Flygolyckor, flygrädsla mm

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Tu-154 är gammalt skräp som har varit med om massor av olyckor. Inte ens Aeroflot flyger möget längre och dom är ju inte direkt kända för att vara kräsna. Skulle krävas mycket whisky om någon tvingade mig ombord på en sådan kärra...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Aj aj aj. :gnissla
De där går på Warsawa - Stockholm, om jag minns rätt med LOT.
Sjukt äckliga plan. Sjukt! :mattias

Dom nödlandade en sån här i morse, JAG hamnade mitt i utryckningen, 4 brandbilar från stationen, förutom flygplatsbrandkåren....

"Plötsligt tryckfall på 11 tusen meter" var orsaken, det var väl något fönster som lossnade, eller en dörr som trillade ut....

Det gick dock bra, förutom att folk fick lite problem med bihålorna...
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Dom nödlandade en sån här i morse, JAG hamnade mitt i utryckningen, 4 brandbilar från stationen, förutom flygplatsbrandkåren....

"Plötsligt tryckfall på 11 tusen meter" var orsaken, det var väl något fönster som lossnade, eller en dörr som trillade ut....

Det gick dock bra, förutom att folk fick lite problem med bihålorna...

Vad gjorde du i mitten? Släppte du inte fram dem? :glömdet
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Dom nödlandade en sån här i morse, JAG hamnade mitt i utryckningen, 4 brandbilar från stationen, förutom flygplatsbrandkåren....

"Plötsligt tryckfall på 11 tusen meter" var orsaken, det var väl något fönster som lossnade, eller en dörr som trillade ut....

Det gick dock bra, förutom att folk fick lite problem med bihålorna...

de fick en rejäl åktur :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Läste om det precis i kvällstidningen Aftonhoran. Vilken åktur de bjöds på...

Använd bältena gott folk!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8362073.ab

Dom nödlandade en sån här i morse, JAG hamnade mitt i utryckningen, 4 brandbilar från stationen, förutom flygplatsbrandkåren....

"Plötsligt tryckfall på 11 tusen meter" var orsaken, det var väl något fönster som lossnade, eller en dörr som trillade ut....

Det gick dock bra, förutom att folk fick lite problem med bihålorna...
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Är normalt inte flygrädd, men under min resa med Aeroflot mellan Moskva och Uzbekistan så var det inte särskilt muntert.

Kliver på en gammal Iljusjin och efter att ha gått 2 meter in i planet möts man av rysk standard och en odör utan dess like. Den där kvalmiga sötsliskiga lukten som ligger som en dimma runt en.
Planet var fullt med folk som har en helt annan syn på hygien :zpy och uppförande :fart än vad man är van vid.

Tro fan man blir nervös när det nästan är upplopp för att något geni satt framförvarandes stolsnummer i ryggen. Jag satt på rad 15 och stirrade på en skylt där det stod 14... :va
Det tog ett tag innan alla satt på sin plats...

Man blir lite lätt fördomsfull när nervositeten tilltar och helt plötsligt hade alla medpassagerare förvandlats till potentiella terrorister.

Att man ej heller kunde kommunicera med besättningen som bestod av
gamla kulstöterskor från CCCP och en manlig muntergök i storlek med Karelin hjälpte ju inte direkt.

Visst, vi kom både dit och hem igen, men det var fan första och sista gången jag flyger med Aeroflot i de regionerna.
Nästa gång blir det hojen :yoparty
Jag har varit med om brandlarm, sjuk turbulens, motorproblem och allsköns märkliga ting på flygningar, men denna resa tog priset.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag har gjort ett hundratal flygningar utan några problem, några riktigt roliga!!!

Inrikes Shanghai - Dali så började resan bra, mannen vid informationsdisken kunde bara Kinesiska.

Efter lite juckel så kom jag med iaf, dock hade flygvärdinnan synpunkter på något och pekade på en skylt på min plats, tyvärr så var den skylten på Kinesiska och jag fattade inte vad hon menade.

Då gick hon och hämtade en annan Kines som kunde lite engelska

solly söl batt do ju spiik tjaniis

No

Jo can not sit hele

Why?

This is emelgecy exit

And?

The sign says you can not sit hele if no spek tjajniis

En skylt på kinesiska som säger att om du inte kan kinesiska så får du inte sitta här...

Sedan serverade dom ris och någe gegg som var någorlunda ätbart, efter ett tag kom flygvärdinnorna och samlade in alla 300 folieformarna och slängde dessa i jättelika soppåsar som dom sedan stoppade in på toaletterna....

Men det vara bara 2 timmar kvar att flyga så man kunde hålla sig.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Glömmer aldrig den gången jag skulle hem en julikväll från Helsingfors och flygvärdinnan erbjöd mig mer vin hela tiden.
När vi väl landade så märkte jag att jag var rätt hyfsad påverkad. Rätt skönt så på kvällen och så kunde man däcka på tåget på vägen hem som klart var FULLPACKAT!

Ingen som är med i 10tusenmetersklubben då?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Flygplan måste vara bland de sista ställena i världen man vill göka på...

\Masonit

Beror på var i flygplanet... :gnissla

Hängde med frugan när hon skulle flyga något danskt fotbollslag/styrelse med sponsorer till Palma... flygningen sthlm-danmark var således tom på passagerare så självklart föreslog jag att vi skulle ta bakersta raden själva medans de andra satt längst fram i planet, men hon tyckte inte att idén med att pippa bland kollegorna var så lockande oavsett om de var längst fram och vi längst bak. :gnissla
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Beror på var i flygplanet... :gnissla

Hängde med frugan när hon skulle flyga något danskt fotbollslag/styrelse med sponsorer till Palma... flygningen sthlm-danmark var således tom på passagerare så självklart föreslog jag att vi skulle ta bakersta raden själva medans de andra satt längst fram i planet, men hon tyckte inte att idén med att pippa bland kollegorna var så lockande oavsett om de var längst fram och vi längst bak. :gnissla

Låter som en gammal sträng tysk lärarinna som bara säger "nej usch" till allt :D
.... på det roliga sättet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Men det vara bara 2 timmar kvar att flyga så man kunde hålla sig.

Eftersom jag har flygskräck så går jag inte på toaletten på flygplan.

Drog Krabi - Arlanda igår, 12 tim. :gnissla

Det går bra om man låtsas som om man inte är kissnödig, man kan låtsas att det är en helt annan känsla t.ex. :mattias

Apropå att kunna språk och nödutgång, de vill kunna kommunicera med den som sitter där. Som om det någonsin hade behövts förvisso, men ändå.

Dom nödlandade en sån här i morse

Vilket skitplan, de är verkligen värdelösa
Jag börjar bli mer och mer säker på att man skall undvika Bombardier. Embraer och Airbus om man vill leva länge.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Eftersom jag har flygskräck så går jag inte på toaletten på flygplan.

Drog Krabi - Arlanda igår, 12 tim. :gnissla

Det går bra om man låtsas som om man inte är kissnödig, man kan låtsas att det är en helt annan känsla t.ex. :mattias

Det är nog större risk att du drabbas av blodpropp om du inte dricker eller rör på dig udner så långa resor än att du skulle dö i en flygolycka. Jag känner ett par hyggligt friska människor som drabbats och i båda fallen rör det sig om samma visa: för dåligt med vatten och inte rört på sig.

Själv rör jag på mig någon gång i timmen så länge jag är vaken, dricker ett par liter vatten och flyger första klass så ofta det finns tillfälle på längre resor. Då klockade jag iofs 350,000+ miles under 2010... :skrytsmiley
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är nog större risk att du drabbas av blodpropp om du inte dricker eller rör på dig udner så långa resor än att du skulle dö i en flygolycka. Jag känner ett par hyggligt friska människor som drabbats och i båda fallen rör det sig om samma visa: för dåligt med vatten och inte rört på sig.

Själv rör jag på mig någon gång i timmen så länge jag är vaken, dricker ett par liter vatten och flyger första klass så ofta det finns tillfälle på längre resor. Då klockade jag iofs 350,000+ miles under 2010... :skrytsmiley

Mitt blod proppar inte, det är bara veklingars blod som gör det. :mattias
Att hålla på och röra på sig är sjukt gay också, som om man skulle ställa sig upp på kontoret och stretcha lite bara för att man suttit på sin stol ett tag. :dummer
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Mitt blod proppar inte, det är bara veklingars blod som gör det. :mattias
Att hålla på och röra på sig är sjukt gay också, som om man skulle ställa sig upp på kontoret och stretcha lite bara för att man suttit på sin stol ett tag. :dummer
Säker på det? Verkar som du har det lite tjockt i huvudet just nu...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Flyger man 737a kan man få njuta av att åka nercabbat :tummenupp


http://www.dn.se/nyheter/varlden/flygplan-nodlandade-med-hal-i-taket

Inte första gången en sådan blir av med taket, bild från tidigare incident där skadorna var lite mer spektakulära:

243.jpg
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ingen som är med i 10tusenmetersklubben då?

Faktiskt... På riktigt, i min ungdom. På en resa till rhodos -95
Nöden hade fan ingen lag på den tiden... :slicka

Min värsta flygresa var med ett litet propellerplan i malaysia som såg ut att inte vara vårdat eller städat på 30 år. Landningsbanan på den lilla ön trodde man knappt skulle räcka till. Flygkaptenen var ut och gick runt planet och sparka lite på däcken, då markpersonal saknades. Jag fick sittplatsen närmast nödutgången och värdinnan visade mig hur jag skulle göra för att rycka upp dörren vid nödläge....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top