Yamaha FZR-tråden

manneman

Guest
I mitt tycke är det vettigare att ha "vissa" modeller samlade annars blir det lite "Hallå det är bara jag ekoooot effekten" på många trådar.
Vi kan visst var här och dela våra samlade erfarenheter. Bara för att det finns skillnader betyder det inte att vi kan svara på en diskussion i samma ämne?!!
Men låt gå för "FZR/YZR tråden" då.
 

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
Elektronisk strypning.

På Fzr (genesis) sitter det la en elektronisk strypning, jag har fått reda på att om man jordar den röd/vita kabeln från tändboxen så ska den få full effekt enligt en handlare.

Så nu till problemet jag har testat att göra som handlaren sa men det finns inte en tillstymmelse till gnista någonstans, Hur gör jag är det någon som vet:confused:

HJÄLP!!

För övrigt tycker jag att tråden fungerar bra då det kan vara bra att få feedback från alla.
 

Fuffe_Racer

Justfuckinggoogleit.com
Gick med
17 May 2007
Ort
Mellan två träd
Hoj
900 Ninja -00
FZR är enbart en modell familj....
Inget annat !

Tex:
En FZR-1000 delar inte en skruv med en FZR-600...

Däremot så är till mångt och mycket :
* FZR-750 & FZR-1000 ganska lika maskiner med vissa gemensamma delar.
* FZR-400 & FZR-600 ganska lika maskiner med vissa gemensamma delar.


Därav borde trådarna separeras precis så som det göres med en massa andra märken/modeller här på SportHoj !


.


Jasså?? Så du menar alltså att de inte har så mycket gemensamt?? Det tycker jag inte riktigt stämmer, för då är du oärlig mot dig själv. Visst, det ÄR en modellfamilj, men de tillverkades ju dock under nästan samma år och en del eller diverse grejer är ju likvärdiga varandra på många sätt och vis.. För att inte göra det rörigare än vad det redan är, så tycker jag att alla Fzr modellerna borde gå under samma tråd. Som jag har sagt i tidigare inlägg så får man oftast (oftast, inte alltid!) bättre respons och utförligare svar av de som antingen har haft eller har samma hoj om allt diskuteras i samma tråd.

Jag skulle bara själv tycka det vore lättare och bättre om det bara finns en tråd om Fzr:erna.

Over and out// Fuffe
 

zabrimo

Ny medlem
Gick med
25 May 2008
Ort
Sköndal
Hoj
Yamaha FZR1000 -91
hej alla..har precis köpt min fzr1000, skulle vilja samåka med nån...några ideer på hur kan man samåka med några???
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Jasså?? Så du menar alltså att de inte har så mycket gemensamt?? Det tycker jag inte riktigt stämmer, för då är du oärlig mot dig själv. Visst, det ÄR en modellfamilj, men de tillverkades ju dock under nästan samma år och en del eller diverse grejer är ju likvärdiga varandra på många sätt och vis.. För att inte göra det rörigare än vad det redan är, så tycker jag att alla Fzr modellerna borde gå under samma tråd. Som jag har sagt i tidigare inlägg så får man oftast (oftast, inte alltid!) bättre respons och utförligare svar av de som antingen har haft eller har samma hoj om allt diskuteras i samma tråd.

Jag skulle bara själv tycka det vore lättare och bättre om det bara finns en tråd om Fzr:erna.

Over and out// Fuffe

Jag håller med... tråden förblir FZR tråden...klubbat.
 

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Ort
tokholm
Hoj
Miss April
Jag håller med... tråden förblir FZR tråden...klubbat.

jupp, håller med där..

hej alla..har precis köpt min fzr1000, skulle vilja samåka med nån...några ideer på hur kan man samåka med några???

Så fort jag får arselet ur fåtöljen och byter mitt snea clipon så kan vi åka, jag e på:yoparty Klev ner i diket på bogan i 90 häromsistens, tur att det inte var en av de där nya järnen som faktiskt GÅR SÖNDER av sånt:D
Drog ut en granjävel ur avgasröret, reste på hojen och fyllde flottörhusen igen. Åkte hem..:näsblod
 

BON

Wreckrider
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Källstorp 6 km från Älmhult
Hoj
FZR 1000 CR 250
FZR är enbart en modell familj....
Inget annat !

Tex:
En FZR-1000 delar inte en skruv med en FZR-600...

Däremot så är till mångt och mycket :
* FZR-750 & FZR-1000 ganska lika maskiner med vissa gemensamma delar.
* FZR-400 & FZR-600 ganska lika maskiner med vissa gemensamma delar.


Därav borde trådarna separeras precis så som det göres med en massa andra märken/modeller här på SportHoj !


.

Nja, vissa delar passar faktiskt mellan 600:an och 1000.
Jag har iallafall lysena från en 600 på min.
 
Last edited:

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
På FZR sitter det tydligen en elektronisk strypning,
Jag har fått reda på att om man jordar den röd/vita kabeln från tändboxen så ska den få full effekt enligt en handlare.

Så nu till problemet jag har testat att göra som handlaren sa men det finns inte en tillstymmelse till gnista någonstans,
Hur gör jag, är det någon som vet ? :confused:

HJÄLP!!

:va

Detta skulle jag vilja veta mera om !!

Den röd/vita kabeln är nämligen klippt på min maskin och jag har undrat varför..... ?

Var god förklara lite mer ikring vad du fått reda på om detta med elektronisk strypning av FZR !

:va
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
:va

Detta skulle jag vilja veta mera om !!

Den röd/vita kabeln är nämligen klippt på min maskin och jag har undrat varför..... ?

Var god förklara lite mer ikring vad du fått reda på om detta med elektronisk strypning av FZR !

:va

Vänta lite nu...
Den röd/vita kabeln som går in i CDI boxen är ju matningen till CDI´n. den ska inte jordas och det verkar jäffla konstigt om din hoj fungerar om den är
klipt:va

El schemat gäller för FZR1000-87 Uk model Dvs den som de flesta har i sverige.
 

Bifogat

  • Elschema FZR 1000-87 UK.jpg
    Elschema FZR 1000-87 UK.jpg
    179.4 KB · Visningar: 344
Last edited:

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
:va

Detta skulle jag vilja veta mera om !!

Den röd/vita kabeln är nämligen klippt på min maskin och jag har undrat varför..... ?

Var god förklara lite mer ikring vad du fått reda på om detta med elektronisk strypning av FZR !

:va

Om jag har fattat det här rätt nu så ändras tändningstiderna i boxen och det skulle ha att göra med den röd/vita kabeln, därför skulle den biten som går från CDI-boxen jordas.

Men eftersom att det verkar fungerar på vissa cyklar så kan det kanske ha något med årsmodell att göra:va , det är mycket möjligt att jag har fått fel information angående just min årsmodell (-88).
För om man kollar på schemat som timpalompa har lagt upp så ska inget fungera, vilket det va gjorde i mitt fall:( .

Så fungerar det på din va glad, tuta och kör:tummenupp
 
Last edited:
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Om jag har fattat det här rätt nu så ändras tändningstiderna i boxen och det skulle ha att göra med den röd/vita kabeln, därför skulle den biten som går från CDI-boxen jordas.

Men eftersom att det verkar fungerar på vissa cyklar så kan det kanske ha något med årsmodell att göra:va , det är mycket möjligt att jag har fått fel information angående just min årsmodell (-88).
För om man kollar på schemat som timpalompa har lagt upp så ska inget fungera, vilket det va gjorde i mitt fall:( .

Så fungerar det på din va glad, tuta och kör:tummenupp


Tycker du att hojen är trött, efter som du misstänker att den är strypt?
eller vill du bara lite mer effekt?
 

simjon-5

SLIM
Gick med
9 Mar 2008
Ort
V.Frölunda
Hoj
1988 Yamaha FZR 1000 Genesis
Tycker du att hojen är trött, efter som du misstänker att den är strypt?
eller vill du bara lite mer effekt?

Jag tycker den känns lite trött, jag hade en Fzr 600 -93 innan och det känndes som om det vart bättre drag i den.
Men det kanske bara är inbillning och det skiljer ju 5 år på dem, det är ju ganska lång tid när det gäller motorcyklar.
Köpte den på auktion så jag har ju inga direkta uppgifter om den heller.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Vänta lite nu...
Den röd/vita kabeln som går in i CDI boxen är ju matningen till CDI´n.
Den ska inte jordas och det verkar jäffla konstigt om din hoj fungerar om den är klipt :va

Jag har ju en 600'a och ingen 1000'ing, så det kan ju kanske skilja.

I min maskin så är den röd/vita kabeln klippt och sedan ihop kopplad med en annan kabel.
Det synns klart och tydligt att det inte är gjort ifrån fabrik !

Jag skall fota och lägga in här så får ni se hur det ser ut !

:confused:
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Får snart psykiska problem... Hmm.. Om man inte redan har det iof? :huvet
Iaf - FZRen (87a) rycker när man kör i låga hastigheter.. Och spec mycket när man ligger på 1a el 2an och inte ger spec mycket gas - som ex. när man kör på 30 sträckor... :/ Motorbromsar som faaan och rycker hela tiden..
Just byggt om hojjen hyfsat färdigt igen och orkar fan inte plocka isär den igen utan att hellst "veta" vad tyckningarna kan bero på...
Som det är nu kan man juh glömma köra 30, man får ligga på dubbla hastigheten ist.. :yoparty Om man inte ist kör med kopplingen intryckt och rullar fram.. :/
Några Ideér?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Får snart psykiska problem... Hmm.. Om man inte redan har det iof? :huvet
Iaf - FZRen (87a) rycker när man kör i låga hastigheter.. Och spec mycket när man ligger på 1a el 2an och inte ger spec mycket gas - som ex. när man kör på 30 sträckor... :/ Motorbromsar som faaan och rycker hela tiden..
Just byggt om hojjen hyfsat färdigt igen och orkar fan inte plocka isär den igen utan att hellst "veta" vad tyckningarna kan bero på...
Som det är nu kan man juh glömma köra 30, man får ligga på dubbla hastigheten ist.. :yoparty Om man inte ist kör med kopplingen intryckt och rullar fram.. :/
Några Ideér?

är det så att det känns som om det tar någon sekund innan driv kommer efter man har gasat? så är iala fall min SF. det känns som om det är något drev i vxl.lådan som är glapp.
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Njae, det är mer liksom när man släpper gasen och motorn bromsar..... Känns inget alls när man kopplar helt... och inget spec när man gasar på.... Men just när man släpper på gasen som ex. på 30-sträckor... ist får man kramp i handen efter långa körningar då man måste ligga o koppla för jämnan vid sådana tillfällen.. :/ Blir heller inget bättre om man ger mer choke, så borde iaf inte vara att den får för lite bränsle.. Men kanske kan den gå för fett? Aja, blir galen på det snart... Annars älskar jag min gamla FZR....... :yoparty

är det så att det känns som om det tar någon sekund innan driv kommer efter man har gasat? så är iala fall min SF. det känns som om det är något drev i vxl.lådan som är glapp.
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Njae, det är mer liksom när man släpper gasen och motorn bromsar..... Känns inget alls när man kopplar helt... och inget spec när man gasar på.... Men just när man släpper på gasen som ex. på 30-sträckor... ist får man kramp i handen efter långa körningar då man måste ligga o koppla för jämnan vid sådana tillfällen.. :/ Blir heller inget bättre om man ger mer choke, så borde iaf inte vara att den får för lite bränsle.. Men kanske kan den gå för fett? Aja, blir galen på det snart... Annars älskar jag min gamla FZR....... :yoparty


åfaan. undrar vad det kan vara?
har du några bilder på din SF?
 

Netrooter

FTW
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Umeå
Hoj
FZR 1000 Fighter
Min lilla Avatar visa lite av hojjjen snett bakifrån.. ;)
Kan ta bättre kort.. :va

Ska byta till en lättar olja ikväll oxå och se vad det gör, samt se till att choken inte ligger "på"... Annars blir det väl att skruva i dom där jobbigt förgasarna antar jag kanske? :huvet

QUOTE=timpalompa;3617476]åfaan. undrar vad det kan vara?
har du några bilder på din SF?[/QUOTE]
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Hej på er :)
Behöver er hjälp!
Kan inte besluta mig för om jag skall köpa en
FZR600 90-95 eller CBR600 90-95.
Det är jue ungefär samma pengar,effekt bla bla bla.
Men FZRen är billigare hos F-bolagen.
Fördelar nackdelar? någon?

/Pelle
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej på er :)
Behöver er hjälp!
Kan inte besluta mig för om jag skall köpa en
FZR600 90-95 eller CBR600 90-95.
Det är jue ungefär samma pengar,effekt bla bla bla.
Men FZRen är billigare hos F-bolagen.
Fördelar nackdelar? någon?

/Pelle

Jag tycker att den nyare modellen av FZR ser sportigare ut än CBR
För och nackdelar får någon annan svara på.
Lycka till
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top