hojköps resa till usa

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Funderar på att åka till usa och köpa hoj.
Åka omkring där ett par veckor och sedan skeppa hem nyförvärvet.
Någon här som gjort nåt liknande och har tips att komma med.
Har för mig att jag sprang på en sida på nätet om ett par som gjort nåt liknande.
Hittar förstås inte den
Vilka papper och intyg behöver man få med sig hem därifrån tex.
Kan man teckna en försäkring under vistelsen där?
Kan man campa lika lätt som tex. södra europa, eller är det bättre med motel?
Kom gärna med tips och idér.
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Hmm, beror helt och hallet pa vad for stat/er du hade tankt att aka runt i...
I tex cali far du inte ens registrera ett fordon utan amerikanskt korkort, far dessutom inte kora hoj utan amerikanskt mc-kort, inte ens som turist.
Forsakring daremot ar det enklaste, de flesta FB's kommer forsakra dig.
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Hmm.. Det kan ju verkligen ställa till det..
Just nu har jag lite span på en hoj som står i florida. Eventuellt tänkte jag köra den till texas pga. av en import/export kontakt där. Men det finns en hamn några få mil från handlaren om det skulle vara så att jag inte får köra där alls. Men det är ju halva grejen att åka omkring lite där åtminstone upp till daytona. tack för infon. helt klart något jag får ta reda på.... hur nu det ska gå till. maila polisen i FL. kanske..
Fler tips? Verkar vara många fallgropar i det här projektet.. :gnissla
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Forsakring daremot ar det enklaste, de flesta FB's kommer forsakra dig.

Fick ett svar på svmc forumet från en kille som varit där och gjort en liknande grej. Han hade inte lyckats få försäkring under vistelsen där.
Försäkringsbolagen krävde att han var fast boende i usa.
Har kollat med svenska försäkringsbolag men de verkar helt ointresserade.
Någon som har tips på nåt fb i usa som jag kan kolla med?
 

JOLA75

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Staffanstorp
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Fick ett svar på svmc forumet från en kille som varit där och gjort en liknande grej. Han hade inte lyckats få försäkring under vistelsen där.
Försäkringsbolagen krävde att han var fast boende i usa.
Har kollat med svenska försäkringsbolag men de verkar helt ointresserade.
Någon som har tips på nåt fb i usa som jag kan kolla med?

Jag hade tagit kontakt med DMV (Department of motor vehicles i Florida), deras hemsida är: http://www.hsmv.state.fl.us/. De kan tala om för dig vilka regler som gäller. Vad gäller försäkringsbolag så kräver de flesta att du har ett amerikanskt körkort för att de ska försäkra dig, dock inte alla. Du blir nog till att ringa runt lite. Var beredd på att betala lite mer eftersom du inte är bosatt och har alla papper klara. Det är dock viktigt att du kan visa din "Title" (Registreringsbevis). Ett tips är att kolla med företaget du köper hojen av, de har nog störst möjlighet att försäkra den 1-2 månader till dig.

Joan
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Fick ett svar på svmc forumet från en kille som varit där och gjort en liknande grej. Han hade inte lyckats få försäkring under vistelsen där.
Försäkringsbolagen krävde att han var fast boende i usa.
Har kollat med svenska försäkringsbolag men de verkar helt ointresserade.
Någon som har tips på nåt fb i usa som jag kan kolla med?

I sanna fall kan jag garantera att han inte forsokte mer an typ 2 FB's, jag kan ge dig 3 FB's pa rak arm ett av dom har jag telenr om du vill ringa och fraga. 1800-77647377483, vet att dom ar ganska billiga och skiter i om du har amerikanskt korkort eller inte, sa lange du har korkort fran EU.

Som tidigare skrivits i traden ar det DMV i florida du ska kolla med for vad som galler just i florida! Tank pa att 10MPH for snabbt eller stuntning pa allman vag i FL bidrar direkt till indraget korkort i 10 ar, utan snack om saken:gnissla
Ny lag from 1 jan -08

Du blir nog till att ringa runt lite. Var beredd på att betala lite mer eftersom du inte är bosatt och har alla papper klara. Det är dock viktigt att du kan visa din "Title" (Registreringsbevis). Ett tips är att kolla med företaget du köper hojen av, de har nog störst möjlighet att försäkra den 1-2 månader till dig.

Joan
FB's har ingenting med papper att gora, knappt att dom bryr sig om title heller, man behover inte aga fordonet som man forsakrar hos dom flesta FB's
 
Last edited:

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
I sanna fall kan jag garantera att han inte forsokte mer an typ 2 FB's, jag kan ge dig 3 FB's pa rak arm ett av dom har jag telenr om du vill ringa och fraga. 1800-77647377483, vet att dom ar ganska billiga och skiter i om du har amerikanskt korkort eller inte, sa lange du har korkort fran EU.

Det här blir ju bättre o bättre :)
Vad heter fb som du lämnade tel numret till? tänkte maila de så de slipper min bedrövliga engelska i tal hehe.
O tack för tipset om fortkörningen den hade jag nästan planerat :gnissla

Fortsätter det så här kanske det blir daytona bike week för mig :tuttar
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Om du ska registrera hojen så måste du betala skatt på köpesumman i staten du väljer att registrera den i. Minns inte vad skatten är i FL, men det kan du nog googla fram. Skatten brukar ligga på 5-10% och är inte inräknad i försäljningspriset.

Kan man ange en svensk adress när man skriver över titeln? Vill minnas att man medger att man är bosatt på den adressen man anger vid ägarbytet, vilket isf är i konflikt med din visastatus (VWP).

Försäkra ska som sagt inte vara något problem utan amerikanskt körkort, men räkna med att det blir något dyrare än om du hade varit bosatt med jänkarlapp. Försäkringarna funkar inte heller riktigt som i Sverige, så kolla upp vad som är inkluderat och vad du verkligen behöver. Antar att du tex har en olycksfallsförsäkring som täcker utlandsvistelser, så det kan ju vara onödigt att betala för (om du inte ska skjutsa någon vill säga...).
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Det här blir ju bättre o bättre :)
Vad heter fb som du lämnade tel numret till? tänkte maila de så de slipper min bedrövliga engelska i tal hehe.
O tack för tipset om fortkörningen den hade jag nästan planerat :gnissla

Fortsätter det så här kanske det blir daytona bike week för mig :tuttar
Det ar bara ett av forsakringsbolagen, sa en bra id'e ar nog att kontakta fler om det ar viktigt att spara lite pengar, FB'et heter Progressive och ar ett utav USA's storsta inom forsakring av fordon http://progressive.com/
Lycka till!:tummenupp
Uppdatera hur det gar med import av hojen till swea oxa, har under ett flertal tillfallen gatt i samma tankar, men inte fatt tummen ur ryven och gjort det an, skulle dock vara kul att ha gjort det!

ED: till Lugn, sa ju at dig att bugga ner hit jue, bansasongen har nere har redan dragit igang och jag kor sasongens forsta dag nu pa mandag den 4e:yoparty
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
ED: till Lugn, sa ju at dig att bugga ner hit jue, bansasongen har nere har redan dragit igang och jag kor sasongens forsta dag nu pa mandag den 4e:yoparty

Ska till San Jose i jobbet nån gång i Februari/Mars. Om du vill låna ut din hoj så ska jag överväga att svänga förbi over helgen... :D
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Om du ska registrera hojen så måste du betala skatt på köpesumman i staten du väljer att registrera den i. Minns inte vad skatten är i FL, men det kan du nog googla fram. Skatten brukar ligga på 5-10% och är inte inräknad i försäljningspriset.

Kan man ange en svensk adress när man skriver över titeln? Vill minnas att man medger att man är bosatt på den adressen man anger vid ägarbytet, vilket isf är i konflikt med din visastatus (VWP)

Antar att du menar salestax? Den slipper jag om jag köper privat? funkar väl som våran moms lr?

Hur funkar egentligen det här med VWP. Innebär det att man som ostraffad svenne helt enkelt kan köpa en biljett och flyga över till staterna utan visa eller annat pappersarbete?

Någon som har tips på billiga flyg till Florida?

Nu börjar det närma sig.. får se om man hinner till Daytona 1a mars......
Väntar på svar från DNV och FB.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Antar att du menar salestax? Den slipper jag om jag köper privat? funkar väl som våran moms lr?

Hur funkar egentligen det här med VWP. Innebär det att man som ostraffad svenne helt enkelt kan köpa en biljett och flyga över till staterna utan visa eller annat pappersarbete?

Någon som har tips på billiga flyg till Florida?

Nu börjar det närma sig.. får se om man hinner till Daytona 1a mars......
Väntar på svar från DNV och FB.

Sales tax betalas av köparen varje gång ett fordon byter ägare. Skatten beräknas som en procentsats av kvittosumman...

Angående VWP, i stort sett så funkar det så. Läs mer på amerikanska ambassadens hemsida:
http://www.usemb.se/Consulate/n2.html
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
tja...
d e ju inte riktigt klart ännu, men just nu guppar den omkring på atlanten iaf.

Kollade först med bilprovningen om vad som gäller och det visade sig att det varierar inte bara mellan olika hojar utan dessutom olika årsmodeller. köpte en hoj på eBay som bara kräver bullerprov hos sfro enl. bilprovningen.


tog kontakt till en bekant till en bekant till en bekant ;) bad honom hämta hojen och ställa den i sitt garage. Sen stack jag över och åkte en vecka från miami ner till key west o sen upp till Daytona för att glida lite under bike week. Jag var vist inte den enda som tänkte så för det var långa tåg av hojar upp och ner mellan daytona och key west under bikeweek veckan :)
lämnade hojen i daytona för transport ner till miami igen. och nu är den lastad och på väg.

Skickade flera mail till fb och dmv men fick inga vettiga svar så jag körde oförsäkrat och med ford fokus plåtar :gnissla hehe.
Sheriffen stoppade mig en gg så jag fick spela lite dum så han inte skulle sätta mig i finkan hehe. Man fick vist inte köra där nere utan solbrillor, däremot sa han inget om att jag inte hade hjälm:confused:

Det som kan vara bra att tänka på är att det är rysligt dyrt och äckligt på hotelen i florida, räkna med 1000-1500 spänn per natt och kackellackor.

Sen har frakten tagit nästa två månaden på grund av containerbrist.... än så länge.
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Man fick vist inte köra där nere utan solbrillor, däremot sa han inget om att jag inte hade hjälm:confused:


Hehe, många regler är väldigt skumma om man jämför med här hemma.
Härligt att det gick bra för dig. Vad blev det för hoj då?
Har säkert missat det bland all text
 

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
d blev en Ture touring hd flhri för att matcha de begynande gråa håren ;) hehe
har ingen bra bild på den men en sån som under länken nedan fast i svart.
priset blev snudd på halverat mot vad de kostar här, men än är inte affären klar så det återstår att se vad slutnotan hamnar på....


http://www.klovdahls.se/albums/misc/flhrc.jpg
 

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
Fireblade 929 -01
Ah, trodde det var en sporthoj, men kom på det att man köper
nog inte sporthoj i usa, men den var riktigt snygg!
Grattis! Hoppas du får hem den snart då. :tummenupp
 

"Rask"

Guest
Räkna med 6% i tullavgift på köpeskillningen och fraktkostnaden sen på den summan lägger du till 25% moms, sen tillkommer ju olika inreggningskostnader. Hade planer på att hämta hem en som banhoj men la ner det så jag insåg vad slutnotan skulle hamna på... Lycka till
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top