Flygolyckor, flygrädsla mm

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
This is just in!

Svensk pilot greps – har flugit utan certifikat i 13 år

En svensk pilot greps bakom spakarna på en Boeing 737 i går.
Han skulle precis flyga 101 passagerare.
Utan flygcertifikat.

Schiphol flygplats i Amsterdam. Tisdag klockan 22.45.
101 passagerare sitter i en Boeing 737 Coredon Airlines och väntar på att få flyga till Ankara i Turkiet.
Men innan planet lyfter förlorar de sin pilot.
Bakom spakarna på flyget sitter nämligen en 41-årig andrepilot – utan flygcertifikat.

Blev lättad
Piloten, som är svensk, har kört på falska papper i 13 år. Och minst 10 000 flygtimmar. Han har flugit för belgiska, italienska och brittiska flygbolag, rapporterar holländska medier.
Enligt holländska medier blev piloten lättad när han greps i cockpit.
En gång i tiden hade han licens. Men den gällde aldrig för trafikflyg.
Tipset om den falska piloten kom från svenska myndigheter.

Bor i Milano
Mannen, som bor i Milano, är anklagad för förfalskning och att flyga utan giltigt tillstånd.
Flygbolagets advokat har bekräftat händelsen.
Flygbolaget ersatte snabbt piloten och planet kunde lyfta utan några större förseningar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6715324.ab

Bra jobbat att klara sig så länge!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Undra hur många gånger Mackan har flugit med honom?

Men egentligen är det ju ganska riskfritt, jag menar hur ofta blir trafikflyplan invinkade för kontroll av licencerna?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Undra hur många gånger Mackan har flugit med honom?

Men egentligen är det ju ganska riskfritt, jag menar hur ofta blir trafikflyplan invinkade för kontroll av licencerna?

Nej det är ju faktiskt sant. Trafikpolisen står inte direkt vid landningsbanan och vinkar in plan för kontroll.

Lite "Catch me if you can"-känsla över det hela ändå.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sjukt intressant, bra tips. :tummenupp

Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?

Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.

Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?

Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.

Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!

Angående Air France tror jag att man låg väldigt nära stall speed uppe på cruise och när hastighetsmätaren pajjade så hade man inte riktigt koll på farten och råkade sänka farten så planet stallade.

Sen vet jag inte riktigt hur det är, men att bedöma hastigheten i ett flygplan mitt i natten över atlanten låter som en utmaning. Säkerligen lättare dags tid under kontrollerade former men när det krisar så blir det nog en hel del att tänka på och misstag görs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Angående Air France tror jag att man låg väldigt nära stall speed uppe på cruise och när hastighetsmätaren pajjade så hade man inte riktigt koll på farten och råkade sänka farten så planet stallade.

Sen vet jag inte riktigt hur det är, men att bedöma hastigheten i ett flygplan mitt i natten över atlanten låter som en utmaning. Säkerligen lättare dags tid under kontrollerade former men när det krisar så blir det nog en hel del att tänka på och misstag görs.


Så nära stall ligger man nog inte på cruise, och pajjar hastighetsmätaren på bilen så slänger jag en blick på GPS'en.

Man tycker att en erfaren pilot skulle kuna safea en hastighet oberoende av med/motvind bara på gaspådrag/motorvarvtal, men vad vet jag...
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Så nära stall ligger man nog inte på cruise, och pajjar hastighetsmätaren på bilen så slänger jag en blick på GPS'en.

Man tycker att en erfaren pilot skulle kuna safea en hastighet oberoende av med/motvind bara på gaspådrag/motorvarvtal, men vad vet jag...

Ja man tycker ju det. Under utbildning vet jag att det händer att man täcker för instrumenten och flyger visuellt och på känn så man borde ju kunna safea.

Hur nära stall man ligger på cruise vet jag inte, men kom och tänka på denna bilden: http://www.airliners.net/photo/Transavia-Airlines/Boeing-737-8K2/1659626/L/

Som vi ser så cruisar de på cirka 238 knop indicated. Och har cirka 10 knop upp till overspeed och cirka 50 knop till stall. 50 knop är ändå en hel del!

Men frågan är ju hur snabbt den farten avtar ifall planet ändrar vinkel. Jag har faktiskt ingen aning om hur ett flygplans hastighet reagerar på ifall det ändrar vinkel, eller som det heter, "angle of attack" på cruise höjd.

Men på större flygplan har man ju ofta en back up mätare så den borde man ju kunna slänga ett öga på och undvika katastrof. Om inte den också slutat fungera.

Men de gånger ett flygplan gått i backen på grund av hastighetsmätare tror jag beror på förvirring i cockpit. Att man inte vet vad felet är och blir alldeles för fokuserad på problemet istället för att flyga planet, vilket har hänt ett par gånger.

Men! Jag har ingen större erfarenhet eller kunskap av flyget, endast 15 minuter i en FNTPII simulator och alldeles för mycket tid framför datorn :rolleyes:. Så jag säger detsamma: Men vad vet jag?

Vi får vänta tills FT vaknar till liv och kan ge oss svar. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men! Jag har ingen större erfarenhet eller kunskap av flyget, endast 15 minuter i en FNTPII simulator och alldeles för mycket tid framför datorn :rolleyes:. Så jag säger detsamma: Men vad vet jag?

Vi får vänta tills FT vaknar till liv och kan ge oss svar. :)

Japp, jag tror att kompetensen att avgöra frågan finns hos honom.

Nästa fråga är varför det isade i pitotröret, det är ju uppvärmt och uppvärmningen kollas vid varje dags början (i alla fall på alla plan jag har meckat)

Man brukade kunna bränna sig utav h-vete om man väntade för länge innan man känner efter.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?
Även om man har gps så är man intresserad av hastighet i förhållande till luften ty det är den hastigheten som avgör när vingar stallar och när klaffar och hjul kan fällas in och ut och när ett flygplan flyger fortare än det är byggt för. Men visst, om någon utomstående mäter upp det så kan man klara sig på gps.

Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.

Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!

Här har du en annan variant: Städarna tejpar över det "hål" där man mäster statiskt tryck, dvs det som jämförs med det man har i pitotrör (FT rättar mig snart :) ) och missar att plocka bort efter rengöring. Piloten (eller om det var styrman) missar under inspektion och tejpbiten sitter kvar varför hastighets, höjdmätare och instrument för stig/fallhastighet slutar fungera...

http://en.wikipedia.org/wiki/Aeroperú_Flight_603


(Edit: För er som inte orkar kolla på länken så var det stora problemet att dom frågade marken om sin höjd via radar, men operatören på marken gick på uppgift som kom från planets transponder som därför var lika felaktig som den som piloterna såg. Planet kom därför in för lågt och kraschade i vatten)
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man tycker att en erfaren pilot skulle kuna safea en hastighet oberoende av med/motvind bara på gaspådrag/motorvarvtal, men vad vet jag...

Åh nej, det har de inte kommit överens om med arbetsgivaren.
:rolleyes:
Förresten var han inte så erfaren, han låg och sov medan en rookie tog över spakarna. Jävla idioter. (enl artikeln som Drysen länkade till)
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Jag ogillar väl egentligen att flyga.
Men sen jag började arbeta på flygplats har jag insett att det avgår sjukt många plan varje dag som INTE kraschar. Faktiskt så har inte ett enda plan som avgått från "min" flygplats kraschat sen jag började. :tummenupp
Så nu litar jag till statistiken och tror jag är närmare döden när jag åker hem från jobbet än när jag flyger. :banana
 

Kneedrag

Guest
Här är en bra sida med info om olykor med plan.
http://avherald.com/


Kan lugna Markus med att plan kan landa på vatten, men hur ofta har man tur att få en skilled pilot som klarar det?!
http://www.youtube.com/watch?v=imDFSnklB0k

http://www.youtube.com/watch?v=fwIe-e7Apkc&feature=related


Förr var det vanligt att flygvapenpiloter gick över till trafikflyg så är det inte längre för det är så få som utbildas. Det är skillnader på utbildningar och skills. Han som landa i Hudson river var gammal flygvapenpilot som flugit i vietnam.

sorry om någon redan lagt in det här men orka inte läsa alla inlägg.

Edit: SAS piloten som tog över i Gottröraolyckan också han FV-pilot, han hade på sin fritid och av eget intresse funderat ut hur man bäst löser situationen om båda motorer går sönder på den flygplansmodellen, något som inte fanns i manualen till den flygplanstypen vid den tiden.

Förste piloten i Gottröra slutade flyga eftersom han insåg att han inte hade vad som krävdes för en sådan situation. Lyssna på dokumentären om det hela på http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programs...rtikel=2057489


en annan birdstrike
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=9KhZwsYtNDE
 
Last edited:

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?

Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.

Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!

Det är svårt för piloter att flyga utan instrument i mörker. Det logiska vore att lita till erfarenhet när instrumenten ger upp. Det finns fler exempel där instrument ger helt felaktiga värden, men piloterna ändå väljer att lita på dem snarare än på sin erfarenhet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På jobbet satt vi och funderade på om han får tillgodo räkna sig dessa flygtimmar.

Iofs kanske det inte är så många bolag som är intresserad av honom när man fuskat med papper.

Det är lungt, dom har redan löst problemet!

striphandler.ashx
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Nej det är ju faktiskt sant. Trafikpolisen står inte direkt vid landningsbanan och vinkar in plan för kontroll.

Lite "Catch me if you can"-känsla över det hela ändå.

Däremot händer det att myndigheterna dyker upp på rampen för en s k ramp check. Då gås alla papper igenom.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
What's there to worry about? Ner kommer man juh alltid..
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top