Flygolyckor, flygrädsla mm

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Courchevel har ju en rolig landningsbana med 18,5% lutning...

[YOUTUBE-ID]W_Ol0P6toLw[/YOUTUBE-ID]

Lite dålig kvalite på videon men innehåller lite fakta samt överblick så man ser hur mycket det lutar.
[YOUTUBE-ID]uNFNFZq2BFY[/YOUTUBE-ID]
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
vanligt trafikplan är ju som att åka buss, enmotorigt sportplan är lite stökigare, tror Markus skulle må bra av att åka med något enmotorigt plan eller några mindre kända inrikeslinjer i andra länder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tror det är precis det jag inte skulle må bra av. :mattias

Kanske inte just då, men jag lovar att efter du har flugit inrikes i ryssland med en Antonov AN2 så känns all annan flygning avslappnande!

[YOUTUBE-ID]Kbv2KQaMydU&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Kanske inte just då, men jag lovar att efter du har flugit inrikes i ryssland med en Antonov AN2 så känns all annan flygning avslappnande!

[YOUTUBE-ID]Kbv2KQaMydU&feature=related[/YOUTUBE-ID]


Ja, eller varför inte inrikes Kuba med An2:a. Kubanska piloter, rom, signalpistoler....
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Ännu en till flygplats vid standen. St maarten. Håll i hatten... :tummenupp [YOUTUBE-ID]zAfQwDizpRo&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ännu en till flygplats vid standen. St maarten. Håll i hatten... :tummenupp [YOUTUBE-ID]zAfQwDizpRo&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Det där suger fett. :skrämd
Jag var på Azorerna, de har riktigt vidrig flygplats också. Förstörde hela veckan när man visste att man skulle chansa på att det där fungerade på väge hem. :gnissla
Tycker Nice suger också, och Phuket som någon sade. Varför bygga vid havet liksom, fattar de inte att det är farligt liksom? :mad:

Inte just då men kanske senare med ditt vanliga flygande.

Jag har flygit Dash flera ggr, det hjälper inte.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Tycker Nice suger också, och Phuket som någon sade. Varför bygga vid havet liksom, fattar de inte att det är farligt liksom? :mad:

:wiggle I get your point, Phuket är dock en ö så det kan ju va svårt att undgå.

Landningen till Bangkok Suvarnabhumi Airport var intressant, tänkte var i sjutton är flygplatsen någonstanns och innan man hann tänka efter så var man nere :)
[YOUTUBE-ID]iys8bYezMIE[/YOUTUBE-ID]

Edit::skrämd det där som hände på slutet av klippet skrämde mig bokstavligen, what de f*uck...såg när dem där "klaffarna", som ska hjälpa till att bromsa planet (??) gick upp när vi landade också men inte så mycket. Hård landning/inbromsning?:va

:)6surkart vart har man sofia, 4hjo, när man behöver henne)..hjälp mig o få svar på mina frågor nu...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hong Kongs gamla flygpalts är iaf nerlagd nu tack och lov. Jag minns att jag såg en kvinna stå och laga mat i sitt kök där jag satt och tittade ut från mitt fönster under inflygningen.

/J
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Svar till trådstartaren ang flytvästar, fann detta svaret på www.flygtorget.se

Flytvästar har räddat en hel del liv genom tiderna. Oslo, Los Angles m fl ställen. Faktiskt många fler liv än vad syrgasmasker har räddat.

/red


Blås INTE upp den inne i planet, då har man svårt att ta sig ut när planet vattenfylls. Vid en flygplansolycka som togs upp på air crasch investigation skulle fler liv ha kunnat räddats om man, så som det står i säkerhetsföreskrifterna, tog på sig den när man tagit sig ur planet, många omkom och drunknade i och med att de flöt upp och inte kunde dyka ner och ut ur planet.

(sedan att de inte tar någon hänsyn till chocken man måste drabbas av är ju en annan diskution som jag tror ingen kan föreställa sig om man inte själv har varit utsatt för något liknande.)
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sätter mig hellre naken på en racehoj med kass kedja och slicks och slår nått hastighetsrekord på en gropig grusväg med mitträcke än att kliva ombord på en ångesttub.
Hatar att flyga, jag vet att det är säkert men fan vad jag känner mig totalt utlämnad och mitt logiska tänkande blir som en 3årings.
Herregud dom glömmer att smörja en bult på landningsstället och helt plötsligt skall alla Dash plan buklanda. Fatta hur mycket annat som kan gå fel!

Tror att dessa känslor kommer ifrån att jag tappar all möjlighet att själv kunna styra händelseförloppet om nått skulle skita sig ordentligt.

Jag har flygit men då jag antingen varit asplakat eller drogad av lugnande så har det gått hyfsat. skulle jag däremot vara tvungen att flyga regelbundet skulle jag antingen bli alkoholist eller pillerknarkare.

Små plan går däremot utmärkt fallskärmshoppning likaså:va
 
Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Madeira är också rätt spännande. Har aldrig varit med om att de svänger så mycket i ett flygplan som till inflygningen mot landningsbanan.

[YOUTUBE-ID]fd13rh_BguY[/YOUTUBE-ID]

\Masonit
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy fan va fränt! :D

Du är också sjuk!
Jag minns även en landning med Herkules på ngn liten platå flygplats vid det bergiga Molde i Norge. Närmast vertikal dykning innan så vi alla hängde i selarna. :hihi Vi verkar uppskatta samma saker :hihi
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
intressant att de är så mycket folk som är flygrädda! anledningen till att de finns flytvästar och syrgasmasker osv är endast worst case senarios när verkligen allt skiter sig murphyslag ! jag själv är flygtekniker "lagar flygplan" har precis varit på en kurs om 737 och varje gång blir jag lika förvånad hur de kan bygga in såå jävla många backuppsyst. 3 system är typ minimum.

angående el utrustning "detta är mer personlig åsikt" så böör den inte ha någon inverkan! men all el utrustning mobiler datorer mp3er osv ger ju ut elmagnetisk stråling som om den blir tillräckligt stark kan störa navigerings utrustning. felvisingen skulle troligen bli så liten att den vid planflykt inte har någon betydelse men just vid start och landning då man gärna vill ha marginalerna på rätt sida så kan de ha en betydelse.
något som därmot förvånar mig i just denna frågan är att flygverdinorna måste tjata på passagerare att stänga av sina grejer och man ser dagligen folk som bara eh! töntigt jag vet bättre en ingengörerna som byggt planet min mobil stör inget!
 

Smagatusk

Guest
Förra året dog det nästan lika många människor i flygolyckor globalt som det dog människor i trafiken i sverige.

Det finns många fall av flygplan som har landat i vatten/hav och där människor har överlevt, flytväst är väldigt bra att ha då.
Att du kan fylla din flytväst genom ett rör som man blåser med är bra om den automatiska uppblåsmekanismen ej fungerar.
Och om du blåser upp din flytväst inne i planet kommer du få det svårt (omöjligt) att ta dig ut ur planet om det blir vattenfyllt vid landning i vattnet.
Det finns människor som dött av just det, klarat landningen men blåst upp flytvästen innan och då blivit kvar i planet då dom ej kunnat dyka ner under vattnet för att ta sig ut genom nödutgången.

Om transatlanticflygning skulle få problem så finns det ett antal öar med landningsbanor som kan ta emot stora passargerarkärror, och glidflyga kan dom göra ganska länge:tummenupp



.../Yoshi

Helt rätt! Ett litet tillägg bara. Trådskaparen vill tydligen ha fallskärmar istället för flytväst. Han vill alltså hellre hoppa ur ett plan i 500km/h och slitas sönder. Har han däremot tur så hamnar han bakom en vettskrämd passagerare som blockerar uthoppshålet, förstelnad av skräck. 200 pers dör i väntan.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top