror det kommer bli grejt!

Sen kom ju nästa fundering upp. Vill ju sänka hojen lite i fram. Men som ni ser skulle det inte se klokt ut om jag skulle skjuta upp gaffelbenen ännu mera (orginal styret satt ju fäst på gaffeln ovanför styrkronan).

Då funderar jag på om det är möjligt att svarva nån slags distans och lägga inuti gaffel för att minska slaget från t.ex 100 mm till 70-80 mm.

I gengäld så får jag väl kosta på mig nya hårda fjädrar så räcker den slaglängden för mig utan tvekan!

Är ju dels ute efter brantare gaffelvinkel men främst så ser hojen helt kass ut när den är så hög i fram!

"Ska man vara fin får man lida pinn!"
 

Bifogat

  • IMG_1051.jpg
    IMG_1051.jpg
    183.6 KB · Visningar: 887
  • IMG_1047.jpg
    IMG_1047.jpg
    157.9 KB · Visningar: 691
  • IMG_1041.jpg
    IMG_1041.jpg
    200.6 KB · Visningar: 721
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
fi fan, nu blev jag alldeles nostalgivarm:tummenupp Bol'd or rockar fett!

Ett tips bara...när du ändå har motorn ur, gå igenom växellådan, den är ökänt svag, formligen käkade klackarna på 1-2 och 5:ans drev...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
fi fan, nu blev jag alldeles nostalgivarm:tummenupp Bol'd or rockar fett!

Ett tips bara...när du ändå har motorn ur, gå igenom växellådan, den är ökänt svag, formligen käkade klackarna på 1-2 och 5:ans drev...

Har redan köpt en bättre beg låda.

Hojen rappade över 2-3 om man växlade "slarvigt". Men tack för tipset iaf! =)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Snygg gaffelstabilisator! :tummenupp
Fräst eller skuren?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Har redan köpt en bättre beg låda.

Hojen rappade över 2-3 om man växlade "slarvigt". Men tack för tipset iaf! =)


No problem, mate! Jag blev haj på växellådsrenoveringar under min bol´d or tid, rekordet var runt 6 timmar från påbörjad rivning till provkörning.:huvet
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
No problem, mate! Jag blev haj på växellådsrenoveringar under min bol´d or tid, rekordet var runt 6 timmar från påbörjad rivning till provkörning.:huvet


Jaså, hade du slarvat? :confused:

Men att du nämner att 5:an är dålig? Låter ju jätte-konstigt. I regel är det ju alltid 1-2-3 som brukar bli slitet/problem/ rappa över eftersom man använder ju dem mest? Är 5:an klent byggd?

Men jag kommer kika igenom båda lådorna jag har och ta de bästa drevparen från allt givetvis.

Funderar även på att slipa till ingreppen lite grann på 2-3 så att säga. Båda lådorna är det ju normalt slitage på så nya grejor är det tyvärr inte...

Snygg gaffelstabilisator! :tummenupp
Fräst eller skuren?


Det blev lite både och faktiskt. Sågade ut fyrkantiga plåtbitar. Sen svarvade jag ur hålen för gaffeln, tyckte att det blev enklast så. Måttet blev perfekt så de sitter grymt stadigt runt gaffeln.

Sen fräste jag övrigt. Sågade isär "halvorna". Rundade av hörnen med delningsapparat och fräste "inskålningen" med en hemmagjord ar-borr. =)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Blir mycket att berätta såhär i början, men jag öser på!

Clip-on styret är iaf. orginal från Fzr:en. Passade dock inte, så jag rullade en 0,5 mm plåt, och tig:ade fast på insidan. =)

Flyttat om lyktan o.sv lite grann för att det ska se vettigare ut nu när man gör "mock-up".

Målet för stunden är iaf. att få ordning på motorn, putsad, trimmad och i bra skick. Sen ska jag börja skissa på bakdel & göra bakdel. Sist av alla blir det riva ner chassi, lacka om ram, gaffelben o.sv o.sv (funderar på pulverlack) och fräsha upp ALLT som är skabbigt.

Senare ska säkrings hållarn som sitter på gaffelkronan (whatefuck!!??) flyttas samt tändlåset ska sättas på något smart ställe på ramen.

Såhär ser iaf hojen ut i dagsläget.

Hämtade blocken från glasblästring idag, mycket nöjd.. =)

En sneak-preview hur hojen är tänkt att se ut. Har gjort många olika former på bakdel men tror nåt i stil med detta kan bli bra!

Mycket inspiration hämtas ju från hojar i stil med dessa (förutom att min ska bli snyggare då)

http://www.youtube.com/watch?v=CncJTPVQofE

http://www.youtube.com/watch?v=pJijMnwP6cY

Låter nästan som de kör med raka rör i en del av filmerna, vad tror ni??? Ljudet är ju sååå underbart jämfört med dagens rad 4: or! :yoparty

korrekt bygge :tummenupp

jag satte distans på min z750 gaffel.. kapade sen inte dom långa fjädrarna.. vart bra mycket mindre svampig men lite väl hård retur.. om den sänker hojen ca 5 cm så kapa fjädrarna typ 3 cm så blir de nog najs :tummenupp
ekonomi byggt alltså:rolleyes:
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Jaså, hade du slarvat? :confused:

Men att du nämner att 5:an är dålig? Låter ju jätte-konstigt. I regel är det ju alltid 1-2-3 som brukar bli slitet/problem/ rappa över eftersom man använder ju dem mest? Är 5:an klent byggd?

Men jag kommer kika igenom båda lådorna jag har och ta de bästa drevparen från allt givetvis.

Funderar även på att slipa till ingreppen lite grann på 2-3 så att säga. Båda lådorna är det ju normalt slitage på så nya grejor är det tyvärr inte...

:tungan Inte slarvat...Trimmat. Åtmonstone 2 av rasen var effektorsakade. För att ta historian kort: köpte den med risig låda, körde tills det blev ohållbart och rev sen ner den under vinter och slängde i bra men beggade drev till 2,3,5 (om jag minns rätt), i samma veva infann sig en liten peningvinst som investerades i lite Motospeedgodis (1054 kit, Mikuni smoothbores, etc) vilket inte gillades av lådan. Sköt tvåns drev efter ett par månader, bytte mot ett splitternytt denna gång. Körde två månader till innan det var dags igen, denna gång blev det åter ett beggat som lämnades in för snedfräsning av klackarna och jag tror han härdade om dom med..
 

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Och då måste jag säga emot designklåparna:arsele
Behåll för gudsskull hålet i ramen! Och den korta kutsen med en form som liknar fronten på tanken skapar en genomtänkt och enhetlig design! Linjespelet som sluttar svagt bakåt är väldigt orginellt och vackert, behåll!:tummenupp
Åh, nu saknar jag min gamla CB900f...
Wunderbar

Håller med Crallan:tummenupp Snyggt med så lite tjafs som möjligt!! Kommer bli ett snyggt bygge!:yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top