Flygolyckor, flygrädsla mm

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
JA-a
Jag lever för farkoster :hihi
Är du en ny Markus-hangaround?
låt mig gissa.. det är en kuggfråga.. oavsett vad jag svarar kommer han att replikera med en spydighet.. vi bor båda i stockholm, har pissig humor och lite lätt narcissistiska drag.. för allt vad jag vet kanske vi är samme person jag och markus?

jag gillar inte teknik så det är väl lite som att svära i kyrkan..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
låt mig gissa.. det är en kuggfråga.. oavsett vad jag svarar kommer han att replikera med en spydighet.. vi bor båda i stockholm, har pissig humor och lite lätt narcissistiska drag.. för allt vad jag vet kanske vi är samme person jag och markus?

jag gillar inte teknik så det är väl lite som att svära i kyrkan..

Samma person som jrh skulle jag snarare gissa på :hihi

19?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Eller, alternativt, ngt mer trovärdigt, fast sannolikt en fortfarande en skröna;

It was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747, call sign "Speedbird 206":

Speedbird 206: "Good morning, Frankfurt, Speedbird 206 clear of the active runway."

Ground: "Guten Morgen. You vill taxi to your gate."

The big British Airways 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.

Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"

Speedbird 206: "Stand by a moment, Ground, I'm looking up our gate location now."

Ground (with arrogant impatience): "Speedbird 206, haff you never flown to Frankfurt before?"

Speedbird 206 (coolly): Yes, I have, actually, in 1944. In another type of Boeing, but just to drop something off. I didn't stop."

Den kör jag också med när jag ska berätta den historian, fast den kan man hitta lite överallt, så det ä säkert en skröna, fast en bra sådan.

Två länkar till roliga radiokonversationer/skrönor :hihi
http://www.schiratti.com/humour.html
http://www.boreme.com/boreme/funny-2007/pilot-conversations-p1.php
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Den kör jag också med när jag ska berätta den historian, fast den kan man hitta lite överallt, så det ä säkert en skröna, fast en bra sådan.

Två länkar till roliga radiokonversationer/skrönor :hihi
http://www.schiratti.com/humour.html
http://www.boreme.com/boreme/funny-2007/pilot-conversations-p1.php

Det är sådant här man ska läsa om man är skrajsen för att flyga...

München II Tower: "LH 8610 cleared for take-off."
Pilot (LH 8610): "But we are not even landed."
Tower: Yes, who is then standing at 26 south ? "
Pilot (LH 8801): "LH 8801."
Tower: "OK, then you are cleared for take-off."
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..värdelösa landningar. Alltid.

Passande citat? :hihi


Whenever anyone who cannot fly themselves, flies with you, you can do a perfect take-off, navigate to your destination perfectly without drifting off course – but the one thing they will judge the whole flight on will be the landing !!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
fönsterplatser är för småbarn som jörgen karlsson..

Helt sant. Plus att det är typ 3ggr så stor risk att ramla ut.

nä.. swissair eller finnair skareva..

Testa Wizz Air.
Enda som saknas är mässingsstången. :banana

Passande citat? :hihi


Whenever anyone who cannot fly themselves, flies with you, you can do a perfect take-off, navigate to your destination perfectly without drifting off course – but the one thing they will judge the whole flight on will be the landing !!

Självklart, resten är ju alltid ok.
Sällan man tänker att "den där starten var ju bra dålig".
Däremot tänker jag ofta på att planet gungar på väg mot döden.
Fy fan, imorgon är det dags igen. 2 gånger dessutom. :eek:
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Självklart, resten är ju alltid ok.
Sällan man tänker att "den där starten var ju bra dålig".
Däremot tänker jag ofta på att planet gungar på väg mot döden.
Fy fan, imorgon är det dags igen. 2 gånger dessutom. :eek:


Kanske inte exformationen nådde ända fram (?) (eller hur jag tolkade det.)

Andemening #1

Passagerarna har oftast så lite koll på vad det är frågan om, att vad de kan föreställa sig vara svårt/problematiskt/riskfyllt etc med en flygning är just landning.


Andemening #2

Många tror att de kan göra en bedömning, huruvida landningen är bra eller dålig. Som mätverktyg använder de sin egen stjärt. Med denna mäter de subjektiv G-upplevelse och jämför med någon/några andra minnesbilder. Vad de tycks vara omedvetna om är att de saknar information om hur de ska tillämpa denna data vidare till meningsfulla uppfattningar. Som substitut används istället egenkonstruerade fantasier för bedömningen. Utifrån det bildas sedan någon form av uppfattning – "bra" eller "dåligt".

Fast vad gör det? Hälften kanske upplever bra landningar och andra hälften upplever dåliga. Vad som är vad spelar då kanske ingen roll.



När det (som du skriver) "gungar på väg mot döden", bör man vara tacksam. Det är aktiva korrigeringar som håller en vertikal "pinne" (localizer) i mitten av ett instrument. Det finns en annan "pinne" för "glide slope". Om det slutar gunga så är det något skumt, eller möjligen stiltje ute.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
:va va kallas manliga flygvärdinnor för, betjänt

Flygvärdar borde det rimligtvis heta.

En av mänsklighetens största gåtor för mig är att det finns folk vars drömjobb är att vara servitris fast i 80 dB:s ljudnivå istället. Helt kookoo om du frågar mig. :dummer

Markus skrev:
Helt sant. Plus att det är typ 3ggr så stor risk att ramla ut.

Hee hee hee. :hihi
 

4Hjo

I like you just the way you are
Gick med
2 Jan 2007
Ort
Hjonited states o uppe i luften
Hoj
flyger framåt
Flygvärdar borde det rimligtvis heta.

En av mänsklighetens största gåtor för mig är att det finns folk vars drömjobb är att vara servitris fast i 80 dB:s ljudnivå istället. Helt kookoo om du frågar mig. :dummer



Hee hee hee. :hihi

Man får resa och se massor med intressanta platser när man inte jobbar.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Markus är inte ensam.

Hammarbystjärnan missar läger på grund av flygrädsla

Hammarby åker på träningsläger till USA.

Men Erkan Zengin tvingas stanna hemma på grund av flygrädsla.

– Jag har gått i terapi tidigare, men nu har det blivit värre igen, säger han.

– Flera dagar innan avresan har jag svårt att andas för att jag vet att jag ska flyga så långt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/hammarby/article1814541.ab
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
När jag hade varit på charter till grekland så fick dom problem att stänga framdörren.
Flygvärdinnorna/kaptenen höll på länge innan det kom en liten skitig grekisk mekaniker med trasselsudd i bakfickan (han såg ut att höra hemma i en grekisk version av "Macken) och en gummiklubba.

Motorerna var dock i gång och luftkonditioneringen på, så det var inte så farligt.

Efter en stunds bankande var dörren stängd och han knatade ut genom bakdörren.

Vi hade då bommat våran start-slot, så vi fick vackert vänta ännu längre innan start, men till slut blev det vår tur och vi dundrade nerför startbanan.

När piloten sedan bröt upp planet så hade det samlats kondensvatten i luftkanalerna i taket, och gissa vem som satt under skarven i ventilationsrören där det rann ut?

Flygningen hem gick bra, förutom att vi inte tog oss ända hem utan tvingades gå ner i danmark och tanka för att inte få soppatorsk innan stockholm...

Till saken hör att jag har aldrig flugit någonstans utan att någonting har strulat, bagage som har försvunnit, bombhotade flygplatser, flygstrejker (flera gånger), trasiga plan, snöstorm och omdirigering, borttappade biljetter, allt...

Det har gått så långt att ingen längre vill flyga med samma plan som mig, av någon konstig anledning... :va
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det inte de som heter Stewart?
Edit: Vilket så klart gjort Stewart till det bögigaste namnet forever and ever.
Sylvester är ju inte heller direkt höjden av hetrosexualitet...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
– Flera dagar innan avresan har jag svårt att andas för att jag vet att jag ska flyga så långt.

Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Hur skön är inte denna konversation som jag hittade i en länk ovanför.

A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich , overheard the following:
Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany . Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"
:D :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(

Ja det där måste vara hemskt. Jag tror att flygplan lätt kan utlösa cellskräck/panikångest hos många. Inte alltså rädsla för kraschrisk utan för att vara instängd ett tag. Det är nog vanligare än man tror, alkoholserveringen på flygplatser har nog mer än en social funktion.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(

Du var möjligen inte på samma plan som jobbarkompisen? Folk svimmade till höger och vänster, tre stycken som ramlade ihop på den resan. Det var i början på November han åkte.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du var möjligen inte på samma plan som jobbarkompisen? Folk svimmade till höger och vänster, tre stycken som ramlade ihop på den resan. Det var i början på November han åkte.

Nej det där känner jag inte till. Men jag tycker det är nog stressande när de börjar hetsa upp sig, flygvärdinnorna och Stevie alltså, och ropa efter läkare. Det hände både nu i julas och julen innan dess.

Flög nu i morse igen, och funderade så klart på den här tråden bl.a. En sak som jag inte begriper är varför de verkar göra allt för att påminna en om att man är flygrädd. Är det inte monitor som skall fällas ner och visa hur hiskeligt högt det är så är det en kapten som ropar ut att vi minsann är hela 10km över mark. Eller så ska det gasas och bromsas med motorerna så man undrar vad de pysslar med, de är verkligen inte världsmästare på psykologi. :mad:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top