TT600R Byggtråd

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Mjaa, kolvbulten har alltid ett spel radiellt men det är väldigt tight och på min kolv känns det som att det kan vara rimligt pga att det är luftkylt. Det glappar alltså inte mellan kolv/kolvbult utan mellan lillända/kolvbult.
Staken har inget radialglapp i övrigt.

Hahahaha! Måla en hel motor med spritpenna?
Då får jag nog sätta igång med det samma så jag hinner ut till sesongen 2011:)
Aha, trodde du bara skulle göra lite markeringar. :tungan Själv har jag använt mkt av biltemas värmebeständiga färg, den blir sidenmatt men inte blank. :( Dom har ju motorfärg som är blanksvart men den tål bara 150 grader och det räcker ju inte på långa vägar för luftkylt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg ju bra ut motorn inte mycket till slitage där inte:tummenupp
Glapp? Ja du får helt enkelt mäta upp lilländen och se om den klarar slitagegränsen och några ripor får det ju inte finnas vare sig på kolvbult eller inne i lillände! Därimot nedre lager kan vara lite lurit att känna rullager kan både vicka och glida rätt mycket sidled brukar vara satt på 040 axiellt spel men ända upp till 0,80 där brukar gränsen gå.. men axiellt får den inte glappa!!
Förmodligen är det lungt för om ett rullager har börjat glappa så slås det sönder på några mil med förödande resultat:gnissla Om du tar i kolven och drar den till toppläge och håller den sträckt hårt uppot i mittenläge med ena handen och sedan sopar du till med andra handen (köttsläggan) då brukar man känna om något klockar till/glapp enormt svårt att känna rätt! ta sedan av kolven och försök få staken i centrum i vickningen och känn om det glappar upp/ner Radiellt.... Då får det inte kännas Men jag kan lova att man inbillar sig glapp även med nytt lager o stake så låt 5 pers med motorerfarenhet känna:D Gärna 2-taktsåkare för dom är van rullagrad vevstake:tummenupp
Jo jag såg en billig trimmning du måste göra.......lätta svänghjulet ta lös detta och ta bild även från andra sidan jag tror nämmligen att det går att svarva bort minst 700gramm på detta!! På xr650 tar jag bort 720gramm! och det är klenare ser det ut som.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Precis så. Det skall väl inte vara något slitage 65mil efter borrning, ny kolv och renad men då hojmotorer är nytt för mig så vill man ju pilla lite:D

Jag kan definitivt inte känna något radialglapp i vevtappslagringen.
Axialspelet ser ut att ligga kring en halv milli men jag har inte mätt ännu.
Det är fan knappt jag vågar efter att ha hört hur dyr Linkan77's XR motor blev att fixa. Men vänta nu, du säger att det skall vara axialspel men att staken inte får glappa axiellt? Det är väl hela poängen??!!
Hur som helst skall jag ta och mäta upp allt. Tyvärr har jag ingen så liten invändig micrometer, men det löser jag på något vis.

Svänghjulet kommer jag ta av då motorhalvorna skall isär för lack samt en titt som antagligen kommer bli svindyr den med:gnissla
Svarva av 700gram...holy crap! Om det går så måste det ju vara 30% av dess totalvikt. Det ser onekligen kraftigt ut i navet men som sagt så får man väl se vad som går att göras. Hittills är jag inne på linjen "trrimma lagom" men också med insikten att det förmodligen inte går att döda bottenvridet i en så långslagig motor så länge man inte sätter dit en helt misanpassad jättekam.
Vad säger du om vinsterna på lättning av svänghjulet?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Aha, trodde du bara skulle göra lite markeringar. :tungan Själv har jag använt mkt av biltemas värmebeständiga färg, den blir sidenmatt men inte blank. :( Dom har ju motorfärg som är blanksvart men den tål bara 150 grader och det räcker ju inte på långa vägar för luftkylt.

Blocket skulle ju gå att lacka med sådan motofärg, men en hel armé skulle inte kunna få mig att lacka en hel motor, som man lagt ner massor med timmar på att pocka isär och blästra/rengöra samt maska, för att sedan måla den med sprayburk från Feltema. Det lutar åt att måla cyllen/toppen med grenrörsfärg av någon sort. De sidenmatta högtemp färgerna har tyvärr en förmåga att mjöla. Skall kolla om det finns någon bra hi-temp färg för färgspruta.

Har någon mätt hur varm en luftkyld cylinder/topp faktiskt blir i ytan en varm sommardag vid körning? Personligen tror jag inte att det blir så fruktansvärt varmt men det vore kul att veta mer exakt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Precis så. Det skall väl inte vara något slitage 65mil efter borrning, ny kolv och renad men då hojmotorer är nytt för mig så vill man ju pilla lite:D

Jag kan definitivt inte känna något radialglapp i vevtappslagringen.
Axialspelet ser ut att ligga kring en halv milli men jag har inte mätt ännu.
Det är fan knappt jag vågar efter att ha hört hur dyr Linkan77's XR motor blev att fixa. Men vänta nu, du säger att det skall vara axialspel men att staken inte får glappa axiellt? Det är väl hela poängen??!!
Hur som helst skall jag ta och mäta upp allt. Tyvärr har jag ingen så liten invändig micrometer, men det löser jag på något vis.

Svänghjulet kommer jag ta av då motorhalvorna skall isär för lack samt en titt som antagligen kommer bli svindyr den med:gnissla
Svarva av 700gram...holy crap! Om det går så måste det ju vara 30% av dess totalvikt. Det ser onekligen kraftigt ut i navet men som sagt så får man väl se vad som går att göras. Hittills är jag inne på linjen "trrimma lagom" men också med insikten att det förmodligen inte går att döda bottenvridet i en så långslagig motor så länge man inte sätter dit en helt misanpassad jättekam.
Vad säger du om vinsterna på lättning av svänghjulet?

Oj då skrev jag axiellet? måste ha menat radiellt!! Jo lättning av svänghjul..Det är ju den billigaste och bästa trimm man kan hitta på,,, käns som man har 10hk mer pullver (innbillning!!) men den käns även som körde med 20kg mindre vikt i tanken den blir lättare att lägga ner (svänghjulseffekt//roterande massa) Du kan även sopa upp den på bakhjulet lättare!! bättre motorbroms= bra vid bahjulsåka. jo mitt svänghjul vägde org 1866g och nu efter lättning 1100g!! på xr650 sitter ett fasnitat stort stålcentrum som går att svarva bort jag har även tagit av flera mm på gots runt om, jag svetsade bara fast centrumfästet sedan svarvade jag bort allt onödigt bara man lämmnar upphöjnader för signal picuppcoil/tändläge!! som det verkar har du samma teknik för mätning av tändläge, leta eftr en liten dosa som är magnetisk som borde sitta så den mäter utvändigt mot bölden på svänghjulet . om du orkar kan du även lätta lammelkorgen det som går, där finns otroligt mycket bly!! tokborra överallt du kan tänka dig i stålbottendrev/hållare alukorg ja allt du tror är möjligt utan att den rämmnar:D Doch så snurrar korgen endast 50% av motorn varv men därimot får mman bort mycket matrial!! Dessa modds känns värre än att porta eller byta kam eller andr enskillda modds!!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    xr 650 turbo bollsta 145.jpg
    88.8 KB · Visningar: 242
  • xr 650 turbo bollsta 146.jpg
    xr 650 turbo bollsta 146.jpg
    64.3 KB · Visningar: 189
  • xr 650 turbo bollsta 147.jpg
    xr 650 turbo bollsta 147.jpg
    79 KB · Visningar: 227

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Boost3:

Joo jag förstod att du menade radiellt men ville jävlas lite:7peta :)
Wow! Du har verkligen gått bärsärkargång med borrmaskinen och svarven!

Det ser definitivt ut att vara samma typ av tändsystem, ditt kanske rent av också är ett Denso? Hur som helst så sitter det en tändlägesgivare i statorkåpan bakom svänghjulet.
Om man kikar på mina bilder jag la in i går så ser man att det sitter tre feta nitar
genom svänghjuet, och man kan väl anta att dem håller en vikt på baksidan.
Har inte kommit så långt på nedrivningen än men svänghjulet och kopplingskorgen skall definitivt inspekteras!
Radikalt är inte melodin just nu då bitarna skall hålla för pendling, men många tricks kan hjälpa mig att nå 60 körbara på schlangen även om jag skeptiskt.

Innan jag glömmer det, var du inte orolig att rikta om polariteten i alla statormagneterna i svänghjulet när du svetsade i det?
Jag skulle vara klart bekymrad kan jag säga, speciellt då jag kan tänka mig vad ett svänghjul kostar!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost3:

Joo jag förstod att du menade radiellt men ville jävlas lite:7peta :)
Wow! Du har verkligen gått bärsärkargång med borrmaskinen och svarven!

Det ser definitivt ut att vara samma typ av tändsystem, ditt kanske rent av också är ett Denso? Hur som helst så sitter det en tändlägesgivare i statorkåpan bakom svänghjulet.
Om man kikar på mina bilder jag la in i går så ser man att det sitter tre feta nitar
genom svänghjuet, och man kan väl anta att dem håller en vikt på baksidan.
Har inte kommit så långt på nedrivningen än men svänghjulet och kopplingskorgen skall definitivt inspekteras!
Radikalt är inte melodin just nu då bitarna skall hålla för pendling, men många tricks kan hjälpa mig att nå 60 körbara på schlangen även om jag skeptiskt.

Innan jag glömmer det, var du inte orolig att rikta om polariteten i alla statormagneterna i svänghjulet när du svetsade i det?
Jag skulle vara klart bekymrad kan jag säga, speciellt då jag kan tänka mig vad ett svänghjul kostar!

Ingen fara bara att vänd på svänghjulet om motorn går bakvägen:D
Jo jag var orolig!! Så därför testade jag först styrkan i magnetertna med 7an poelgrip som då hängde precis i mag.. Värmen är farlig när man svaravar hellst!! får inte överstiga 80grader så tokblåsnig med tryckluft eller vattenkyl under hela svarvningen. Svetningen gav ingen stor värmeutveckling.. men när man jordar så drog jag fast en bult igenom ett av hålen så nära centrum som möjligt och satt jordklämman där!! Inte genom magneterna!! testade sedan mag.. med samma polegrip/tyngd och ingen skillnad:) Har provkört utan problem:tummenupp Lättning av prylar försämmrar inte hållbarheten i motorn... det gör därimot högre komp och kam
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Att kam och komp tär på motorer vet jag. Lager gillar inte massor med komp och framförallt inte spikningar och kammar käkar kamkedjor, kamdrev och fjädrar samt säten. Ibland kan dem äta en rerainer eller två så ventilerna lonnar och så åts hela motorn upp i en enda stor smäll:)

Ok det var så du gjorde för att rädda magnetismen i svänghjulet. Låter ju logist att polariteten i magneterna inte skulle ändras dom strömmen från svetsen gick från "skivan" i svänghjulet til centrum där du jordat.
Om det blir av med att lätta mitt så vete fan om fräsning inte är modellen.
-Då har man ju kylvatten till hands. Om inte så får man väl offra en kolsyresläckare:tummenupp

Projektet går framåt. Nu är toppen lämnad hos Doktorn så han kan starta projekt "Big Dig" efter att en viss Blackbirdtopp är klar.
En order på Kedo vart det också när jag kom hem. Skall bli kul att se hur Tyskarna löser den biten och hur pass osmidigt det kommer bli. Märkligt hur mycket dineros det blir med bara lite metallskrot:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att kam och komp tär på motorer vet jag. Lager gillar inte massor med komp och framförallt inte spikningar och kammar käkar kamkedjor, kamdrev och fjädrar samt säten. Ibland kan dem äta en rerainer eller två så ventilerna lonnar och så åts hela motorn upp i en enda stor smäll:)

Ok det var så du gjorde för att rädda magnetismen i svänghjulet. Låter ju logist att polariteten i magneterna inte skulle ändras dom strömmen från svetsen gick från "skivan" i svänghjulet til centrum där du jordat.
Om det blir av med att lätta mitt så vete fan om fräsning inte är modellen.
-Då har man ju kylvatten till hands. Om inte så får man väl offra en kolsyresläckare:tummenupp

Projektet går framåt. Nu är toppen lämnad hos Doktorn så han kan starta projekt "Big Dig" efter att en viss Blackbirdtopp är klar.
En order på Kedo vart det också när jag kom hem. Skall bli kul att se hur Tyskarna löser den biten och hur pass osmidigt det kommer bli. Märkligt hur mycket dineros det blir med bara lite metallskrot:gnissla

Förstog att du förstog:D ja fräsning kan ju vara bättre... Jag har faktist lite kvar att fräsa på ytterkanten man kommer ju inte åt med svarv att ta bort fisringen som blir kvar för att rädda pickuppstället:gnissla vad har du beställt från kendo?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Såg just att man stavar som en påse nötter ibland:rolleyes:

Kul att det är någon därute som har förtroende för en:D
Vad jag beställt på Kedo? Jaadu...garanterat för mycket men ändå bara en tredjedel av det jag behöver om man säger så:gnissla
Lite verktyg, 16/40 drev, muttrar och drevbult och sådant vart det.
Paketet skall förhoppningsvis också innehålla förknasare, wiseco kolv, packnings sats, ventilinställningsverktyg, alu mittplugg till statorkåpan och ett leistungs krümmer somt en del smått smått..
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
16/40-drevning. :skrämd Ska du åka RR-bana? :va

Har du funderat nånting på oljekylare? Det lär nog behövas med allt trim.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
16/40-drevning. :skrämd Ska du åka RR-bana? :va

Har du funderat nånting på oljekylare? Det lär nog behövas med allt trim.

Nu ska du inte komma här och ge mig galna idéer:D
Skämt åsido så kommer den drevningen bli ganska optimal för mina ändamål.
Oljekylare kommer sitta på hojen, dock ingen sådan modellspecifik som eftermarknaden erbjuder. Jag har säkert någon lagom fin Setrab i mitt räserbilslager:tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Nu ska du inte komma här och ge mig galna idéer:D
Skämt åsido så kommer den drevningen bli ganska optimal för mina ändamål.
Oljekylare kommer sitta på hojen, dock ingen sådan modellspecifik som eftermarknaden erbjuder. Jag har säkert någon lagom fin Setrab i mitt räserbilslager:tummenupp
Hur stor blir oljekylaren? Kommer motorn tappa oljetryck pga den? Har man bara tillräckligt stor kylare så borde det ju inte va några problem. :) Har varit sugen själv på att trimma men det är just pengarna som styr (fattig student) så det kommer bli intressant att se dina resultat nu istället.

Gjorde ju en tråd om det förrut: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169494
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur stor blir oljekylaren? Kommer motorn tappa oljetryck pga den? Har man bara tillräckligt stor kylare så borde det ju inte va några problem. :) Har varit sugen själv på att trimma men det är just pengarna som styr (fattig student) så det kommer bli intressant att se dina resultat nu istället.

Gjorde ju en tråd om det förrut: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169494

Oljekylare behövs endast vid enduroåkning dvs om man kör fast i en dyngpöl i 3timmar!! trimma först och mät oljetempen man blir garanterat förvånad över hur kall oljan går ... blir ju inte skadligt förens vid 120-140grader dagens oljor klarar det:tummenupp jag kan garanter att oljan inte kommer överstiga 100grader en gång vid vanlig hulligankörning. När jag slängde dit turbo på xrn så mätte jag noga först utan turbo o tokkörning cr 60hk då stannade oljetempen på runt 80grader en sommardg. sedan med turbo samma körning fast våldsammare fart:D och 115hk 90grader utan oljekyl!! det sitter ju redan oljekylare på tt .....oljeburken kyler skitbra och xr 600/650 har framram som kyler. Därimot vid hårdare trimm över 70hk baken skulle jag nog kyla lite extra
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Oljekylare behövs endast vid enduroåkning dvs om man kör fast i en dyngpöl i 3timmar!! trimma först och mät oljetempen man blir garanterat förvånad över hur kall oljan går ... blir ju inte skadligt förens vid 120-140grader dagens oljor klarar det:tummenupp jag kan garanter att oljan inte kommer överstiga 100grader en gång vid vanlig hulligankörning. När jag slängde dit turbo på xrn så mätte jag noga först utan turbo o tokkörning cr 60hk då stannade oljetempen på runt 80grader en sommardg. sedan med turbo samma körning fast våldsammare fart:D och 115hk 90grader utan oljekyl!! det sitter ju redan oljekylare på tt .....oljeburken kyler skitbra och xr 600/650 har framram som kyler. Därimot vid hårdare trimm över 70hk baken skulle jag nog kyla lite extra
Ja både vid enduro och när man kör gokartbana. Har ingen tempmätare på min hoj men oljan stiger ordentligt i oljeburken när jag åker gokartbana så med trim så lär det behövas. Men vid gatåka är det nog inga problem.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja både vid enduro och när man kör gokartbana. Har ingen tempmätare på min hoj men oljan stiger ordentligt i oljeburken när jag åker gokartbana så med trim så lär det behövas. Men vid gatåka är det nog inga problem.

Sätt dit en mätare så ska du se att du även kan köra gokartbana. men o andra sidan en kylare kostar inte mycket och sänker ju helt klart tempen,:tummenupp
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag hade en Yamaha szr 660 som i grunden är rätt lik TTR motorn, 660:in hade ju oljekyl och när man kollade på tempmätaren vid bandagar så stog den rätt högt.

Kör man lika hårt med en TTR så borde väl tempen bli än högre?
Den motorn är iof kanske inte lika "trimmad"
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Supermoppe:
Jag vet inte exakt hurpass stor oljekylet blir då jag inte minns hur mpnga slingor det har osv. Men det rör sig väl om en breddXhöjd på kanske 100x160mm eller så. Tjocklek, antal slingor samt flänsar mpste jag kolla upp.

Sjunkande oljetryck? Hur skulle det gå till?
Jag kommer ha oljekylet på returen från motorn så den får sval fin olja.
Jag vet inte exakt hur det kommer se ut än, det får lösa sig framöver. Tanken är dock att köra med termostat och förgrening så att oljan endast går genom kylet upp i arbetstemp.

Boost3:
Min oljekylare är gratis:tummenupp

Slappa:
SZR660 har vattenkyl precis som alla 660motorerna och kanske inte bör jämföras. Men i grunden är det samma motor. Om jag har fattat det hela rätt så har XT600, 660, SZR660 osv inte torrsump som TTR'en har och det gör mycket för kylningen det med.
Hur som helst kommer jag inte chansa med varm motor och eventuellt kolvnyp pga överhettning.

Info:
Kan ju förresten meddela när jag nu har farten uppe att det sällan är kolven som nyper i motorer utan ringarna som sväller så att ändarna möts och sedan förtsätter att expandera. För litet ringgap och för mycket hetta helt enkelt.
Det där har nog Boost3 testat vart gränserna finns på sina överladdade Hondor precis lika mycket som grabbarna med lustgasmatade racebilar brukar få göra:D :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Supermoppe:
Jag vet inte exakt hurpass stor oljekylet blir då jag inte minns hur mpnga slingor det har osv. Men det rör sig väl om en breddXhöjd på kanske 100x160mm eller så. Tjocklek, antal slingor samt flänsar mpste jag kolla upp.

Sjunkande oljetryck? Hur skulle det gå till?
Jag kommer ha oljekylet på returen från motorn så den får sval fin olja.
Jag vet inte exakt hur det kommer se ut än, det får lösa sig framöver. Tanken är dock att köra med termostat och förgrening så att oljan endast går genom kylet upp i arbetstemp.

Boost3:
Min oljekylare är gratis:tummenupp

Slappa:
SZR660 har vattenkyl precis som alla 660motorerna och kanske inte bör jämföras. Men i grunden är det samma motor. Om jag har fattat det hela rätt så har XT600, 660, SZR660 osv inte torrsump som TTR'en har och det gör mycket för kylningen det med.
Hur som helst kommer jag inte chansa med varm motor och eventuellt kolvnyp pga överhettning.

Info:
Kan ju förresten meddela när jag nu har farten uppe att det sällan är kolven som nyper i motorer utan ringarna som sväller så att ändarna möts och sedan förtsätter att expandera. För litet ringgap och för mycket hetta helt enkelt.
Det där har nog Boost3 testat vart gränserna finns på sina överladdade Hondor precis lika mycket som grabbarna med lustgasmatade racebilar brukar få göra:D :tummenupp

JUa ringgapet är det noga att mäta vid montering!1 Det ficken kompisare erfara på sin tt,,,Den tvärnöp i 80kmt:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top