TT600R Byggtråd

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tanken kommer dras "lagom" hårt och säkras med Locktite.
Jag är inte speciellt orolig över att skruvarna kommer släppa efter inspänningen om färgen mjuknar och skruvskallarna bottnar lite mer vid skallen då strukturen plattas till när dem dras samt att tanken kommer få packning utav tubmodell precis som original så den kan växa något om så krävs.
Tack för varningen ändå! Att ha en läckande torrsumpstank inmonterad bakom precis allting skulle inte vara allt för kul.

Tackar! Nya syrafasta RF skruv gör saken inte sämre heller tycker jag.
Svingen kommer samt mot förmodan en del motorkåpor kommer få samma lack samt skruvelement av samma typ. Mekanisk hårdporr om du frågar mig:yoparty

Mnjaa, jag vet inte om CRD burken verkligen ska skramla som min gör.
Jag har i alla fall ett löst primärrör i min. Det är vad jag tror då det verkar som att det glappar 4-5mm om man skakar burken i rörets riktning.
Kan det vara för att kompensera innerrörets utvidgning vid värme tro?
RF växer ju en hel del. Nåja, jag får se vad jag gör åt det. Jag tycker inte att det låter för mycket, men skramlet blir jag vansinnig på. Sen har det ju tydligen för klen innerdiameter för mina mål så ett byte verkar troligt.

Glömde.....att varvstoppet ligger på 7500rpm vet jag inte helt säkert, men det var det som angavs på OTR i reklamen för moddad CDI box.
Jag hade en XR förrut som pulverlackades, även motorfästena. Då använde jag locktite på allt (vilket jag aldrig gör nu för tiden) och motorn satt löst efter ett tag även fast jag hade dragit åt rätt hårt. Då tog jag bort skruvarna och hade på en massa loctite och drog HÅRT igen. Men efter ett tag satt skruvarna löst ändå. :va :va :va Det enda jag kunde härleda till var att fästena blivit varma av motorn och att färgen flytit ut lite.

Har iaf varnat dig. ;)
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Supermoppe:
Det var inte så att du stretchade bultarna genom att dra hårt?
Tjaa, Loctite är ju ibland lite klurigt då dem flesta varianterna mjuknar med värme. Hur som helst så kommer alla mina skruv/bult låsas.....är ju en skakig enstånka trots allt:) En annan variant är ju polylock muttrar. Alla mina motorefästen har trots allt mutter och genomgående bult.
Jepp....jag anser mig vara varnad:tummenupp

Boost3:
Ytterligare en fin länk tillagd i arkivet!
Det jag inte förstår är hur det skall fungera bra utan accpump i förgasarna?
De med accpump kostar ju över det dubbla och är angivna med asterix med meddelandet att dem är för fyrtakt. Wierd...
Ok, så 34orna skulle med andra ord fungera fint för 60slanghäst utan accpump i dem?? Bra isåfall. dubbla chokereglage får man väl leva med. Dubbelvire är inte många hundringar så vitt jag vet.

60mm kollektorrör:jisses Det var inte litet det! Jag tror att jag kan få plats med det. Dessutom skulle ett sådant rör passa inuti anslutningen på en 2,5" dämpare av amerikanskt ursprung och öppna upp en hel del för egna idéer!

Angående kammen och dess hårdare fjädrar så har dem som du ser också ett fjäderkit med titanretainers(billigare med alu) och lås för typ 260$ utöver kammen, så det skulle väl bli det isåfall. Att man kollar ventiltallrikarnas frigång mot kolven är för mig en självklarhet. Det är dyrt med ventilsallad och kolvmos! Hur lång tid det tar att skicka över kammen och få den fixad vet jag inte. Det känns som ett riskspel i sig men det är väl halva grejjen med att bygga antar jag? Har hört en del gott om webcams och deras svetsning/omslipning men man får väl ta och ringa dem i veckan och snacka med dem.

-Du har ingen lust att bygga en turboanläggnign på min maskin?...helt gratis:D

Vore grymt bra!

Förresten, Linkan vart är bilderna från ditt bygge?! :D

Jag gissar att Linkan77 startar en byggtråd han med nu när han rivit ur motorn och snackar om högglanspolering och ramlack?!
 
Last edited:

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Intressant tråd, har alltid gillat just TT600R bågarna. Lycka till! Gärna fler bilder senare! ;)

Mvh
Johan "Back from bil-träsket"
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Vore grymt bra!

Förresten, Linkan vart är bilderna från ditt bygge?! :D

Suck.... Ja det va ju inte meningen att det skulle dra iväg så här mycket,
men nu står ju motorn löst på bänken och toppen är riven.
ny plast, nytt lyse, nytt hi-floe system från FMF,nytt styre, handtag. barkbusters, div vajrar, ny stator, och toppen ska iväg till DR.Bike.
Så det är väl bara för mig att börja fotta och lägga upp bilder så ni kan
komentera vad jag gör för fel :tungan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
axpump är till för folk som inte kan bestycka förgasare riktigt= fusk:D
På dubbelgasare som är så små så är det ingen fara!! sitter ju inte orginal axpump på vare sig honda xr650,600tt600 mf!! Jag kör tm 40 utan axpump på min nu fungerar stenbra:tummenupp 650cc endast 10-1 komp 40mm gasare 271graders kam lyft 9,75 hemmasnickrat system 72hk &71nm bakhjul!
Vi har en tt 600 87!! här i byn som går nått aldeles otroligt bra den kör 8or runt orginala xr650 & husaberare650!! Enda trimm är portat högt komp minst 12-1 delorto 34mm gasare slipon Endast org krökar!! Med grovkrökar gav den över 60 kus på baken!! ( Köp ej dellorto!! )
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
axpump är till för folk som inte kan bestycka förgasare riktigt= fusk:D

Det var som attans! Jag trodde accpump var religion när det gäller förgasare men det visar väl bara att man har för stora kunskaper i hur en Holley aldrig fungerar som den skall utan en massa pill:)
Det lär bli nya förgasare men det vore trevligt med ett arrangemang med en chokespak.
OTR har ju ett 36/36 Mikuni kit anpassat efter vajrar och alles, med ett chokelänkage, men det kostar 579€!!
Inte gratis med andra ord....

Om det inte vore för att man är sjuk så skulle jag stå i garaget och riva i motorn vid det här laget.
Det känns dock inte som att det kommer ta fart förrän jag får svingen från lagning och kan skicka den på lack. När den kommer hem kan jag börja skruva ihop saker igen och då kommer det fler bilder. Vill helst ha chassiet ihopskruvat och elen på plats igen innan jag river motorn.
En sak i taget!

Apropå riva motorn. Är det svårt att splitta blocket och få ihop det igen efter att allt har varit ur på dessa motorer eller är det minimalt med ologiska lösningar och clips som spritter iväg när man delar den? Hur är det med koppling, svänghjul och annat...pressat så man behöver avdragare och specialverktyg?
Har microfishe på hojen men den säger mig inte så mycket om hur lättskruvad motorn är.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det var som attans! Jag trodde accpump var religion när det gäller förgasare men det visar väl bara att man har för stora kunskaper i hur en Holley aldrig fungerar som den skall utan en massa pill:)
Det lär bli nya förgasare men det vore trevligt med ett arrangemang med en chokespak.
OTR har ju ett 36/36 Mikuni kit anpassat efter vajrar och alles, med ett chokelänkage, men det kostar 579€!!
Inte gratis med andra ord....

Om det inte vore för att man är sjuk så skulle jag stå i garaget och riva i motorn vid det här laget.
Det känns dock inte som att det kommer ta fart förrän jag får svingen från lagning och kan skicka den på lack. När den kommer hem kan jag börja skruva ihop saker igen och då kommer det fler bilder. Vill helst ha chassiet ihopskruvat och elen på plats igen innan jag river motorn.
En sak i taget!

Apropå riva motorn. Är det svårt att splitta blocket och få ihop det igen efter att allt har varit ur på dessa motorer eller är det minimalt med ologiska lösningar och clips som spritter iväg när man delar den? Hur är det med koppling, svänghjul och annat...pressat så man behöver avdragare och specialverktyg?
Har microfishe på hojen men den säger mig inte så mycket om hur lättskruvad motorn är.

Choke är inge problem jag har en kort vire från en skoter med 2 läges choke och den chokemojen har 2st vireingångar. förmodligen klarar du dig med endast en gasare som chokar..
varför ska du riva motorn i 2 delar? är något väck? Det är ju omöjligt att få sönder en tt600:va Dom behöver normalt inte klyvas förens 10000mil om nu inte något mot all förmodan gått väck? Specialverktyg? ja det mesta kan du nog få lös med bra fantasi och hyffsade verkyg. Ska var svänghjulavdragare då. Lammelkorgens mittenbult brukar ju inte vara så rolig att få lös eller tillbaka utan specialtillverkad korgfasthållare, Men du kan ju köra latemansvers skinnhanske och mutterdragare brukar gå att få lös/tillbaka Muttern:tummenupp muttern
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Lammelkorgens mittenbult brukar ju inte vara så rolig att få lös eller tillbaka utan specialtillverkad korgfasthållare, Men du kan ju köra latemansvers skinnhanske och mutterdragare brukar gå att få lös/tillbaka Muttern:tummenupp muttern
Dra åt med mutterdragare. :näsblod Man kan annars lägga i högsta växel och hålla in bakbromsen när man drar loss/åt så slipper man specialverktyg och kan fortfarande dra åt med momentnyckel. Gäller dock att motorn sitter i ramen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dra åt med mutterdragare. :näsblod Man kan annars lägga i högsta växel och hålla in bakbromsen när man drar loss/åt så slipper man specialverktyg och kan fortfarande dra åt med momentnyckel. Gäller dock att motorn sitter i ramen.

Ja vist bra tipps men nu har han ju redan pillat ur motorn.....Har man en svets tar inte mer än 20 min att tillverka en y formad nyckel med 2st plattjärn som passar i lammellspåren Viktigt är att göra långt skafft minst 50cm hela nyckeln för muttern ska ju dras åt stenhårt nm?.

Fler bra tipps på att få lös muttern på vevaxeln som håller drevet som går mot lammelkorgen........Lägg en krona mellan dreven då blir det tvärstumt och det går utmärkt att dra lös och dra åt med rätt moment.

För att få lös svänghjulsmutter kan man om det fins något borrat hål eller utstickande föremål typ tändningsböld som på xr650 på svänghjulet, då tar man bara något föremål som en sruvmejsel eller dylit som passar mot något stumt föremål på ramen eller motorn & hålet då är det stumt & lung att få lös:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Klockande ljud

Jo nu när vi har många tt600 xt600 ägare på tråden så passar jag på att tjata om det vanligt förekommande felet på tt,xt,ktm 400 ,520,525 säkert fler motorer som gör att folk säljer eller renoverar i onödan.... Om man hör klapprande geomträngande otrevliga ljud från motorn så är det ofta bara muttern på vevaxeln som håller primierdrevet som har gängat upp sig något!! ...Ta lös och rengör då bara med alla avfettande medel man kan hitta och på med locktite mod starkast i världen och dra åt minst angivet moment igen:tummenupp
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Här händer det grejjer!!

Boost3:
Jaa det där med choken får man helt enkelt lösa. Anlednigne till att jag tog upp det var att TM förgasarna jag såg verkar ha choke-reglage på förgasarn, men det lär ju gå att modda om det är så.

Anledningen till att riva är endast att det inte är lätt att lacka blocket ihopmonterat och få det snyggt. Men det kanske man skall acceptera och endast plocka av ytterkåpor och cyllen och göra allt man kan för att blocket också skall bli fint.

Det låter om inte annat som att det inte skulle vara några jättreproblem att få isär då jag har mutterpuffra, svets och en bra uppsättning verktyg, men kanske är det onödigt? Vad säger Ni grabbar....lacka ihop eller isär?

Supermoppe:
Jag har förvisso bromsar på rullbänken jag kommer slå isär motorn på, men den hjälper nog föra i detta fall:D

Boost3 igen:
nu är jag ju som ni vet ny på enstånkor, men brukar kamkedjan vina och låta stenkross på TT/XT? Svårt att beskriva mekaniskt ljud så här, men jag tycker att den låtit onormalt mycket och inte som mekanik brukar låta så att säga.
Är det så att kedjespännaren som jag hört så mycket ont om kan vara för slapp och det är det som genererar oljudet?
Jag lär ju bli varse när jag plockar isär, men det vore kul att höra vad ni har att säga generellt om dessa motorer och mekaniskt oljud.

Innan jag glömmder det....
Vet någon av er något ställe man kan få tag i en något större tank till TTR?
Jag vägrar sätta dit en vulgofet Acerbis 20 litare då dem bara ser för j-a illa ut.
Tycker ändå att aktionsradien är ganska kass med 10liter och vill väl ha en skvätt till så man kan köra lite mer utan att tanka på varenda mack man ser och planera rutten efter var dem finns.
13-15Liters tank, -finns det tro??
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Varför skulle det bli mindre jobb att riva motorn när du lackar? Blir ju mkt mer att maskera.

Fel fel, det är 20 l tanken som gäller, helt felfärgmatchad å allt så den sticker ut ordentligt. :fakta
 

Bifogat

  • stortank.jpg
    stortank.jpg
    118 KB · Visningar: 366

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Intressant tråd, har alltid gillat just TT600R bågarna. Lycka till! Gärna fler bilder senare! ;)

Mvh
Johan "Back from bil-träsket"

Jag missade helt ditt inlägga innan, -sorry!
Det kommer läggas upp bilder i en ganska bra takt vartefter bygget fortskrider.
För tillfället händer det inte så mycket då jag är sjuk, svingen är på rep och pengarna är slut....för stunden.


Supermoppe:
Där har du fel. Om jag river isär den så får lackverkstan maskera:D

Anledningen till att jag funderar på att riva är att jag skulle bli galen om jag såg att färgen började släppa runt skruvskallar och packningskanter
enbart för att man inte tog isär och blästrade innan lack, men det lutar som sagt åt att gå den enklare vägen.

Jepp, skitsnygg matchning som bara smälter ihop med hojens övriga design.
-Som ditt bromsok ungefär:D
Skämt åsido så skulle ju 20 liter vara svinbra att ha tillgång till men så länge dem ser ut som en mashmallow som håller på att smälta över cylindern så kommer jag inte köpa en sådan tank.
Min hoj blir alltför fokuserad på form och utséende för att det skulle funka. Nej då fortsätter jag hellre att köra med min PET flaska fylld med soppa på styret:tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Jag missade helt ditt inlägga innan, -sorry!
Det kommer läggas upp bilder i en ganska bra takt vartefter bygget fortskrider.
För tillfället händer det inte så mycket då jag är sjuk, svingen är på rep och pengarna är slut....för stunden.


Supermoppe:
Där har du fel. Om jag river isär den så får lackverkstan maskera:D

Anledningen till att jag funderar på att riva är att jag skulle bli galen om jag såg att färgen började släppa runt skruvskallar och packningskanter
enbart för att man inte tog isär och blästrade innan lack, men det lutar som sagt åt att gå den enklare vägen.

Jepp, skitsnygg matchning som bara smälter ihop med hojens övriga design.
-Som ditt bromsok ungefär:D
Skämt åsido så skulle ju 20 liter vara svinbra att ha tillgång till men så länge dem ser ut som en mashmallow som håller på att smälta över cylindern så kommer jag inte köpa en sådan tank.
Min hoj blir alltför fokuserad på form och utséende för att det skulle funka. Nej då fortsätter jag hellre att köra med min PET flaska fylld med soppa på styret:tummenupp
De är väl inga problem? Fixa den snygg med originaltanken å släng på stortanken dom gånger du behöver! :) Har inte sett några mindre.

Ja bromsoket har nån konstig eloxering så det blir nästan som en reflex.

Här kanske du har lite insperation. Han verkar ha lackat tanken och det verkar ju fungera bra. :) http://www.bikepics.com/yamaha/tt600r/06/pics.asp
 

Bifogat

  • broms.jpg
    broms.jpg
    59.1 KB · Visningar: 295

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kamkeja viner? Nmmmmmmalsjsghajäää det den ska inte vina Kan finnas risk att den är slut/för lång+ men då måste den ha gått minst 5000 mil!! eller så är det fel på sträckaren dvs den låser inte i bakåtläge förekommande fel på xr600 i bland. Om du inte hittar någon orsak så får du helt enkelt skruva ihop skiten ändå och låna en sträckare av en kompisare & lyssna..... Enda missljud som kan förekomma på tt,xt är just klapper från endera att muttern på vevaxeln är lite lös eller det dyrare problemet....kammaxelns lagerlägen har svarvat ner sig i toppen & ventilkåpan, kolla in dom glidlagerlägerna noga!!

Fan va dyr fjädersattsen till webkammen var!! Om du nu slår till ändå kan du ju fundera på om du licks ska slå till på värsta kammen? man tappar ju en hel del under5000v men sennn med den kammen skulle du bli tvungen att även byta cdibox för att kunna varva mer hellst till närmare 9000v:näsblod men då kommer ett otrevligt problem till vevstakslagret flyger åt H....Så då måste man köpa falconstake eller carrillo Dyrt. Jag skulle tro att det går att köra ändå med org fjädrar på b40 kammen för den varavar ju bara 7500 och kammen är inte så vass lite extra spel mellan kolv och ventil så skulle det nog vara lungt, man tillockmed mer pullver på varvtal under 7000 med svaga fjädrar! jag kör standardfjädrar på tornadokammen fast bergos rekomenderar hårda, får visserligen lite flyt vid 8000v men det är de värt för kam o lyftare håller så mycket bättre med svaga fjädrar.. Om du törs så kan du prova med org fjädrar men då får du ha 1,5mm spel påinsug och 2mm på utblås kolv/ventiler!! OBS egen risk (Jag skulle ha provat men jag är inte som alla andra:D ) Finns inte hotcam till tt?
 

ProfessorRekyl

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jag missade helt ditt inlägga innan, -sorry!
Det kommer läggas upp bilder i en ganska bra takt vartefter bygget fortskrider.
För tillfället händer det inte så mycket då jag är sjuk, svingen är på rep och pengarna är slut....för stunden.
Inga problem! Krya på dig och lycka till i fortsättningen. :)
 

Naj

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Har ingen för tillfälligt
Vi har en tt 600 87!! här i byn som går nått aldeles otroligt bra den kör 8or runt orginala xr650 & husaberare650!! Enda trimm är portat högt komp minst 12-1 delorto 34mm gasare slipon Endast org krökar!! Med grovkrökar gav den över 60 kus på baken!! ( Köp ej dellorto!! )[/QUOTE]

Fundering
Har en TTE kan man göra samma på den som ovan ?
Vart får man tag i allt ovan utan att bli totalt ruinerad

Är det huvudtagligen värt det eller inte

PS går det att sätta in en kick och behålla elstarten
på min modell ? någon som vet

Sedan jag bytte tank till 22 liters tanken skulle jag vilja ha liter mer HK

Hälsningar
Jan
 

Bifogat

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    129.7 KB · Visningar: 295
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top